2017-12-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
Jaså. Hurdå och varför?

Någonting utöver att SD de senaste åren blivit en knähund till M? Man har profilerat sig som ett högerparti vilket - oavsett ens egna politiska kompass - har lett till väljartapp.

Är det därför JÅ kan tänka sig att rösta på en S-budget?
2017-12-10, 18:19
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon
Är det därför JÅ kan tänka sig att rösta på en S-budget?
Det kom ju alldeles nyligen, efter att man uppmärksammet misstaget; Sverige är trots allt ett ganska rött land och därför är man tvungen att förhålla sig till det.
2017-12-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag tror inte att din arbetsplats domineras av kvinnor, som min. Det skulle vara skönt att jobba på en verkstad med endast gubbar och slippa lägga band på sig.
De flesta kvinnor uppskattar män som håller sig med en egen vilja, även om de inte alltid håller med. Jag har varit SDare tillsammans med både FI:are och Vänsterpartister, och även om jag inte vet vad de tänker har de alltid verkat respektera detta, och glatt diskuterat både mina och deras åsikter i ämnet.
2017-12-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Håller inte med dig. Samhället har alltid haft en socioekonomisk skiljelinje mellan "högern" och de som definierar sig som arbetarklassen. Varav arbetarklassen är de som hatar mest. De fina kanske ser ned på de andra, men jag tror inte alls i lika stor grad av förakt.

När invandringsfrågan blev akut blev det ytterligare en skiljelinje som skär lite annorlunda igenom samhällslagren. Vänstern gör vad de kan för att göra invandringsfrågan synonymt med "högern" och som följd är det just i de kretsarna det är omöjligt att vara eller ens misstänkas för att vara sverigedemokrat. Bland den fina högern finns även de liberala, den fisförnäma sort som aldrig skulle kunna tänka sig någon form av samröre med det "enklare folk" som de anser utgörs av sverigedemokrater.

Som sverigedemokrat är det omöjligt att existera i liberala eller vänsterkretsar där man tvingas avge sina politiska deklaration varje dag, för att överhuvudtaget bli upptagen i kretsen.

Men i mitten finns en väldigt stor mängd människor som inte pratar politik och invandring vid fikabordet eller så fort tillfälle ges. Där är det lätt att flyta runt som dold sverigedemokrat. Men där lär man sig ligga lågt och flyta med och inte framföra åsikter om invandrare och invandring. Man kanske inte heller är en eldfängd Sd anhängare som har behov av att prata om invandringsproblemen ständigt och jämnt. Det är lätt att bli en plåga för andra som man redan har med sig, de vill kanske inte älta invandring.

Just den typen av Sd;are som flyter med i kretsar som förefaller vara politiskt ointresserade där gömmer sig massor av sådan som inte deltar i opinionsundersökningar. På valdagen gör de sin markering att de vill ha mer av Sd och mindre av pest och kolera.
DU menar hariga Sdare? Om man bara stod för det liiite mer, skulle siffrorna se bättre ut, och SD skulle gynnas. Så länge man har ett vårdat språk kan man nästan alltid diskutera vad som helst. Även i passion.
2017-12-10, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Man kan ju dra sådana löjliga liknelser likt "miljöpartiets kansli" som du gör. Men lever man i verkligheten så är man mycket väl medveten om att det idag är ett enormt hemlighetsmakeri bland många SD väljare. Det är ju bara att kolla på Flashbacks interna omröstning där uppemot 50% av SD väljarna här i forumet uppger att de inte vågar stå i verkligheten för att de tänker rösta SD.

Kretsarna jag snackar om och vistas med är i huvudsak övre medelklass. Det är okej att vara moderat och att hylla omsvängningen. Men röstar man SD är man fortfarande en idiot.

Bara faktumet att SD alltid får högre på internet-undersökningar än telefonundersäkningar, med en skillnad på i ibland uppemot 10 procentenheter, säger ju egentligen allt. Jag kan svära på att SD i den interna vallokal undersökningen under valdagen 2018 kommer att vara betydligt mindre än på det verkliga valresultat. Vad tror du att det kommer att bero på?
Nu rör jag mig också i bildad medelklass med inkomster betydligt över genomsnittet, boende i Stockholm, och jag tycker du pratar i en paranoid nattmössa. Men det kanske finns andra krafter som inte vill att folk ska tro att det är ganska normalt att uppge sig som SDare (inte alltid och inte det första man gör alltid, förstås)? SOm kanske inte ens vill SD väl?
2017-12-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
S ärvde ju Reinfeldts politik och gjorde inget för att öka invandringen, utan var bara passiva, tills man "stängde gränsen". Visst ökade invandringen, men inte tack vare (S) politik utan tack vare den massiva våg som sköljde över Europa. S fullföljde Reinfeldts agenda ett tag, och stoppade sedan eländet.

De få åren som gått sedan 2015 är knappast grunden för invandringskasoet. Det har pågått mycket längre än så, under både sosse- och moderatledda regeringar.

Att peka ut (S) som den stora boven tyder på att man är partisk och egentligen bara hatar sossar, mer än man hatar de faktiska problemen.

Märk väl: Löfven är en riktig pajas - Rikets hovnarr - och (S) ett svenskfientligt och antivitt parti, som har fört en nationsförintande politik i decennier. Det är dock inkorrekt att påstå att (S) har skapat den här krisen; det är måhända mest deras fel, för att de oftare har haft makten, men krisen har utvecklat sig lika kaosartat under blå regeringar. Hade Reinfeldt fått styra 2014-2018 hade inflödet antagligen varit tio gånger högre än vad det är idag.
Det går inte att peka ut ett speciellt ansvarigt parti, ja kanske MP då, utan det handlar om 7K- Allt bottnar dock i en vänstervridenhet, kryddad med globalberalism där det passar. Och som vi vet är svenskarna ett ovanligt vänstermarinerat folk. Det lustiga är att vi/dom inte alls tror att det ligger till på det sättet. Men så har vi nog jordens skickligaste propagandamakare. Inte ens när kartan skiljer sig så mycket från verkligheten som nu så tycker typ 80% av svenskarna att det är så mycket att oroa sig för. Arrogansen är total.

Tillägg: Det enda som jag tycker är lite besvärligt när jag som SDare diskuterar politik är att det inte finns en enda fritt tänkande, sympatisk intellektuell, vass sådan, inom SDs ledargarnityr att referera till. Man har satt medelmåttigheten och melankolin i centrum. Det sörjer jag något oerhört. Å andra sidan kan man knappast säga att det finns någon större briljans heller i något av de andra partierna heller. Man snarare förskräcks över nivån, och upphör aldrig att förvånas hur uselt och lågt det kan bli. Men när jag inte själv jobbar partipolitiskt, hur ska jag kräva att andra talanger gör det? Dagens moderaterna skulle jag nog dock vilja hävda är det parti som sköter det mest proffsigt, på ett retoriskt/taktiskt plan. Men vi inom Sverige-rörelsen har istället sådana som Ganman, Katerina etc, trots att de förmodligen inte ens är SDare. Och det är inte så illa pinkat, trots allt.
Senast redigerad av Fnysington 2017-12-10 kl. 19:39.
2017-12-10, 19:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
De är inte ens i närheten just nu. Alliansen är stendöd, vilket stärker SD förstås.
Jag skäms att säga att jag lobbade hårt för bildandet av Alliansen. Innan den fanns föredrog många att rösta rött därför att de hellre ville ha en stark regering framför en splittrad borgerlig regering.

Så är det nog. Men å andra sidan är S nedkörd och långt ifrån Perssons tid. Och dit kommer man inte heller igen. MP kan S inte bilda regering med igen och knappast V. Om S får runt 25 eller mindre och vill göra upp med C på 8 procent medan M har runt 20 och Sd på mellan 20 0ch 25 då blir det omöjligt för en S och C regering.

Centern skulle inte göra som miljöpartiet och ställa ett ultimatum i migrationsfrågor. Därför tror jag på en Allians igen. Det är det naturliga valet just nu.

När det gäller SD är de alldeles för färska för att ingå i en regering. Tror det är klokt att låta partiet stabilisera sig än mer till 2022. Vändningen har redan skett hos flera andra partier. Partiet kommer också att bli viktig bland kommunerna där man ju också växer lika mycket. I Stockholm och Göteborg lär man bli tredje största parti och bereda vägen för ett borgerligt styre. Så även i Uppsala. Malmö blir en rysare. Oavsett fortsatt rött styre där blir de rejält förminskad.
2017-12-10, 20:02
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vändningen har redan skett hos flera andra partier.
Det tycker jag mig inte ha sett så mycket utav förutom lite annan retorik. Med nuvarande utveckling lär det ta minst 16 år innan skutan vänds om det ens är möjligt. Tråkigt om SD får minskat stöd för att folk tror att de andra partierna har skärpt till sig för de har de definitivt inte gjort. Vem blir frälst över en natt (gäller speciellt politiskt aktiva ideologer) och ser världen i ett nytt ljus - det är väldigt sällsynt. Men jag ser folk till både höger och vänster som greppar efter halmstrån. Men mig lurar man inte en gång till. Både M och S vill ha fortsatt massinvandring trots retoriken.
2017-12-10, 22:04
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Stämmer det att antalet osäkra i SCB’s senaste undersökning var 18%? Hur många potentiella SD röster döljer sig där?

Citat:
Jag tror inte att alternativen "Vet ej" eller "Vill ej uppge" finns med bland alternativen. Däremot är bortfallet för hela undersökningen 48%
20% bortfaller därför att de inte vill delta. Dessa kan ju sägas vara osäkra.
Det är lätt att hitta argument för att SD väljare har större benägenhet att vägra delta.

Eftersom flera ställer samma fråga, och av någon oklar orsak inte bara kollar på vad SCB skriver så kommer här svaret:

Ej anträffbara 23,9%,
Förhindrade att medverka 3,1%
Avböjde medverkan 20,1%.
= totalt 47,1% bortfall.

Av detta återstod således 52,9% som medverkade.
Av dessa uppgav 85,0% parti
Uppgav "vet ej" 13,5%
Vägrade uppge ett parti 1,5%

Detta är är rätt normala siffror för SCB.

Mvh Ancistrus
2017-12-10, 22:37
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Eftersom flera ställer samma fråga, och av någon oklar orsak inte bara kollar på vad SCB skriver så kommer här svaret:

Totalt 47,1% bortfall.

Uppgav "vet ej" 13,5%

Sammanlagt svarsbortfall = 65%

Seriösa och relevanta statistiska beräkningar med dylika svarsbortfall är naturligtvis helt uteslutna!

Men egendomligt nog fullt lagliga, att vilseföra valmanskåren med...
2017-12-10, 23:35
Medlem
Har inte scrollat igenom alla sidor med teorier om riggade undersökningar, så kanske har någon redan påpekat det intressanta faktum att utlandsfödda kvinnor är en av få grupper som ökar för SD i SCBs senaste PSU. Från 9,0 till 9,9%.

Kvinnor utlandsfödda har nu i total mediaskugga faktiskt på marginalen passerat män utlandsfödda 9,9 resp 9,8%. Kanske inte supersvårt att förstå varför SD ökar just i denna grupp i dessa tider.

För övrigt ligger alltså såväl gruppen kvinnor utländsk bakgrund och utlandsfödd högre än kvinnor med svensk bakgrund /inrikes född.

(Liksom tidigare gäller att SCBs sympatisiffror för SD ska dubblas för att få fram ett ungefärligt väljarstöd)
2017-12-11, 00:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

Ej anträffbara 23,9%,
Förhindrade att medverka 3,1%
Avböjde medverkan 20,1%.
= totalt 47,1% bortfall.

Av detta återstod således 52,9% som medverkade.
Av dessa uppgav 85,0% parti
Uppgav "vet ej" 13,5%

Mvh Ancistrus

Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Seriösa och relevanta statistiska beräkningar med dylika svarsbortfall är naturligtvis helt uteslutna!

Men egendomligt nog fullt lagliga, att vilseföra valmanskåren med...

Jag utgår från att det inte var mig du kritiserade utan SCB?

Jag tycker dock SCB är seriösast på så vis att de faktiskt redovisar bortfallet. Jag undrar hur stort bortfallet är hos andra ou som inte ens vill uppge det? Men jag håller med, man bör nog ta dem alla med en stor nypa salt.

Med 52,9% medverkande av dem de från början hade för avseende att fråga och med 85% av dessa som angav ett parti, så blev det mao endast 45% av alla de från början ville ha ett svar från som faktiskt uppgav ett parti.

Jag tror liksom många i denna tråd att Sd underskattas (och S överskattas) hos SCB, men många av de som ej vill medverka är nog också personer som inte kommer att rösta. Det är ju endast ca 85% valdeltagande, så jag tror "sofflockspartiets" väljare är mest underskattade (följt av Sd). T.ex. av de 3,1% som var "förhindrade att medverka" var nästa alla i åldern 75 år och uppåt. Pga av detta misstänker jag att det var pga hälsoskäl och det är nog troligt att flertalet av dem inte kommer att ha återfått hälsan till valet, tyvärr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in