2017-12-12, 22:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
(Kul att se att anti-Trumparna nu blir anti-Månfart också, bara för att!)

Musk har inget intresse av en rymdstation i LEO heller, eller av att skicka upp kommunikationssatelliter. Men han har revolutionerat den branschen. Liksom som ett litet vid sidan om. Det är så rymdutforskning funkar. Det vidgar vyerna, en kliché som är sann rent astronomiskt. Och sunt nog gör Musk ingenting som inte förväntas bli vinstgivande. Han konsumerar inte sina egna pengar på det här (som Jeff Bezoz på Blue Origin) utan argumenterar för att övertyga andra investerare och kunder för att skapa ett kassaflöde som stödjer verksamheten. Det är sunt för då vet man att det man gör faktiskt funkar. Många tusen intelligenta personer investerar ju pengar och arbete i det och det lönar sig för att det finns kunder som gillar det. Bra. Det är den första riktiga "stepping stone" till Mars.

Likt ett knott söker sig till ljuset så söker sig människan till mörkret för att belysa det med sitt strålande intellekt.
Inte då, detta välkomnas med öppna armar, och ska bli mycket intressant och följa.

Men det jag tänkte på var mer om inte en rymddocka skulle var bra, eller en som ett komplement till en månbas.
Sen kanske helium 3 blir intressant, och då är ju det bra att redan ha en bas på månen.

Blir lite konstigt säga detta är det första riktiga steget, men väl en bra fortsättning på de steg man tidigare tagit.
Man ska veta såna här gigantiska beslut och utförande är sega som sirap.
Men man får inte glömma alla forskning som man förbereder till en sådan här resa redan, och en del kartläggning av mars, och detta sker idag.
Och är precis lika viktigt kanske tom mer, så man inte kommer till mars oförberedd.

Åka till Mars är inte bara åka, utan krävs gigantiska förberedelser som man redan tagit tag i.
Det praktiska kommer sen, och det är detta vi ser fruktan av nu antar jag och med denna annonsering att åka till månen.

Men först ska vi veta varför de ska åka till månen och vad de ska göra när de är väl där, för bara åka dit för skojs skull är meningslöst för syftet och åka till mars.
Citera
2017-12-12, 22:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag heller med om att det är vrickat att argumentera för Månen för att det vore en väg till Mars. Det är två helt olika destinationer. Som Kalahari och Svalbard. De har vad jag vet ingen direkt flygförbindelse. Evolutionen har utformat isbjörnar och dromedarer lite olika för att passa in i sina miljöer. Så borde också människor utforma rymdfarkoster och baser på Månen och Mars olika.
Tanken är väl att hämta upp nytt bränsle eller annat material kan jag tänka mig.
Eller kanske bygga en Marsfarkost på månen, och sen "bara" transportera oss upp till månen till denna farkost och vidare förd till mars.
Det finns en del varianter man kan tänka sig, och har svårt och tro man har låst sig vid en lösning så här tidigt i planeringen.

Det är gigantiska planering med forskning, innan man kommer till praktiska försök som sen ska leda till en faktisk resa.

Ska bli intressant vad NASA hittar på här, och för jävla skoj man ser man börjar lämna planeringsstadiet.
Citera
2017-12-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag håller med, månen är ingen genväg till Mars. Är det Mars man vill till egentligen så innebär ett månprogram bara tio års onödig försening, bättre att sikta mot Mars direkt i så fall.

Nu är jag lite rädd att det är för dyrt och krångligt att åka till Mars så det kanske inte blir av innan jag gått i pension och jag ser hellre ett nytt månprogram än inget alls men då ska man säga att månen är ett mål i sig och inte förklä det som en del i ett Marsprogram som det inte är.

Destination månen är väl ett steg för att testa utrustning och teknik, antar jag. Samma prylar lär ju fungera på månen som på mars.
Sen finns det väl andra poänger såsom gravity slingshot kanske?
Eller som en bail out lösning om det skiter sig vid start från jorden. Hellre vända runt månen efter ett par dagar än vända farkosten 6 månader senare. Man backar ju som bekant inte en raket.

Spännande är det ju oavsett. Antar att en raket kommer man parkera i omlopp runt mars innan man skickar dit människor. Så att det finns en farkost att åka hem i om den första havererar på vägen.
Citera
2017-12-12, 22:52
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Månen är väll främst intressant i händelse av etablerandet av en rymdbas (för att där producera raketbränsle, syre, dricksvatten etc.) för vidare färd mot Mars från en kropp med låg gravitation och utan atmosfär istället för att behöva kånka upp allt detta från tunga jorden. Dvs. en väldigt långsiktig investering.

Att åka tillbaka till månen för att trycka ner en amerikansk flagga, ta lite prover och testa ny utrustning är väll sweet men det har USA redan visat att man behärskar och tagit lärdom av inför en Marsresa med en sett till sammanhanget "simpel" 60-talsteknologi.

Mycket input angående hur människan påverkas av långvarig nollgravitation har dessutom samlats genom att trycka i diverse konserver i LEO och sociala experiment på jorden.

Anser det lämpligare att fokusera helt på Mars både vetenskapligt och ekonomiskt om det nu ska börjas pumpas in otaliga miljarder i en rymdfärd. Sätt igång nu och fånga in en fördelaktig position mellan Mars och Jorden strax innan eller runt kommande 30-tal.

Jag håller med dig. Om tanken är att utforska resten av rymden runt oss måste det vara bättre att frakta upp saker till en bas tex månen och där "packa om". Borde spara väldigt mycket bränsle etc att utgå från månen eller omloppsbana framför jorden.

Citera
2017-12-12, 22:53
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tanken är väl att hämta upp nytt bränsle eller annat material kan jag tänka mig.
Eller kanske bygga en Marsfarkost på månen, och sen "bara" transportera oss upp till månen till denna farkost och vidare förd till mars.
Det finns en del varianter man kan tänka sig, och har svårt och tro man har låst sig vid en lösning så här tidigt i planeringen.

Det är gigantiska planering med forskning, innan man kommer till praktiska försök som sen ska leda till en faktisk resa.

Ska bli intressant vad NASA hittar på här, och för jävla skoj man ser man börjar lämna planeringsstadiet.

Det kan ha varit NASA som hade föreslagit mellanlandning på månen i sitt marsprogram. Nasa har väl i nuläget inte ens byggt någon modern kostnadseffektiv raket/farkost. Sitta och tjafsa om månen eller mars leder ingen vart, lika bra att sätta fart vilket som. Spenderar hellre pengar på det än något riktigt onödig mellanösternkrig.
Spacex har som sagt inga planer för att landa på månen i den marsplan man lagt upp.
Senast redigerad av Eroticon6 2017-12-12 kl. 22:56.
Citera
2017-12-12, 23:11
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Destination månen är väl ett steg för att testa utrustning och teknik, antar jag. Samma prylar lär ju fungera på månen som på mars.

Varför sikta längre än månen till att börja med? Hoppas på en månbas snart för det är ändå ett realistiskt steg än att sikta på mars direkt.
Citera
2017-12-12, 23:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Eller som en bail out lösning om det skiter sig vid start från jorden. Hellre vända runt månen efter ett par dagar än vända farkosten 6 månader senare. Man backar ju som bekant inte en raket.

Spännande är det ju oavsett. Antar att en raket kommer man parkera i omlopp runt mars innan man skickar dit människor. Så att det finns en farkost att åka hem i om den första havererar på vägen.
Många månprylar funkar väldigt dåligt på Mars. Landare exempelvis har helt olika krav för de båda himlakropparna, en ena med atmosfär och c:a tre gånger högre gravitation.

Det finns inget praktiskt användbart bränsle att hämta på månen och drömmer man om att producera väte och syre av månens vatten och sol- eller kärnenergi så är det som att pissa i den starkaste motvind jämfört med att helt enkelt lyfta det från jorden där produktionen är oändligt mycket enklare.

Jag tycker återvändande till månen är ett spännande mål som jag verkligen stöder men som sagt, innan det finns en spikad budget och tidplan så är detta bara tidigt serverat valfläsk.
Citera
2017-12-12, 23:18
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Musk kommer tveklöst bli inblandad i mars resan. Mest troligt så tar Nasa och betalar SpaceX för resan. Likaså har ju Boeing en raket på g också. Det kommer vara privata aktörer som kommer designa och bygga raketen. SpaceX är betydligt mer kostnadseffektiva än Nasa.

SpaceX har ju sin jätteraket Heavylifter (eller vad den nu kallas?) som snart ska testas. Den raketen är designad för Mars.

Om inte kongressen stoppar detta så kommer detta leda till en makalös inivationsresa. Mycket ny teknologi kommer tas fram.
Mitt fetade: Elon benämner sin stora raket BFR, vilket sägs stå för "Big Fucking Rocket".
Citera
2017-12-12, 23:20
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag håller med, månen är ingen genväg till Mars. Är det Mars man vill till egentligen så innebär ett månprogram bara tio års onödig försening, bättre att sikta mot Mars direkt i så fall.

Nu är jag lite rädd att det är för dyrt och krångligt att åka till Mars så det kanske inte blir av innan jag gått i pension och jag ser hellre ett nytt månprogram än inget alls men då ska man säga att månen är ett mål i sig och inte förklä det som en del i ett Marsprogram som det inte är.
Mars månar är bästa första målet för astronauter. Behövs inga landningar och inga gravitaionsbrunnar. Problemet är typ 33 månader i viktlöshet. Man måste prova för att ta reda på konsekvenserna. Eller ha en snurrande rymdfarkost, hur svårt kan det vara jämfört med att landa och skjuta upp sig igen från en himlakropp.

Solsystemets utforskning kontrolleras, förutom av orbital mekanik, av USA:s 8:åriga presidentvalscykel. Gubbe på Månen är fullt möjligt inom 7 år, det är realistiskt t.o.m. utan ökade anslag om bara NASA prioriterar Månen. Vilket jag tror NASA alltid har gjort och alltid kommer att göra. Månen är NASA:s triumf för alltid! (Hmmm, kanske därför de inte vill hamna i skuggan av Mars...)
- Can you go back to the Moon, or is Buzz Aldrin too old now?
- It is actually physically possible, we think, to send other people to the Moon too. But it is funny that you would ask, Mr. president! I just happen to have a complete plan for precisely this eventuallity of us at NASA going back to
our Holy Grai... I mean the Moon, here on this USB-stick in my pocket. We carefully update it every four year. It has been passed down to us since generations now.
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Jag tror det kallas 90-dagarsplanen som George Bush den äldre efterfrågade runt 1990. Hur att skicka astronauter till Mars. Och det var Wernher von Braun rakt igenom. Först bygga en rymdstation för att bygga en månbas för att bygga rymdskeppet som ska flyga en handfull till Mars omloppsbana, en liten landare sätter ned ett par gubbar för ett par dagar och sen åker alla hem igen. Till en prislapp som fick även Bush att avstå, och han finansierade ändå Gulfkriget därefter.
https://youtu.be/EKQSijn9FBs?t=346

På lång sikt kommer nog Månens resurser att utnyttjas för rymdfart. Men det är långt ifrån det första steget. Kom igen, vi är bäbisar som just lärt oss krypa. Stavhopp är ännu bara nånting vi sett på TV.

Citat:

Närheten är Månens stora fördel. Och att den saknar atmosfär. Gör allting enklare och säkrare och billigare och snarare.

Gravity slingshot är obetydlig. Månens massa är bara 1.2% av jordens och rör sig så långsamt relativt en uppskjuten raket, att det nog aldrig har använts. Apollo-programmets kalkyler ignorerade helt enkelt Månens gravitation tills de var till 90% framme. Istället så flyger rymdfarkoster, efter ett varv runt Solen, förbi Jorden för att få en rejäl gravity assist.

Samma prylar funkar INTE på Mars som på Månen. Det är som att packa för fjällresan men landa Sahara. Björnpälsen gör ingen nytta, draghundarna torkar ut, släden går inte att dra, man tog inte med sig något vatten o.s.v. Gravitationsskillnaden kan man spara på att optimera för. Landningen är helt olika där Mars har atmosfär. Dygnsvariationerna är helt olika vilket kräver både helt olika slags energisystem och temperaturhanteringssystem. Och sånt påverkar så gott som varenda detalj. Problemen med damm är helt olika själva partiklarna är farligare på månen men de blåser omkring på Mars. De naturresurser som kan utvinnas är olika med atmosfären på Mars eller sanden på Månen.

Men själva erfarenheten och organisatoriskt och allt runtomkring så vore ett bemannat månprogram en höjdare för Mars. Jag tror inte att det försenar någonting. Vi är 40 år sena redan, och det är inte Månens fel.
Senast redigerad av Fri 2017-12-12 kl. 23:25.
Citera
2017-12-12, 23:21
Medlem
Spännande och sen kommer förstås konspirationsteoretikerna att påstå tvärtom.
Använda månen som plattform mot mars har väl dom pratat om.
Citera
2017-12-12, 23:21
Medlem
Månen är ett bra första steg. Det är helt ny teknik som ska testas.
Citera
2017-12-12, 23:32
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:

Till mars kommer de skicka flera cargo raketer/farkoster till mars med material innan den bemannade farkosten bär av. Någon plan att åka hem vet jag inte om dem har. Tror dem fortsätter att skicka cargo ships och senare mer folk.
Nasa har säkert någon plan om att retunera folk tillbaka till jorden men plan som de senare tvingas skrota i alla fall till en början.

Elon säger själv att vi borde ha en "Lunar Base right now whats going on"
Men det finns ju uppenbarligen klokare personer här inne.
31.19
https://www.youtube.com/watch?v=XcVpMJp9Th4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in