Citat:
Ursprungligen postat av
Betongbaletten
Jag vet inte hur du läste mitt inlägg, men det var inget inlägg emot det resonemang du för. Självklart ska åklagaren undersöka bakåt för att avgöra graden av planering. Det har ju konsekvens inte minst för straffpåföljden.
Angående fällande dom om Madsen istället varit en heterosexuell kvinna med oantastligt förflutet: hyfsat hypotetiskt resonemang. Hon hade varit tämligen unik, ja. Men självklart skulle hon ha legat jävligt brunt till givet att samma bevisning förelåg. Två åker ut på en ubåt, en återvänder och den andra hittas styckad på havsbotten. Ska till jävligt mycket för att någon ska lyckas slingra sig ur det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Betongbaletten
Jag vet inte hur du läste mitt inlägg, men det var inget inlägg emot det resonemang du för. Självklart ska åklagaren undersöka bakåt för att avgöra graden av planering. Det har ju konsekvens inte minst för straffpåföljden.
Angående fällande dom om Madsen istället varit en heterosexuell kvinna med oantastligt förflutet: hyfsat hypotetiskt resonemang. Hon hade varit tämligen unik, ja. Men självklart skulle hon ha legat jävligt brunt till givet att samma bevisning förelåg. Två åker ut på en ubåt, en återvänder och den andra hittas styckad på havsbotten. Ska till jävligt mycket för att någon ska lyckas slingra sig ur det.
Jag är inte alls säker på det, även nu har de ju satsat stenhårt på att hitta alla delarna så att han inte skulle kunna komma undan med bara brott mot griftefriden. Man måste ju presentera uppsåt för själva dödandet, samt (helst) ett motiv också. När de hittade alla huggen i underlivet var nog spiken i kistan för PM - men om detta lär vi få mer klarhet under rättegången.
Motivet? Tja sadistiskt sexbrott. Uppsåtet? Hade man inte grävt så mkt i hans fetischer och kunnat presentera en bild av en man som tänkt på och planerat detta så hade rättegången blivit betydligt svårare. Hade motivbilden fallit och uppsåtet inte kunnat presenteras på ett sannolikt sätt, så blir det sjukt svårt att döma för mord.
Som i det hypotetiska exemplet jag gav, hade jag varit orolig för att det kunnat stanna vid brott mot griftefriden. Kom ihåg att till och med Mats Alm blev frikänd för mord och endast dömd för brott mot griftefriden, trots att hans historia var ännu mer otrolig än PMs, och Danmarks rättssystem är väldigt snarlikt vårt.
Jag är egentligen mest intresserad av en PM bakom lås och bom, företrädesvis för alltid. Sen tycker jag som tillägg till de negativa omständigheterna kring honom som du nämnde (mord, lögner osv) att jag vill lägga till hans uppenbarligen okontrollerade sexualsadism + videofilmerna. Ingen människa man direkt vill ha i sin närhet; med det inte sagt att jag på nått sätt tycker SM i sig är ens fel; men det finns gränser för allt och dom gränserna har den här mannen passerat för länge länge sen.