2017-12-10, 18:33
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

...men visst önskar man, när man ser denna videon, att man haft en så engagerad lärare som han i naturvetenskap och teknik när man gick i skolan? Tänk så mycket man lärt sig då!

Eller hur. I början av den här hösten, hittade jag föreläsningar av PM på youtube som var så inspirerande. Men det verkar som vissa har försvunnit?
Citera
2017-12-10, 18:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Om vi/ni är oense redan där, att PM inte omgett sig med en drös vettiga människor också omkring sig (förutom lite andra rymdamatör-galningar förstås) så är det klart att ni är oense om hur det kan gått till.
Jag har inte följt tråden så noga, men man får inte glömma att han PM omgett sig med massa vettigt folk. Han har gett inspiration och fått respekt från oerhört sympatiska människor, man får inte glömma att det berott på den vettiga sida han haft själv (vid sidan av sin dubbelnatur).
Jag tycker tjejerna i videon ser ut som mycket sympatiska tjejer ja.

Men jag har nog svårt att uttala mig så mycket mer om fallet.

BTW om jag vill se "Amateur in space" hur gör jag då? Jag vill betala för den.

Nåja, nu tror jag i och för sig att just de där ungdomarna var på något tillfälligt besök, då. Efter vad man kunde se av deras ovana vid miljön, och av kommunikationen med M. Men visst fanns det "vettiga" människor omkring honom också - kanske lite barnsliga bara, de där männen i 45-60-årsåldern som lekte raketuppskjutning. Med nedräkning och alla kommandon till varandra på amerikansk engelska, á la Houston!

Jag kollade på den här, det funkade bra:

https://distrify.com/

Citat:
Eller hur. I början av den här hösten, hittade jag föreläsningar av PM på youtube som var så inspirerande. Men det verkar som vissa har försvunnit?

Väldigt inspirerande! Man känner sig verkligen redo att försöka det omöjliga själv! Ja, det är vissa företag och organisationer som censurerar och skriver om sin historia. Som i det Gamla Sovjet. Heder till dom som inte har gjort det!
Citera
2017-12-10, 18:53
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Jag kollade på den här, det funkade bra:

https://distrify.com/

Men vågar man uppge sina kontokortsuppgifter till dem?
(Hur ska man veta om de är seriösa eller inte?)

Nu blir jag lite förvirrad, vad är det som ni är oense om här i tråden? Du Merwinna tycker att Kim Wall skulle aktat sig mer för PM eller?

Jag trodde ni hade olika syn på om PM hade mord i sinnet eller inte?
Senast redigerad av dialektiker 2017-12-10 kl. 18:56.
Citera
2017-12-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I veckan som kommer så ska ju den RPU som Madsen genomgår vara klar, nu vet jag inte vad som är brukligt i Danmark men jag hoppas att så mycket som möjligt kommer fram om vad läkarna anser om hans mentala status.

Hur pass skev i huvudet är Madsen är ju den stora frågan, jag tror ju att han inte är så pass illa däran att han döms till vård men man vet ju inte.
Av det som framkommit finns det skäl att anta att Madsen lider av bipolaritet (eller unipolaritet) och även en viss personlighetsstörning. Det kan, i sin tur, ge orsak till att misstänka att det här skedde i manisk fas av sjukdomen.

I Sverige innebär inte en sådan status att man utfärdar fängelseförbud utan att man dömer till fängelse för ett sådant fall som detta.
Citera
2017-12-10, 18:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men vågar man uppge sina kontokortsuppgifter till dem?
(Hur ska man veta om de är seriösa eller inte?)

Ni blir jag lite förvirrad, vad är det som ni är oense om här i tråden? Du Merwinna tycker att Kim Wall skulle aktat sig mer för PM eller?

Jag trodde ni hade olika syn på om PM hade mord i sinnet eller inte?

Det gick bra för mig i alla fall.

Ja, jag tycker att man ska ha mer förstånd än så, och inte följa med främmande karlar någonstans där man blir helt i händerna på dem.

Nej, jag tror inte heller att det var planerat. Han är en intelligent man, och OM han hade planerat något sådant, så hade han haft den perfekta brottsplatsen. Ubåtar tillverkas ju trots allt oftast med ETT syfte: att kunna smyga runt och gömma sig. Det finns än idag ingen säker metod att finna en ubåt, som inte vill bli funnen... Bara en idiot skulle ju ha planerat att döda under sådana omständigheter, att han utan tvekan kunde knytas både till mordoffret och till brottsplatsen.
Citera
2017-12-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Följaktligen mina svar. Alibi är raka motsatsen.
Jag vet mycket väl vad som avses med alibi i ett rättsligt sammanhang, men tro det eller ej det kan även användas i betydelsen, en ursäkt (förevändning).
Citera
2017-12-10, 19:06
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Det gick bra för mig i alla fall.

Ja, jag tycker att man ska ha mer förstånd än så, och inte följa med främmande karlar någonstans där man blir helt i händerna på dem.

Nej, jag tror inte heller att det var planerat. Han är en intelligent man, och OM han hade planerat något sådant, så hade han haft den perfekta brottsplatsen. Ubåtar tillverkas ju trots allt oftast med ETT syfte: att kunna smyga runt och gömma sig. Det finns än idag ingen säker metod att finna en ubåt, som inte vill bli funnen... Bara en idiot skulle ju ha planerat att döda under sådana omständigheter, att han utan tvekan kunde knytas både till mordoffret och till brottsplatsen.

Men jösses kvinna! Lämnar du ut dina kortuppgifter hur som helst? Det ska man vara försiktig med.
Finns det inget annat sätt för mig att se filmen?
Senast redigerad av Dofterna 2017-12-10 kl. 19:18.
Citera
2017-12-10, 19:10
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Aha, där håller jag inte med dig. Han var en exhibitionistisk person, men samtidigt intressant och intelligent. Jag hade kunnat följa med honom som Kim om jag ville göra ett reportage. Hon upplevde nog att hon gett sig på betydligt farligare uppdrag. Han var etablerad och respekterad i medier. Det hade gjorts mycket material om honom innan. Han omgav sig med massa intelligenta, vettiga människor i kombinerat med genier.

Men själv hade jag aldrig vågat åka den där amatörbyggda ubåten förstås.
(Men det har flera andra sagt här i tråden att de skulle vågat.)
Citera
2017-12-10, 19:12
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du får nog ta och läsa på om vad ordet Alibi betyder.
För det är precis tvärtom, genom sitt handlande har PM redan från början undanröjt alla möjligheter till ett trovärdigt alibi.

Jo men hör nu här: PM visar fram at KW är med honom vid avresan( alla kan bevitna detta), derefter "setter han henne i land" så åker han hem och tvettar ubåt. Polis kommer, lyssnar på historia om att ha satt av på land KW, och kollar upp detta. Jo ubåten har varit vid hamnen( senare på kvell/natt), avresan var offentlig, alt är fryd och fröjd. PM satt ju på sin ubåt då KW råkade illa ut på veg hem.Alibi okey, och hans trovärdighet bliver stärkt av att avresan var så offentlig.

edit: "setta henne i land" betyder han at han i verkligheten tog livet av henne, men hans polis historia var att han satte henne på land. OBS! Detta var hans PLAN.
Senast redigerad av kugutt 2017-12-10 kl. 20:05.
Citera
2017-12-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo men hör nu här: PM visar tydligen at KW är med honom vid avresan( alla kan bevitna detta), derefter "setter han henne i land" så åker han hem och tvettar ubåt. Polis kommer lyssnar på historia om att ha satt av på land KW och kollar upp detta. Jo ubåten har varit vid hamnen( senare på kvell/natt), avresan var offentlig alt är fryd och fröjd. PM satt ju på sin ubåt då KW råkade illa ut på veg hem.Alibi okey, och hans trovärdighet bliver stärkt av att avresan var så offentlig.

Sååå? Vad är det för väsentligt du har missat i den här historien?
Citera
2017-12-10, 19:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Av det som framkommit finns det skäl att anta att Madsen lider av bipolaritet (eller unipolaritet) och även en viss personlighetsstörning. Det kan, i sin tur, ge orsak till att misstänka att det här skedde i manisk fas av sjukdomen.

I Sverige innebär inte en sådan status att man utfärdar fängelseförbud utan att man dömer till fängelse för ett sådant fall som detta.

Ok, något måste ju ha föranlett vansinnesdådet och styckningen så det kan mycket väl stämma.

Man får ju hoppas att danskarna har samma syn på saken, Madsen ska ha förvaring.
Citera
2017-12-10, 19:28
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sååå? Vad är det för väsentligt du har missat i den här historien?
trngw kommer at fatta, vi har pratat om detta tidligare. Och snella zilvereco prata inte i gåtor, jag har mär enn nog med att förstå och skriva på et fremmande språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in