Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Jag väljer att fokusera på att försöka hitta en lösning på ett problem, jag vet att du i princip förespråkar repatriering av invandrare, du får gärna göra det men, och jag menar inte det som en förolämpning, det är inte en speciellt verklighetsförankrad lösning för bostadsmarknaden så det blir ju lite meningslöst tycker jag. Det hade varit intressantare att diskutera arbetsmarknadsreformer för att få fler av de som har sämst möjligheter till egen försörjning att bidra till sin egen försörjning, för då hade man kunnat åstadkomma skillnad, men det blir ju off topic.
Lägre hyreskostnader hade givetvis gynnat fler än invandrare dock, t ex fattigpensionärer, bostadstillägget dom får slår ut eventuella pensionsökningar. Ökar pensionen från ett år till annat minskar bostadstillägget, så det blir status quo. Låga/lägre bostadskostnader hade faktiskt kunnat göra skillnad för dom(och deras livskvalitet).
Jag har ett reellt egenintresse i ett fastighetsbolag som förvaltar och utvecklar kommersiella lokaler, men min, och våran exponering mot det är inte skyhög. Ja, det finns fortfarande riktigt bra och billiga fastighetsbolag, både sett till substansvärdering och kassaflöde och sett till de försäljningar av byggrätter som är avtalade handlas den till under EK.
Och Titanics färg, matsedel och bränsleförbrukning var de stora problemen som behövde lösas den där natten 1912.
Nej jag förespråkar inte repatriering. Däremot kraftigt sänkta bidrag och förmåner för asylinvandrare med familjer.
Sen bör skatter på inkomster, företagande och kapital sänkas efterhand. Skatter på fastigheter bör öka.
Det bör bli ännu tuffare amorteringskrav.
Men som sagt du talar som resten av kreditkramarna i egen sak.