2017-12-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Vi står på en glob, alltså finns åt alla håll en nedåtgående kurvatur, som gör att vi ser båtar försvinna bakom/under horisonten. Och det åt alla håll.
Är du kapabel att förstå det?

Och hur kommer det sig att båtar försvinner bakom horisonten om jorden är platt? Hur kan det överhuvudtaget finnas en horisont?
(Och observera: Svaret "perspektiv" är fel.)

Om du tror att båten försvinna bakom horisonten, då du titta med binokulär och se båten igen eftersom juden är platt.
Är du kapabel att förstå det? Finns inget kurvatur.

Människans öga kan se begränsat avstånd, de där en se horisonten. Du förstå väl att himlen inte träffa jorden vid horisont linje det linje är hur långt du kan se och med kamera Nikon du kan se längre som egentligen skulle bli bakom kurvatur, men de finns inget kurvatur.

Hör av dig när du hittar kurvatur av imaginär globen och jag skulle skaka din hand, eftersom du skulle bli den första människan som lyckades hitta jordens kurvatur. Inge ball utan kurvatur http://dizzib.github.io/earth/curve-calc/index.html?d0=20&h0=6&unit=imperial ta promenad ut i naturen och leka lite med binokulär.

Vem skulle ljuga till os och varför? 'Varför' är fråga till lögnare. Vem som ljuger här förklaring

https://www.youtube.com/watch?v=NuUsox7jcbA&t=41s
Senast redigerad av james12 2017-12-10 kl. 22:19.
Citera
2017-12-10, 22:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james12
Om du tror att båten försvinna bakom horisonten, då du titta med binokulär och se båten igen eftersom juden är platt.

Människans öga kan se begränsat avstånd, de där en se horisonten. Du förstå väl att himlen inte träffa jorden vid horisont linje det linje är hur långt du kan se och med kamera Nikon du kan se längre som egentligen skulle bli bakom kurvatur, men de finns inget kurvatur.

Hör av dig när du hittar kurvatur av imaginär globen och jag skulle skaka din hand, eftersom du skulle bli den första människan som lyckades hitta jordens kurvatur. Inge ball utan kurvatur http://dizzib.github.io/earth/curve-calc/index.html?d0=20&h0=6&unit=imperial ta promenad ut i naturen och leka lite med binokulär.

Vem skulle ljuga till os och varför? 'Varför' är fråga till lögnare. Vem som ljuger här förklaring

Vi kan se längre och längre desto högre upp vi är. Så skulle det inte vara om det var våra ögon som bara kan se en viss sträcka. Då skulle ju horisonten ligga lika långt ifrån oss oavsett om vi är 2 meter upp eller om vi är 20 000 meter upp. Om det var våra ögon som bara kunde se en viss sträcka så skulle ju inte heller nedre delen av båtar och skyskrapor försvinna först för det är ju inte närmare till toppen av en skyskrapa eller ett torn än till botten av den. Du kan inte zooma fram något som ligger dolt bakom kurvaturen och det är vatten mellan dina ögon och det du vill se.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-12-10 kl. 22:27.
Citera
2017-12-10, 23:19
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej juden är inte platt. Och tittat jag har med binokulär och se båten jag inte har gjort igen.

Citat:
Människans öga kan se begränsat avstånd, de där en se horisonten. D

Ovetenskapligt trams. Det är inte ögat som "ser långt" ut det är ljuset som färdas olika lång sträcka innan det träffar ögat. Och nej, ögat har självklart inget som helst avståndsfilter som gör att det blir blint för ljus som har färdats mer än 5km.

Vilket väldigt tydligt bevisas av att vi kan se solen. Kan du se solen?

Citat:
Hör av dig när du hittar kurvatur av imaginär globen ...

Jag hör av mig nu. Jag har både sett och uppmätt jordens "kurvatur" typ en miljon gånger.
Citera
2017-12-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Ditt påstående att vi påstår jordens uppåtgående är en ren halmgubbe från din sida. Mycket vanligt argumentationsfel att påstå att debattmotståndaren påstår något de aldrig påstått. Ohederlig argumentationsföring. Lägg av med det.

Perspektiv är det inte frågan om. Perspektiv är en metod att avbilda en tredimensionell värld på en tvådimensionell yta. Varför plattskallarna annamat perspektiv i sin idiotiska så kallade bevisföring är en gåta, nästan lika stor som tramset bottom first.

Du funderade alltså inte på konsekvensen av en uppåtgående kurvatur, nämligen att jordens yta då skulle kurva sig över ditt huvud och ner bakom dig igen. Rätt otroligt, eller hur? Så lägg ner det tramset.

Jordens yta sluttar ner från där du befinner dig. Samtliga observationer vi kan göra ger stöd för detta. Inget av plattskallesektens påstående stöder det. Ingen av de 200 så kallade "bevisen" någon idiot gjort ett YT-klipp om.

Fram med bevis innan du kallar andra för lögnare nu.

Som vanligt, svepande intetsägande svar. Vi tar väl en sak i taget, så kan vi ju se om vi kommer till klarhet. Sidan jag hänvisade till innan försöker debunka den platta jorden genom att visa jordens uppåtgående krökning Vad är det som höjer horisonten enligt dig, klart synlig på alla bilder. Försök nu att hålla dig till frågan! Skickar länken på nytt för säkerhets skull.
https://www.metabunk.org/soundly-proving-the-curvature-of-the-earth-at-lake-pontchartrain.t8939
Citera
2017-12-11, 14:31
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Som vanligt, svepande intetsägande svar. Vi tar väl en sak i taget, så kan vi ju se om vi kommer till klarhet. Sidan jag hänvisade till innan försöker debunka den platta jorden genom att visa jordens uppåtgående krökning Vad är det som höjer horisonten enligt dig, klart synlig på alla bilder. Försök nu att hålla dig till frågan! Skickar länken på nytt för säkerhets skull.
https://www.metabunk.org/soundly-proving-the-curvature-of-the-earth-at-lake-pontchartrain.t8939
Horisonten höjs inte. Den böjer neråt. I första inläggets figur 1 är pålarna A och C felaktigt ritade, de ska stå vinkelrätt mot tangenten på kurvan. Även en person står vinkelrätt och blickar då utefter tangenten. Jordytan kröks under denna tangent.

Kraftledningen över Lake Pontchartrain är en underbar sak att påvisa kurvaturen med. Ingen plattjordare har argument mot den.
Citera
2017-12-11, 14:52
Medlem
madtops avatar
Citat:

Visst är det vackra bilder på jordens "kurvatur" :-)
https://www.youtube.com/watch?v=kADO7nkt-rk

Men i ärlighetens namn är det inget speciellt med bilderna.
Det finns ju tusentals bilder som visar att jorden är en sfär. Och det finns tusentals andra observationer, allt från det relativa avståndet mellan solen och månen till stjärnhimlen, som visar att jorden är en sfär.

Så du har väldigt fel när du påstår att bilderna behövs för att "debunka den platta jorden". Faktum är att det finns 999 andra bevis för att jorden inte är platt så ett foto som ovan gör varken till eller ifrån.
Citera
2017-12-11, 14:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Fast står du på jordytan och tittar ut mot dom där kraftledningsstolparna så ser man att dom böjer ner pga jordytans nedåtgående kurvatur. Någon uppåtgående kurvatur finns ju inte om du inte befinner dig inne i en Hollow Earth. På jorden är ju kurvaturen alltid nedåtgående åt alla håll för någon som befinner sig på ytan. Finns vad jag vet ingen som tror på globjorden som tror på att horisonten höjs till ögonhöjd. Det påståendet har jag bara hört från plattjordstroende. Horisonten är alltid lägre än ögonhöjd. Står du på marken så är sänkningen av horisonten dock bråkdelar av en grad så därför ser inte horisonten utan att ligga nedanför ögonhöjd.
Citera
2017-12-11, 16:24
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Horisonten höjs inte. Den böjer neråt. I första inläggets figur 1 är pålarna A och C felaktigt ritade, de ska stå vinkelrätt mot tangenten på kurvan. Även en person står vinkelrätt och blickar då utefter tangenten. Jordytan kröks under denna tangent.

Kraftledningen över Lake Pontchartrain är en underbar sak att påvisa kurvaturen med. Ingen plattjordare har argument mot den.

Vill verkligen poängtera att jag inte är något plattis men råkade se ditt inlägg och blev nyfifken och drog en bildgoogling på Lake Pontchartrain + curvature och kan ju meddela att jag inte blev besviken. Fyfasen vad häftigt att se krökningen sådär explicit, ville bara tacka på något sätt.
Citera
2017-12-11, 16:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför skulle nu inte en fjäder och en peng kunna falla med samma hastighet i vakuum, utan gravitation?

Utan gravitation faller de inte alls, de är tyngdlösa. Tyngd är den kraft som verkar på kroppar i ett gravitationsfält. Ingen gravitation - ingen tyngd - inget fall nedåt.

Citat:
Ja, densitet förklarar allt som tillskrivs gravitation...

Självklart inte. Densitet är ett mått på massa per volym och är dessutom en skalär - den saknar riktning.

För att accelerera en massa behövs det en kraft med en riktning. Densitet är inte en kraft och den saknar riktning.
Senast redigerad av madtop 2017-12-11 kl. 16:37.
Citera
2017-12-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ja, densitet förklarar allt som tillskrivs gravitation med undantag för rymden och globmodellen. Varför skulle nu inte en fjäder och en peng kunna falla med samma hastighet i vakuum, utan gravitation?
Är du nu säker på att du medvetet kan släppa en peng, och låta den falla fritt?
Underlägsen vem, dig eller dina förare?

Hur lång tid tar det för en vikt att falla 10 meter fritt till marken i vakuum? Hur ser formeln ut?

Du kommer inte att kunna svara, som vanligt.
Citera
2017-12-11, 18:56
Medlem
Citat:

Om jag ser med en kikare mot horisonten så ser jag horisonten. Något som är osynligt för blotta ögat återkommer inte.
Jag kan dessutom "höra av mig", eftersom jag flera gånger har sett jordens kurvatur, framförallt när jag har flugit.

Resten av ditt inlägg är obegripligt och klippet du länkade till är rent nonsens när vi diskuterar jordens form.
Citera
2017-12-11, 19:00
Medlem
Citat:
Helt underbar bildsekvens som klart och tydligt bevisar att jorden är en glob! Tack för de bevisen MOT plattjordsidioter!
Horisonten höjs inte, tvärtom böjer sig jordytan neråt sett från åskådaren. Därför är din fråga nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in