2017-12-12, 23:30
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan

Meningslöst om du inte anger vilken del av landet det är, hur högt utgångspriset var eller vilket objekt mer precist. Länka till annonsen.

Östergötland, ser det inte som meningslöst då det bara är i sthlm tydligen eller kåkar 5-10 miljon klassen häromkring som stannat av. Det kallar inte jag för något ras.
2017-12-13, 00:33
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
En liten observation att begrunda. Tittar man med husmasken så ser man att det inte varit något prisfall på Fritidshus. (Det är ganska låg volym så man får titta på månad och län. Och kanske gärna slå ihop län).

Fritidshus verkar harva på på samma prisnivå helt oberört. Det indikerar inte att ägare av Fritidshus känner av några ekonomiska bekymmer eller oro. Fritidshus är något man kan ha och mista så de säljs innan man ger upp något annat.

Detta talar väldigt mycket emot att prisförsvagningen vi ser skulle vara någon krasch eller liknande.
Om du låter lite vatten rinna mellan dina öron kanske du inser att det tyder på att priserna har fallit för att folk värderar bostäderna lägre, inte för att de hamnat i ekonomiska problem. D.v.s. rent psykologisk prissättning; folk tror inte lika mycket på att de kommer hitta en next greater Alpha som köper deras spekulativa värdebärare dyrare imorgon.

Vi har fortfarande minusränta och samma låga utgifter, låg arbetslöshet och lönerna har åtminstone inte fallit. Köpeskillingen utgör fortfarande samma enorma kostnad, men om inte marknaden fattade det de senaste åren är det helt befängt att föreslå att hela Sveriges invånare plötsligt blivit kompetenta inom privatekonomi. D.v.s. det är fortfarande irrelevant.
2017-12-13, 03:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Om du låter lite vatten rinna mellan dina öron kanske du inser att det tyder på att priserna har fallit för att folk värderar bostäderna lägre, inte för att de hamnat i ekonomiska problem.

Å ena sidan har svenskarna haft ekonomiska problem en längre tid men köpt bostäder i alla fall, därav bubblan. Skulderna är ju så stora att det ansetts lönlöst att amortera. Med kreditgivningen så har bankerna mörkat de ekonomiska problem som svenskarna trots allt har.
Senast redigerad av Mertillen 2017-12-13 kl. 04:33.
2017-12-13, 05:43
Medlem
svenkolrots avatar
Alpha använder i sina inlägg ofta ord som: jag tror, det verkar, enligt min bedömning osv
Är du osäker på hur priserna ska utvecklas
2017-12-13, 07:10
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Å ena sidan har svenskarna haft ekonomiska problem en längre tid men köpt bostäder i alla fall, därav bubblan. Skulderna är ju så stora att det ansetts lönlöst att amortera. Med kreditgivningen så har bankerna mörkat de ekonomiska problem som svenskarna trots allt har.

Du tänker fel. En bubbla uppstår inte för att folk har ekonomiska problem. Däremot kan en bubbla orsaka ekonomiska problem för folk. Men en bubbla kan uppstå även om folks ekonomi inte påverkas av den. En bubbla är en orealistiskt hög prisnivå på något som kommer självkorrigeras i framtiden beroende på hur omständigheterna utvecklar sig. Om folk inte har samma köpstyrka i framtiden kan en bubbla gå ner, eller om de med köpstyrka tappar intresset för produkten så kan bubblan gå ner, eller om utbudet och konkuransen ökar, etc. Den svenska husbubblan bygger på att utbudet är för litet och folk är desperata att köpa i områden där sossar och muslimer inte håller till, så i vissa områden blir bubblan extra stor. Om sossar och muslimer flyttar in där så går bubblan ner där.
2017-12-13, 07:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Östergötland, ser det inte som meningslöst då det bara är i sthlm tydligen eller kåkar 5-10 miljon klassen häromkring som stannat av. Det kallar inte jag för något ras.
Trots allt snack om högavlönade Sthlm så är priserna generellt ännu högre i storstadsområdena kontra mindre städer och landsbygd. Balansen mellan inkomst och lån är helt enkelt bättre där. Undantag finns, Uppsala är ett.
Dock kommer pessimismen sprida sig om inte Sthlm tar fart igen 2018.
2017-12-13, 07:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag väljer att fokusera på att försöka hitta en lösning på ett problem, jag vet att du i princip förespråkar repatriering av invandrare, du får gärna göra det men, och jag menar inte det som en förolämpning, det är inte en speciellt verklighetsförankrad lösning för bostadsmarknaden så det blir ju lite meningslöst tycker jag. Det hade varit intressantare att diskutera arbetsmarknadsreformer för att få fler av de som har sämst möjligheter till egen försörjning att bidra till sin egen försörjning, för då hade man kunnat åstadkomma skillnad, men det blir ju off topic.

Lägre hyreskostnader hade givetvis gynnat fler än invandrare dock, t ex fattigpensionärer, bostadstillägget dom får slår ut eventuella pensionsökningar. Ökar pensionen från ett år till annat minskar bostadstillägget, så det blir status quo. Låga/lägre bostadskostnader hade faktiskt kunnat göra skillnad för dom(och deras livskvalitet).

Jag har ett reellt egenintresse i ett fastighetsbolag som förvaltar och utvecklar kommersiella lokaler, men min, och våran exponering mot det är inte skyhög. Ja, det finns fortfarande riktigt bra och billiga fastighetsbolag, både sett till substansvärdering och kassaflöde och sett till de försäljningar av byggrätter som är avtalade handlas den till under EK.
Och Titanics färg, matsedel och bränsleförbrukning var de stora problemen som behövde lösas den där natten 1912.

Nej jag förespråkar inte repatriering. Däremot kraftigt sänkta bidrag och förmåner för asylinvandrare med familjer.
Sen bör skatter på inkomster, företagande och kapital sänkas efterhand. Skatter på fastigheter bör öka.
Det bör bli ännu tuffare amorteringskrav.

Men som sagt du talar som resten av kreditkramarna i egen sak.
2017-12-13, 07:41
Medlem
Läser man rubrikerna i DI nu på morgonen så ser man att NCC vinstvarnar. Resultatet nära noll. I rubriken under säger en byggchef att raset blir större än vad politikerna tror. Kommer det vinstvarning från Skanska snart pga osålda lägenheter i Naqqa som verkar rasat långt ner?

I pappers-SvD vittnar en bostadsköpare med is i magen att hon köpt en minitrea i Årsta för 2,8 mille. Ifjol gick motsvarande lägenheter för 3,2-3,5 mille.
2017-12-13, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Läser man rubrikerna i DI nu på morgonen så ser man att NCC vinstvarnar. Resultatet nära noll. I rubriken under säger en byggchef att raset blir större än vad politikerna tror. Kommer det vinstvarning från Skanska snart pga osålda lägenheter i Naqqa som verkar rasat långt ner?

I pappers-SvD vittnar en bostadsköpare med is i magen att hon köpt en minitrea i Årsta för 2,8 mille. Ifjol gick motsvarande lägenheter för 3,2-3,5 mille.

och om ett par år kommer samma kvinna gråta ut i Aftonbladet då det är orättvist att hennes minitrea då är värd 1,5 miljoner.
2017-12-13, 10:49
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Slutpris idag:

Kommendörsgatan 20 kvm 142.500 kr/kvm
2017-12-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Slutpris idag:

Kommendörsgatan 20 kvm 142.500 kr/kvm

och i Juli såldes 19 kvm på Kommendörsgatan för 159.211 kr/kvm
2017-12-13, 11:54
Medlem
sagtsuls avatar
Har följt tråden från och till men kan inte se att någon tagit upp påverkan av alla hundratals skattehöjningar som de rödgröna har gjort.
Det om något slår ju på bostadsköparnas totala ekonomi.
Har man mindre pengar i plånboken efter skatt och avgifter så säger banken nej till ett lån där du kan buda hela vägen till bostdsköpet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in