2017-12-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast du skulle ju behöva komma betydligt högre upp för att se sänkningen av horisontlinjen på plattjorden jämfört med den runda jorden då det är betydligt längre till en ev. kant än till horisontlinjen på globjorden. Skulle ju knappast räcka att gå upp på ett berg då utan var jorden platt och kanten låg nere vid Antarktis så skulle det ju knappast ens räcka med att vara på ISS höjd (40 mil) för att se skillnaden.

Ja givetvis är det så, och då var min spontana och logiska tanke inte fel oavsett rund eller platt jord.
Citera
2017-12-14, 14:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlk00
Det är sant att det inte finns några "vetenskapliga" teorier om en platt jord eftersom vetenskapen som vi känner till bygger på att jorden skulle vara rund.

Förstår du problemet med att vetenskapligt bevisa nånting? Är det bestämt att jorden ska vara rund så visar vetenskapen det.

Det är lite så jag tänker, men som sagt, jag säger varken att jorden är platt eller rund. Jag måste nog bara se jorden med egna ögon innan jag bestämmer mig.

Nej jag förstår verkligen inte problemet och vetenskap fungerar inte på det viset du tror.

Det finns ingenting som hindrar dig och resten av FE-communityn att applicera vetenskapliga metoder på ert arbete. Skyll inte på vetenskapen för att du inte jobbar vetenskapligt.

Och nej, vetenskap bygger definitivt inte på att jorden ska vara rund. Det är fullt möjligt för dig att vetenskapligt falsifiera t.ex gravitation, satelliter eller stjärnhimlens rotation. Ditt problem är inte att "vetenskapen" hindrar dig - ditt problem är att du inte kan. Ditt problem är att du inte ens kan ställa upp rimliga alternativa hypoteser vilket i sin tur leder till att du inte ens vet vad du ska observera.

Du kan få ett exempel på hur du bör börja:
Ge en alternativ förklaring till våra observationer av polstjärnan.
Citera
2017-12-14, 19:11
Moderator
Ännu ett par länkposter raderade.

/Moderator
Citera
2017-12-14, 20:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den där hängde jag inte helt med på....

Nu är ju jorden givetvis inte platt utan ett klot, men även om det skulle varit platt, så skulle väl horisonten (om det nu skulle vara en kant vid jordens ände) också ha hamnat lägre om man siktat på samma sätt med ett vattenpass som de gjorde i filmen. För det skulle ju då med en helt platt jord då bli två helt paralella linjer, de platta jordens och siktsträckan, men kanten på den platta jorden skulle väl även då hamna lägre ju högre man befinner sig?
Inte om jorden är platt och oändligt stor.
Då skulle "horisonten" vara på samma skenbara höjd, oavsett betraktarens höjd.
Citera
2017-12-14, 21:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Vi pratar inte om horisonten, inte ens om kurvan faktiskt vi pratar om bottom first effekten, en effekt som våra ögon skapar. Den skapar våra ögon också på en perfekt platt yta, en liten platt yta som vi med 100% säkerhet vet är platt.
Hur skapar våra ögon bottom-first-effekten?
Nej. Ljuset färdas i en rät linje.
Om vi inte kan se hela objektet så är det något som blockerar ljuset, innan det når vår ögon.
Citera
2017-12-14, 21:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är sant att det inte finns några "vetenskapliga" teorier om en platt jord eftersom vetenskapen som vi känner till bygger på att jorden skulle vara rund.

Förstår du problemet med att vetenskapligt bevisa nånting? Är det bestämt att jorden ska vara rund så visar vetenskapen det.
Nej. Vetenskapen har tagit reda på att jorden är sfärisk genom enkla observationer.

Citat:
Det är lite så jag tänker, men som sagt, jag säger varken att jorden är platt eller rund. Jag måste nog bara se jorden med egna ögon innan jag bestämmer mig.
Det är många som påstått det i början...
Citera
2017-12-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Inte om jorden är platt och oändligt stor.
Då skulle "horisonten" vara på samma skenbara höjd, oavsett betraktarens höjd.

Visst, men nu tjatas det ju om en kant från mupparnas sida.
Citera
2017-12-14, 21:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Visst, men nu tjatas det ju om en kant från mupparnas sida.
Jo, men några hävdar att "kanten" är en mur av is, som hindrar oss från att nå den oändliga ytan bakom.
Citera
2017-12-14, 22:32
Medlem
Månförmörkelse

Denna diskussion har varit upp i tråden förut. Globjordare har menat att vetenskapen idag kan förutsäga när dessa fenomen ska ske. I videon nedan presenteras ett annat äldre system för att förutsäga dessa system, Saroscykel. Avsnittet om Saroscykel börjar 12:00 in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=RPeF58liJEY

För er som inte vill se klippet så fungera det så att cykeln upprepar sig ungefär var 18:e år, detta ska ha upptäckt av Babylonier fler hundra år före Kristus. En intressant uppgift i sammanhanget om vem som beräknar dessa uppgifter framkommer, nämligen en anställd av NASA, Fred Espinak. Han ska vara en framstående forskare på just Saroscykel och NASA använder uppenbarligen av denna av katalog av registrerade cyckler.

Här kan man se svensk sida med observatörer orelaterade till trådens specifika diskussion, lite fina bilder och så bl a på den elektriska solen.
http://www.robotbyn.se/solsystemet/solareclipes.html
Citera
2017-12-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur skapar våra ögon bottom-first-effekten?
Nej. Ljuset färdas i en rät linje.
Om vi inte kan se hela objektet så är det något som blockerar ljuset, innan det når vår ögon.

Jag tror att vår käre Einstein inte riktigt håller med dig där;
https://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_lens

Även din kropp böjer ljuset då du har en betydligt större massa än vad ljuset har, men det är så lite så du märker det inte.
Hur som haver kommer inte du att kunna se böjningen av ljuset på jordens ytan då det måste till minst en massa av solen för att det ska vara okulärt observerbart.
Citera
2017-12-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Månförmörkelse

Denna diskussion har varit upp i tråden förut. Globjordare har menat att vetenskapen idag kan förutsäga när dessa fenomen ska ske. I videon nedan presenteras ett annat äldre system för att förutsäga dessa system, Saroscykel. Avsnittet om Saroscykel börjar 12:00 in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=RPeF58liJEY

För er som inte vill se klippet så fungera det så att cykeln upprepar sig ungefär var 18:e år, detta ska ha upptäckt av Babylonier fler hundra år före Kristus. En intressant uppgift i sammanhanget om vem som beräknar dessa uppgifter framkommer, nämligen en anställd av NASA, Fred Espinak. Han ska vara en framstående forskare på just Saroscykel och NASA använder uppenbarligen av denna av katalog av registrerade cyckler.

Här kan man se svensk sida med observatörer orelaterade till trådens specifika diskussion, lite fina bilder och så bl a på den elektriska solen.
http://www.robotbyn.se/solsystemet/solareclipes.html

Mer om detta.

Videon är en mycket intressant och informativ rörande månförmörkelse men också om ursprung av begrepp rörande jordens konstruktion och vardagliga företeelser som kommit utav det. Bl a så menar man att det inte är månen som förmörkar solen då den är bakom solen utan detta ska vara annan himlakropp. Det lackar ju mot jul och solen antar den 21 tom 24 december då ett intressant rörelsemönster som påminner om religiösa händelser men är baserat på uråldriga kunskaper om jordens form, himmelssfären och dess himlakroppar. Ett mönster som också går att observera varje månad i andra himlakroppar och som är sammanlänkade med människan.
Citera
2017-12-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Bara att se hur mycket bevis som presenterats för jordgloben för att förstå att jorden är ett klot. Alltså finns ingen kant. Räcker att se en solnedgång för att förstå att solen inte försvinner bort ovanpå en platt jordskiva. Då skulle ju solen krympa ihop mer och mer men den skulle ju aldrig gå ner för skulle solen verkligen gå ner på en platt jord så skulle det ju bli natt på hela jorden.

Givetvis finns det en topologisk kant även på sfärer! Jorden är väl inte en Klein-flaska, än mindre ett Möbius band, eller hur?

Att jorden har topologiskt två sidor och därav också minst två kanter har ingen påverkan på definitionen av formen på jorden. Både en sfär och ett plan har två sidor och minst två kanter.

Däremot kan det vara svårt att bevisa att den platta jorden är oändligt bred/lång. Den måste ha någon begränsning för att inte krocka med den sol som skall vara bunden med jorden (enligt plattfötterna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in