2017-12-13, 18:18
Medlem
motyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Barnets pappa är fälld för "Synnerligen grov misshandel" och han ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning innan Hovrätten meddelar domen. Hovrätten har också idag meddelat att pappan ska återföras till häktet.

Mamman är helt avförd från brottsmisstankar.

Flickans dödsorsak är hjärnblödning och "synnerligen grov misshandel".

https://www.expressen.se/kvallsposten/spadbarn-dog-pappan-falls-for-grov-misshandel/

Riktigt bra att A blir häktad. Dock så framgår det i artikeln du länkar att mamman är misstänkt för vållande till barnets död, dvs hon är inte "helt avförd från brottsmisstankar".

En tanke som slog mig var att E's nya graviditet varit till hennes fördel, kan det kanske vara så att hon har suttit med magen i luften och klämt fram en tår och hävdat att hon både lider av foglossning och är mer psykiskt labil nu som gravid? Eller det kanske är för långsökt?
Citera
2017-12-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motyl
Riktigt bra att A blir häktad. Dock så framgår det i artikeln du länkar att mamman är misstänkt för vållande till barnets död, dvs hon är inte "helt avförd från brottsmisstankar".

En tanke som slog mig var att E's nya graviditet varit till hennes fördel, kan det kanske vara så att hon har suttit med magen i luften och klämt fram en tår och hävdat att hon både lider av foglossning och är mer psykiskt labil nu som gravid? Eller det kanske är för långsökt?

Hur långt gången är hon egentligen?!
Citera
2017-12-13, 18:38
Medlem
Hur långt gången är E?

Och är det någon som vet hur det fungerar om hon blir dömd till fängelse gravid?
Citera
2017-12-13, 19:23
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isno23
Hur långt gången är E?

Och är det någon som vet hur det fungerar om hon blir dömd till fängelse gravid?
Enligt ryktet ska hon vara i vecka 14 eller 15. Att hon är gravid,har ingen betydelse för domen
Citera
2017-12-13, 19:30
Medlem
motyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollungarnasmamma
Hur långt gången är hon egentligen?!

Ingen aning. Enligt en användare i tråden så har hon synlig mage. Personligen tycker jag att det är extremt beklämmande att hon väljer att skaffa barn igen, så kort tid efter vad som hänt. Är E skyldig till H's död tycker jag det tyder på en känslokyla utan dess like att så snabbt bli gravid igen, känns ju som att skitsamma för henne utan hon vill endast ha en unge. Punkt. Är det nu så att E inte är skyldig till H's död är det också helt jävla stört för killen o förhållandet är nytt, hon har vad jag vet fortfarande inget fast arbete eller överhuvudtaget några som helst förutsättningar för att ge ett barn den trygghet och stabilitet den förtjänar.

Menmen. De som är mest olämpliga som föräldrar tenderar att vara de som skaffar flest barn. Sorgligt.
Citera
2017-12-13, 19:32
Medlem
Citat:

.

Artikeln har nog redigerats lite. I klargörande syfte. Men det verkar som om journalisten inte riktigt skiljer mellan domen från Tingsrätten och den dom som hovrätten har avgett idag. Materialet (FUP och åtalet och TR-domen) är inte helt lätt att skilja åt för ett fall som berört så många och där så många skrivit och uttalat sig även i lokala media. Även försvarsadvokaten verkar snurrig i sina uttalanden idag. Men vi har alltså inte sett domskälen och domslutet från hovrätten i mammans fall än. Jag misstänker att han har talat med sin klient idag och det bör ha varit ett samtal mellan ett par omtumlade personer från vars ett perspektiv. Plus telefonintervjuer från de skånska medierna. Men jag har svårt att se hur hon inte skulle vara friad från brottsmisstankarna om delaktighet i dotterns död pga brister i garantansvaret.

Angående en ny graviditet och dess inverkan på rättens ledamöter, så spelar en sådan situation ingen roll för bevisvärderingen. Jurister och nämndemän ändrar lika lite sin bedömning av t.ex. hjärnblödningar, blåmärken, antal vårddagar, vittnesmål från sakkunniga och tilltalade som att rättsläkare i protokollet skulle minska på ett knivsticks djup och bredd med hänvisning till en tilltalads fertila tillstånd.

Förr var det skillnad på mord och barnamord, då endast ogifta kvinnor kunde fällas för barnamord
och mordet måste varit begånget i direkt anslutning till barnets födsel och barnet skulle varit fött "i lönn". Gifta kvinnor och män barn dog i anslutning till födseln kunde alltså inte fällas för "barnamord". Vad som krävdes för att det inte skulle skrivas som "mord" istället för "dödfödd" vet jag inte. Men för "Barnamord" var straffen lindrigare än för mord. De för "barnamord" fick lägre straff och värnades nog ganska väl om, för hela processen skulle ju skydda de män som var "oäkta" fäder till barn som de övergett när de övergav de pigor och ogifta kvinnor de gjort gravida. Särskilt besvärligt var det naturligtvis när han var gift med pigan ifråga. Så den hänsyn rättsprocessen gav i de här fallen var nog relativt hänsynsfull till de här männen, som fick kvinnorna undanskyfflade fast de inte längre var gravida.

Jag gissar att om Halleys mamma nu väntar ett nytt barn, så kommer nog socialnämnden att ställa upp på ett helt annat vis och inte lämna ut henne till en känd person som alltid krävt särskilt stöd och åtgärder. Likaså kommer MVC, KK och BVC att sluta upp kring henne och ett nytt barn på ett annat vis än för henne och Halley under den månad de fick ihop.

Mer nyfiken än på hur domskälen och domsluten kommer att se ut, är jag på hur man värderat sakkunniginläggen. Jag har ägnat en del av väntetiden till att läsa på om "skakvåld" på späda barn. Jämfört med acceptansen för "hjärnskakning" hos större barn, ungdomar och vuxna. (Jag begriper inte att rättsläkare ens kan slänga ur sig att flickan kunde lida av skjörbjugg som orsakade hennes hjärnblödning!! Offentligt! Inför sittande rätt! Och inbilla sig att jurister, åklagare och domare är dumma och obildbara. )
Citera
2017-12-13, 19:35
Medlem
motyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
.

Artikeln har nog redigerats lite. I klargörande syfte. Men det verkar som om journalisten inte riktigt skiljer mellan domen från Tingsrätten och den dom som hovrätten har avgett idag. Materialet (FUP och åtalet och TR-domen) är inte helt lätt att skilja åt för ett fall som berört så många och där så många skrivit och uttalat sig även i lokala media. Även försvarsadvokaten verkar snurrig i sina uttalanden idag. Men vi har alltså inte sett domskälen och domslutet från hovrätten i mammans fall än. Jag misstänker att han har talat med sin klient idag och det bör ha varit ett samtal mellan ett par omtumlade personer från vars ett perspektiv. Plus telefonintervjuer från de skånska medierna. Men jag har svårt att se hur hon inte skulle vara friad från brottsmisstankarna om delaktighet i dotterns död pga brister i garantansvaret.

Angående en ny graviditet och dess inverkan på rättens ledamöter, så spelar en sådan situation ingen roll för bevisvärderingen. Jurister och nämndemän ändrar lika lite sin bedömning av t.ex. hjärnblödningar, blåmärken, antal vårddagar, vittnesmål från sakkunniga och tilltalade som att rättsläkare i protokollet skulle minska på ett knivsticks djup och bredd med hänvisning till en tilltalads fertila tillstånd.

Förr var det skillnad på mord och barnamord, då endast ogifta kvinnor kunde fällas för barnamord
och mordet måste varit begånget i direkt anslutning till barnets födsel och barnet skulle varit fött "i lönn". Gifta kvinnor och män barn dog i anslutning till födseln kunde alltså inte fällas för "barnamord". Vad som krävdes för att det inte skulle skrivas som "mord" istället för "dödfödd" vet jag inte. Men för "Barnamord" var straffen lindrigare än för mord. De för "barnamord" fick lägre straff och värnades nog ganska väl om, för hela processen skulle ju skydda de män som var "oäkta" fäder till barn som de övergett när de övergav de pigor och ogifta kvinnor de gjort gravida. Särskilt besvärligt var det naturligtvis när han var gift med pigan ifråga. Så den hänsyn rättsprocessen gav i de här fallen var nog relativt hänsynsfull till de här männen, som fick kvinnorna undanskyfflade fast de inte längre var gravida.

Jag gissar att om Halleys mamma nu väntar ett nytt barn, så kommer nog socialnämnden att ställa upp på ett helt annat vis och inte lämna ut henne till en känd person som alltid krävt särskilt stöd och åtgärder. Likaså kommer MVC, KK och BVC att sluta upp kring henne och ett nytt barn på ett annat vis än för henne och Halley under den månad de fick ihop.

Mer nyfiken än på hur domskälen och domsluten kommer att se ut, är jag på hur man värderat sakkunniginläggen. Jag har ägnat en del av väntetiden till att läsa på om "skakvåld" på späda barn. Jämfört med acceptansen för "hjärnskakning" hos större barn, ungdomar och vuxna. (Jag begriper inte att rättsläkare ens kan slänga ur sig att flickan kunde lida av skjörbjugg som orsakade hennes hjärnblödning!! Offentligt! Inför sittande rätt! Och inbilla sig att jurister, åklagare och domare är dumma och obildbara. )

Stort tack för ditt eminenta svar. Intressant.

Gällande E's graviditet så hade jag nämligen en bekant för ett par år sedan som tack vare sitt gravida tillstånd kom undan diverse åtgärder. Man hänvisade till det i domen.
Citera
2017-12-13, 19:39
Medlem
motyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Hittade en artikel om en isolationsbrytare som jobbar på häktet i Helsingborg heter Tobias, bor i Ljungbyhed.
Letade i fupen och Erika har ju haft mycket kontakt med tobbe där.
Är det han?

http://www.nsk.se/2017/01/26/sa-har-sitter-den-misstankte/

https://minfil.org/d2zalddfb0/received_10155278375873282.jpeg

https://minfil.org/f4z9lad7bd/received_10155278375868282.jpeg

https://minfil.org/g8z8lbd0bb/received_10155278375903282.jpeg

Jävligt bra gräv!
Har ägnat en stund nu ikväll men till min stora förtret så verkar det som att han inte har Facebook.

Man kan ju iaf hoppas att idioten blev av med jobbet, om det nu är den här personen som jobbat på häktet.
Citera
2017-12-13, 20:22
Medlem
Citat:
Stort tack för ditt eminenta svar. Intressant.

Gällande E's graviditet så hade jag nämligen en bekant för ett par år sedan som tack vare sitt gravida tillstånd kom undan diverse åtgärder. Man hänvisade till det i domen.

Ingen graviditet är den andra lik. En förstagångsgraviditet skiljer sig från alla de följande. Så t.ex. syns en andragångsgraviditet tidigare, fosterrörelserna känner kvinnan tidigare vid de senare graviditeterna etc. Sen är det lite speciellt med just graviditeter eftersom det gäller två personer som man måste ta hänsyn till. Inte bara inom sjukvården (kvinnosjukvården) utan även inom socialvård och även rättsinstanserna. Jag antar att kvinno- förlossningspersonalen intygar om de särskilda förhållanden som gäller för varje enskild kvinna OCH det barn hon bär på.

Har precis en nära anhöriga som för tredje gången på ett par månader är inlagd på sjukhus pga komplikationer. Dels för hennes egen del med en nytillkommen njursjukdom. Och så för både hennes egen del och för barnets del hennes typ 1-diabetes. För barnets skull är det bäst om man kan reglera njurarna och blodsockret hos mamman till ett acceptabelt status. Jag bara håller tummarna nu att hon ska orka fysiskt och psykiskt med de hårt nedpressade sockernivåerna, att njurarna inte bryter ihop och att man i vart fall kan driva graviditeten till förlossning i v. 32. Då har barnet nått en vikt på ca. 1,2-1,3 kg och har bra mognad på lungorna. Om hon hade haft något kriminellt på samvetet och skulle burats in så hade nog ingen kriminalvårdsanstalt kunnat sköta henne och hennes väntade barn.

Mina egna graviditeter hade jag uppskattat om jag dömts till "stillot" några månader istället för att gå omkring med en look av "det är normalt att vara gravid". Fasen också att jag inte kom på den möjligheten och hade kommit på att börja springa mot rött och blivit omhändertagen

E. är en 1-barnsmamma som tycks ha rusat rakt in i ett trassligt liv från en lite komplicerad barndom. Men när man läser vittnesmålen med henne, så förefaller hon normal, ungefär som de flesta. När Hailey dog måste allt ha rasat för henne och jag hoppas att hon träffar en normal man, får friska barn och kan utveckla det liv hon drömde om när hon flyttade till Skåne. Hon kommer alltid att sörja Hailey och alltid leva med tankar på "vad hade hänt om jag ..." . Går den här graviditeten bra så bli hon 2-barnsmamma. Hon är inte ensam om att ha förlorat ett barn, men väldigt ensam om att ha förlorat det så här. Det är inte många unga kvinnor som vid 20-25 års ålder fått sådana erfarenheter som hon.
Citera
2017-12-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Enligt ryktet ska hon vara i vecka 14 eller 15. Att hon är gravid,har ingen betydelse för domen

Men lite snabbt räknat då så blev hon gravid i augusti. Snacka om att ligga i. Usch tycker det är sorgligt att hon skaffar barn igen. Nu! Hon måste ju ha varit medveten om att hon kan bli dömd i hovrätten?
Citera
2017-12-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollungarnasmamma
Men lite snabbt räknat då så blev hon gravid i augusti. Snacka om att ligga i. Usch tycker det är sorgligt att hon skaffar barn igen. Nu! Hon måste ju ha varit medveten om att hon kan bli dömd i hovrätten?
Hade du uttryckt dig liknade om Er*ka var en kille? Det jag tror är att hon på något sätt vill gå vidare i livet från allt det hemska som A*ex utsatte henne och barnet för. Något hon måste leva resten av sitt liv med och veta att hon i själva verket var tillsammans med ett monster. I hovrätten lär hon knappast bli dömd till mer än det hon redan suttit av i häktet, det har jag svårt att tro. Moralpanik hos många gällande Er*ka just nu. Så löjligt
Citera
2017-12-13, 21:02
Medlem
motyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Hade du uttryckt dig liknade om Er*ka var en kille? Det jag tror är att hon på något sätt vill gå vidare i livet från allt det hemska som A*ex utsatte henne och barnet för. Något hon måste leva resten av sitt liv med och veta att hon i själva verket var tillsammans med ett monster. I hovrätten lär hon knappast bli dömd till mer än det hon redan suttit av i häktet, det har jag svårt att tro. Moralpanik hos många gällande Er*ka just nu. Så löjligt

Nu kan jag inte svara i någon annan användares ställe men jag hade absolut uttryckt mig likadant om det var en man som agerat som E. Säger väl mer om dig när du uttrycker dig som du gör.

Din tes att hon agerar på det sätt hon gör för att gå vidare och "komma undan" allt det "hemska" Alex utsatt henne för är ju för i helvete lika sjukt som övriga möjliga scenarion. Jag köper att barn i många fall inte blir till under de mest ordnande förhållande, ibland sker en liten olycka och ibland tänker folk på sig själva och förökar sig. Det är så människan är i sin natur. Själviska.

Men att skaffa ett barn, av de skälen du tror på, är riktigt rubbat. Ditt syfte var att försvara E's beteende men resultatet blev det motsatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in