Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Inge Morelius uppgifter styrks av flickvännen Helena Lähdes bankomatkvitto . Just dessa dokument är viktiga då de tillsammans med LAC-bandet ger den enda någorlunda säkra angivelsen för en kronologi för händelserna runt mordplatsen.
I detta i inlägg utgår jag ifrån att bankomatklockorna är synkade och ser var vi hamnar då. Visst stöd finns i Grk för att så var måhända inte det är entydigt. Samtidigt är vittnesmålen från platsen inte heller entydiga.
Bankomatklockan registrerar Hls uttag 2318 då hon håller på med när hon hör skotten 232130. Detta ser jag som fastslagna fakta .Väljer att avrunda till minuter då sekundangivelserna ändå bara blir osäkra skattningar.
Om Anders Björkmans arbetskamraters bankomatuttag vet vi att Åsa Gustafsson 2315 och Claes Nyberg 2316. Med utgångspunkten att klockorna är synkade sker dessa uttag därmed 2318 resp 2319.
Då hamnar vi i det läge att AB befinner sig på utanför bankomaten i minsta fall i dryga minuten innan han upptäcker det småpratande sällskapet framför sig.
Vad gör han så länge? I förhöret 870325 anger han visserligen att han står och tittar söderut efter den sladdande trion arbetskamrater. Men det verkar vara innan de andra jobbkompisarna kommer ut från bankomaten. AB inblandad som ibland antytts? För egen del tycker jag hans agerande efter MOP talar starkt mot detta. Som jag gett uttryck för tidigare ser jag vare sig belägg eller logik i en BOFORS operation mot OP med AB inblandad. En sådan måste beläggas med åtminstone en tillstymmelse av fakta, bara önsketänkande räcker inte .
Den enkla förklaringen av lite berusad ambivalens som gav ett stillastående under någon minut är inte osannolikt.
Andra kända vittnen som passerar Dekorimahörnan är Nicola Fauzzi ca 231907 enligt egen rekonstruktion. Ser ingen person på platsen.
Hellgren 2320, som besvärande lite är känt om .
Ami Rolder m sällskap 2317-19 , då man stått vid mordplatsen
Scheffer m sällskap någon gång 2316-17
Inga Ålenius och Anja Landgre, skådespelare som varit på Grand , sett Palmes där, och vid 2315 funderat på om de skulle gå in på den mörka Tunnelgatan men istället valt mera upplysta Sveavägen Kungsgatan.
Oklarheter finns men är ändå intressanta att skärskåda. Inte minst med tanke på att den viktiga frågan om hur GM kommer till mordplatsen dissekeras. Ovanstående vittneskavalkad visar hur omöjliga Dekorimannen och Christer Pettersson blir som GM.
Helena Lähdes Bankomat gick 2 minuter och 34 sekunder fel vid mordtid 23.21.30.
Om vi utgår från att Bankomaten på östra sidan gick exakt lika mycket fel så får vi:
Åsa Gustafsson 23.17.34 (kvittot säger 23.15) Fel 2.34
Claes Nyberg 23.18.34 (kvittot säger 23.16) Fel 2.34
Om vi ger Gustafsson/Nyberg några sekunder så hamnar de på gatan och börjar gå norrut ca 23.19.
AB är alltså ensam utanför Bankomaten och vid trottoarkanten/reklamskylten 23.19-23.21.
Under den tiden passerar NF och Hellgren och Rolders sällskap.
Ingen har sett någon av de andra vid Dekorima eller vid Sveavägen 42/reklamskylten.
Det leder till slutsatsen att GM anlände relativt sent till Dekorima (omöjligt att säga exakt när, IM är mkt oklar gällande tider).
Den rätt stora skillnaden i signalement mellan AB och GM talar starkt för att IM såg GM men inte AB före mordet och i samband med mordet.
Den obesvarade frågan är då fortfarande hur GM tog sig till mordplatsen och den kan ingen av oss (som bekant) besvara.
Någon Dekorimaman kan inte ha funnits.
En annan slutsats:
NF såg en annan man än AB bakom paret Palme vid Sveavägen 44. Mannen med den lite längre mörkblå Tensonliknande jackan som var äldre än 44 år.
Det bör väl ha varit GM?
Någon annan person finns inte rapporterad på denna plats vid denna tid.