Citat:
Ursprungligen postat av
obyn
Jag har hört rykten om att instituten viktar ner SD mellan 5-20 procentenheter 3-4 månader innan Riksdagsvalet. Till och med Sentio har viktat ner SD för att få någorlunda korrekt resultat. Med detta så skulle jag vilja påstå att SD ligger nära 30 procentenheter i skrivande stund.
Kom ihåg att det var jag som tog upp det här när valresultatet dyker upp efter den 9:e september 2018.

Viktningar går allmänt till så att om man fått in t.ex. dubbelt så många svar från kvinnor som från män så multiplicerar man männens röster med två, eller kvinnornas med 0,5. Det samma gäller alla andra parametrar man delar in befolkningen i, t.ex. ålder, utbildning, civilstånd, boendeort osv. Således kommer personer ur en grupp där man fått in väldigt få svar från påverka mycket mer än personer från en grupp där man fått in många svar från.
Det är just för att kunna vikta som de alltid ställer just frågor om kön, ålder, boendeort, utbildning etc.
Man kan även vikta mot tidigare resultat. T.ex. kan man ta medelvärdet mellan den nya undersökningen och den förra. Fördelen är att man minskar risken för slumpmässiga fel, man kan av en tillfällighet alltid få in lite fler eller färre av ett visst svar. Detta gör att siffrorna inte hoppar upp och ner lika mycket. Men samtidigt missar man också storleken av en kraftig tillfällig förändring. Man kan också vikta mot t.ex. senaste valresultatet.
Jag finner det osannolikt att något bara drar bort som, du säger, 5-20%-enheter och lägger det på någon/några andra.
Sedan tror jag också SD är underskattade, men orsaken är nog snarare att färre SD-sympatisörer väljer att medverka och även att en del ej vill svara SD när de får frågan. Det är väl dokumenterat att fler människor vill ge "rätt svar" än "fel svar" på frågor. Vilket också gör det lättare att ge "fel svar" på en web-intervju än i en tel.intervju för att inte tala om en personlig intervju ansikte mot ansikte. Jag tror snarare att detta är orsaken än rent mygel.