Citat:
Ursprungligen postat av
motyl
Riktigt bra att A blir häktad. Dock så framgår det i artikeln du länkar att mamman är misstänkt för vållande till barnets död, dvs hon är inte "helt avförd från brottsmisstankar".
En tanke som slog mig var att E's nya graviditet varit till hennes fördel, kan det kanske vara så att hon har suttit med magen i luften och klämt fram en tår och hävdat att hon både lider av foglossning och är mer psykiskt labil nu som gravid? Eller det kanske är för långsökt?
.
Artikeln har nog redigerats lite. I klargörande syfte. Men det verkar som om journalisten inte riktigt skiljer mellan domen från Tingsrätten och den dom som hovrätten har avgett idag. Materialet (FUP och åtalet och TR-domen) är inte helt lätt att skilja åt för ett fall som berört så många och där så många skrivit och uttalat sig även i lokala media. Även försvarsadvokaten verkar snurrig i sina uttalanden idag. Men vi har alltså inte sett domskälen och domslutet från hovrätten i mammans fall än. Jag misstänker att han har talat med sin klient idag och det bör ha varit ett samtal mellan ett par omtumlade personer från vars ett perspektiv. Plus telefonintervjuer från de skånska medierna. Men jag har svårt att se hur hon inte skulle vara friad från brottsmisstankarna om delaktighet i dotterns död pga brister i garantansvaret.
Angående en ny graviditet och dess inverkan på rättens ledamöter, så spelar en sådan situation ingen roll för bevisvärderingen. Jurister och nämndemän ändrar lika lite sin bedömning av t.ex. hjärnblödningar, blåmärken, antal vårddagar, vittnesmål från sakkunniga och tilltalade som att rättsläkare i protokollet skulle minska på ett knivsticks djup och bredd med hänvisning till en tilltalads fertila tillstånd.
Förr var det skillnad på mord och barnamord, då endast ogifta kvinnor kunde fällas för barnamord
och mordet måste varit begånget i direkt anslutning till barnets födsel och barnet skulle varit fött "i lönn". Gifta kvinnor och män barn dog i anslutning till födseln kunde alltså inte fällas för "barnamord". Vad som krävdes för att det inte skulle skrivas som "mord" istället för "dödfödd" vet jag inte. Men för "Barnamord" var straffen lindrigare än för mord. De för "barnamord" fick lägre straff och värnades nog ganska väl om, för hela processen skulle ju skydda de män som var "oäkta" fäder till barn som de övergett när de övergav de pigor och ogifta kvinnor de gjort gravida. Särskilt besvärligt var det naturligtvis när han var gift med pigan ifråga. Så den hänsyn rättsprocessen gav i de här fallen var nog relativt hänsynsfull till de här männen, som fick kvinnorna undanskyfflade fast de inte längre var gravida.
Jag gissar att om Halleys mamma nu väntar ett nytt barn, så kommer nog socialnämnden att ställa upp på ett helt annat vis och inte lämna ut henne till en känd person som alltid krävt särskilt stöd och åtgärder. Likaså kommer MVC, KK och BVC att sluta upp kring henne och ett nytt barn på ett annat vis än för henne och Halley under den månad de fick ihop.
Mer nyfiken än på hur domskälen och domsluten kommer att se ut, är jag på hur man värderat sakkunniginläggen. Jag har ägnat en del av väntetiden till att läsa på om "skakvåld" på späda barn. Jämfört med acceptansen för "hjärnskakning" hos större barn, ungdomar och vuxna. (Jag begriper inte att rättsläkare ens kan slänga ur sig att flickan kunde lida av skjörbjugg som orsakade hennes hjärnblödning!! Offentligt! Inför sittande rätt! Och inbilla sig att jurister, åklagare och domare är dumma och obildbara. )