2017-12-12, 22:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det skulle innebära precis det jag skrev, lägre produktionskostnader och antagligen lägre nyproduktionshyror som fler kan efterfråga.
Du väljer att fokusera på en sak, antagligen av egenintresse som så många andra i tråden.
Sverige lever inte av att nollåttor eller nolltrettioettor kan bo i nybyggda fastigheter. Sverige lever av varu och tjänsteexport. Det som skett tills nu är att finansiella resurser i allt högre grad sugs in fastighetssektorn. Att den utvecklingen kan bromsas är bara av godo.
Samtidigt påstår du att behovet måste lösas genom att resurser till utbildning, vård, rättsväsende, försvar etc måste minska så att fastighetsutvecklare kan bygga lite billigare så att bidragstagare kan flytta till Sverige och bo och bli försörjda ( så att du och din släkt kan fortsätta tjäna pengar ett tiotal år till).

Hade du förstått grundproblematiken så hade du fokuserat på att stoppa asylinvandring och sänkta bidrag och transfereringar och efterhand sänka inkomst och kapitalskatter.
Skatt på boende behöver snarare öka.

Invandringen kommer inte rädda fastighetsmarknaden, tvärtom kommer den göra ett fall ännu djupare och mer långdraget pga att pengar är en begränsad resurs.
2017-12-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Självklart kommer ett eventuellt ras slå väldigt olika beroende på område. Vill inte riktiga kalla det vi sätt än så länge för ett ras, utan snarare en dip kanske.

Precis som du säger kommer attraktiva områden där folk har råd att bo kvar inte alls påverkas lite mycket som områden där folk har köpt bostad för att de inte haft något annat val och priserna varit rejält uppressade av just bostadsbristen snarare än att området faktiskt är attraktivt. Finns antagligen en jävla massa personer som sitter med en fin handpenning i fickan redo att investera i finare områden när det väl smäller medans förorterna kommer störtdyka när(om?) bostadsbristen sjunker vilket den verkar vara på väg att göra. Vem fan köper en förortslägenhet om kötiderna sjunker? Och de få jag känner som faktiskt gjort det har knappast något sparkapital att klara eventuella räntehöjningar till skillnad från de jag känner som köpt i attraktivare områden.

Har för mig att historien bekräftar detta också, att attraktivare områdens priser snarare stannade upp/dippade lite än rasade som det gjorde i mindre attraktiva områden i den senaste kraschen.

Jaså är det därför det faller brantare innanför tullarna än i resten av Stockholm? Ingen vill bo innanför tullarna eller hur menar du?

Och samma sak om vi expanderar till hela Sverige så är fallet i övriga Sverige mindre än i Stockholm.
2017-12-12, 22:09
Medlem
En liten observation att begrunda. Tittar man med husmasken så ser man att det inte varit något prisfall på Fritidshus. (Det är ganska låg volym så man får titta på månad och län. Och kanske gärna slå ihop län).

Fritidshus verkar harva på på samma prisnivå helt oberört. Det indikerar inte att ägare av Fritidshus känner av några ekonomiska bekymmer eller oro. Fritidshus är något man kan ha och mista så de säljs innan man ger upp något annat.

Detta talar väldigt mycket emot att prisförsvagningen vi ser skulle vara någon krasch eller liknande.
2017-12-12, 22:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jaså är det därför det faller brantare innanför tullarna än i resten av Stockholm? Ingen vill bo innanför tullarna eller hur menar du?

Och samma sak om vi expanderar till hela Sverige så är fallet i övriga Sverige mindre än i Stockholm.
Skuldkvoterna är lägre ute i landet än i Sthlm.
2017-12-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
En liten observation att begrunda. Tittar man med husmasken så ser man att det inte varit något prisfall på Fritidshus. (Det är ganska låg volym så man får titta på månad och län. Och kanske gärna slå ihop län).

Fritidshus verkar harva på på samma prisnivå helt oberört. Det indikerar inte att ägare av Fritidshus känner av några ekonomiska bekymmer eller oro. Fritidshus är något man kan ha och mista så de säljs innan man ger upp något annat.

Detta talar väldigt mycket emot att prisförsvagningen vi ser skulle vara någon krasch eller liknande.

Joråsåatte...
Gotland - 57% från toppen
Borgholm -35% från toppen
Norrtälje -32% från toppen.
Halmstad - 39%
Senast redigerad av L.D. 2017-12-12 kl. 22:17.
2017-12-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skuldkvoterna är lägre ute i landet än i Sthlm.

Ja, det är knappast förvånande.
2017-12-12, 22:34
Avslutad
Mellan åren 2008 till 2014 (läs Reinfeldt) ökade antalet anställda på statliga jobb i Stockholm med 10 000.

Under kommande 5-7 år ska 10 000 statliga jobb flyttas ut från Stockholm.

"– Alla partier i landsbygdskommittén kom överens om att 10.000 jobb ska flytta ut i landet."

(dock bara 500-550 under 2018)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-planerar-utflyttningar-av-myndigheter
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-12 kl. 22:40.
2017-12-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du väljer att fokusera på en sak, antagligen av egenintresse som så många andra i tråden.

Jag väljer att fokusera på att försöka hitta en lösning på ett problem, jag vet att du i princip förespråkar repatriering av invandrare, du får gärna göra det men, och jag menar inte det som en förolämpning, det är inte en speciellt verklighetsförankrad lösning för bostadsmarknaden så det blir ju lite meningslöst tycker jag. Det hade varit intressantare att diskutera arbetsmarknadsreformer för att få fler av de som har sämst möjligheter till egen försörjning att bidra till sin egen försörjning, för då hade man kunnat åstadkomma skillnad, men det blir ju off topic.

Lägre hyreskostnader hade givetvis gynnat fler än invandrare dock, t ex fattigpensionärer, bostadstillägget dom får slår ut eventuella pensionsökningar. Ökar pensionen från ett år till annat minskar bostadstillägget, så det blir status quo. Låga/lägre bostadskostnader hade faktiskt kunnat göra skillnad för dom(och deras livskvalitet).

Jag har ett reellt egenintresse i ett fastighetsbolag som förvaltar och utvecklar kommersiella lokaler, men min, och våran exponering mot det är inte skyhög. Ja, det finns fortfarande riktigt bra och billiga fastighetsbolag, både sett till substansvärdering och kassaflöde och sett till de försäljningar av byggrätter som är avtalade handlas den till under EK.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-12-12 kl. 22:51.
2017-12-12, 23:00
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:

Det är ju knappast någon krasch vi har sett nu, räntan är oförändrad och hade vi sett samma tillväxttakt i % som nedgången nu ligger på hade i princip ingen ens lyft på ögonbrynen. När kraschen väl kommer så får vi se.

Men kolla gärna upp siffrorna från förra kraschen för jag är helt övertygad om att förorterna gick betydligt sämre än de attraktiva områdena. Jag har inte tid just nu för det tyvärr.

Sen att just Stockholm haft både en större nedgång nu och mindre tillväxt än många städer den senaste tiden på bostadsmarknaden är väl lite av en annan fråga enligt mig.
2017-12-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du är inte ensam. Det finns flera som väntat i 15 år på rean.
Kan ju bli så att ni får vänta ett tag till.

Ingen panik. Det ska bli sjukt gott att fynda
2017-12-12, 23:13
Medlem
Citat:
Joråsåatte...
Gotland - 57% från toppen
Borgholm -35% från toppen
Norrtälje -32% från toppen.
Halmstad - 39%
Det ser mer ut som att du inte förstått att det finns en volatilitet.
Tittar jag på Stockholms län under senaste 12 mån så ser man att det är upp 437% från lägsta veckonoteringen. Men de som har gått ut grundskolan förstår att den bottennoteringen är irrelevant. Lika så toppnoteringarna. Varför du inte förstår detta hoppas jag att du kommer på.

Estimerar man däremot något medelvärde/median ser man att vi ligger fortfarande och slår runt den.
2017-12-12, 23:23
Avslutad
Ettor och tvåor enligt Booli kkr/m2, median

Malmö Centrum
November 2013: 25,7
November 2017: 32,8

+28%

Mölndal
November 2013: 22,9
November 2017: 42,0

+83%

=>
Det är en riktigt äcklig bubbla de skapat i Göteborgsområdet. För fyra år sedan var Malmö Centrum 12% dyrare än Mölndal. I november i år var Mölndal 28% dyrare än Malmö Centrum.

För övrigt så toppade (tror jag) Mölndal med 48,4 i augusti i år.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-12 kl. 23:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in