2017-12-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Du fattar inte hur många som sitter i skiten.

"Husmasken rapporterar 72 989 lägenhetsaffärer via Booli (alltså ej inkluderat all nyproduktion) för Stockholms kommun sedan 2014. Halvera det, så handlar det likväl om över 36 000 latenta förlustaffärer. Om prisutvecklingen är den samma i Stor-Stockholm så har det skett 125 446 affärer sedan 2014 och om hälften skett sedan sommaren 2015 är det nästan 63 000 latenta förlustaffärer för de köpande hushållen.

Inget överraskande för bloggens läsare, men de som köpt en lägenhet de senaste två åren i Stockholm alltså inte längre "fått betalt för att bo" och kan tvärt om rent av sitta på en förlustaffär."

http://cornucopia.cornubot.se/2017/12/valueguard-mer-tva-ars-prisuppgang.html?m=1
Var är detta för goja.
Varför i all världen skulle det vara 36000 latenta förlustaffärer?
Det har pratats om att BR innehavare i snitt bor i 5 år innan de flyttar. Ligger BR priserna lägre än under 2012?
2017-12-14, 20:34
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
En intressant fråga ur ekonomisk teoretisk synpunkt är hur det blir när det blir en kamp mellan köpare och säljare, där köpare vill vänta in lägre priser och säljare fortfarande tror på en vändning. Vem måste sälja? Vem måste köpa? Hur många som väljer att inte sälja kan som en konsekvens av det inte efterfråga ett annat objekt? Några intressanta grupper som i varierande grad måste/vill köpa eller sälja:

Köpare:

* Unga människor som vill flytta hemifrån.

* De som har sålt sin gamla bostad utan att ha köpt först. Hur fungerar det där? Känns ju dumt att inte lämna en bakdörr som gör att man kan bryta kontraktet om man inte hittar en bostad. Hur gör folk där?

* Folk som får barn och i varierande grad bor trångt.

Säljare:

* Gamla människor som inte längre kan bo kvar i eget boende, alternativt går bort. En del önskar växla ner till lägenhet, en del går direkt från villa till äldreboende eller långvård.

* De som har köpt en bostad utan att sälja sin gamla först.

* Människor som får lägre inkomst av någon anledning och därför inte kan betala amorteringar och/eller räntan på sitt bolån.

Tar tacksam emot lite påfyllnad samt resonemang kring vem som vinner en kamp, vilken sida kan lättast hålla ut?

Intressant Epistemologen!

Jag spekulerar:
a) Unga personer som vill flytta hemifrån kan vänta ut en nedgång om de är ensamstående. De som är par köper
b) De som sält utan att ha köpt hyr och svär kanske om priserna inte går ner tillräckligt mycket för att kompensera besväret med att hyra i andrahand, de kommer inte få med någon klausul i avtalet om att kunna bryta avtalet och pacta sunt servanda.
c) Folk som får barn och bor trångt 50 / 50. Beror på kvinnan. Mannen kan vänta, men många kvinnor tvingar fram ett köp av känslomässiga skäl.
d) Äldre säljer
e) De som köpt utan att ha sålt kommer till kanske 75 % sälja oavsett pris för de har inga alternativ.
f) Människor som får lägre inkomst och har barn gör allt för att slippa sälja, de utan barn kan nog vara mer ekonomiskt rationella.

Jag skall tänka litet till och återkommer. Jag satte bokstäver på 'dina grupper' för att skilja mot 'mina grupper'.
2017-12-14, 20:35
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Det ska bli spännande att se vad som händer i Januari när alla som inte fick sålt under hösten ska göra ett nytt försök. Det stora utbudet under hösten bidrog till prisfallet, blir utbudet i vår ännu större?

Jag tror priserna i innerstaden bottnar runt 65-70k/m2, om de sjunker lägre än så blir det för billigt att bo där och konkurrensen kommer börja driva upp priserna igen.

https://svenskamaklarhuset.se/objekt/?gid=OBJ15648_1593522143&from=Hemnet

Bottnar? Du är där nu i dom största panikfallen, Låg avgift: 1 838 kr/mån i princip skuldfri förening, nyrenoverat, fungerande kakelugn, i mitt tyckte Södermalms finaste område och perfekt storlek. Pris: 68 425 kr/m².
Tror det kommer stabilisera sig i dom regionerna du skriver men bottna gör vi lite lägre kanske runt 50 000:-/m2. Vissa panikfall bottnar såklart mycket lägre, nyproduktion kan sluta hur som.

Denna lägenhet kan man i alla fall sitta trygg i när det smäller till, detta objekt är i dagsläget ett klipp i mina ögon men jag skulle inte vilja bo på Söder fast jag själv har en HR där, hyr ut i andrahand och hyr i andrahand själv just nu efter vi sålde i Maj på toppen.
Senast redigerad av sebno1 2017-12-14 kl. 20:42.
2017-12-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Mer än två års uppgång har gått upp i rök på ett par månader men det är alltså bara en "vanlig nedgång". Folk som köpte efter 2015 ligger back idag.

Sen har vi ett fortsatt överutbud för marknaden att försöka svälja 2018. Dels fortsatt nyprod plus ett mycket stort antal objekt som återvänder till marknaden.
Nja, tittar jag här:
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor
Så är det de som köpt villor de senaste 8 månaderna som ligger back lite. Och 16 mån för BR.
Väger man ihop det blir det ca 10 månader.
Varför skulle någon bry sig?
2017-12-14, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är du som försöker blanda bort korten, du kom med ett generellt påstående om att mer än två års uppgång gått upp i rök utan att ange någon speciell ort, då utgår jag förstås från att du menat Sverige när dessutom topic för tråden handlar om Sverige. Gör dig inte dummare än vad du är nu.

Men ditt påstående blir inte mer rätt för att du väljer t.ex. Stockholm, du har fel ändå.

Ja men ska vi inte göra så att vi tar reda på exakt hur fel jag har.
Ska vi det?
Ok då gör vi det:

"Mer än två års uppgång har gått upp i rök på ett par månader".
"folk med "några års" boende ligger idag back enligt HOX-index".

Siffror:
HOXFLATSTO 201509: 276 (dvs mer än två år sedan)
HOXFLATSTO 201709: 289 (ett par månader sedan)
HOXFLATSTO 201711: 268 (idag)

Nä men OJ, det ser väldigt mycket ut som att jag har helt rätt i mina påståenden.

"Folk som köpte efter 2015 ligger back idag."
HOXFLATSTO 201601: 278,79
HOXFLATSTO 201602: 281,63
HOXFLATSTO 201603: 282,00
HOXFLATSTO 201604: 282,80
HOXFLATSTO 201605: 275,10
HOXFLATSTO 201606: 269,19
HOXFLATSTO 201607: 278,52
HOXFLATSTO 201608: 280,32
HOXFLATSTO 201609: 284,92
HOXFLATSTO 201610: 287,12
HOXFLATSTO 201611: 285,42
HOXFLATSTO 201612: 288,05
vs
HOXFLATSTO 201711: 268

Jaha, nu hade jag visst helt rätt igen. Hoppsan!

Ja, det brukar bli så att man har helt rätt när man påstår saker baserat på faktiska siffror istället för att dribbla runt som en jävla dåre.

Pappskalle.
2017-12-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Noterar även att vissa tråddeltagare försöker påstå att den genomsnittliga svenska bostadsspekulanten helt säkert har räknat in FEDs räntebana i sitt köpbeslut.

Ja JÖSSES.
En spekulant kan nog ha gjort det.
Men alla andra lär inte ha gjort det. Dvs bostadsköparna har inte gjort det.
2017-12-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kan du bygga likvärdiga bostäder som nyproduktionen idag, till halva priset?

Varför har du inte gjort det då?

Och konkurrera med oligarkernas kontakter i kommunerna och rabatter hos byggmaterialförsäljarna? Har du någon aning om hur mycket rabatt dom stora får för att dom handlar enorma mängder? Du är så jävla blåst så det liknar ingenting. Ett tag trodde jag att du jobbade i byggbranschen men nu inser jag att du inte har en jävla aning om hur den branschen fungerar. Frågan är då, varför fortsätter du göra dig till åtlöje här? Masochist kanske?
2017-12-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Var är detta för goja.
Varför i all världen skulle det vara 36000 latenta förlustaffärer?
Det har pratats om att BR innehavare i snitt bor i 5 år innan de flyttar. Ligger BR priserna lägre än under 2012?

Jag har förstått att du inte tycker vi har ett problem med att Svenssons har köpt alldeles för dyra bostäder.

Samma människor som tar sms-lån för att åka till Aya Napa på solsemester en vecka.

Vi tycker olika.
2017-12-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Inte bra alls från ett nationalekonomiskt perspektiv, dessa siffror är redan katastrofala eftersom vårt ekonomiska system är predikerat på oändlig prisuppgång.
Nedgången ska egentligen mätas från den procentuella uteblivna ökningen till den faktiska nedgången.

Kapitalförstöringen är igång på enorm skala redan nu, det är många miljarder redan nu.
Nu ska vi se här. Vi utför några enkla matematiska operationer. Data från mäklarstatistik.
Villa snittpris: 3084 KSEK. upp 6,2% senaste 12 mån. Finns ca 2 M i landet.
BR snittpris: 2542 KSEK. upp 0,6% senaste 12 mån. Finns ca 1 M i landet.

Summa summarum: upp 398 mdr på 12 månader.

Fel tecken för att kunna vara kapitalförstöring.
2017-12-14, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Har du några funderingar kring hur en dragkamp mellan köpare och säljare kommer falla ut? Kommer säljarna kunna svälta ut köparna eller tvärtom? Ytterst handlar det ju om vems behov som är mest trängande när det blir en sådan kamp.
Jag ser ingen sådan kamp.
Jag ser däremot ett stigande utbud som inte matchas av stigande efterfrågan. Då faller priserna och produktionen kommer att minska i takt med låg lönsamhet.
Varefter priserna sätter igång upp igen.
2017-12-14, 21:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Det finns ett enkelt sätt hantera en skuldbubbla. Massinflation. Svenskarna har lånat kronor av svenska banker så krascha kronan och låt den svenska medelklassen räddas samtidigt som den svenska exporten kommer gå bra. Problemet är bara att bananer, mobiler och utlandsresor kommer bli superduper dyra.

Jag skulle definitivt inte ha mer än ett par tusen svenska kronor i besparingar. Guld, dollar, Schweiziska franc etc är betydligt bättre ställen att parkera pengar.

Visst jag tänker som dig. Men samtidigt kan ju inte kronan sjunka hur lågt som helst eftersom den på sätt och vis backas upp av vår industriproduktion och våra råvaror. Men ett visst fall kan man nog tänka sig om det börjar spåra.

/Johan
2017-12-14, 21:10
Medlem
Citat:
Jag har förstått att du inte tycker vi har ett problem med att Svenssons har köpt alldeles för dyra bostäder.
"för dyra"?
Var fick du det ifrån?

Citat:
Samma människor som tar sms-lån för att åka till Aya Napa på solsemester en vecka.
De som gör det lär vara HR-människor. Dvs sådan som inte kan spara ihop till en kontantinsats.

Vet inte någon som tagit ett SMS-lån. Så vi har nog lite olika bekantskapskretsar.

Citat:
Vi tycker olika.
Nja, du tycker. Jag tycker inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in