2007-02-05, 16:09
Medlem
Inte svårt att förstå Dahmer?? Vad var det som gjorde honom så sjuk i huvudet då? Inte många alkoholister har ihjäl 17 män som de experimenterar på.

Jag tycker att han är den seriemördare som förbryllar mest.
Hans barndom var inte hemsk. Han verkar inte ens ha varit psykopat.
Citera
2007-02-05, 16:15
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imhotep
Inte svårt att förstå Dahmer?? Vad var det som gjorde honom så sjuk i huvudet då? Inte många alkoholister har ihjäl 17 män som de experimenterar på.

Tja, här kan jag bara svara för mig, och inte för Zodiac, men det tycks mig som att det intresse Dahmer uppvisade i späda år, för dissektion av djur, tillät honom att - under inflytande av alkohol - urarta på det spektakulära sätt han gjorde i slutet av sin bana. Hans ensamhet och hans konfliktfyllda homosexualitet spädde på den dödliga mixen.

När det kommer till varför han blev mördare, gång på gång, så kan det nog ligga något i Z:s spekulation tidigare i tråden, om att tillfället gör mördaren, såväl som tjuven. Dahmers första mord var ett klumpigt sätt att få en nyvunnen vän att stanna - sedan urartade det mer och mer när han såg sig tvungen att dölja brottet (styckning, sönderslagning av benen, etc). När väl den här tröskeln var överstigen fanns det ingen hejd.

Vad som egentligen skapar en seriemördare är mycket svårt att veta, och jag och Z har dryftat frågan något, tidigare i den här tråden.
Citera
2007-02-05, 16:22
Medlem
Bra svarat. Men att påstå att han är lätt att förstå låter lite högfärdigt.
Citera
2007-02-05, 16:28
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Bra svarat. Men att påstå att han är lätt att förstå låter lite högfärdigt.

Jo, det kan jag kanske hålla med om. Med "lätt att förstå" menar jag att det är lätt att följa hans desintegration, att den följer vissa personlighetsdrag hos honom och reagerar på inflytande från hans omvärld, inte att det är lätt att förstå varför han till en början fick för sig att mörda.

Det är en fråga som jag ännu inte har sett ett bra svar på.
Citera
2007-02-05, 19:15
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Jo, det kan jag kanske hålla med om. Med "lätt att förstå" menar jag att det är lätt att följa hans desintegration, att den följer vissa personlighetsdrag hos honom och reagerar på inflytande från hans omvärld, inte att det är lätt att förstå varför han till en början fick för sig att mörda.

Det är en fråga som jag ännu inte har sett ett bra svar på.
Att mörda är inte särskilt svårt. Ett något för hårt knytnävsslag som råkar hamna på en lite för skör person kan räcka. (Men då är det i och för sig inte mord utan dråp, men blir mord när...) När någon sedan får för sig att dölja olyckshändelsen och inte tar ansvar, kan det snabbt urarta till mord. Eller till att komma att ses som ett mord.
Citera
2007-02-05, 19:27
Medlem
quarks avatar
Henry Lee Lucas

Citat:
Ursprungligen postat av -Hund-
Hm. Några favoriter är ju Zodiac, Jack the Ripper, The Axeman of New Orleans, gillar ouppklarade fall.

Andra är Albert Fish. Carl Panzram, rekommenderar att läsa om honom. Henry Lee Lucas, mm.
Henry Lee Lucas har en del gemensam med Thomas Quick:
Citat:
Lucas confessed to involvement in about 3,000 murders, an average of about one murder per day between his release from prison in mid-1975 to his arrest in mid-1983. A more widely circulated total of about 350 murders committed by Lucas is based on confessions deemed "believable" by a Texas-based "Lucas Task Force," a group which was criticized by Texas Attorney General Jim Mattox for sloppy police work and taking part in an extended "hoax".
http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Lee_Lucas

Citat:
The number of murders that Lucas was actually responsible for, be it two or two hundred, may never be known.
http://www.crimelibrary.com/serial_killers/predators/lucas/epilogue_16.html
Citera
2007-02-06, 09:21
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Henry Lee Lucas har en del gemensam med Thomas Quick:
Intressant att du nämner Quick. Tomas Quick är en märklig snubbe, Sveriges mest kände seriemördare som inte begått ett enda mord! Att lyckas med den bedriften tyder på stor intelligens och skicklighet att lura hela rättsväsendet, ivrigt påhejad av sjukvårdens märkliga "behandling". Quick är väl ett levande bevis på att man kan skapa "falska minnen", något som brukar vara lätt att framkalla hos 3-4 åringar genom att intervjua dem med ledande frågor. Enda trösten är att mediadrevet tröttnat på Quick!
Citera
2007-02-06, 15:54
Medlem
maddalos avatar
Rekommenderar, som så många gånger förr, boken Mytomanen Thomas Quick. Har tyvärr glömt författarnamnet, men den bör finnas på biblioteket.

Apropos mördandet ovan, Zodiac, så hoppas jag att du förstod mitt resonemang, trots otydligheten mellan mord (som karriär, om man ska uttrycka sig både fräckt och illa) och vredesmord (om man får uttrycka sig så ang. Dahmers första livssläckande)?
Citera
2007-02-06, 22:54
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Rekommenderar, som så många gånger förr, boken Mytomanen Thomas Quick. Har tyvärr glömt författarnamnet, men den bör finnas på biblioteket.
När det gäller Quicken, så reste jag omkring en sommar i Quickens fotspår, såsom de beskrivs i den refereade boken. Man förstod då att the fuckin Quick mer verkar ha varit nån slags seriemördarfreak (som maddalo och mig, han skulle platsa bra i den här tråden t.ex.) än mördare. Det är så pass långa avstånd mellan Jokkmock och mordplatsen (för jag tror det var tältmordet) att det är sådana turer man tar om man ska titta efter efteråt, inte om man ska mörda. Ja, ni förstår om ni åker den sträckan... Quicken var alltså en sån som läste tidningsnotiser och åkte och tittade på mordplatser några dar senare. När man sedan förhörde folk några år senare när han började bekänna så missade dom några dagar i tiden och placerade in honom lite fel...
Citera
2007-02-07, 00:09
Medlem
fahlenovics avatar
Does Adam Walsh slaying from 1981 have a Dahmer link?

Hittade en intressant artikel: http://www.sun-sentinel.com/news/local/broward/sfl-cdahmer06feb06,0,2988503.story?coll=sfla-news-broward

Authorities in South Florida said Monday they are re-examining statements in the unsolved 1981 slaying of 6-year-old Adam Walsh to see if notorious serial killer Jeffrey Dahmer might have been Walsh's killer.

...

Dahmer briefly lived in South Florida in 1981, at the time Adam Walsh disappeared. Under questioning, Dahmer repeatedly denied killing the boy.

EDIT: fler artiklar på samma ämne http://pine-magazine.com/content.php?id=472
http://www.wesh.com/news/10914431/detail.html
Citera
2007-02-07, 01:50
Medlem
zodiackillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fahlenovic
Dahmer briefly lived in South Florida in 1981, at the time Adam Wals disappeared. Under questioning, Dahmer repeatedly denied killing the boy.[/i]

EDIT: fler artiklar på samma ämne http://pine-magazine.com/content.php?id=472
http://www.wesh.com/news/10914431/detail.html
Påminner om den gamla Ted Bundy kopplingen till den 6-åriga flickan som ´Ted skulle ha nitat i sin ungdom (typ 14 år).
Citera
2007-02-07, 02:10
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:

det som förvirrar mig mest var när jag såg dokumentären på 5an.. född massmördare eller vad den hette.. där sa dom att dahmer var fullt frisk.. å efter att han blev mördad i fängelset så lät hans mamma dom skära ut hans hjärna för att undersöka den.. å tydligen var han helt frisk utan defekter på hjärnan..

hur kan en helt frisk man bli seriemördare.. det är min stora fråga..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in