Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 20:16
Medlem
Unisertits avatar
Kanon! Äntligen, får se vem som hinner först. USA eller Kina, alternativt SpaceX.

Trump gör bra ifrån sig. Synd att det finns så många som vill att det ska gå åt helvete för honom och slutändan USA. Judar.
Citera
2017-12-12, 20:23
Medlem
Peter77s avatar
Det var några här som tyckte att detta är en av få bra grejer som kommit från Trump, och det håller jag med om
Tycker det är oerhört kul om det blir av, spännande om det händer något igen. Måste ju vara bra att ha en bas där om man lättare vill ta sig vidare ut i rymden sedan. Samt observatoriet som någon så, och potentialen för gruvdrift är ju stor. Skall bli spännande att se vad som hänt om 15 år
Citera
2017-12-12, 20:26
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Musk kommer tveklöst bli inblandad i mars resan. Mest troligt så tar Nasa och betalar SpaceX för resan. Likaså har ju Boeing en raket på g också. Det kommer vara privata aktörer som kommer designa och bygga raketen. SpaceX är betydligt mer kostnadseffektiva än Nasa.

SpaceX har ju sin jätteraket Heavylifter (eller vad den nu kallas?) som snart ska testas. Den raketen är designad för Mars.

Om inte kongressen stoppar detta så kommer detta leda till en makalös inivationsresa. Mycket ny teknologi kommer tas fram.

Men då så. Många på att Trumpen är en omodern idiot, men han verkar ju hur open minded som helst vad det gäller det mesta.
I princip hela världen älskar Musk, vilken kan dra med sig i princip vilka ingengörer om det blir en colab med prestigen NASA för med sig. Men den avundsjuka tokvänstern som anklagar Trump för att vara nazist går väl då på Musk och kallar honom den nya Von Braun.
Kongressen är ju fylld med en massa gamla avundsjuka fittor som mest verkar vilja sabottera så mycket som möjligt innan de dör, så han lär ju mötas av motstånd.
Citera
2017-12-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Trump ger order om ny månlandning – och fortsatt färd till Mars

https://www.idg.se/2.1085/1.694360/trump-manlandning-mars

Spännande! Ska bli intressant att se hur det utvecklas. Det här känns också typ som det enda positiva "Trump"-administrationen tillfört till resten av världen.
Citera
2017-12-12, 20:48
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
Spännande! Ska bli intressant att se hur det utvecklas. Det här känns också typ som det enda positiva "Trump"-administrationen tillfört till resten av världen.

Hahaha det är många som sagt det nu
Själv tycker jag väl inte direkt illa om karln eller tycker allt han gör är dåligt, men en hel del grejer har ju varit minst sagt märkliga.
Detta gillar jag skarpt, såpass att jag nästan är beredd att se honom i ett annat ljus
Hoppas nu det blir av bara. Är 40 idag och hade blivit mkt ledsen om jag vid min död inte fått uppleva några fler framsteg med att få folk till andra himlakroppar, än vi haft hittills.

Självklart är jag mest taggad inför att eventuellt få folk till Mars. Även om det är oerhört svårt och farligt. Jag vet inte om det är en jättebra idé, men vad som skulle vara en bättre idé är jag för dåligt insatt för att svara på.
Citera
2017-12-12, 21:10
Medlem
BubbaMnungs avatar
Skulle vara trevligare med Mars. Kanske får man en månbas åtminstone.
Citera
2017-12-12, 21:17
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbaMnung
Skulle vara trevligare med Mars. Kanske får man en månbas åtminstone.

Skulle tro att detta är en del i förarbetet i att ta sig till mars. Hoppas jag iaf.
Citera
2017-12-12, 21:19
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubbaMnung
Skulle vara trevligare med Mars. Kanske får man en månbas
åtminstone.

Kan vara bra att de får bli varma i kläderna igen, månen kan vara bra som uppvärming. Har för mig att Musk inte har något intresse för att landa på månen. Om hans företag kommer bli involverat ihop med nasa är oklart, men om så blir kan han säkert gå med på att kompromissa mot större ekonomiska resurser. Samtidigt får spacex testa att landa en av sina raketer på eller ovanför månen.

Är helt säker på detta är något av det Trump tittar på underde 8 timmar ha sitter framför hemma bion varje dag och knarkar sina 12 diet cokes ihop med glass.

Den här teknoligin och lite till hade Sverige kunnat stå för om vi inte kastade bort våra miljarder på menlös invandring.

SpaceX Interplanetary Transport System
https://www.youtube.com/watch?v=0qo78R_yYFA

SpaceX lands rocket at sea, makes history
https://www.youtube.com/watch?v=lEr9cPpuAx8

Antar detta är FEJKAD video från rymden
NASA Live - Earth From Space (HDVR) ♥ ISS LIVE FEED #AstronomyDay2017 | Subscribe now!

https://www.youtube.com/watch?v=RtU_mdL2vBM
Senast redigerad av Eroticon6 2017-12-12 kl. 21:31.
Citera
TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2017-12-12, 21:43
Medlem
Det är ”Space policy directive 1” som ska diskuteras i tråden, och info om detta finns i Nasa’s pressrelease: https://www.nasa.gov/press-release/new-space-policy-directive-calls-for-human-expansion-across-solar-system

Allmänt tyckande om Trump, ryssar, rymdfärder och rymdraketer är off topic.

Påståenden om att månlandningar aldrig ägt rum hör hemma i Konspirationer och Alternativa teorier.

Väldigt många inlägg raderade för off topic.

/Moderator
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2017-12-13 kl. 01:56.
2017-12-12, 21:51
Medlem
spyder123s avatar
Riktigt idiotiskt. Finns ingen anledning att åka till månen. Att sätta en koloni på månen är också helt orealistiskt; månen har ingen atmosfär och är helt oskyddad från strålning och rymdstenar. Syftet med att bosätta sig på marken istället för att ligga i omloppsbana förstörs.

Under rymdkapplöpningen utvecklades många områden rejält. Mycket av reglertekniken (kunskapen om automatisk styrning) kommer från den tiden. Men vi har redan landat på månen. Det vetenskapliga värdet av att åka dit igen är mycket lågt. Trump vill bara att rednecks och övriga svagbegåvade ska tycka om honom.
Citera
2017-12-12, 21:58
Medlem
Sqrbankens avatar
Månen är väll främst intressant i händelse av etablerandet av en rymdbas (för att där producera raketbränsle, syre, dricksvatten etc.) för vidare färd mot Mars från en kropp med låg gravitation och utan atmosfär istället för att behöva kånka upp allt detta från tunga jorden. Dvs. en väldigt långsiktig investering.

Att åka tillbaka till månen för att trycka ner en amerikansk flagga, ta lite prover och testa ny utrustning är väll sweet men det har USA redan visat att man behärskar och tagit lärdom av inför en Marsresa med en sett till sammanhanget "simpel" 60-talsteknologi.

Mycket input angående hur människan påverkas av långvarig nollgravitation har dessutom samlats genom att trycka i diverse konserver i LEO och sociala experiment på jorden.

Anser det lämpligare att fokusera helt på Mars både vetenskapligt och ekonomiskt om det nu ska börjas pumpas in otaliga miljarder i en rymdfärd. Sätt igång nu och fånga in en fördelaktig position mellan Mars och Jorden strax innan eller runt kommande 30-tal.
Citera
2017-12-12, 22:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Som jag skrev igår i tråden (FB) Ledningen för USAs rymdprogram (NASA m.m.) så ropar jag inte hej bara för det tal Trump och Pence höll igår, jag väntar tills man konkretiserat planerna med budget och tidplan. Utan det är risken stor att detta blir lika mycket verklighet som den jättefina gränsmuren USA/Mexiko.

Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
Måste NASA sköt allt på egen hand, varför kan de inte sammarbeta med Musk med flera. Han har ju befunnit sig bra länge i USA och träffat Trump. Elons företag kör väl sina tester på cape canaveral. Trump vill bara ha fart på grejer, allt kan inte bara handla om invandring och Virtue signalling, sjukt oinspirerande, folk är deprimerade och behöver riktiga utmaningar.
Förra månprogrammet, Apollo var verkligen inget NASA skötte på egen hand. De drog upp de stora ramarna men det var privata företag som i konkurrens med varandra utvecklade koncepten och tillverkade farkosterna med NASA som samordnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in