2017-11-26, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
När jag tog kortet så hade jag passerat 30.
Mest för att jag inte hade behov av det, sedan fick jag ett bra jobb som hade körkort som krav, då tog jag den på 5 veckor med bara 2 fel på teorin.

Jag hade alla rätt när jag tog A-kortet.
Men som jag skrev längre upp hade jag just tagit trafikkort i lumpen så jag hade haft lång tid på mig att plugga eftersom jag läste teori lite då och då under hela värnplikten.
Trafikkortet var ju enormt mycket mer frågor men den grundläggande teorin samma.

Jag kan också berätta något jag tyckte var lite märkligt, eller sjukt faktiskt även om det kanske är lite ot.
Jag låg som ambulansförare och efter gröntjänsten blev jag utbildad på tyngre fordon.
Därefter fick jag ett militärt förarbevis. Sen var jag ute i trafiken och snurrade hela värnplikten, inte bara i ambulanser utan även i bussar och annat.
Strax innan muck fick jag köra upp för ett befäl som var utbildad till uppkörningslärare.
Då var det ett par killar som kuggade uppkörningen och blev utan civilt körkort.

Efter att ha varit ute i trafiken och snurrat i sju - åtta månader säger dom att tyvärr, ni kan inte köra tyngre fordon på ett tillfredställande sätt. Dvs ni är trafikfarliga.

Öhh, borde dom då inte blivit omplacerade till någon annan tjänst redan i början ?

Peace
Citera
2017-12-02, 11:20
Medlem
record-collectors avatar
Köpte min första bil när jag var 16 år och körde både bil samt traktor och truck på jobbet. Tog körkort när jag precis fyllt 18 år. Körde tom bil till uppkörningen. Körde fem körlektioner om jag inte minns fel. Kostade runt en tusenlapp + teorin på några hundra kronor. Året var 1970.
Citera
2017-12-02, 15:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Köpte min första bil när jag var 16 år och körde både bil samt traktor och truck på jobbet. Tog körkort när jag precis fyllt 18 år. Körde tom bil till uppkörningen. Körde fem körlektioner om jag inte minns fel. Kostade runt en tusenlapp + teorin på några hundra kronor. Året var 1970.
Jag var 18 år och en månad. man måste ju vara 18 för att övningsköra då.
En begagnad lärobok kostade 125 spänn, sen var det ju läkar och synkoll, uppkörning i egen bil.
Det är mer komplicerat nu.

Sen började farsan gnälla om att hans folkabubbla drog tre liter milen mellan hans tankningar.
Citera
2017-12-03, 11:39
Medlem
Tropicanans avatar
3 dagar efter 18-årsdagen
Gick nog på 7-8000
Citera
2017-12-12, 10:57
Medlem
30 bast

Kostade 10k att ta det. Bara det obligatoriska går ju på några tusen.

Synundersökning: 300 SEK
Tillverkning av körkort: 150 SEK
Ansökningsavgift körkortstillstånd: 150 SEK
Handledarkurs: 350 SEK
Risk 1: 750 SEK
Risk 2: 2100 SEK
Kunskapsprov: 325 SEK
Foto av körkort: 80 SEK (lol att de tar betalt för deras jävla fotoautomat)
Körprov: 800 SEK
Hyra av bil till uppkörning + "uppvärmning": 1000 SEK
Teoriböcker: 500 SEK
Teoriprov Elevcentralen: 500 SEK

Totalt: 7005 SEK

Detta är alltså exklusive körlektioner. Nu fick jag några tusen i rabatt på grund av en rea de hade just då på "paket". Antar att paketen är lite billigare också och att oftast ingår teorin.

Däremot ökar priset på körkortet med 2125 SEK för varje misslyckat sammanhållet prov (teori + körprov).
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in