2017-12-12, 18:08
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Fast så här: tänk om PM hade varit en heterosexuell kvinna, med helt oanstligt förflutet. Om vi antar samma tekniska bevisning som finns i dagsläget, tror ni verkligen att det hade varit lika lätt att få till en fällande dom mot hennes nekande? Det tror inte jag; PMs historia och bakgrund är grundläggande för åklagarens framställan; han bygger ju sitt fall på att detta är ett sexualsadistiskt mord. Då blir det ju så klart oerhört avgörande att visa att det är just sånt här PM fantiserat om länge, och att han (i alla fall i mer begränsad omfattning) faktiskt också utövat sexualsadism samt att han till och med innehaft filmer som visat riktiga kvinnomord. Detta är liksom inte en person som en dag fick en psykos och bestämde sig för att döda, utan detta har PM ruminerat över länge.

Jag vet inte hur du läste mitt inlägg, men det var inget inlägg emot det resonemang du för. Självklart ska åklagaren undersöka bakåt för att avgöra graden av planering. Det har ju konsekvens inte minst för straffpåföljden.

Angående fällande dom om Madsen istället varit en heterosexuell kvinna med oantastligt förflutet: hyfsat hypotetiskt resonemang. Hon hade varit tämligen unik, ja. Men självklart skulle hon ha legat jävligt brunt till givet att samma bevisning förelåg. Två åker ut på en ubåt, en återvänder och den andra hittas styckad på havsbotten. Ska till jävligt mycket för att någon ska lyckas slingra sig ur det.
Citera
2017-12-12, 18:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men jag är lite fascinerad av hur skicklig Madsen varit när han manipulerat Djursing till att tro att han skrivit en uppriktig skildring av Madsen (för att Madsen ibland protesterat högljutt), när han egentligen skrivit exakt enligt Madsens intentioner.

Du förstod visst inte att det är du som är trollet i detta fallet, enligt dig själv.
Som sagt, läs på varför troll kallas troll.
Citera
2017-12-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Jag vet inte hur du läste mitt inlägg, men det var inget inlägg emot det resonemang du för. Självklart ska åklagaren undersöka bakåt för att avgöra graden av planering. Det har ju konsekvens inte minst för straffpåföljden.

Angående fällande dom om Madsen istället varit en heterosexuell kvinna med oantastligt förflutet: hyfsat hypotetiskt resonemang. Hon hade varit tämligen unik, ja. Men självklart skulle hon ha legat jävligt brunt till givet att samma bevisning förelåg. Två åker ut på en ubåt, en återvänder och den andra hittas styckad på havsbotten. Ska till jävligt mycket för att någon ska lyckas slingra sig ur det.

Bara att det faktum att en man och en kvinna är försvunna i en ubåt samt att kvinnans sambo anmäler henne saknad. Alla uppgifter om vem hon är och varför hon befann sig på ubåten, gör att mycket spaning ägnas åt mannen PM.
Senast redigerad av Remark 2017-12-12 kl. 18:48.
Citera
2017-12-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Typ som en naturlig Darwin Awards, eller vadå?
Nja det finns studier på att, inom vissa fågelarter som normalt bildar tvåkönade par, ökar antalet enkönade par när populationen börjar bli för stor för den koloni de bildat. Då minskar populationen (av lätt insedda orsaker) och antalet bögfåglar och lesbiska fåglar minskar igen.

Ska se om jag hittar en länk innan redigeringstiden går ur.

EDIT: Länk: https://www.dn.se/nyheter/varlden/gay-pingviner-adopterade-en-unge/
Citera
2017-12-12, 18:40
Medlem
Citat:

Citat:

Jag är inte alls säker på det, även nu har de ju satsat stenhårt på att hitta alla delarna så att han inte skulle kunna komma undan med bara brott mot griftefriden. Man måste ju presentera uppsåt för själva dödandet, samt (helst) ett motiv också. När de hittade alla huggen i underlivet var nog spiken i kistan för PM - men om detta lär vi få mer klarhet under rättegången.

Motivet? Tja sadistiskt sexbrott. Uppsåtet? Hade man inte grävt så mkt i hans fetischer och kunnat presentera en bild av en man som tänkt på och planerat detta så hade rättegången blivit betydligt svårare. Hade motivbilden fallit och uppsåtet inte kunnat presenteras på ett sannolikt sätt, så blir det sjukt svårt att döma för mord.

Som i det hypotetiska exemplet jag gav, hade jag varit orolig för att det kunnat stanna vid brott mot griftefriden. Kom ihåg att till och med Mats Alm blev frikänd för mord och endast dömd för brott mot griftefriden, trots att hans historia var ännu mer otrolig än PMs, och Danmarks rättssystem är väldigt snarlikt vårt.

Jag är egentligen mest intresserad av en PM bakom lås och bom, företrädesvis för alltid. Sen tycker jag som tillägg till de negativa omständigheterna kring honom som du nämnde (mord, lögner osv) att jag vill lägga till hans uppenbarligen okontrollerade sexualsadism + videofilmerna. Ingen människa man direkt vill ha i sin närhet; med det inte sagt att jag på nått sätt tycker SM i sig är ens fel; men det finns gränser för allt och dom gränserna har den här mannen passerat för länge länge sen.
Citera
2017-12-12, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du förstod visst inte att det är du som är trollet i detta fallet, enligt dig själv.
Som sagt, läs på varför troll kallas troll.

Mitt inlägg bottnade i vad som tidigare skrivits under dagen om tidiga tecken på psykopati hos ungdomar. Jag skrev det som offentligt kommit fram om Madsen. Där mycket pekade på just orädsla, behov av spänning, ansvarslöshet, begränsad social anknytning, gränsöverskridanden mm.

Därefter. Kom jag på att min text även kunde tolkas ur en annan vinkling med tanke på att mycket personligt ändå byggde på Djursings bok.

Min mening var inte att provocera en skribent. Om än jag inte blev förvånad när så hände.
Citera
2017-12-12, 18:46
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Jag är inte alls säker på det, även nu har de ju satsat stenhårt på att hitta alla delarna så att han inte skulle kunna komma undan med bara brott mot griftefriden. Man måste ju presentera uppsåt för själva dödandet, samt (helst) ett motiv också. När de hittade alla huggen i underlivet var nog spiken i kistan för PM - men om detta lär vi få mer klarhet under rättegången.

Motivet? Tja sadistiskt sexbrott. Uppsåtet? Hade man inte grävt så mkt i hans fetischer och kunnat presentera en bild av en man som tänkt på och planerat detta så hade rättegången blivit betydligt svårare. Hade motivbilden fallit och uppsåtet inte kunnat presenteras på ett sannolikt sätt, så blir det sjukt svårt att döma för mord.

Som i det hypotetiska exemplet jag gav, hade jag varit orolig för att det kunnat stanna vid brott mot griftefriden. Kom ihåg att till och med Mats Alm blev frikänd för mord och endast dömd för brott mot griftefriden, trots att hans historia var ännu mer otrolig än PMs, och Danmarks rättssystem är väldigt snarlikt vårt.

Jag är egentligen mest intresserad av en PM bakom lås och bom, företrädesvis för alltid. Sen tycker jag som tillägg till de negativa omständigheterna kring honom som du nämnde (mord, lögner osv) att jag vill lägga till hans uppenbarligen okontrollerade sexualsadism + videofilmerna. Ingen människa man direkt vill ha i sin närhet; med det inte sagt att jag på nått sätt tycker SM i sig är ens fel; men det finns gränser för allt och dom gränserna har den här mannen passerat för länge länge sen.

Du kan inte jämföra med Mats Alm. Han gick fri för att kroppen var så illa åtgången att dödsorsak inte kunde fastställas. Man kunde inte heller slå fast bortom rimligt tvivel att han gjort något annat med kroppen än att flytta den efter Lindas död.
Här finns ett antal skador på kroppen som rimligtvis enbart PM kunnat tillfoga. Att han också dödat henne lär bli betydligt enklare att bevisa.
Citera
2017-12-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag förmodar det är människor med intresse för bdsm. Ett totalt dominerande koncept bland bdsm-utövare är det ömsesidiga medgivandet. Ja, det finns de som både gillar att de och de som gillar att få smärta, förnedring mm. Men det är fortfarande ömsesidigt medgivande, och som jag förstått det, i princip den undergivne som 'bestämmer' i det att det är den som sätter gränserna. Man har 'stoppord' eller andra signaler som ska avbryta det som pågår. I alla seriösa bdsm-relationer är detta av yttersta vikt och något som ska respekteras. Det finns bdsm-sammanslutningar i de flesta större städerna i Sverige och medlemmarna är med stor säkerhet människor med ordnade jobb, intressen och förhållanden, som även intresserar sig för bdsm.

Därmed inte sagt att personer med verkligt sadistiska fantasier söker sig till bdsm-kretsar. Därmed inte sagt att bdsm-utövare överlag är sannolika sexmördare.

Att börja prata om vad som är 'normalt' utifrån ett trångsynt och dömande tänkande kommer bara att leda fel, anser jag.

Att däremot börja prata om att Madsen ska avrättas eller stympas vid fällande dom tycker jag är ociviliserat och borde vara under vår värdighet.

1/Troligtvis. Men jag tror inte att majoriteten som har den läggningen blir tända av att se på faketortyr som slutar med fakemord och fakestyckning.
Det där extrema våldet tänder sexualsadister/personer med andra parafilier men är nog direkt avtändande för majoriteten av BD/SM personer.
2/Men du förstår väl ironi. Tror du att jag på fullt allvar menade att vi skulle kastrera sexförbrytare fysiskt?
Du läste kanske inte min länk om "kemisk kastration". I själva verket en medicin som dämpar sexlusten som är tänkt för sexualförbrytare. Och även en telefonlinje som personer som lider av tvångstankar på tex våldtäkt och liknande kan ringa
och få hjälp.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-12 kl. 19:07.
Citera
2017-12-12, 19:00
Medlem
Citat:
Du kan inte jämföra med Mats Alm. Han gick fri för att kroppen var så illa åtgången att dödsorsak inte kunde fastställas. Man kunde inte heller slå fast bortom rimligt tvivel att han gjort något annat med kroppen än att flytta den efter Lindas död.
Här finns ett antal skador på kroppen som rimligtvis enbart PM kunnat tillfoga. Att han också dödat henne lär bli betydligt enklare att bevisa.

Har man kunnat fastställa dödsorsak i Kim Wall-fallet? Det har jag i så fall missat. Det sista jag hörde var att patologirapporten gjort gällande att hon tillfogats stickskador i nära anslutning till dödsögonblicket.
Citera
2017-12-12, 19:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
1/Troligtvis. Men jag tror inte att majoriteten som har den läggningen blir tända på tortyr som slutar med mord och styckning.
Det där extrema våldet tänder sexualsadister/personer med andra parafilier men är nog direkt avtändande för majoriteten av BD/SM personer.
2/Men du förstår väl ironi. Tror du att jag på fullt allvar menade att vi skulle kastrera sexförbrytare fysiskt?
Du läste kanske inte min länk om "kemisk kastration". I själva verket en medicin som dämpar sexlusten som är tänkt för sexualförbrytare. Och även en telefonlinje som personer som lider av tankar på tex våldtäkt och liknande kan ringa och få hjälp.

1. ? Jag har ju sagt hela tiden att de som besöker bdsm-tillställningar knappast är överrepresenterade när det kommer till vålds- eller sexualbrott. (Gissning som jag håller fast vid till motsatsen bevisas.)

2. Nej du vet hur det är med ironi på forum: det är sällan den går fram. Jag har sett inlägg av andra i den här tråden jag önskar var skrivna med ironi, men som är på fullt allvar.
Citera
2017-12-12, 19:07
Medlem
Citat:

Ett annat rättsfall man kan dra paralleller till - Catrin da Costa. Hovrätten bedömde att de styckat kroppen och begått brott mot griftefriden, preskriptionstiden hade dock löpt ut. De frikändes dock för mord då man inte kunnat fastställa dödsorsaken.

Och med bara ’flytta kroppen’ menar du förresten incidenten då mats alm försökte elda upp hennes lik och nästan eldade upp sig själv på kuppen?
Senast redigerad av lifeinplastic 2017-12-12 kl. 19:13.
Citera
2017-12-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ett annat rättsfall man kan dra paralleller till - Catrin da Costa. Hovrätten bedömde att de styckat kroppen och begått brott mot griftefriden, preskriptionstiden hade dock löpt ut. De frikändes dock för mord då man inte kunnat fastställa dödsorsaken.

Nu drar du in ett av Nordens tyngsta justitiemord i tråden. Det är riskabelt och OT-varning hänger hotande i luften.

Förutom att det rör sig om likstyckning i båda fallen finns få likheter. Wall var synnerligen ordentlig, medan da Costa var en prostituerad knarklangare.

Walls baneman presenterade sig direkt. Da Costas baneman är för evigt okänd.

Walls kropp bär entydiga spår efter sexuellt våld. Da Costas kropp var efter döden svårtolkad.

Da Costa kände fö en psykopat som arbetade precis vid båda fyndplatserna (!), på Karlbergsvägen 66 och Eugeniavägen 25.

Han hade kontor på båda adresserna.

Bara så du vet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in