2017-12-11, 18:24
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Ann Hage, sida 235:
http://www.itdemokrati.nu/page36l.html
"F: Men du uppfattar att det finns människor borta i periferin?
H: Ja men inte många, det var bara någon enstaka.
F: En man och en kvinna möjligtvis?
H: Ja?
F: Vilket avstånd befinner dom sig på i förhållande till den här mannen som ligger på trottoaren eller på gatan?
H: Fem-sex meter ungefär.
F: Längre bort Sveavägen norrut så att säga?
H: Ja."

Vilka är dom?
Anders Björkman och
Stig Engström?
Vem ska bytas ut till vem?
Ja, fler vittnen ser Anders B precis där. Men fler vittnen säger också många människor kom till plats strax efter skotten, så det är en svår fråga.
Citera
2017-12-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Håller nog inte med där..
Han nämner själv i förhöret 25/3 att han var ca 10 norr om bankomaten.
Eller ordagrant: "Björkman förklarar att han inte befann sig längre norrut på Sveavägens östra sida än ca 10 meter norr om dörrarna till banken"

Vännerna gick också ju vidare norrut och med det uttalandet om att säga norr, då torde han just ha varit norr och inte söder om ingången.

Söder om ingången till Bankomaten är ju också i princip entrén till Dekorima.

Men...
Funderar nu kring Björkmans val av ordet "banken" och inte bankomat.
Kan det vara så att han menade Skandia-ingången? I så fall har vi honom ett antal meter till längre norrut..
Jo, inte längre norrut, men när vännerna gick iväg berättar han var han befann sig.

[...] De tre går bara ivag utan att som det verkar bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller sjalv om att forsöka hejda dem . Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter utrattat bankomatbesök. Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren - strax söder om banken."
Citera
2017-12-11, 18:41
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Angående Björkmans position så har vi bara "stillbilden" från rekonstruktionen (sidan 2 i den) som visar att han, då GM i princip la handen på Olofs axel, befann sig i mitten av trottoaren alldeles utanför entrén till Dekorima.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view

Han kan ändå ha kommit från trottoarkant söder om reklampelaren.

http://oi63.tinypic.com/35d1fky.jpg
Citera
2017-12-11, 18:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Jag tyder det som att Anders befann sig på trottoarens ytterkant söder om bankomaten när han bestämmer sig för att gå hem.
Har också funderat en del över Cecilia. Varför set hon inte fyra personer?
Är inte hundra säker på om bankomaten verkligen låg på 42. Det har ju talats om en bankomat in vid skandias huvudentré Sveavägen 44 också. Är det fastställt att det inte var den?
Jag tror den fjärde personen (GM) i detta ögonblick gömde sig i Dekormas entre och det var därför Cecilia inte såg honom.
Citera
2017-12-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror den fjärde personen (GM) i detta ögonblick gömde sig i Dekormas entre och det var därför Cecilia inte såg honom.
Så kan det vara, ska läsa igenom vittnesförhören med C igen och återkommer ev i frågan...

...Och jo, medan jag har dig på tråden. Du verkar säker på bankomatens position på 42. Det låg ju ytterligare en bankomat 40m norrut. Har vi tillräckligt på fötterna för att säga att det inte var den?
Citera
2017-12-11, 18:55
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Håller nog inte med där..
Han nämner själv i förhöret 25/3 att han var ca 10 norr om bankomaten.
Eller ordagrant: "Björkman förklarar att han inte befann sig längre norrut på Sveavägens östra sida än ca 10 meter norr om dörrarna till banken"

Vännerna gick också ju vidare norrut och med det uttalandet om att säga norr, då torde han just ha varit norr och inte söder om ingången.

Söder om ingången till Bankomaten är ju också i princip entrén till Dekorima.

Men...
Funderar nu kring Björkmans val av ordet "banken" och inte bankomat.
Kan det vara så att han menade Skandia-ingången? I så fall har vi honom ett antal meter till längre norrut..
Det var en bank brevid Dekorima, Götabanken. AB:s arbetskamrater var inne i banklokalen, där bankomat var. AB gick bakom makarna Palme totalt 5 meter, så ja adressen är Sveavägen 42.
Citera
2017-12-11, 19:09
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Så kan det vara, ska läsa igenom vittnesförhören med C igen och återkommer ev i frågan...

...Och jo, medan jag har dig på tråden. Du verkar säker på bankomatens position på 42. Det låg ju ytterligare en bankomat 40m norrut. Har vi tillräckligt på fötterna för att säga att det inte var den?
Ja, det står Sveavägen 42 på den här sidan

http://oi65.tinypic.com/f1w74y.jpg

Banken är den blå dörren, bak reklampelaren på min avatar.
Senast redigerad av 299792458 2017-12-11 kl. 19:12.
Citera
2017-12-11, 19:18
Medlem
Är det i Gunnar Walls senaste "Huvudet på en påle - Om statlig mörkläggning och terror i demokratier" som Gunnar Wall talar med IM om vad som egentligen skedde på mordplatsen. Jag har inte boken här nu. Någon som kan återge vad IM säger, om vad han (IM) menar tilldrog sig?
Citera
2017-12-11, 19:20
Medlem
Citat:
Det var en bank brevid Dekorima, Götabanken. AB:s arbetskamrater var inne i banklokalen, där bankomat var. AB gick bakom makarna Palme totalt 5 meter, så ja adressen är Sveavägen 42.
Jag efterlyser belägg för det i form av teknisk spårning som kopplar uttagen till just den enheten, kvitton, vittnesuppgifter från Anders vänner mm.
Jag utgår ifrån att du vet vad du pratar om.
I så fall blir det riktigt intressant.
Jag tjatar om detta om och om igen. Inge hade koll på reklamskylten utanför den bankomaten, och när han anlände till platsen observerar han en man som går från reklampelaren och ställer sig vid Dekorima. Detta sker ungefär samtidigt som Anders vänner gör sitt sista uttag och därefter lämnar platsen. Sen förflyter det ytterligare ett par minuter, men Anders är forfarande kvar. Mannen som Inge observerar har en stickad mössa neddragen över öronen och över pannan. Precis som Anders!
Citera
2017-12-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ja, det står Sveavägen 42 på den här sidan

http://oi65.tinypic.com/f1w74y.jpg

Banken är den blå dörren, bak reklampelaren på min avatar.
Odiskutabelt. Tack!
Citera
2017-12-11, 19:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, fler vittnen ser Anders B precis där. Men fler vittnen säger också många människor kom till plats strax efter skotten, så det är en svår fråga.
Det kan inte ha varit fråga om några få sekunder. Såvitt jag vet kom ingen fram innan mannen börjat springa in i gränden. Därefter lär mannen i beige ha kommit och gått förbi LP. Sedan kan Stefan G, Anna H och eventuellt Stig E ha kommit. Det måste åtminstone röra sig om 15-20 sekunder innan Anna och Stefan kom fram.
Citera
2017-12-11, 19:33
Medlem
299792458s avatar
Nu vet jag varför Lisbet gick något före och till vänster Olof P. Hon skulle titta på skyltfönstret i avfasningen. Hon känner att hennes intresse för samtliga skyltfönster från Sari till Dekorima leda till Olof P:s död. Det är därför hon inte vill delta i en rekonstruktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in