Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Eftersom flera ställer samma fråga, och av någon oklar orsak inte bara kollar på vad SCB skriver så kommer här svaret:
Ej anträffbara 23,9%,
Förhindrade att medverka 3,1%
Avböjde medverkan 20,1%.
= totalt 47,1% bortfall.
Av detta återstod således 52,9% som medverkade.
Av dessa uppgav 85,0% parti
Uppgav "vet ej" 13,5%
Vägrade uppge ett parti 1,5%
Detta är är rätt normala siffror för SCB.
Mvh Ancistrus

Citat:
Ursprungligen postat av
Mac-Arthur
Seriösa och relevanta statistiska beräkningar med dylika svarsbortfall är naturligtvis helt uteslutna!
Men egendomligt nog fullt lagliga, att vilseföra valmanskåren med...
Jag utgår från att det inte var mig du kritiserade utan SCB?
Jag tycker dock SCB är seriösast på så vis att de faktiskt redovisar bortfallet. Jag undrar hur stort bortfallet är hos andra ou som inte ens vill uppge det? Men jag håller med, man bör nog ta dem alla med en stor nypa salt.
Med 52,9% medverkande av dem de från början hade för avseende att fråga och med 85% av dessa som angav ett parti, så blev det mao
endast 45% av alla de från början ville ha ett svar från som faktiskt uppgav ett parti.
Jag tror liksom många i denna tråd att Sd underskattas (och S överskattas) hos SCB, men många av de som ej vill medverka är nog också personer som inte kommer att rösta. Det är ju endast ca 85% valdeltagande, så jag tror "sofflockspartiets" väljare är mest underskattade (följt av Sd). T.ex. av de 3,1% som var "förhindrade att medverka" var nästa alla i åldern 75 år och uppåt. Pga av detta misstänker jag att det var pga hälsoskäl och det är nog troligt att flertalet av dem inte kommer att ha återfått hälsan till valet, tyvärr.