2017-12-13, 05:48
Medlem
Månsans avatar
SD får mellan 20-30% i valet. Det är fullkomligt skit samma vad olika institut behagar ange för nivåer vad mig anbelangar. Jag tror inte på dem. Instituten saknar helt enkelt redskapen för att reda ut SDs rätta nivå. SCB har nästan 50% svinn bland sina respondenter, hur kan någon inbilla sig att siffrorna har något värde överhuvudtaget? SDs, liksom andra partiers, nivå ändrar sig dessutom timme för timme -- när Ekeroth klipper till någon på stan tappar SD några sympatisörer, när nyligen hitkomna araber kastar bomber på judar ökar man.

20-30% baserar jag på att i storleksordningen 2-3 av tio i min stora bekantskapskrets nu öppet (eller genom antydan) deklarerar att det blir SD i valet. Inför förra valet var det betydligt färre. Och inför 2010 års val var det nästan ingen. Mina vänner, bekanta och ytliga bekanta är en brokig skara. Utlänningar och svenskar, alla åldrar, alla inkomstklasser, dvs hyggligt representativ för Sveriges valmanskår.

Logiskt sett har SD minskat en aning sedan M skiftade från att vara en sinnessjuk massinvandringssekt till ett i vissa avseenden godtagbart parti. Men SDs tapp till M kompenseras troligtvis till stor del av verkligheten som varje dag levererar goda skäl att överge alla partier som skapat det tilltagande kaoset.

SD är dock för passiva enligt min uppfattning. När sossar och moderater uttrycker åsikter som för ett par år sedan avfärdats som rå, hjärtlös SD-rasism måste SD behålla ledartröjan. SD framstår som loja liberaler i jämförelse med exempelvis Polen-Ungern-Tjeckiens styrande politiker. Massrepatriering måste lanseras som en nödvändig lösning på arab-negerkaoset. Kraftigt utökat antal fängelseplatser likaså, där invällande människor av oklart ursprung interneras tills dess avvisning kan verkställas. Riktiga straff bör införas och det eviga daltandet med allt som har med islam att göra måste upphöra.

Åkesson & Co tycks vara så löjligt skraja för att inte få vara med och bestämma att dom blir allt mjäkigare för var dag.
2017-12-13, 09:05
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan ju i så fall bero på att SD:s tidigare ensamrätt på problembeskrivningen nu delas alltmer av framförallt M, delar av S, L och KD.

Sedan, ett hett tips, om trolig M-väljare (för att ta ett exempel i högen) håller med om att "Jobbigt mycket invandring nu, bör åtgärdas" är det inte ett oavvisligt tecken på att de egentligen tycker att SD är den enda möjliga politiska lösningen på det problemet.
Jo hörde man förra valet när M politiker röstade på SD till Riksdagen.
2017-12-13, 09:09
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
S ärvde ju Reinfeldts politik och gjorde inget för att öka invandringen, utan var bara passiva, tills man "stängde gränsen". Visst ökade invandringen, men inte tack vare (S)
Nu stämmer inte det det utan ,man hade en signalpolitik som sa att "alla" Somalier skulle få stanna ,och senare "ALLA" Syrier. Det triggade igång och ökade flödet enormt. Sverige och Tyskland anses ha huvudansvaret för det stora flödet över Medelhavet.
2017-12-13, 11:52
Medlem
8711s avatar
När kommer nästa mätning?
2017-12-13, 13:25
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Den drivs inte av en Sverigedemokrat väl? Det gör status.st, med fokus enbart på Sverigedemokraterna.

Det är viktigt och bra. En stark informationskälla och samlingsplats enbart för Sverigedemokrater. Något unikt för oss.

Vi Sverigedemokrater behöver fler samlingsplatser och platser att utgå ifrån och samlas på och locka fler till och genom, inte färre.
Det borde väl inte spela någon roll just vem som gör sidan med tanke på att sidan endast sammanställer resultat från OU:ar, eller?
Jag har svårt att se hur ett genomsnitt, beräknat från enkelt kontrollerbara källor, skulle kunna påverkas av just vem som utför och publicerar dessa beräkningar.
Det är ju inte speciellt svårt att kontrollräkna om man misstror beräkningarna. Skulle avsändaren bli ertappad med att försöka fiffla med medelvärden, skulle detta de facto innebära silkessnöret för webbsidan ifråga.
2017-12-13, 16:09
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Det borde väl inte spela någon roll just vem som gör sidan med tanke på att sidan endast sammanställer resultat från OU:ar, eller?
Jag har svårt att se hur ett genomsnitt, beräknat från enkelt kontrollerbara källor, skulle kunna påverkas av just vem som utför och publicerar dessa beräkningar.
Det är ju inte speciellt svårt att kontrollräkna om man misstror beräkningarna. Skulle avsändaren bli ertappad med att försöka fiffla med medelvärden, skulle detta de facto innebära silkessnöret för webbsidan ifråga.

Som jag skrev så tycker jag det är viktigt med ett fokus på enbart Sverigedemokraterna, som samlar Sverigedemokrater och är lojala mot vårt parti. Andra sidor drivs allt som oftast av krafter som är direkt fientliga mot Sverigedemokraterna. Jag vill ha fokus på Sverigedemokraterna, att Sverigedemokrater ska samlas där och utgå därifrån. Vi behöver många fler platser att samlas på och utgå ifrån för att sprida vår politisk och våra budskap, inte färre. Därför uppskattar jag status.st även om själva sidan är simpel och omodern, så fyller den sitt syfte och har blivit en självklar plats att besöka för relativt många som är intresserade av Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar.

Fokus ska vara på Sverigedemokraternas siffror, inte på allas siffror.
2017-12-13, 16:40
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Som jag skrev så tycker jag det är viktigt med ett fokus på enbart Sverigedemokraterna, som samlar Sverigedemokrater och är lojala mot vårt parti. Andra sidor drivs allt som oftast av krafter som är direkt fientliga mot Sverigedemokraterna. Jag vill ha fokus på Sverigedemokraterna, att Sverigedemokrater ska samlas där och utgå därifrån. Vi behöver många fler platser att samlas på och utgå ifrån för att sprida vår politisk och våra budskap, inte färre. Därför uppskattar jag status.st även om själva sidan är simpel och omodern, så fyller den sitt syfte och har blivit en självklar plats att besöka för relativt många som är intresserade av Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar.

Fokus ska vara på Sverigedemokraternas siffror, inte på allas siffror.
Nja, jag håller inte med dig där.
SD's förändringar i väljarstödet i OU är tämligen intetsägande utan en kontext, givet att SD inte får mer än 50% vilket aldrig lär ske.
Vidare föredrar jag en mångfacetterad analys, där även personer som hatar SD får göra sin röst hörd.

All kritik oavsett hur befängd den än månde vara gör dig större som person.

Intellektuell masturbation har aldrig riktigt varit min grej…
2017-12-13, 17:27
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Nja, jag håller inte med dig där.
SD's förändringar i väljarstödet i OU är tämligen intetsägande utan en kontext, givet att SD inte får mer än 50% vilket aldrig lär ske.
Vidare föredrar jag en mångfacetterad analys, där även personer som hatar SD får göra sin röst hörd.

All kritik oavsett hur befängd den än månde vara gör dig större som person.

Intellektuell masturbation har aldrig riktigt varit min grej…

Du ser övriga partiers siffror både i mätningarna och i sammanställningen även på en sida där fokus ligger på Sverigedemokraterna. Jag vill att SD ska synas tydligt och att kolumnerna ska handla om mitt parti särskilt när jag besöker en sådan sida, som på status.st, det har ett egenvärde för mig. Dock kan man självklart som sagt se alla andra siffror från mätningarna på både länkarna och på status.st, men kolumnerna handlar om Sverigedemokraterna. Kolla överst på status.st, där står det att sidan handlar om "Väljarsympatier för Sverigedemokraterna", precis som jag vill ha det.

Att skriva in och läsa olika siffror i kolumner och länka till mätningar handlar nog inte så mycket om intellektuellt arbete trots allt. Någon diskussion eller kritik förekommer heller inte på varken status.st eller val.digital mig veterligen. Diskussionen sker ju här, även det med fokus på just Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar. Det hindrar heller inte kritisk diskussion vilket ofta förekommer även här om diverse händelser som sker då och då med jämna mellanrum.
2017-12-13, 17:46
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
När kommer nästa mätning?

Om man tittar på hur det såg ut i december förra året så lär de som är kvar (Sifo, Ipsos, Novus, Yougov och Inizio) dyka upp 16-22 december. Det ser ut att bli ett kluster av opinionsmätningar med början i helgen... Bara att hålla i hatten och se vad dessa hittar på
2017-12-13, 18:11
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
SD får mellan 20-30% i valet. Det är fullkomligt skit samma vad olika institut behagar ange för nivåer vad mig anbelangar. Jag tror inte på dem. Instituten saknar helt enkelt redskapen för att reda ut SDs rätta nivå. SCB har nästan 50% svinn bland sina respondenter, hur kan någon inbilla sig att siffrorna har något värde överhuvudtaget? SDs, liksom andra partiers, nivå ändrar sig dessutom timme för timme -- när Ekeroth klipper till någon på stan tappar SD några sympatisörer, när nyligen hitkomna araber kastar bomber på judar ökar man.

20-30% baserar jag på att i storleksordningen 2-3 av tio i min stora bekantskapskrets nu öppet (eller genom antydan) deklarerar att det blir SD i valet. Inför förra valet var det betydligt färre. Och inför 2010 års val var det nästan ingen. Mina vänner, bekanta och ytliga bekanta är en brokig skara. Utlänningar och svenskar, alla åldrar, alla inkomstklasser, dvs hyggligt representativ för Sveriges valmanskår.

Logiskt sett har SD minskat en aning sedan M skiftade från att vara en sinnessjuk massinvandringssekt till ett i vissa avseenden godtagbart parti. Men SDs tapp till M kompenseras troligtvis till stor del av verkligheten som varje dag levererar goda skäl att överge alla partier som skapat det tilltagande kaoset.

SD är dock för passiva enligt min uppfattning. När sossar och moderater uttrycker åsikter som för ett par år sedan avfärdats som rå, hjärtlös SD-rasism måste SD behålla ledartröjan. SD framstår som loja liberaler i jämförelse med exempelvis Polen-Ungern-Tjeckiens styrande politiker. Massrepatriering måste lanseras som en nödvändig lösning på arab-negerkaoset. Kraftigt utökat antal fängelseplatser likaså, där invällande människor av oklart ursprung interneras tills dess avvisning kan verkställas. Riktiga straff bör införas och det eviga daltandet med allt som har med islam att göra måste upphöra.

Åkesson & Co tycks vara så löjligt skraja för att inte få vara med och bestämma att dom blir allt mjäkigare för var dag.

(Min fetning)

Glöm inte att ta med "mörkertalet" kring SD i din beräkning. Inte alla säger öppet eller ens antyder att de kommer att rösta på SD i nästa års val. Stigmatiseringen från mediernas, etablissemangets och stora delar av samhällets sida är fortfarande stor - och detta spelar ännu en stor roll i hur "öppna" folk är med sina SD-sympatier. Har själv rätt nyligen fått reda på att mina grannar i villan bredvid - som är akademiker och "fint folk" - röstade på SD redan förra valet. De skulle aldrig någonsin ens antyda att de är SD:are... (deras dotter skvallrade). Du kan nog lugnt lägga till en halv person på din basering. 2,5-3,5 personer av 10 på din stora bekantskapskrets är högst sannolikt SD:are. Mörkertalet är större än de flesta ens kan drömma om.
2017-12-13, 21:09
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Glöm inte att ta med "mörkertalet" kring SD i din beräknigar!
De skulle aldrig någonsin ens antyda att de är SD:are... (deras dotter skvallrade). Du kan nog lugnt lägga till en halv person på din basering. 2,5-3,5 personer av 10 på din stora bekantskapskrets är högst sannolikt SD:are. Mörkertalet är större än de flesta ens kan drömma om.

Det finns naturligtivs både förnuft och självbevarelsedrift med i sammanhanget, egenskaper som förefaller förhållandevis väl utvecklade hos SD:are!

Bortsett från våra K-amraters väl kända uppfattningar i Tråden...
2017-12-14, 06:57
Medlem
Upp från 15,4 till 15,9 i senaste Inizio. Ytterligare tecken på trendbrott.

Den stora förändringen är dock ett enormt skifte i maktbalansen mellan rödgröna och alliansen. Kristerssons gäng har gått från 40,6 vs 39,4 i november till 42,5 vs 37,4. Eller 0,9 i övertag till 5,1.

Det beror på amnestin, enligt Inizio:
Citat:
Karin Nelsson tror att väljarnas missnöje delvis kan förklaras av regeringens omsvängning i politiken kring de ensamkommande, som innebär att fler nu får en ny chans att stanna i Sverige.
– Vi ser i de öppna svaren att många upprörs över det här.
Miljöpartiet drev frågan om en ny chans för de ensamkommande mycket hårt i regeringssamarbetet. Partiet ser dock inte ut att belönas för detta av väljarna. De gröna backar till 3,1 procent och skulle åka ur riksdagen vid val i dag.
Samtidigt ser de senaste månadernas nedåtgående trend för Jimmie Åkessons Sverigedemokraterna nu ut att vara bruten. Partiet går försiktigt framåt och landar på 15,9 procent.
2017 har verkligen varit karmans år. Alla ondjävlar som drivit PK-linjen får äta skit. MP långt under spärren och Virtanen+Fadakar på arbetsförmedlingen.

Inizio dec 17

V 6,8 (+-0)
S 27,5 (-1,1)
MP 3,1 (-0,9)
KD 4,8 (+0,8)
C 10,1 (+-0)
L 3,9 (+0,6)
M 23,7 (+0,5)
SD 15,9 (+0,5)
Övr 2,6 (-0,1)
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-12-14 kl. 07:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in