2017-12-10, 22:14
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Humaniora rent generellt och i synnerhet sociologin och dess grenar dit genusfeminismen hör är för det mesta ovetenskapliga. Men nu handlar ju tråden om genusfeminism.

Ifall du har koll på Frankfurtskolan så borde du inte behöva ställa de där frågorna. ”Kritisk teori” och ”normkritik” känner du säkert till. Förutom feminismen så ingår HBTQ och mångkultur i agendor som Frankfurtskolan lanserat. Lenin blev imponerad av Bela Kuns spridande av dekadens i Ungern och tog därför efter Kominternkongressen i Moskva 1922 initiativ till mötet vid Marx-Engelsinstitutet senare det året där beslutet att bilda Frankfurtskolan togs.

Eftersom du inte kan eller vill förklara och konkretisera de teser du driver kommer jag inte att fortsätta diskutera det här med dig. Ditt strösslande med ordet "agenda" är vidare tröttsamt och intetsägande.
Citera
2017-12-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
För att besvara 1) kan jag referera till filosofen Jesper Ahlins (https://jesperahlin.com/2017/11/12/ar-genusvetenskap-vetenskap/) diskussion om vad som kännetecknar en vetenskap. När man frågar sig om det rimliga i att sätta vetenskap bakom "genus" undrar jag vad alternativet skulle vara och vilket problem det skulle lösa? Det är inte mig emot att kalla det för "genusstudier" men jag undrar över kritikens egen syn på vetenskap. Du verkar vilka skilda det som betraktas som "vetenskap" från ämnen som "i många delar handlar om åskådning och åsikter". Då undrar vilka ämnen som begreppet "vetenskap" kan reserveras för? Hur som helst är det en intressant diskussion.
kombinationen Genus och vetenskap är ungefär lika positivt som förenande av två andra dikotomier; kall och brand.
Problemet är att hela fältet är bias och inte på något sätt lever upp till de kriterier om fördomsfrihet och sökande efter kunskap som vetenskapen ställer. Att ställa upp färdiga svar och sedan hitta på teorier som stödjer dem är inte vetenskap hur godhjärtat syfte än må vara.
Citera
2017-12-10, 22:23
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Eftersom du inte kan eller vill förklara och konkretisera de teser du driver kommer jag inte att fortsätta diskutera det här med dig. Ditt strösslande med ordet "agenda" är vidare tröttsamt och intetsägande.

Uppenbarligen har jag lyckats pissa i din tomteluva i alla fall. Men att du är ett indoktrinerat vänstercyklop som inte vill förstå när jag försöker förklara är inte mitt fel. Mitt råd till dig att titta på ”Hjernevask” kvarstår. Törs du inte titta kanske av rädsla för att få dina vanföreställningar krossade?

Nå, du får några länkar av mig också.

https://motpol.nu/gastkronikor/2017/10/09/den-kulturmarxistiska-revolutionen-del-1/
https://motpol.nu/gastkronikor/2017/10/16/den-kulturmarxistiska-revolutionen-del-2/
https://motpol.nu/gastkronikor/2017/10/24/den-kulturmarxistiska-revolutionen-del-3/
Citera
2017-12-11, 02:06
Medlem
Provokatörs avatar
Sverige är väl det enda landet i världen som erkänner att genusteori är en vetenskap eller?

/Provokatör
Citera
2017-12-11, 07:03
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Sverige är väl det enda landet i världen som erkänner att genusteori är en vetenskap eller?

/Provokatör

1. Nej.

2. Det heter genusvetenskap.
Citera
2017-12-11, 07:04
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
kombinationen Genus och vetenskap är ungefär lika positivt som förenande av två andra dikotomier; kall och brand.
Problemet är att hela fältet är bias och inte på något sätt lever upp till de kriterier om fördomsfrihet och sökande efter kunskap som vetenskapen ställer. Att ställa upp färdiga svar och sedan hitta på teorier som stödjer dem är inte vetenskap hur godhjärtat syfte än må vara.

Jag kan omöjligen bemöta dessa luftiga pastejer.
Citera
2017-12-11, 07:27
Medlem
Divinations avatar
Citat:

Jaså? Annars borde du kunna se att användaren redogjorde för ansatsen i s.k kritisk teori. Den skiljer sig ju från traditionell vetenskapsteori såtillvida att hypoteser som är ”intrinsikalt sanna” ställs upp och sedan får andra försöka motbevisa dem. Ungefär som att jag skulle ställa upp hypotesen att ”demoner finns”. Försök nu att bevisa att demoner INTE finns. Lycka till.
Citera
2017-12-11, 09:07
Medlem
Citat:
Självklart kan du inte det - för jag har ju rätt...
Citera
2017-12-11, 09:45
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
1. Nej.

1) Kan du ge något exempel på något annat land som faktiskt erkänt denna 'vetenskap'?

Den här kolumnen i Metro sätter ord på hur jag uppfattar ämnet:

Genusstudier förväxlas med politiska rekommendationer. Självklart ska man sprida kunskap, men aldrig kräva politiska beslut. Att kritisera genusforskning är nämligen inte att vara motståndare till jämställdhet. Era övertygelser är inte sanna bara för att ni läser på universitet, skriver Roland Poirier Martinsson.

Att upplyfta genusstudier till vetenskap innebär samma maktanspråk som fysikens när det ska byggas rymdraketer. Om ideologi på så vis skänks vetenskaplig förklädnad skadas demokratin – vi känner igen mönstret. Och vad innebär förresten genusforskarnas kanske vanligaste svar till sina kritiker: att de ska tiga eftersom de inte kan ämnet? Är det bara genusforskare som får kritisera genusforskare? Då är det en sekt, inte en vetenskap.
LÄNK

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2017-12-11 kl. 09:55.
Citera
2017-12-11, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
1) Kan du ge något exempel på något annat land som faktiskt erkänt denna 'vetenskap'?

Den här kolumnen i Metro sätter ord på hur jag uppfattar ämnet:

Genusstudier förväxlas med politiska rekommendationer. Självklart ska man sprida kunskap, men aldrig kräva politiska beslut. Att kritisera genusforskning är nämligen inte att vara motståndare till jämställdhet. Era övertygelser är inte sanna bara för att ni läser på universitet, skriver Roland Poirier Martinsson.

Att upplyfta genusstudier till vetenskap innebär samma maktanspråk som fysikens när det ska byggas rymdraketer. Om ideologi på så vis skänks vetenskaplig förklädnad skadas demokratin – vi känner igen mönstret. Och vad innebär förresten genusforskarnas kanske vanligaste svar till sina kritiker: att de ska tiga eftersom de inte kan ämnet? Är det bara genusforskare som får kritisera genusforskare? Då är det en sekt, inte en vetenskap.
LÄNK

/Provokatör

+10. Den samtida feminism vi har i Sverige (i synnerhet här) sedan Fittstim ungefär, släpar på en tung last av nybakad sexism, både i tanke, ord och handling, och både i synen på män och kvinnor.

Och "genusvetenskap" (som vi känner den numera) är i praktiken en låtsasvetenskaplig gröt av ideér, ihoprafsade lösa data från olika håll, faktoider eller rena lögner och neofeministisk ideologi. Presenterat som vetenskap.
Citera
2017-12-11, 11:02
Medlem
Citat:
...
Ser att du inte svarat på denna

Citat:
Här utvecklar jag dessa tankar och bifogar även källor Länk. Du får gärna komma med synpunkter ur ett genusvetenskapligt perspektiv på det jag skriver där.
Länk. <--- Klickar du på länken så kommer du dit.
Citera
2017-12-11, 14:07
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
1. Nej.

Okej, säg ett enda land till som kallar det vetenskap.

De andra länderna kallar det studies, nämligen.

Här har du varför:
https://trends.google.co.uk/trends/explore?q=metoo

Vi är världens mest insnöade land och det blir bara värre och värre.

Kommer du delta i massinlåsningarna av män när den dagen kommer?
DU deltar redan i uthängningen av oskyldiga, så varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in