Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 10:55
  #97
Medlem
Teleslingas avatar
Finns det ingen bra grafik tillgänglig, med alla vittnens rörelser inlagda, utifrån deras egna och andras vittnesmål, där man kan spela fram och tillbaka långsamt och se vad aktörerna har för sig under minuterna i anslutning till modet?
Citera
2017-12-13, 00:27
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Det medgivandet lyckas inte jag hitta. Var finns den uppgiften?


Du får leta bland tingsrättens dokument för rättegången.
Citera
2017-12-30, 20:34
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Du får leta bland tingsrättens dokument för rättegången.
Det var där jag letade. Finns inget sådant medgivande.
Citera
2017-12-30, 20:38
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Hm...jag är intresserad av Skandiamannens sista tid i livet. Han verkade uppenbarligen inte må bra men vad berodde det på? Var det bara ett tilltagande alkoholmissbruk som ställde till det eller var det också något annat? Var han fortfarande gift under den sista tiden? Hur tog han livet av sig? Eller gjorde han verkligen det...? Kanske visste han för mycket om något.

Hans missbruk ökade mot slutet av livet, och han fick även en del andra problem. När han tog livet av sig var han inte längre gift.
Citera
2017-12-30, 22:06
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Hans missbruk ökade mot slutet av livet, och han fick även en del andra problem. När han tog livet av sig var han inte längre gift.

Söderström vittnar om en man som pekar in mot tunnelgatan och säger "Dom sprang ditåt". Har det blivit bekräftat att det är SE ?
Citera
2017-12-30, 22:48
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Söderström vittnar om en man som pekar in mot tunnelgatan och säger "Dom sprang ditåt". Har det blivit bekräftat att det är SE ?
GS har inte lyckats peka ut SE, vilket förgrymmade SE. Två andra personer uppger sig ha pekat ut vägen. Åke S för GS, och LL (eller om det var HJ - har inte dokumenten tillgängliga just nu) för ”poliserna”.
Citera
2017-12-31, 22:48
  #103
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Hans missbruk ökade mot slutet av livet, och han fick även en del andra problem. När han tog livet av sig var han inte längre gift.
Vaddå för andra problem?
Citera
2018-02-28, 21:06
  #104
Medlem
anbfists avatar
Det var skandiamannen som mördade Palme
Citera
2018-03-05, 23:28
  #105
Medlem
praxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbfist
Det var skandiamannen som mördade Palme

Ja, det tror jag med. Jag har ännu en gång börjat intressera mig för denne märklige typ. Köpte och läste också nyligen "Nationens Fiende" vilket fick mig att gå igång igen.

Det jag gillar med den lösningen är att den inte innefattar komplicerade sammansvärjningar vad gäller själva utförandet av mordet. Att det var en ren slump att det skedde då och där kan jag godta, och det är ju någonting som han själv föreslår som en förklaring på mordet(!).

Sätter man SE som gärningsman finns det dock någonting som blir krångligt att förklara. Och det är varför spåret Skandiamannen verkar ha runnit ut i sanden? Var det för att man letade större förklaringar än en ensam dåre som agerade i stunden? Detta retar mig faktiskt någonting oerhört.

Nä, jag skulle vilja se den lista på omständigheter som förklarar varför det troligen inte var SE. Kanske lite omvänd bevisföring, visst. Men jag tycker det finns tillräckligt mycket i den andra vågskålen för att motivera det.
Citera
2018-03-06, 20:21
  #106
Medlem
praxes avatar
I boken "Nationens Fiende" presenteras ett möjligt scenario där SE efter mordet skulle bestämt sig för att erkänna:

Citat:
Nere på Regeringsgatan svänger han höger och möter nästan direkt en polispatrull på väg till platsen. Ångern sköljer över honom, och när han kommer fram till korsningen med Brunnsgatan har han börjat inse att han aldrig kan komma undan. För många har sett honom. Han bestämmer sig snabbt. Han ska gå tillbaka och rakryggad möta polisen på plats och erkänna sig skyldig.

Jag tycker det istället är intressant att reflektera över vilja valmöjligheter han har, givet att han flytt från mordplatsen och kommit en bit bort.

1. Försvinna/gå under jorden/hålla sig borta.

Folk vet att han lämnat Skandia-huset i tid strax innan mordet. Sedan försvinner han och blir efterlyst för den sakens skull. Och hans signalement går ut för mordet med. Det skulle vara kört.

2. Åka hem och låtsas som ingenting alls har hänt.

Han har missat tunnelbanan och skulle behöva ta sig hem på något annat sätt, och bli sedd ändå. Och behöva förklara varför han tog så krånglig väg. Och hur han missade mordet.

3. Byta sin roll som mördare mot vittne.

Då går det ju att få ihop, med tanke på att Skandia-folket vet om att han måste varit i närheten av mord.

Som jag ser det har han inget annat val. Med tidsstämplarna från kontoret och allting kommer det bli uppenbart att han varit vid mordplatsen precis kring tiden vid mordet. Scenariot där han hinner med sin tunnelbana hem och missar mordet håller inte eftersom det är för sent för att reparera det. Han kommer alltså inte undan att han måste ha varit med vid mordet på något sätt.

Vill han inte åka dit för mordet måste han alltså bli ett vittne. Och detta kämpar han desperat med, för han har inget annat val.

Edit: Det blev lite svamligt skrivet kanske. Men min poäng är man inte behöver något resonemang om erkännande eller utstuderad listighet och iskallhet för att förklara hans "konstiga" beteende. Det han gör efteråt blir inte konstigt alls om han inser att polisen oavsett kommer vilja förhöra honom om vad han sett och hört.
__________________
Senast redigerad av praxe 2018-03-06 kl. 20:29.
Citera
2018-03-06, 23:20
  #107
Medlem
FurirRevaers avatar
SE är en irriterande figur. En av dessa gökar jag inte kan släppa helt. Tillsammans med VG borde han körts igenom ordentligt av PU men det var ju PKK för hela pengen första året och sedan CP.
Citera
2018-03-22, 12:23
  #108
Medlem
SE är ett mysterium men jag undrar om det stämmer att ingen sett honom på platsen. JA svarar tex i sitt förhör såhär på frågan om "någon där på platsen så att säga var inblandad på något sätt?"
"Nja, jag vet inte om jag kan påstå att det var någon, visserligen var det väl en i rätt snygga kläder som kom fram där och pratade väldigt mycket. Som jag uppfattade som , hade glasögon, ganska snygg överrock på sig, poplinaktig, om han, nja.." Den personen ska ha kommit norrifrån på Sveavägens östra trottoar, precis som SE.

I de första förhören verkar polisen intresserade av SE, man frågar tex LL:
"Lade du märker till någon man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon som tydligen var omedelbart i närheten av den här platsen när skotten föll och som sen stannade kvar tills polismännen kom till platsen, en man i 40-50-årsåldern?"

LL vet inte om han det honom men minns att en man med glasögon som "talade mycket lugnt och lågt och lågmält" passerade och frågade om de har mobiltelefon och kan larma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback