2017-12-11, 00:40
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nu rör jag mig också i bildad medelklass med inkomster betydligt över genomsnittet, boende i Stockholm, och jag tycker du pratar i en paranoid nattmössa. Men det kanske finns andra krafter som inte vill att folk ska tro att det är ganska normalt att uppge sig som SDare (inte alltid och inte det första man gör alltid, förstås)? SOm kanske inte ens vill SD väl?
Du menar alltså att du utan problem har deklarerat för chefer samt arbetskamrater att du är Sverigedemokrat utan att någon höjer på ögonbrynen? Får jag fråga vad du jobbar med då? Så ser inte min verklighet ut alls.
2017-12-11, 01:22
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Det tycker jag mig inte ha sett så mycket utav förutom lite annan retorik. Med nuvarande utveckling lär det ta minst 16 år innan skutan vänds om det ens är möjligt. Tråkigt om SD får minskat stöd för att folk tror att de andra partierna har skärpt till sig för de har de definitivt inte gjort. Vem blir frälst över en natt (gäller speciellt politiskt aktiva ideologer) och ser världen i ett nytt ljus - det är väldigt sällsynt. Men jag ser folk till både höger och vänster som greppar efter halmstrån. Men mig lurar man inte en gång till. Både M och S vill ha fortsatt massinvandring trots retoriken.

Tyvärr luras folk av prat, varför skulle S annars fortsätta få 25-30%? Det finns tyvärr ingen enkel lösning på problemet.
2017-12-11, 01:24
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Nu rör jag mig också i bildad medelklass med inkomster betydligt över genomsnittet, boende i Stockholm, och jag tycker du pratar i en paranoid nattmössa. Men det kanske finns andra krafter som inte vill att folk ska tro att det är ganska normalt att uppge sig som SDare (inte alltid och inte det första man gör alltid, förstås)? SOm kanske inte ens vill SD väl?

Detta låter absurt. Du måste leva i någon slags märklig bubbla.
2017-12-11, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Du menar alltså att du utan problem har deklarerat för chefer samt arbetskamrater att du är Sverigedemokrat utan att någon höjer på ögonbrynen? Får jag fråga vad du jobbar med då? Så ser inte min verklighet ut alls.
Nej jag deklarerar inte i tid och otid att jag röstar SD, utom om jag får en direkt fråga (och det får man sällan eller aldrig på en arbetsplats). Det var nog mer outtalat. Det räcker med att gripa in när DN-sanningar sprids och PK-floskler utslungas. Står man för sin åsikt, även vad gäller en restriktiv invandring, accepteras det av de flesta. Även om det förmodligen ogillas av en hel del. Numera är jag egen, men det var I ett större svenskt företag med mestadels svensk personal. Efter 2015 borde det vara betydligt mindre kontroversiellt? Det räcker väl att hänvisa till regeringen teoretiska invandringspolitik, som en inledning och fråga varför regeringen inte fullt ut tillämpar sin egen klubbade politik? En sak till, du får det att låta som du skulle vara helt ensam om dina åsikter i din arbetsgrupp - det finner jag högst osannolikt såvida du inte jobbar på typ MPs kansli. Så generellt, sluta vara så ängsliga (såvida ni inte jobbar på MPs kansli, eller på mulismska friskolan).
2017-12-11, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Detta låter absurt. Du måste leva i någon slags märklig bubbla.
Gör inte vi alla det? Du kanske lever i epicentrum för PK-bubblan, vad vet jag? Självklart möter jag massor av folk omkring mig som lever kvar i Reinfeldt-Sahlin eran, men varför skulle jag bry mig allt för mycket om det? Och jag förklara gärna, om jag blir ombedd, varför jag anser det. Inte så mycket mer än så med det hela. Med en varningens ord, att diskutera politik på jobbet alltid är könsligt, men varför ska man hyckla och ljuga när frågan kommer upp? Låter bisarrt. Som om det handlade om att man istället sysslade med kiss-sex eller liknande på fritiden, när motivationen endast är omtanken för ens medmänniskor och samhället man föddes in.
2017-12-11, 01:55
Moderator
Ancistruss avatar
Även om jag anser att man ska ta SCBs siffror med en stor nypa salt, så är det pga dem vi anser oss veta hur olika grupper röstar. Jag anser att man bör vara försiktig att övertolka det ner till enstaka procent. Speciellt inte ur mindre grupper. Som kvinnor mellan 18-25 i Gtbg tex, som oftast bara ett par tre hundra pers, varför dessa siffror tenderar att hoppa upp och ner regält från en ou till en annan.

Eftersom det tydl är få här som läst SCBs senaste ou så tänkte jag sammanfatta de större dragen av vad det står i den, avseende SD.

Sedan valet 2014 har SD främst tagit väljare från S och M. Sedan maj-mätningen har SD förlorat främst till M, men också lite till S.

SD är klart starkare bland män än bland kvinnor. SD är starkast i Skåne-Blekinge och StorMalmö, svagast i StorGtbg, Sthlms kommun och SthlmS län. SD har sedan 2014 växt i hela Sv och i alla grupper. SD har växt mest där de varit svagast (se ovan). Det är mest i Skåne-Blekinge kvinnor röstar på SD, men även där är SD starkare bland männen. Det finns inga skillnader i olika ålderskategorier. SD är starkast bland utbildade- och icke utbildade arbetare, främst gymnasieutb, lägst andel bland de med längre högskoleutb. SD är starkast bland LO-medl och icke fackanslutna och svagast bland SACO-medl. SD är starkare bland de med jobb än de utan jobb. SD återfinns jämnt i alla inkomstklasser. SD är starkare bland privatanställda än offentliganställda. SD är starkare bland företagare. SD är lite starkare bland de som bor i annat än lgh (mao villa eller radhus förmodar jag). SD är lite starkare bland ogifta än gifta. SD är starkare bland inrikesfödda än utrikesfödda och de med invandrarbakgrund. SD har sedan 2014 främst ökat (i %) i de grupper SD varit svagast i, t.ex. kvinnor, högutbildade, Stockholmare, även om det är från mycket låga nivåer.

Klart flest av SDs sympatisörer ser M som näst bästa parti, ca hälften. Få från andra partier har SD som andrahandsval, främst återfinns de i M och KD, men även där är det få. SD, S och V har flest som röstade på dem 2014 som avser göra det även 2018, ca 2/3 avser göra det. (Endast 1/4 av de som röstade på MP 2014 avser göra det även 2018!)

Utan SCB hade vi inte haft ovanstående inf. Det kan vara bra för politiker att veta var de har sina väljare och se om de förstärks eller försvagas i olika grupper.

Delar ni ej uppfattningen att ovanstående stämmer så vänligen kritisera inte mig, kritisera SCB, jag återger bara vad de skriver.
2017-12-11, 02:16
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Seriösa och relevanta statistiska beräkningar med dylika svarsbortfall är naturligtvis helt uteslutna!

Men egendomligt nog fullt lagliga, att vilseföra valmanskåren med...

Du vet inte speciell mycket om statistik, va?
2017-12-11, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Beräkna du gärna statistik på hur 35% svarar där bortfallet sannolikt är systematiskt. VALU provade förra valet, gick sådär.

Faktiskt kan SD ha 79% utan att tumma ett dugg på siffrorna.

Behövs inte mer än ytterst rudimentära statistikkunskaper för att konstatera detta.
2017-12-11, 07:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
DU menar hariga Sdare? Om man bara stod för det liiite mer, skulle siffrorna se bättre ut, och SD skulle gynnas. Så länge man har ett vårdat språk kan man nästan alltid diskutera vad som helst. Även i passion.

Du kanske inte förstår att folk i allmänhet inte bryr sig mycket om politik de ser det kanske som något nödvändigt ont. Det finns annat i livet att snacka om. Det är från den sortens folk som Sd kommer att få 90% av sina röster. Och tråden gäller huruvida de är öppna med det i OU, inte om att är fega.
2017-12-11, 08:23
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad

Bäste Adolf!

Tillräckligt universitetsutbildad i ämnet för att förstå, att seriösa och relevanta beäkningar baserade på svarsbortfall på 65% eller mera låter sig inte genomföras, med de vetenskapliga metoder som f.n. föreligger.

Men är inte desto mindre utmärkta att medvetet vilseleda valmanskåren med, för skojarinstituten - särskilt beträffande SD!

Du är dessutom välkänd för att kriga bortom all sans och förnuft, vilket tydligen även gäller ämnet statistik...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-12-11 kl. 08:29.
2017-12-11, 09:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag utgår från att det inte var mig du kritiserade utan SCB?

Jag tycker dock SCB är seriösast på så vis att de faktiskt redovisar bortfallet. Jag undrar hur stort bortfallet är hos andra ou som inte ens vill uppge det? Men jag håller med, man bör nog ta dem alla med en stor nypa salt.

Med 52,9% medverkande av dem de från början hade för avseende att fråga och med 85% av dessa som angav ett parti, så blev det mao endast 45% av alla de från början ville ha ett svar från som faktiskt uppgav ett parti.

Jag tror liksom många i denna tråd att Sd underskattas (och S överskattas) hos SCB, men många av de som ej vill medverka är nog också personer som inte kommer att rösta. Det är ju endast ca 85% valdeltagande, så jag tror "sofflockspartiets" väljare är mest underskattade (följt av Sd). T.ex. av de 3,1% som var "förhindrade att medverka" var nästa alla i åldern 75 år och uppåt. Pga av detta misstänker jag att det var pga hälsoskäl och det är nog troligt att flertalet av dem inte kommer att ha återfått hälsan till valet, tyvärr.

Det finns två problem inbyggt i detta. Det ena är det som bland annat Mac-Arthur vanligen hugger på, att det finns ett bortfall. Här är motinvändningen att om bortfallet och demografin är känd kan man hantera detta ganska bra.

Det andra problemet är när populationen inte är rimligt slumpad (SCB:s stora fördel) utan består av en förvald panel. Då har man (skenbart) ingen (eller mindre) bortfallsproblematik vid själva m'ätningen (man frågar ju bara de som angett sig som villiga att svara) men man har redan begränsat sitt urval.

Misstänker man då (det kan man visst göra) att en stor del av de som väljer att inte svara vid en rak slumpning (med demografi som urvalsparameter) egentligen är SD-sympatisörer måste man samtidigt hantera att de som valt att ingå i en panel mycket väl kan vara aktiva politiska sympatisörer. Om man anstränger sig att skapa "bortfallsfria paneler" är den risken uppenbar.

Det mesta pekar därför på att bortfallet i alla OU BORDE vara detsamma, om man inte riggar mätningarna något ohemult.
2017-12-11, 10:29
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns två problem inbyggt i detta. Det ena är det som bland annat Mac-Arthur vanligen hugger på, att det finns ett bortfall. Här är motinvändningen att om bortfallet och demografin är känd kan man hantera detta ganska bra.

Ha, ha, ha, ha!

Och det menar du verkligen, att skojarna på SCB ha demonstrerat, särskilt i samband med valen, då förmågan kan konstateras vetenskapligt korrekt, särskilt beträffande SD!!!

Du verkar vara på samma nivå som vår eminenta Adolf...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in