Citat:
Ursprungligen postat av imhotep
Inte svårt att förstå Dahmer?? Vad var det som gjorde honom så sjuk i huvudet då? Inte många alkoholister har ihjäl 17 män som de experimenterar på.
Jag tycker att han är den seriemördare som förbryllar mest.
Hans barndom var inte hemsk. Han verkar inte ens ha varit psykopat.
Tja, här kan jag bara svara för mig, och inte för Zodiac, men det tycks mig som att det intresse Dahmer uppvisade i späda år, för dissektion av djur, tillät honom att - under inflytande av alkohol - urarta på det spektakulära sätt han gjorde i slutet av sin bana. Hans ensamhet och hans konfliktfyllda homosexualitet spädde på den dödliga mixen.
När det kommer till varför han blev mördare, gång på gång, så kan det nog ligga något i Z:s spekulation tidigare i tråden, om att tillfället gör mördaren, såväl som tjuven. Dahmers första mord var ett klumpigt sätt att få en nyvunnen vän att stanna - sedan urartade det mer och mer när han såg sig tvungen att dölja brottet (styckning, sönderslagning av benen, etc). När väl den här tröskeln var överstigen fanns det ingen hejd.
Vad som egentligen skapar en seriemördare är mycket svårt att veta, och jag och Z har dryftat frågan något, tidigare i den här tråden.