Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-10, 00:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Själv tycker jag att det är lite konstigt att Tova överhuvudtaget skulle ha en stadigvarande - äldre - pojkvän i den åldern.

Sen förstår jag inte heller varför föräldrarna med tvång skulle försöka acceptera honom om de nu samtidigt ansåg att han var tillräckligt "dålig" för att de inte kunde tycka om honom.

Som du själv säger så var ju Tova förhoppningsvis inte på väg att gifta sig med idioten, så varför kände sig föräldrarna "tvingade" att låtsastyckaom honom? Bjuda med honom på kryssningar etc..

Något var det ju i honom direkt som de inte gillade - trots att "kompisarna" intygade att han var trevlig.

Hans kompisar intygar det väl även idag..

Det känns märkligt hur föräldrarna tycks ha "tassat" kring den här frågan utan att ha kunnat göra något åt saken. En 14-15åring har fått bestämma själv. Även om det vore en 16-17 åring då är saken densamma.

Som du själv redovisade i något inlägg så utvecklas inte frontallobens fullt ut förrän vid 25 års åldern och barnet är fortfarande totalberoende av sina föräldrar så vad är egentligen problemet att föräldrarna inte vågade agera enligt sitt eget tycke?

Eller orkade de inte ta diskussionen/fighten med sin egen dotter?

Absolut kan man ju känna att som förälder till Tova skulle man inte vilja ha Billy som hennes pojkvän. Under årens lopp har säkert föräldrarna hoppats att förhållandet ska ta slut, men Tova har blivit helt "snärjd" av Billy.

Man kan tänka att han nästan "uppfostrat henne", för att bli den hon är. Hon blir kvar i det destruktiva förhållandet, för det är det enda hon vet.

"Man kan säga att det man gör i tonåren präglar hjärnan. Det sker en överlevnadskamp för vilka nervceller som ska ha kontakt med varandra. Forskarna kallar det ”use it or lose it”, använd nervcellerna annars försvinner de. Alla kan inte överleva. Naturen har givit oss en överproduktion. Ägnar man sig mycket åt musik stärks vissa delar av hjärnan särskilt mycket, dansar man intensivt stärks andra och studerar man eller spelar datorspel dagarna i ända präglar det hur hjärnan utvecklas."

https://www.svd.se/hjarnan-fullvuxen-forst-vid-25

När Tova är 19 år, är hon myndig sedan ett år.

Men man är ju inte totalberoende hela vägen från barnaåren till 19 års ålder. Det blir en glidande skala. Föräldrarnas mål måste ju vara att barnet en dag ska vara självständig. Man måste så småningom börja släppa taget, litet i sänder.

Jag antar att föräldrarna vill fortsätta att ha kontakt med Tova, kanske också kunna hjälpa, stötta och påverka Tova.

Genom att stöta bort, inte acceptera, inte vilja umgås med Tova och den hon valt (Billy) riskerar man som förälder att helt tappa kontakten, möjligheten att vara en del av sitt barns liv. Och med det också möjligheten att kunna påverka.

Ja, det är svåra beslut. Förstår lite hur du menar. Men nu sitter vi med hela facit på denna Billy.

Hur många föräldrar har inte tyckt att den pojkvän/flickvän som deras barn har haft, har varit mindre bra? Det är ju också en del i livet att ha haft mindre bra förhållanden, som inte funkat. Det är väl så man lär sig med vilken typ av person man passar bäst med?

Vad är det det heter, trial and error?
Citera
2017-12-10, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Absolut kan man ju känna att som förälder till Tova skulle man inte vilja ha Billy som hennes pojkvän. Under årens lopp har säkert föräldrarna hoppats att förhållandet ska ta slut, men Tova har blivit helt "snärjd" av Billy.

Man kan tänka att han nästan "uppfostrat henne", för att bli den hon är. Hon blir kvar i det destruktiva förhållandet, för det är det enda hon vet.

"Man kan säga att det man gör i tonåren präglar hjärnan. Det sker en överlevnadskamp för vilka nervceller som ska ha kontakt med varandra. Forskarna kallar det ”use it or lose it”, använd nervcellerna annars försvinner de. Alla kan inte överleva. Naturen har givit oss en överproduktion. Ägnar man sig mycket åt musik stärks vissa delar av hjärnan särskilt mycket, dansar man intensivt stärks andra och studerar man eller spelar datorspel dagarna i ända präglar det hur hjärnan utvecklas."

När Tova är 19 år, är hon myndig sedan ett år.

Men man är ju inte totalberoende hela vägen från barnaåren till 19 års ålder. Det blir en glidande skala. Föräldrarnas mål måste ju vara att barnet en dag ska vara självständig. Man måste så småningom börja släppa taget, litet i sänder.

Jag antar att föräldrarna vill fortsätta att ha kontakt med Tova, kanske också kunna hjälpa, stötta och påverka Tova.

Genom att stöta bort, inte acceptera, inte vilja umgås med Tova och den hon valt (Billy) riskerar man som förälder att helt tappa kontakten, möjligheten att vara en del av sitt barns liv. Och med det också möjligheten att kunna påverka.

Ja, det är svåra beslut. Förstår lite hur du menar. Men nu sitter vi med hela facit på denna Billy.

Hur många föräldrar har inte tyckt att den pojkvän/flickvän som deras barn har haft, har varit mindre bra? Det är ju också en del i livet att ha haft mindre bra förhållanden, som inte funkat. Det är väl så man lär sig med vilken typ av person man passar bäst med?

Men att hoppas och göra aktivt något åt saken är ju två olika ting.

Själv anser jag att de tjejer som blir ”uppfostrade” av sina pojkvänner blir det i brist på egna föräldrar. Alltså måste Tovas föräldrar ha lämnat över föräldra-ansvaret till hilly-Billy trots att de samtidigt önskade att förhållandet skulle ta slut.

För det är ju inte så att endast pojkvännen kan forma Tovas val här i livet. I högsta grad borde de ha varit föräldrarna som hade styrt hennes val.

Att Tova sen började experimentera med droger borde ha inneburit att hennes frihet att bestämma själv skulle kraftigt ha reducerats. Den som inte kan använda sin frihet under ansvar ska inte ha någon självbestämmanderätt. Tova hade visat att hon inte var värd förtroendet som föräldrarna hade visat henne. Hennes hjärna var inte tillräckligt mogen för egna beslut.

Att gå i skolan måste alla göra. Så det ger inga pluspoäng. Att träna simning och träna andra är att gå åt rätt riktning MEN om drogerna är med i bilden då är man fortfarande på fel spår.

Angående beroendet så är barn totalt beroende av sina föräldrar så länge de inte kan försörja sig. Så visst var även Tova totalt beroende.

Vad är det det heter, trial and error?

Själv anser jag att de tjejer som blir ”uppfostrade” av sina pojkvänner blir det i brist på egna föräldrar. Alltså måste Tovas föräldrar ha lämnat över föräldra-ansvaret till hilly-Billy trots att de samtidigt önskade att förhållandet skulle ta slut.

För det är ju inte så att endast pojkvännen kan forma Tovas val här i livet. I högsta grad borde de ha varit föräldrarna som hade styrt hennes val.

Att Tova sen började experimentera med droger borde ha inneburit att hennes frihet att bestämma själv skulle kraftigt ha reducerats. Den som inte kan använda sin frihet under ansvar ska inte ha någon självbestämmanderätt. Tova hade visat att hon inte var värd förtroendet som föräldrarna hade visat henne. Hennes hjärna var inte tillräckligt mogen för egna beslut.

Att gå i skolan måste alla göra. Så det ger inga pluspoäng. Att träna simning och träna andra är att gå åt rätt riktning MEN om drogerna är med i bilden då är man fortfarande på fel spår.

Angående beroendet så är barn totalt beroende av sina föräldrar så länge de inte kan försörja sig. Så visst var även Tova totalt beroende.
Citera
2017-12-10, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Ja, hon var totalt beroende av sina föräldrar. Hon bodde ju till och med hemma fortfarande.

Däremot var hon faktiskt inte ett smack beroende av Billy. Jag hade nog haft mer överseende om hon hade stannat kvar hos en galen kille som ändå t.ex. försörjde henne och höll henne med bostad.

Men så var det ju definitivt inte, så hon hade ingen som helst anledning att fortsätta gå hem till honom på kvällarna.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-12-10 kl. 06:56.
Citera
2017-12-10, 10:21
Medlem
Tror inte att han hade planerat detta, att de båda dolde för andra att de fortsatte att träffas var ju att de inte fick träffas för hennes föräldrar. Ingen skulle få veta. Att han sov hos henne på fredagen och att hon åker till honom igen på lördagen tyder ju på att hon ville träffa honom.
Citera
2017-12-10, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Sen förstår jag inte varför det är konstigt att jag tror att han våldtagit henne...

...Så nej, jag tycker inte jag resonerar märkligt, men du eller någon annan får gärna övertyga mig om att just den saken skulle Billy inte göra.

Jag tycker inte att du resonerar märkligt. Det jag reagerade på är att du presenterade dina tankar som om de vore fakta i detta specifika fall.
Citera
2017-12-10, 13:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Ja, hon var totalt beroende av sina föräldrar. Hon bodde ju till och med hemma fortfarande.

Däremot var hon faktiskt inte ett smack beroende av Billy. Jag hade nog haft mer överseende om hon hade stannat kvar hos en galen kille som ändå t.ex. försörjde henne och höll henne med bostad.

Men så var det ju definitivt inte, så hon hade ingen som helst anledning att fortsätta gå hem till honom på kvällarna.

Det var ju första kärleken. Många tror ju inte att det finns ett liv efter när det är tar slut. Tova förstod ju liksom själv att allt billy gjorde mot henne var fel men ändå så kan hon inte låta bli att ta kontakt med honom efter förhållandet tog slut. Hon tror nog innerst inne likt många andra att det kommer bli bättre, han kommer bli snällare osv osv
Citera
2017-12-10, 13:29
Medlem
Unfabricables avatar
Citat:
Hjärnan fullvuxen först vid 25

"Det visar sig att hjärnan mognar långsamt och att det är pannloberna som sist blir färdiga. Detta ligger bakom att unga ofta har svårare än vuxna att sålla bland intryck och att planera framåt, och även att de ibland tar oproportionerligt stora risker med vuxna mått mätt."
Citat:

Utan betalvägg: https://web.archive.org/web/20171210122855/https://a.pomf.cat/hhfnqh.html
Citera
2017-12-10, 19:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Tror inte att han hade planerat detta, att de båda dolde för andra att de fortsatte att träffas var ju att de inte fick träffas för hennes föräldrar. Ingen skulle få veta. Att han sov hos henne på fredagen och att hon åker till honom igen på lördagen tyder ju på att hon ville träffa honom.

Nu vet jag inte om jag missuppfattar dig.
Men om de båda ville hemlighålla att de träffades, fanns det ju ingen mening i att köra iväg Fredrik, som redan visste.

Fredrik och Billy åkte ju iväg för att hämta Tova. De andra; Jimmy, Anton och hans tjej Jennifer hade redan blivit "ivägskickade" (sid 1350), med förevändning att Billy ville vara ensam med Fredrik. De visste inte att Tova skulle komma, men Fredrik fick skjutsa Billy för att hämta Tova.
Till Fredrik säger Billy till Fredrik redan innan de åker iväg för att hämta Tova att han inte skulle säga något till de andra att Tova skulle dit.

Så Fredrik vet. Varför kan Fredrik inte stanna kvar i sin husvagn som står på tomten? Fredrik säger i förhör att han var trött och hade tänkt gå och lägga sig där (sid 1358). Men Billy ville ha iväg honom också (sid 1330).

Förklaringen Billy har till Fredrik är att de kommer en till tjej sen. Tova skulle bara vara där kort, på typ en förfest. Sen skulle en annan tjej komma. Så Fredrik ordnar med Anton att han ska komma och hämta honom till cruisingen med de andra.

Varför var det så hemligt, när Fredrik redan vet att Tova är där? Varför ljuga om en tjej till? Varför få iväg Fredrik som ändå kunde varit i sin husvagn?

Jag tror att han planerade något skumt, riktigt skumt redan där.
Så hemligt kan det inte vara för kompisarna att de träffas. De skulle väl inte berätta för Tovas föräldrar?

Tvärtom, får jag en känsla av att både Fredrik och Jimmy är helt i Billys ledband. De gör exakt vad Billy ber dom om, det är min gissning. Fredrik verkar inte våga fråga något om Tova överhuvudtaget för att Billy blir irriterad och ifrågasätter inte, funderar inte ens, när Billy ber honom vara tyst om att Tova är där.
Inte ens när Billy ber honom ljuga för polisen funderar Fredrik varför......
Billy väljer nog kompisar han kan "köra" med. Som han kan manipulera,"använda" och styra.
Citera
2017-12-10, 19:25
Medlem
Jag tror precis dom notknapparen här ovan att B hade planerat det här sedan länge och därför ville ha bort alla från gården. Sen tror jag att han inte hade planerat det hela vägen, utan att han räknade med att det skulle gå att strypa henne ”bara”, och fick sen panik och hämtade hammaren. Jag tror, precis som det diskuterats för några sidor sedan att han antingen hoppades på en chans till, men sen när T skulle ge sig iväg och hade jackan på sig och stod ute på gården så slår det slint. Kunde han inte få henne så skulle ingen. Därför blev det mycket stökigare än han trodde, med fler bevis som behövde undanröjas. Tänker på tunnan och knapparna.

Det enda jag inte får ihop är varför han inte hade båten färdigfixad. Nu chansade han och trodde nog inte att polisen skulle komma så snabbt utan att han skulle hinna dra henne längre ut. Jag tror att han såg sin chans att mörda henne och hoppades ha mer tid innan han åkte in.
Citera
2017-12-10, 20:20
Medlem
Av sms att döma så vill ju Billy styra till 100%
Det handlar inte om kärlek utan enbart makt och kontroll.
Strypa någon är samma sak
Skicka sms med förnedrande texter
Jag tror inte denna typ blir den romantiske Don Juan när det handlar om sex.
Killen känner sig så värdelös och oälskad att han måste förnedra och sprida skräck.
Jag undrar verkligen om han är född skadad eller om det handlar om omgivning och uppväxt.
Det som förbryllar mej mest är att han har kompisar
Citera
2017-12-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vida33
Jag tror precis dom notknapparen här ovan att B hade planerat det här sedan länge och därför ville ha bort alla från gården. Sen tror jag att han inte hade planerat det hela vägen, utan att han räknade med att det skulle gå att strypa henne ”bara”, och fick sen panik och hämtade hammaren. Jag tror, precis som det diskuterats för några sidor sedan att han antingen hoppades på en chans till, men sen när T skulle ge sig iväg och hade jackan på sig och stod ute på gården så slår det slint. Kunde han inte få henne så skulle ingen. Därför blev det mycket stökigare än han trodde, med fler bevis som behövde undanröjas. Tänker på tunnan och knapparna.

Det enda jag inte får ihop är varför han inte hade båten färdigfixad. Nu chansade han och trodde nog inte att polisen skulle komma så snabbt utan att han skulle hinna dra henne längre ut. Jag tror att han såg sin chans att mörda henne och hoppades ha mer tid innan han åkte in.

Hur länge tar det att strypa någon?

Jag tycker hammaren tyder på emotionellt våld, att det inte räckte med att strypa.
Jag tror att killen var psykotisk och har varit det en längre tid
Citera
2017-12-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Hur länge tar det att strypa någon?

Jag tycker hammaren tyder på emotionellt våld, att det inte räckte med att strypa.
Jag tror att killen var psykotisk och har varit det en längre tid

Ja emotionellt håller jag med om, typ som att han inte kunde besinna sig. Psykotisk tror jag ändå inte, jag tycker han känns alldeles för beräknande för det. Jag tror att han på fullt allvar tror att han ska ro hem det här och att han var fullt medveten om vad han gjorde- alltså ”vid sina sinnes fulla bruk”. Jag tvivlar också på att han tagit tabletterna själv, jag tror snarare att han drogat T.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in