Citat:
Ursprungligen postat av
Bruggen
Uppenbarligen har folk sålt även under hösten trots att priserna gått ned. Tror inte de hade sålt om de inte hade ett behov av att sälja.
Ja och de har fortfarande gått med enorma vinster. Och det har inte varit någon panikförsäljning vilket är vad en bubbla handlar om. Att marknaden kollapsar.
Det vi har nu är en vanlig prisnedgång. Vilket är väsentlig skillnad om man snackar "bubblor" som denna tråd är skapad för.
Med takten som det faller nu och den antas stadig kommer det ta några år innan de flesta har gått +-0 ekonomiskt.
Men kom tillbaka när vi ser prisfall som pekar på att marknaden kollapsar och bubblan har spruckit
Förstår dock att situationen är svår att förstå som den är nu. För den är faktiskt komplex pga hur bostadsköparna har hamnat där de är idag. Det har varit sån kraftig gräddfil för de som haft råd att det nu blir nästan omöjligt att göra regler som lyckas straffa dem hårt nog och samtidigt balansera marknaden så andra klarar av att komma in på den.
Så jag är då inte förvånad att regeländringarna inte riktigt kommer få den effekt som regeringen hoppades på (läs ovan balansering).
Tillgång och en fortsatt starkt efterfrågan är ur balans. Och de som sitter på tillgångarna är historiskt enormt starka ekonomiskt. Så det är svårt att rucka på dem.
Därför går nu de med tillgångarna in i dvala tills det händer något nytt till fördel för dem. För majoriteten kan lätt vänta ett år eller två om det behövs.
Sen kommer som du nämner en viss grupp alltid behöva byta livssituation.
Men de flesta av oss lever ganska många år i den lägenhet vi köpt (som inte är en liten liten partyetta vid Stureplan).
Missta inte detta som att jag nu hävdar att marknaden kommer fortsätta som vanligt. Tvärt om är det samtidigt tydligt att vi nått något maxtak för vad folk känner är värt att spendera av sin lön på boende varje månad.
Sverige har legat i toppen av världen på detta då vi älskat fina boenden och lägger enorma pengar på inredning och ljus (haha).
Men om det är vad som händer, står alla de sista köparna som stora vinnarna igen. För de var de sista som fick genomgå årliga prisökningar på 10-20% och nu bara stannat. Så de kommer ha miljoner i vinster gentemot alla andra.
Ja det kommer under alla omständigheter, enligt mig, bara slå mot de som var utanför detta system. Och det var ju inte vad regeringen hade tänkt sig.