2017-12-11, 08:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Jo, runt tre minuter fel eftersom vi vet att Helena Lähde som var Inges sällskap tog ut pengar när skotten brann av. Då visade bankomatkvittot 23.18.
Eftersom vi inte vet exakta sekunder så vet vi inte heller när Anders Björkmans sällskap kom in eller lämnade. Vi vet däremot att de var på sin bankomat innan Inge kom till platsen. Det innebär att Anders stått nästan bredvid gärningsmannen under ett par minuter. Han har också blivit passerad av honom, om Inges uppgift om att mördaren kom norr ifrån framför reklampelaren innan han ställde sig vid Dekorima stämmer.
Att Anders inte observerat denne man tycker åtminstone jag är märkligt. Anders fokus var ju i den riktningen dessutom.

Jag måste säga att jag är mycket tveksam att man blint ska utgå från att de båda bankomaternas klockor gick exakt lika mycket fel.
Då stämmer inte deras inbördes uppgifter alls.
Enligt ABs vänner som gjorde uttagen möter de ingen alls när de går därifrån.
Då blir det ju 2 alternativ.
1. Om båda klockorna går lika betyder det att ABs kamrater går ut på Sveavägen 23.16. De pratar inte med AB, utan går därifrån. På HLs uttag står tiden 23.18.
Det beryder att AB står kvar i mer än 2 minuter, eftet det att kamratetna går, utanför banken och väntar innan han går.

2. Om man ska se till vad både IM och AB säger, beräknar på vad det är rimligt tar i tid, så får man att IM är på plats före AB.
Men, med tanke på kamraterna uppgifter om att de inte mötte någon när de gick betyder det då att LOP redan passerat AB, senast alldeles innan de kommer ut på Sveavägen, bör då, om man bedömmer att AB genast när kamraterna går, följer efter men vänder, bör kamraterna vara kvar i Skandiakvarteret när skotten faller. Den tiden är kort så kamraterna kan inte ha hunnit för långt bort. Men, vi vet inte var kamraterna var vid skottögonblicket.

Det är jävligt knepigt. Om det är så att AB stått där då i 4 minuter, och IM sett GM i 4 minuter är det jävligt konstigt att AB inte ser GM. Även att han under de omständigheter som LP uppger är det lika märkligt att AB inte ser LOP.

Det är något som sker där som varken AB eller IM uppfattar.
Citera
2017-12-11, 09:41
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag måste säga att jag är mycket tveksam att man blint ska utgå från att de båda bankomaternas klockor gick exakt lika mycket fel.
1. Om båda klockorna går lika betyder det att ABs kamrater går ut på Sveavägen 23.16. De pratar inte med AB, utan går därifrån. På HLs uttag står tiden 23.18.
Det beryder att AB står kvar i mer än 2 minuter, eftet det att kamratetna går, utanför banken och väntar innan han går.

2. Om man ska se till vad både IM och AB säger, beräknar på vad det är rimligt tar i tid, så får man att IM är på plats före AB.
Men, med tanke på kamraterna uppgifter om att de inte mötte någon när de gick betyder det då att LOP redan passerat AB, senast alldeles innan de kommer ut på Sveavägen, bör då, om man bedömmer att AB genast när kamraterna går, följer efter men vänder, bör kamraterna vara kvar i Skandiakvarteret när skotten faller. Den tiden är kort så kamraterna kan inte ha hunnit för långt bort. Men, vi vet inte var kamraterna var vid skottögonblicket.

Det är jävligt knepigt. Om det är så att AB stått där då i 4 minuter, och IM sett GM i 4 minuter är det jävligt konstigt att AB inte ser GM. Även att han under de omständigheter som LP uppger är det lika märkligt att AB inte ser LOP.

Jag tror kamraterna var i banklokalet vid skottögonblicket, de gick inte ut direkt efter uttagen. Den grupp, som AB såg, som gick norrut, 30 sekunder för mordet, var inte hans kamerater, men den grupp Inge M sett gå norrut, strax innan mordet.
Senast redigerad av 299792458 2017-12-11 kl. 09:59.
Citera
2017-12-11, 11:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag tror kamraterna var i banklokalet vid skottögonblicket, de gick inte ut direkt efter uttagen. Den grupp, som AB såg, som gick norrut, 30 sekunder för mordet, var inte hans kamerater, men den grupp Inge M sett gå norrut, strax innan mordet.

Läser man ABs vittnesmål så säger han att han ser när de kommer ut. Ingen tvekan om vad AB anser vilka han såg.
Han har efter mordet pratat med kamraterna om vad de upplevde och det framgår att dessa inte mötte någon. Dock framgår inte var de befann sig vid skottögonblicket.
Man får dock uppfattning att kamraterna anser sig komma ut innan mordet sker.

Om man gör en uppskattning utefter ABs upplevda kronologi bör kamraterna vara ungefär vid AFs Kyrkogata när skotten faller

Jag tror fan det är ABs grupp IM ser.

Kanske skulle det kunna förklaras som så att, om klockorna går lika mycket fel, att tiden 23.16 på kvittot ska utläsa till 23.16.5?, och att HLs uttag sker tidigt under klockans minut 23.18?
HL står kvar och gör sitt uttag under den minut då ABs kamrater kommer ut och går iväg. HLs uttag pågår vid mordet.
Senast redigerad av PeoFallmo 2017-12-11 kl. 11:13.
Citera
2017-12-11, 12:02
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Läser man ABs vittnesmål så säger han att han ser när de kommer ut. Ingen tvekan om vad AB anser vilka han såg.
Han har efter mordet pratat med kamraterna om vad de upplevde och det framgår att dessa inte mötte någon. Dock framgår inte var de befann sig vid skottögonblicket.
Man får dock uppfattning att kamraterna anser sig komma ut innan mordet sker....

Ja, Anders B säger,

"När nu Björkman blev ensam kvar ute på trottoaren började han fundera över vart det andra gänget -de tre eftersläntarna- hade tagit vägen. Efter en stund lämnade han dörrarna till banken. Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget. Han stod och tittade en bra stund, men kunde inte se till någon av dessa i antågande"

"En stund senare iakttar han hur Fröling, Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavagän norrut . De tre går bara ivag utan att som det verkar bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller sjalv om att forsöka hejda dem . Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter utrattat bankomatbesök. Björkman befinner sig vid detta tilltalle på trottoaren - strax söder om banken."

"I skede då han befinner sig antingen stillastående eller möjligen gående tillbaka Sveavägen söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan"

http://oi68.tinypic.com/33eiiqs.jpg
röd pil = AB
orange pil = LOP
svart pil = GM
Senast redigerad av 299792458 2017-12-11 kl. 12:26.
Citera
2017-12-11, 13:18
Medlem
Citat:

Jo dom går exakt lika mycket fel. Men eftersom vi inte vet under vilken sekund uttagen gjordes, så kan vi inte säga exakta tidsförhållandet mellan uttagen.
Det vi vet är Att Inges kompisar startade uttaget någon gång under minuten 23.17 och Anders kompisar under minuten 23 15. Då vet vi ju att Anders var på bankomaten innan Inge ställde sin bil där mittemot.
Någon gång under minuten 23.16 startade Anders kompis det sista uttaget och någon gång under 23-18 sköts Palme.
Vi får ingen information om när Anders kompisar lämnade platsen, men troligtvis minst 1 min innan Palme passerade bankomaten. Grundat på att de inte mött honom och att de inte hört skotten. De hade hunnit för långt.
I så fall har Anders dröjt sig kvar på platsen någon minut och inte som han själv uppger gått samtidigt som kompisarna.
De verkar inte sett Anders utan bara gått iväg. Det innebär att Anders stod dold. Annonspelaren?
Detta är bara spekulationer, men det enda vi med säkerhet kan fastslå är att Anders var där före Inge.
Inges observation av mannen görs från första sekund då han parkerat bilen och fram till skotten.
Ca 20 m mellan platsen där mannen stod och bankomaten....
Citera
2017-12-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja, Anders B säger,

"När nu Björkman blev ensam kvar ute på trottoaren började han fundera över vart det andra gänget -de tre eftersläntarna- hade tagit vägen. Efter en stund lämnade han dörrarna till banken. Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget. Han stod och tittade en bra stund, men kunde inte se till någon av dessa i antågande"

"En stund senare iakttar han hur Fröling, Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavagän norrut . De tre går bara ivag utan att som det verkar bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller sjalv om att forsöka hejda dem . Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter utrattat bankomatbesök. Björkman befinner sig vid detta tilltalle på trottoaren - strax söder om banken."

"I skede då han befinner sig antingen stillastående eller möjligen gående tillbaka Sveavägen söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan"

http://oi68.tinypic.com/33eiiqs.jpg
röd pil = AB
orange pil = LOP
svart pil = GM
Lägg märke till att han befinner sig vid trottoarkanten strax söder om bankomaten. I riktning mot Dekorima alltså. Vad fanns där om inte annonspelaren. Om han spanade söderut så borde han stått söder om denna, annars hade han ju inte sett någonting.
Det var den platsen Inge observerade GM första gången innan han släntrade ner mot Dekorimaingången ca 23,16 - 23.17 (!)
C
Citera
2017-12-11, 15:07
Medlem
Citat:
Lägg märke till att han befinner sig vid trottoarkanten strax söder om bankomaten. I riktning mot Dekorima alltså. Vad fanns där om inte annonspelaren. Om han spanade söderut så borde han stått söder om denna, annars hade han ju inte sett någonting.
Det var den platsen Inge observerade GM första gången innan han släntrade ner mot Dekorimaingången ca 23,16 - 23.17 (!)
C
För tydlighetens skull.
23.16 - 23.17 är alltså tiden enl bankomatklockan och inte den verkliga tiden.
Björkman befinner sig alltså strax utanför eller söder om reklampelaren samtidigt eller bara några sekunder innan Morelius ser GM komma uppifrån reklampelaren och ner mot skyltfönstret.
Nu måste vi börja tänka på riktigt. Hur är det möjligt att AB inte sett denne man och varför har inte Inge sett AB?
Citera
2017-12-11, 17:06
Medlem
Basfaktas avatar
Apropå den pågående diskussionen om de sista minuterna före mordet läste jag om Cecilia A:s vittnesförhör för hundrade gången och noterar nu en sak jag aldrig tänkt på förut. Det står så här:

När hon tittade upp ser hon tre stycken personer komma sneddande in mot trottoaren vid Sveavägen 42. I dag står det en stor reklamskylt på samma plats där hon sett personerna komma.

De tre personerna - "paret och mannen som går strax bakom" - befinner sig alltså inte initialt vid Dekorima utan vid Bankomaten 25 meter norr om Dekorima.

Eftersom alla tre personerna befinner sig vid trottoarkanten börjar man ju undra hur det här hänger ihop egentligen?

Var det helt enkelt paret Palme och Anders B hon såg? Tiden bör vara ca 23.21.

Men gick Anders B vid trottoarkanten fram till Dekorima?

Att han stod där och spanade efter sina arbetskamrater vet jag. Men när han väl började gå söderut har jag alltid antagit att han gick mitt på trottoaren.

Någon som vet hur han gick exakt?

En märklighet i förhöret med Cecilia A är också att polisen - krinsp Uvemo - inte vet om det stod en reklampelare vid Sveavägen 42 på mordkvällen? Det borde han/hon veta. Polisen kunde väl bara ha frågat Cecilia A?

Sak 2: I ett av förhören med Lisbeth Palme ser jag nu att hon berättar att hon och Olof gick och tittade i fler skyltfönster på vägen mellan Sari och Dekorima. De gick enskilt ibland och tillsammans ibland.

Den skildringen stämmer med Kerstin N:s beskrivning av det långsamt promenerande paret. Det paret gick också och tittade i flera olika skyltfönster.

Även Cecilia A talar om att paret tittar i skyltfönster.

Bilden som är offentligt etablerad är väl att paret Palme endast tittade i skyltfönster vid Sari och därefter gick i rask takt fram till Dekorima? Det stämmer alltså inte.
Citera
2017-12-11, 17:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Apropå den pågående diskussionen om de sista minuterna före mordet läste jag om Cecilia A:s vittnesförhör för hundrade gången och noterar nu en sak jag aldrig tänkt på förut. Det står så här:

När hon tittade upp ser hon tre stycken personer komma sneddande in mot trottoaren vid Sveavägen 42. I dag står det en stor reklamskylt på samma plats där hon sett personerna komma.

De tre personerna - "paret och mannen som går strax bakom" - befinner sig alltså inte initialt vid Dekorima utan vid Bankomaten 25 meter norr om Dekorima.

Eftersom alla tre personerna befinner sig vid trottoarkanten börjar man ju undra hur det här hänger ihop egentligen?

Att han stod där och spanade efter sina arbetskamrater vet jag. Men när han väl började gå söderut har jag alltid antagit att han gick mitt på trottoaren.

En märklighet i förhöret med Cecilia A är också att polisen - krinsp Uvemo - inte vet om det stod en reklampelare vid Sveavägen 42 på mordkvällen? Det borde han/hon veta. Polisen kunde väl bara ha frågat Cecilia A?

Sak 2: I ett av förhören med Lisbeth Palme ser jag nu att hon berättar att hon och Olof gick och tittade i fler skyltfönster på vägen mellan Sari och Dekorima. De gick enskilt ibland och tillsammans ibland.

Den skildringen stämmer med Kerstin N:s beskrivning av det långsamt promenerande paret. Det paret gick också och tittade i flera olika skyltfönster.

Bilden som är offentligt etablerad är väl att paret Palme endast tittade i skyltfönster vid Sari och därefter gick i rask takt fram till Dekorima? Det stämmer alltså inte.

Angående Björkmans position så har vi bara "stillbilden" från rekonstruktionen (sidan 2 i den) som visar att han, då GM i princip la handen på Olofs axel, befann sig i mitten av trottoaren alldeles utanför entrén till Dekorima.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view
Citera
2017-12-11, 17:38
Medlem
Citat:

Jag tyder det som att Anders befann sig på trottoarens ytterkant söder om bankomaten när han bestämmer sig för att gå hem.
Har också funderat en del över Cecilia. Varför set hon inte fyra personer?
Är inte hundra säker på om bankomaten verkligen låg på 42. Det har ju talats om en bankomat in vid skandias huvudentré Sveavägen 44 också. Är det fastställt att det inte var den?
Citera
2017-12-11, 18:07
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Sak 1. Ja, det var "helt enkelt paret Palme och Anders B hon såg" Jag tror dom gick snett från reklampelaren mot skyltfönstret, när GM kom ut ur Dekorima entrén.

Sak 2. Ja, alla pratar om skyltfönster ? Mårten P, Lisbet P, Inge M, Nicola F och Cecilia A
Citera
2017-12-11, 18:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag tyder det som att Anders befann sig på trottoarens ytterkant söder om bankomaten när han bestämmer sig för att gå hem.

Håller nog inte med där..
Han nämner själv i förhöret 25/3 att han var ca 10 norr om bankomaten.
Eller ordagrant: "Björkman förklarar att han inte befann sig längre norrut på Sveavägens östra sida än ca 10 meter norr om dörrarna till banken"

Vännerna gick också ju vidare norrut och med det uttalandet om att säga norr, då torde han just ha varit norr och inte söder om ingången.

Söder om ingången till Bankomaten är ju också i princip entrén till Dekorima.

Men...
Funderar nu kring Björkmans val av ordet "banken" och inte bankomat.
Kan det vara så att han menade Skandia-ingången? I så fall har vi honom ett antal meter till längre norrut..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in