2017-12-11, 18:30
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jodå, om det urvalet är tillräckligt representativt för resterande procent. Det skulle tom räcka med betydligt mindre/färre än så, om man kunde garantera representativiteten. När det gäller SCB och egentligen alla andra opinionsundersökning, vet vi att så inte är fallet.

Vi som är någorlunda insatta i ämnet statistik har stor respekt för termen representativitet!

Som är den mest centrala och avgörande faktorn i seriös statistisk verksamhet, särskilt i samband med SD - utöver moraliska aspekter!

Skojarinstituten däremot förefaller ha mycket stora problem med att åstadkomma dylika urval, som beräkningsunderlag - helt bortsett från förekommande korruption...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-12-11 kl. 18:34.
2017-12-11, 18:41
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag har hört rykten om att instituten viktar ner SD mellan 5-20 procentenheter 3-4 månader innan Riksdagsvalet. Till och med Sentio har viktat ner SD för att få någorlunda korrekt resultat. Med detta så skulle jag vilja påstå att SD ligger nära 30 procentenheter i skrivande stund.

Kom ihåg att det var jag som tog upp det här när valresultatet dyker upp efter den 9:e september 2018.

Viktningar går allmänt till så att om man fått in t.ex. dubbelt så många svar från kvinnor som från män så multiplicerar man männens röster med två, eller kvinnornas med 0,5. Det samma gäller alla andra parametrar man delar in befolkningen i, t.ex. ålder, utbildning, civilstånd, boendeort osv. Således kommer personer ur en grupp där man fått in väldigt få svar från påverka mycket mer än personer från en grupp där man fått in många svar från.

Det är just för att kunna vikta som de alltid ställer just frågor om kön, ålder, boendeort, utbildning etc.

Man kan även vikta mot tidigare resultat. T.ex. kan man ta medelvärdet mellan den nya undersökningen och den förra. Fördelen är att man minskar risken för slumpmässiga fel, man kan av en tillfällighet alltid få in lite fler eller färre av ett visst svar. Detta gör att siffrorna inte hoppar upp och ner lika mycket. Men samtidigt missar man också storleken av en kraftig tillfällig förändring. Man kan också vikta mot t.ex. senaste valresultatet.

Jag finner det osannolikt att något bara drar bort som, du säger, 5-20%-enheter och lägger det på någon/några andra.

Sedan tror jag också SD är underskattade, men orsaken är nog snarare att färre SD-sympatisörer väljer att medverka och även att en del ej vill svara SD när de får frågan. Det är väl dokumenterat att fler människor vill ge "rätt svar" än "fel svar" på frågor. Vilket också gör det lättare att ge "fel svar" på en web-intervju än i en tel.intervju för att inte tala om en personlig intervju ansikte mot ansikte. Jag tror snarare att detta är orsaken än rent mygel.
2017-12-11, 18:43
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Ungefär en tredjedel av alla jag personligen känner tillhör denna kategori.
Hur man uppfattar partiledaren eller tillfälligheter bestämmer oftast var man lägger sin röst.
Att man sedan verkligen går till vallokalen handlar nog mest om historisk kultur och traditioner, röstar det gör man i Sverige.
Känner ni andra inte sådana personer?
Skulle säga att majoriteten av de jag känner är sådana. De brukar i allmänhet rösta på antingen S eller M (kanske C om de bor på landsbygden eller KD i bibelbältet), ofta av gammal vana. Fast många som röstade på S förr bytte till M under Reinfeldt för att de ville ha förändring. Jag tror nog att några av dessa kan lockas till SD, men för att verkligen nå majoriteten av dessa, som Reinfeldt lyckades med, behöver SD framstå som ett realistiskt regeringsalternativ. Det här är en typ av människor som inte röstar på "småpartier" eftersom de "inte vill vara krångliga". Då måste Åkesson i stort sett upp som statsministerkandidat för att lyckas. Ett bra resultat 2018, och man kan nog locka dessa väljare till 2022 (eller i eventuellt omval).
Men jag är inte säker. Vissa här säger att det pratas mycket på arbetsplatser, så kanske har man redan nått dessa väljare?
2017-12-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Skulle säga att majoriteten av de jag känner är sådana. De brukar i allmänhet rösta på antingen S eller M (kanske C om de bor på landsbygden eller KD i bibelbältet), ofta av gammal vana. Fast många som röstade på S förr bytte till M under Reinfeldt för att de ville ha förändring. Jag tror nog att några av dessa kan lockas till SD, men för att verkligen nå majoriteten av dessa, som Reinfeldt lyckades med, behöver SD framstå som ett realistiskt regeringsalternativ. Det här är en typ av människor som inte röstar på "småpartier" eftersom de "inte vill vara krångliga". Då måste Åkesson i stort sett upp som statsministerkandidat för att lyckas. Ett bra resultat 2018, och man kan nog locka dessa väljare till 2022 (eller i eventuellt omval).
Men jag är inte säker. Vissa här säger att det pratas mycket på arbetsplatser, så kanske har man redan nått dessa väljare?

Vilket parti jag tänker rösta på har jag inte bestämt mig för, och vart jag tänker åka på semester nästa år är också osäkert.
Har mött denna typ av resonemang massor med gånger, och det är absolut inget ovanligt!
2017-12-11, 19:21
Medlem
Som länge framgått av alla ampra inlägg i denna tråden har SD hela tiden i verkligheten legat skyhögt över alla riggade opinionsmätningsresultat. Partiet kan därför slappna av inför valrörelsen, ta det lugnt och bara invänta den ofrånkomliga jordskredssegern i september nästa år.
2017-12-11, 19:53
Medlem
frokensots avatar
Sentio december 2017 (November inom parentes)

Mätningen är utförd med webbpanel mellan 1 och 6 december. Totalt har 1208 personer intervjuats varav 877 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 20,2 (18,2)
“Liberalerna” 4,6 (4,2)
Centerpartiet 10,0 (9,1)
Kristdemokraterna 3,0 (3,3)
Socialdemokraterna 23,0 (26,6)
Vänsterpartiet 8,0 (7,7)
Miljöpartiet 3,9 (4,8)
Sverigedemokraterna 23,0 (21,7)
Fi 1,6 (1,9)
Piratpartiet 1,4 (0,9)
Medborgerlig samling 0,6 (0,5)

https://nyheteridag.se/sentio-december-s-tappar-kraftigt-i-opinionen-jamnstora-med-sd/
2017-12-11, 20:03
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Som länge framgått av alla ampra inlägg i denna tråden har SD hela tiden i verkligheten legat skyhögt över alla riggade opinionsmätningsresultat. Partiet kan därför slappna av inför valrörelsen, ta det lugnt och bara invänta den ofrånkomliga jordskredssegern i september nästa år.

Bäste K-amrat!

Ingen dålig prognos med tillhörande råd.

Men trots Sentios decembermätning som redan indikerar SD som största parti, bör naturligtvis SD lägga på ett extra kol, för att nå åtminstone 30% i samband med valet...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-12-11 kl. 20:06.
2017-12-11, 20:05
Medlem
Sentio är jävligt fladdrig. S backar 3;7 procent, och även om jag vill tro att det är sant så tar jag det med en nypa salt tills fler bekräftar trenden.

Viktigare är trots allt trådens ämne och med 23 procent så är SD inte särskilt långt från sin toppnivå trots allt. Visst har de tappat till Kristersson men inte dramatiskt mycket.
2017-12-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokensot
Sentio december 2017 (November inom parentes)

Mätningen är utförd med webbpanel mellan 1 och 6 december. Totalt har 1208 personer intervjuats varav 877 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 20,2 (18,2)
“Liberalerna” 4,6 (4,2)
Centerpartiet 10,0 (9,1)
Vänsterpartiet 8,0 (7,7)
Miljöpartiet 3,9 (4,8)
Fi 1,6 (1,9)
Piratpartiet 1,4 (0,9)

https://nyheteridag.se/sentio-december-s-tappar-kraftigt-i-opinionen-jamnstora-med-sd/

Nu kommer det bara att fortsätta öka!!!
Största parti i början 2018.
2017-12-11, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Sentio är jävligt fladdrig. S backar 3;7 procent, och även om jag vill tro att det är sant så tar jag det med en nypa salt tills fler bekräftar trenden.

Viktigare är trots allt trådens ämne och med 23 procent så är SD inte särskilt långt från sin toppnivå trots allt. Visst har de tappat till Kristersson men inte dramatiskt mycket.

Det är mer trovärdigt om alla partier står stilla när knappt 1000 pers intervjuas?
2017-12-11, 20:12
Medlem
Nu har det kommit en Sentio.

SD upp till 23% och S ner till 23%. Dött lopp i toppen.

Kan det ha varit S-väljare som började bli tveksamma under hösten 2015 och sen lockades fortsätta hålla på S med lovord om gränskontroll och ordning och reda i flyktingpolitiken som nu efter afghanuppgörelsen med MP kände att måttet var rågat?

Även om jag håller med Stigbjörn om att man bör invänta fler undersökningar för att se om de visar liknande resultat innan man kan sluta sig till att det stämmer med trenden.

Moderaterna 20,2 (18,2)
“Liberalerna” 4,6 (4,2)
Centerpartiet 10,0 (9,1)
Vänsterpartiet 8,0 (7,7)
Miljöpartiet 3,9 (4,8)
Fi 1,6 (1,9)
Piratpartiet 1,4 (0,9)

2017-12-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Det är mer trovärdigt om alla partier står stilla när knappt 1000 pers intervjuas?
Ja. Om man som de flesta institut verkar göra nämligen använder statistiska metoder för att sålla bort brus (glidande medelvärde t.ex.) så får man nog en bättre bild av opinionsläget. Fullt tänkbart att S ökar lika mycket nästa månad i Sentio samtidigt som de övriga instituten visar att S ligger stabilt den här och nästa månad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in