2017-12-08, 01:33
Medlem
"Givet" är ordet som sprider sig med mjältbrandshastighet. Fruktansvärt uttryck och symptom på anglofierad språkdiarre. Tyvärr använt alldeles för mycket av skribenter jag gillar, t ex Alice Teodorescu. Har för mig att även Ivar Arpi börjat med detta oskick.
Citera
2017-12-08, 01:40
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Självfallet modernare uttryck som ' typ' i varannan mening. Har säkert nämnts, men orka läsa igenom alla inlägg Fan, lättare att komma på ord jag älskar ju.
Citera
2017-12-08, 01:44
Medlem
Readyfreddies avatar
Bubbel. Som i "ett glas bubbel".
Citera
2017-12-08, 01:49
Medlem
Då allt är så otroligt hela tiden. Helt otroligt!
Ingenting är det!!
Allt är möjligt.
Citera
2017-12-08, 02:49
Medlem
Neurosias avatar
Narcissister och borderline känns rätt söndertragglat. Gör om gör rätt, är ännu en nött mening.
Citera
2017-12-08, 03:00
Medlem
Cringe
Citera
2017-12-08, 03:13
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Cringe

Japp och Cringeworthy. Vad fan ska amerikanskan fylla språket så ofta för? Är trött på ordet Precis, det finns i starkare form..och ordet Överhuvudtaget..haha, där finns bättre, även om ordet i sig är fantastiskt!
Senast redigerad av MrGreyspoon13 2017-12-08 kl. 03:15.
Citera
2017-12-09, 17:02
Medlem
miffomiffys avatar
Deluxe.

Det låter så omåttligt korkat när det används som förstärkningsord, i synnerhet när det används i sammanhang som inte alls är positivt laddade, till exempel: "Jag hade ångest deluxe" eller "Det var bakfylla deluxe".
Citera
2017-12-10, 13:44
Medlem
Ordet kör.
Helvetes jävlar i helvete vad folk använder det ordet.

Jag kör med Cykel
Jag kör med kosttillskott
Jag kör med bananer
Jag kör med vikter
Jag kör med tält

Man kan väl för helvete inte köra en banan!!
Eller köra ett tält!!

Jag blir så förbannad så kattjäveln har sprungit iväg
Citera
2017-12-13, 04:58
Bannlyst
"Göra skillnad" som i sammanhanget "jag blev nunna i Calcutta för att göra skillnad" eller "jag gick med i Liberalerna för att göra skillnad". Blir förbannad på det där uttrycket, det är ju en översättning från engelskans "make a difference". Det går ju att istället uttrycka sig som "jag blev politiker för att kunna åstadkomma förbättringar" (men det blev värre för alla inblandade).

"Jag vill vara tydlig med" är nästa uttryck typiskt för politiker. Man borde svara att människan ifråga kunde hålla käften om det alltid ska låta på det viset. Det går ju att säga eller skriva "låt mig noga påpeka" istället.

För det svenska språket!!!
Citera
2017-12-13, 05:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ordland
Nyanländ saknar allt i en allmänt erkänd begrepp-sväng, vilket förmodligen är baktanken.
Inga klockor ringer hos igenkänningscentralen.

"Nyanländ? Någon slags optimist ifrån fjärran land som äntligen anlänt!
Sprillans glans av färskhet och doften utav framåtanda föregår hedersgästen, redan innan dennes senkomna anslutning till festligheten!

Skägg, slöjor och dess biverkningar, utöver enorma mängder, låter ganska oskyldigt när det anlände nyss sisådära.

"Nyanländ" är ett farligt ord. Betydelsen är att det kommer att finnas "nyanlända" i evig tid och då vet vi hur Sverige slutar. Sverige slutar som snabbmat-stället (benämningen är "food courten" mitt i Kista centrum) en fredagkväll: somaliskt, arabiskt och med trängsel. Fick förresten försynen idag beträffande det framtida Sverige. Landet har 200 miljoner invånare och all bebyggelse är som slummen i Lagos i Nigeria och de allra flesta är svarta människor som fryser.

"Nyanlända" kan kanske bättre liknas vid fallskärmssoldater från främmande makt, som regnar ned från skyn. Det tar aldrig slut.
Citera
2017-12-13, 11:33
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Jag vill vara tydlig med" är nästa uttryck typiskt för politiker. Man borde svara att människan ifråga kunde hålla käften om det alltid ska låta på det viset. Det går ju att säga eller skriva "låt mig noga påpeka" istället.

För det svenska språket!!!

Men är det verkligen något fel på uttrycket "jag vill vara tydlig med"? Är det inte det faktum att de ljuger när de säger det som retar oss? Skulle vi inte reta oss lika mycket vilket uttryck de än använde? Eftersom vi nämligen vet att de ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in