Även om jag anser att man ska ta SCBs siffror med en stor nypa salt, så är det pga dem vi anser oss veta hur olika grupper röstar. Jag anser att man bör vara försiktig att övertolka det ner till enstaka procent. Speciellt inte ur mindre grupper. Som kvinnor mellan 18-25 i Gtbg tex, som oftast bara ett par tre hundra pers, varför dessa siffror tenderar att hoppa upp och ner regält från en ou till en annan.
Eftersom det tydl är få här som läst SCBs senaste ou så tänkte jag sammanfatta de större dragen av vad det står i den, avseende SD.
Sedan valet 2014 har SD främst tagit väljare från S och M. Sedan maj-mätningen har SD förlorat främst till M, men också lite till S.
SD är klart starkare bland män än bland kvinnor. SD är starkast i Skåne-Blekinge och StorMalmö, svagast i StorGtbg, Sthlms kommun och SthlmS län. SD har sedan 2014 växt i hela Sv och i alla grupper. SD har växt mest där de varit svagast (se ovan). Det är mest i Skåne-Blekinge kvinnor röstar på SD, men även där är SD starkare bland männen. Det finns inga skillnader i olika ålderskategorier. SD är starkast bland utbildade- och icke utbildade arbetare, främst gymnasieutb, lägst andel bland de med längre högskoleutb. SD är starkast bland LO-medl och icke fackanslutna och svagast bland SACO-medl. SD är starkare bland de med jobb än de utan jobb. SD återfinns jämnt i alla inkomstklasser. SD är starkare bland privatanställda än offentliganställda. SD är starkare bland företagare. SD är lite starkare bland de som bor i annat än lgh (mao villa eller radhus förmodar jag). SD är lite starkare bland ogifta än gifta. SD är starkare bland inrikesfödda än utrikesfödda och de med invandrarbakgrund. SD har sedan 2014 främst ökat (i %) i de grupper SD varit svagast i, t.ex. kvinnor, högutbildade, Stockholmare, även om det är från mycket låga nivåer.
Klart flest av SDs sympatisörer ser M som näst bästa parti, ca hälften. Få från andra partier har SD som andrahandsval, främst återfinns de i M och KD, men även där är det få. SD, S och V har flest som röstade på dem 2014 som avser göra det även 2018, ca 2/3 avser göra det. (Endast 1/4 av de som röstade på MP 2014 avser göra det även 2018!)
Utan SCB hade vi inte haft ovanstående inf. Det kan vara bra för politiker att veta var de har sina väljare och se om de förstärks eller försvagas i olika grupper.
Delar ni ej uppfattningen att ovanstående stämmer så vänligen kritisera inte mig, kritisera SCB, jag återger bara vad de skriver.