Citat:
Jo, runt tre minuter fel eftersom vi vet att Helena Lähde som var Inges sällskap tog ut pengar när skotten brann av. Då visade bankomatkvittot 23.18.
Eftersom vi inte vet exakta sekunder så vet vi inte heller när Anders Björkmans sällskap kom in eller lämnade. Vi vet däremot att de var på sin bankomat innan Inge kom till platsen. Det innebär att Anders stått nästan bredvid gärningsmannen under ett par minuter. Han har också blivit passerad av honom, om Inges uppgift om att mördaren kom norr ifrån framför reklampelaren innan han ställde sig vid Dekorima stämmer.
Att Anders inte observerat denne man tycker åtminstone jag är märkligt. Anders fokus var ju i den riktningen dessutom.
Eftersom vi inte vet exakta sekunder så vet vi inte heller när Anders Björkmans sällskap kom in eller lämnade. Vi vet däremot att de var på sin bankomat innan Inge kom till platsen. Det innebär att Anders stått nästan bredvid gärningsmannen under ett par minuter. Han har också blivit passerad av honom, om Inges uppgift om att mördaren kom norr ifrån framför reklampelaren innan han ställde sig vid Dekorima stämmer.
Att Anders inte observerat denne man tycker åtminstone jag är märkligt. Anders fokus var ju i den riktningen dessutom.
Jag måste säga att jag är mycket tveksam att man blint ska utgå från att de båda bankomaternas klockor gick exakt lika mycket fel.
Då stämmer inte deras inbördes uppgifter alls.
Enligt ABs vänner som gjorde uttagen möter de ingen alls när de går därifrån.
Då blir det ju 2 alternativ.
1. Om båda klockorna går lika betyder det att ABs kamrater går ut på Sveavägen 23.16. De pratar inte med AB, utan går därifrån. På HLs uttag står tiden 23.18.
Det beryder att AB står kvar i mer än 2 minuter, eftet det att kamratetna går, utanför banken och väntar innan han går.
2. Om man ska se till vad både IM och AB säger, beräknar på vad det är rimligt tar i tid, så får man att IM är på plats före AB.
Men, med tanke på kamraterna uppgifter om att de inte mötte någon när de gick betyder det då att LOP redan passerat AB, senast alldeles innan de kommer ut på Sveavägen, bör då, om man bedömmer att AB genast när kamraterna går, följer efter men vänder, bör kamraterna vara kvar i Skandiakvarteret när skotten faller. Den tiden är kort så kamraterna kan inte ha hunnit för långt bort. Men, vi vet inte var kamraterna var vid skottögonblicket.
Det är jävligt knepigt. Om det är så att AB stått där då i 4 minuter, och IM sett GM i 4 minuter är det jävligt konstigt att AB inte ser GM. Även att han under de omständigheter som LP uppger är det lika märkligt att AB inte ser LOP.
Det är något som sker där som varken AB eller IM uppfattar.