2017-12-11, 16:16
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Okej, säg ett enda land till som kallar det vetenskap.

De andra länderna kallar det studies, nämligen.

Här har du varför:
https://trends.google.co.uk/trends/explore?q=metoo

Vi är världens mest insnöade land och det blir bara värre och värre.

Kommer du delta i massinlåsningarna av män när den dagen kommer?
DU deltar redan i uthängningen av oskyldiga, så varför inte?

Att det heter "studies" på annan ort har ju inte med att man inte menar att det är "vetenskap" i den bemärkelsen vi lägger i orden. Det har historiska orsaker. Eller menar du att det bara är i Sverige man anser att litteraturvetenskap är "vetenskap" också? Varför det isåfall?

Jag deltar inte i någon uthängning av oskyldiga, eller gör jag? Isåfall på vilket sätt?
Citera
2017-12-11, 16:19
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Att det heter "studies" på annan ort har ju inte med att man inte menar att det är "vetenskap" i den bemärkelsen vi lägger i orden. Det har historiska orsaker. Eller menar du att det bara är i Sverige man anser att litteraturvetenskap är "vetenskap" också? Varför det isåfall?

Jag deltar inte i någon uthängning av oskyldiga, eller gör jag? Isåfall på vilket sätt?
Studies = studier, Science = vetenskap
Frågor på det?

Jag har sett att du stöder feminismen och i och med det får du svara på det feminismen driver.
Eller så tar du avstånd. Svårare än så är det faktiskt inte.
Citera
2017-12-11, 16:20
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
1) Kan du ge något exempel på något annat land som faktiskt erkänt denna 'vetenskap'?

Den här kolumnen i Metro sätter ord på hur jag uppfattar ämnet:

Genusstudier förväxlas med politiska rekommendationer. Självklart ska man sprida kunskap, men aldrig kräva politiska beslut. Att kritisera genusforskning är nämligen inte att vara motståndare till jämställdhet. Era övertygelser är inte sanna bara för att ni läser på universitet, skriver Roland Poirier Martinsson.

Att upplyfta genusstudier till vetenskap innebär samma maktanspråk som fysikens när det ska byggas rymdraketer. Om ideologi på så vis skänks vetenskaplig förklädnad skadas demokratin – vi känner igen mönstret. Och vad innebär förresten genusforskarnas kanske vanligaste svar till sina kritiker: att de ska tiga eftersom de inte kan ämnet? Är det bara genusforskare som får kritisera genusforskare? Då är det en sekt, inte en vetenskap.
LÄNK

/Provokatör

Jag vet inte exakt du menar med att länder erkänner eller inte erkänner en vetenskap. Men om du menar att det finns genusvetenskaplig forskning på universitet utanför Sverige så är ju svaret ja. Inte sällan under namnet Gender Studies.

Ett ex. http://sydney.edu.au/arts/gender_cultural_studies/undergrad/gender.shtml
Citera
2017-12-11, 16:23
Medlem
Citat:
Jag vet inte exakt du menar med att länder erkänner eller inte erkänner en vetenskap. Men om du menar att det finns genusvetenskaplig forskning på universitet utanför Sverige så är ju svaret ja. Inte sällan under namnet Gender Studies.

Ett ex. http://sydney.edu.au/arts/gender_cultural_studies/undergrad/gender.shtml
ahha du vet ..existerar säkert 1 liten misogyn stolle även i australien som anser att lägga tid på att studera kön i samhället är trams...samt sociologi och all övrigt humaniora och existerar han så räcker det nog för provkatörens sort.
Citera
2017-12-11, 16:27
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Studies = studier, Science = vetenskap
Frågor på det?

Jag har sett att du stöder feminismen och i och med det får du svara på det feminismen driver.
Eller så tar du avstånd. Svårare än så är det faktiskt inte.

1. "Det engelska ordet science har traditionellt avsett endast naturvetenskap (inklusive medicin och teknikvetenskap), medan det svenska vetenskapsbegreppet (och idag ofta även det engelska begreppet) även innefattar samhällsvetenskap och ibland även formella vetenskaper." (https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap)

Det är inte mer komplicerat än så.

2. Det finns ingen monolitisk feminism som man antingen stödjer till hundra procent eller annars tvingas ta avstånd ifrån. I den mest banala av sanningar så "stödjer" jag feminismen. Väldigt lite följer av det. Istället för att anta mina ståndpunkter i sakfrågor hade det kanske varit bättre att fråga om just denna ståndpunkt. Så slipper vi backa bandet.
Citera
2017-12-11, 16:31
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Ser att du inte svarat på denna

Länk. <--- Klickar du på länken så kommer du dit.

Har inte än haft den tid som krävs för att gå igenom källor etc. Återkommer!
Citera
2017-12-11, 16:34
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
1. "Det engelska ordet science har traditionellt avsett endast naturvetenskap (inklusive medicin och teknikvetenskap), medan det svenska vetenskapsbegreppet (och idag ofta även det engelska begreppet) även innefattar samhällsvetenskap och ibland även formella vetenskaper." (https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap)

Det är inte mer komplicerat än så.
Tyckte du att det där var ett bra svar på det jag påstod?
För kännedom så ser det mer ut som att du halkade på din egen lilla olycka. DÅ försökte jag ändå hålla det så enkelt som möjligt för dig.
Citat:
2. Det finns ingen monolitisk feminism som man antingen stödjer till hundra procent eller annars tvingas ta avstånd ifrån. I den mest banala av sanningar så "stödjer" jag feminismen. Väldigt lite följer av det. Istället för att anta mina ståndpunkter i sakfrågor hade det kanske varit bättre att fråga om just denna ståndpunkt. Så slipper vi backa bandet.
Feminism är monolitiskt tills det blir för besvärande att släcka andra feministers bränder.
Lite som att fråga en jude 1941 vilket som är värst Gestapo eller SS.

Och du kan aldrig ana vilken överraskning det är för mig när en feminist säger "inte alla feminister".
Citera
2017-12-11, 16:48
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Tyckte du att det där var ett bra svar på det jag påstod?
För kännedom så ser det mer ut som att du halkade på din egen lilla olycka. DÅ försökte jag ändå hålla det så enkelt som möjligt för dig.
Feminism är monolitiskt tills det blir för besvärande att släcka andra feministers bränder.
Lite som att fråga en jude 1941 vilket som är värst Gestapo eller SS.

Och du kan aldrig ana vilken överraskning det är för mig när en feminist säger "inte alla feminister".

Jag vidhåller att skillnaden mellan "-vetenskap" och "-studies" med svensk terminologin inte kan förstås som en skillnad mellan vetenskap och icke-vetenskapliga studier.

Dina tankeväckande teorier om feminismen som politiskt subjekt kommenterar jag inte.
Citera
2017-12-11, 16:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag vidhåller att skillnaden mellan "-vetenskap" och "-studies" med svensk terminologin inte kan förstås som en skillnad mellan vetenskap och icke-vetenskapliga studier.

Dina tankeväckande teorier om feminismen som politiskt subjekt kommenterar jag inte.
Så ditt svar då blir att flytta målstolparna åt andra hållet?
Kolla här: vetenskap och studier är INTE samma sak.
Är det enkelt nog åt dig?

Beträffande det övriga så förstår jag dig.
Man ska inte ge sig in i diskussion där man inte har argument nog att övertyga någon som faktiskt upplevt verkligheten och inte bara läst om den eller sett "serien".
Citera
2017-12-11, 17:06
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Så ditt svar då blir att flytta målstolparna åt andra hållet?
Kolla här: vetenskap och studier är INTE samma sak.
Är det enkelt nog åt dig?

Beträffande det övriga så förstår jag dig.
Man ska inte ge sig in i diskussion där man inte har argument nog att övertyga någon som faktiskt upplevt verkligheten och inte bara läst om den eller sett "serien".

1. Känner du till att man översätter genusvetenskap till gender studies och tvärtom? Det handlar alltså om skillnad i terminologi och det har historiska förklaringar. I Sverige kan man exempelvis ta en kandidatexemen i genusvetenskap, följa upp det med en master i gender studies och sedan lägga fram en doktorsavhandling i genusvetenskap.

https://kultur.gu.se/english/education/undergraduate-first-cycle/gender-studies

2. Så feministisk-teoretiska och politiska skiljelinjer springer ur en historia av ständiga "brandsläckanden". Den teorin får du gärna ha. Men den kan inte bemötas om den inte preciseras mer än så.
Citera
2017-12-11, 17:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
1) Kan du ge något exempel på något annat land som faktiskt erkänt denna 'vetenskap'?

Den här kolumnen i Metro sätter ord på hur jag uppfattar ämnet:

Genusstudier förväxlas med politiska rekommendationer. Självklart ska man sprida kunskap, men aldrig kräva politiska beslut. Att kritisera genusforskning är nämligen inte att vara motståndare till jämställdhet. Era övertygelser är inte sanna bara för att ni läser på universitet, skriver Roland Poirier Martinsson.

Att upplyfta genusstudier till vetenskap innebär samma maktanspråk som fysikens när det ska byggas rymdraketer. Om ideologi på så vis skänks vetenskaplig förklädnad skadas demokratin – vi känner igen mönstret. Och vad innebär förresten genusforskarnas kanske vanligaste svar till sina kritiker: att de ska tiga eftersom de inte kan ämnet? Är det bara genusforskare som får kritisera genusforskare? Då är det en sekt, inte en vetenskap.
LÄNK

/Provokatör
På samma sätt som du kan bedriva vetenskap genom studier av samhället som blir samhällsvetenskap så blir ju studier av genus enligt vetenskapliga principer genusvetenskap.

Vad som är avgörande är ju om de metoder de använder är vetenskapligt korrekta eller inte.
Och vad beträffande maktanspråk så är det ju upp till politikerna och opinionen att avgöra om man skall fästa något anseende till vad man kommit fram till och relevansen till det hela.
För inte fäster någon något anseende på vad forskning inom teologi kommer fram till mer än inom kretsen för de närmaste sörjande. Och evt maktanspråk drog vi undan mattan för dem för, för länge sedan.

Och deras krav på tystnad och lydnad, det är ju samma stil som religiösa sysslade med.
Det är ju bara att ignorera och besvara som den dumhet det är.

Det finns uppenbart ett gäng fanatiska feministiska dårar som mest liknar de byfånar som härbärgerade i olika vänsterorganisationer på 70 och i början av 80-talet Men de försvann med tiden de med när de fick välbetalda jobb och det vart jobbigt att vara tokvänster för det skadade karriären.

När dessa feminister och jämställdheten hittar upp i bolagsstyrelser kommer de att tysta de med. För de skiter fullständigt i sina medsystrar på golvet. De är bara den språngbräda de använder för att komma upp i karriären.

Bara titta på hur mycket intresse politikerna som nästan alla kallar sig feminister visar för #metoo debatten idag i riksdagen. 18 kom varav endast 3 av dem män.
Det finns noll intresse för dessa frågor hos dem när det kommer till kritan.
Citera
2017-12-11, 18:02
Medlem
mmais avatar
"feminism" i allmänhet, om "jämställdhetspolitik", "kvotering"

Du som studerar eller forskar i detta ämne, hur ser du på evolutionen?

Hmm Vet inte riktigt hur jag ska förklara mina tankar, men grundbulten är evolution, och oavsett vilken ism vi lever och frodas i så utgår evolutionen från här och nu och tar bort dom som inte klarar av att utvecklas i den!
Feminism, jämställdhet och kvotering är ju raka motsatsen till överlevnad inom kapitalism.
Dom som "lyckats" i vår ism är väl kända för lite tuffare tag viket går stick i stäv med feminism.
Att tvinga på människan en utveckling som inte ligger i linje med det som är inrotat i våra gener kan väl aldrig fungera? Därför är jag övertygad om att feminism och jämställdhet aldrig kommer fungera fullt ut så länge vi lever i kapitalism.
Survival of the fittest!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in