2017-12-09, 19:00
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ali-165
Håller med dig där. Vi behöver garanterad en massdeportering.

Stefan Löfven är ju den som skapat kaoset genom att ta in överdrivet mycket, När det redan är brist på jobb och bostäder
HAHA du skämtar va? Alliansen körde på i 8 år och hade de högsta nivåerna någonsin, och sedan fick S gå in ta över, och sedan drog de ned rejält, nästintill stoppade.

Reinfeldt är 100 gånger mer skyldig än Lövfen.
2017-12-09, 19:04
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeymoney22
Vem bryr sig? Det kommer ändå inte att förändra något? Det är för sent. Det vi behöver är massdeportering vilket SD inte vill göra.

Även om SD skulle få 100% så skulle inget förändras.
Jodå.
2017-12-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
HAHA du skämtar va? Alliansen körde på i 8 år och hade de högsta nivåerna någonsin, och sedan fick S gå in ta över, och sedan drog de ned rejält, nästintill stoppade.

Ja. Men under Löfven så så tog de in över 100tusen! Jag säger inte att reinfeldt är oskyldig för de är han verkligen inte men löfven är inte heller oskyldig.
2017-12-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
För att hinta hur vindarna blåser; jag frågade för nån vecka sen en vän/resemontör, 1, hur många arbetskompisar har du, och 2, hur många röstar SD? Svaren? 1: ca 50, 2: 49 av 50. Välbekant att SD redan är största parti bland manliga arbetare. Men stödet är större än makthavarna m fl nånsin har i sina värsta mardrömmar.
Hur kommer det sig att man ens kommer på tanken att tro att man vet hur alla arbetskompisar röstar. Och även så många som 50 stycken.

Hade han sagt att han visste hur en röstade hade det kanske varit trovärdigt. För det hade kunnat vara någon aktiv politiker, som är öppen med det.

För egen del har jag ingen aning om hur en endaste kollega röstar.
2017-12-09, 19:44
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
Jo, men man kan bara arkebusera FR och SL en gång, så på det viset är de lika.
2017-12-09, 20:00
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Jo, men man kan bara arkebusera FR och SL en gång, så på det viset är de lika.

Fast det viktigaste är ju att se till att du och dina likar aldrig får makt att arkebusera någon
2017-12-09, 20:09
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Fast det viktigaste är ju att se till att du och dina likar aldrig får makt att arkebusera någon
Det vill jag inte heller, personligen. Men läser trenden och förfasas över vad som komma kan.
2017-12-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
SCB mäter vad 55% av folket tycker. De som tycker om att visa sig goda och röstar korrekt på goda partier. Vad de andra 45% av väljarkåren tycker har SCB ingen aning om.

Vad menar du med folket? Sveriges befolkning?
Det är väl så att man har ett urval av befolkningen som man frågar. Tex 5000. Jag vet inte hur stort urval SCB hade, men nästan 50 % svarade inte. Således stort bortfall.
Kanske menade du 55 % av urvalet?
2017-12-09, 20:15
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Då t o m Sifo börjar med en lätt anpassning till verkligheten och nyligen börjat använda sig av webbpaneler i begränsad skala, så skulle jag säga att SCB - med sin föråldrade inhämtning av info - nu är det institut som gör de i särklass mest missvisande mätningarna. De har i det närmaste spelat ut sin roll.

Det ska bli oerhört spännande att följa de kommande OU, inte för siffrorna i sig utan mest för att följa trenden i opinionen.

Just för att följa trender så är det ju nödvändigt att de inte byter metod. Ser ju i tråden att folk kör med omräkningar och det går ju inte om de byter metod, då gäller definitivt inte omräkningsfaktorn längre.
2017-12-09, 20:25
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Just för att följa trender så är det ju nödvändigt att de inte byter metod. Ser ju i tråden att folk kör med omräkningar och det går ju inte om de byter metod, då gäller definitivt inte omräkningsfaktorn längre.

Korrekt, men det är ändå en utgångspunkt. De institut som ändrat sina metoder har uppvisat en skönjbar men inte dramatisk förändring i sina siffror.

Dessutom kan man få fram en ny omräkningsfaktor genom att jämföra med kronologiskt sammanfallande siffror från institut som ej bytt metod.
2017-12-10, 09:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Vad menar du med folket? Sveriges befolkning?
Det är väl så att man har ett urval av befolkningen som man frågar. Tex 5000. Jag vet inte hur stort urval SCB hade, men nästan 50 % svarade inte. Således stort bortfall.
Kanske menade du 55 % av urvalet?

Svårt att fatta? Det är samma 50%-iga andel av röstberättigade som aldrig deltar i den typen av undersökningar. Antagligen aldrig svarar på myndigheters brev om det inte rör deras eget privatliv. En del gör det inte ens då.

Grundfelet är alltså att samhället är kluvet i samhällstillvända och frånvända, skygga och öppna, korrekta och inkorrekta. Sedan finns det en rad andra mer direkta faktorer som har med just Sd att göra med det har det skrivits spaltkilometer om i den här tråden.
2017-12-10, 09:46
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Hur kommer det sig att man ens kommer på tanken att tro att man vet hur alla arbetskompisar röstar. Och även så många som 50 stycken.

Hade han sagt att han visste hur en röstade hade det kanske varit trovärdigt. För det hade kunnat vara någon aktiv politiker, som är öppen med det.

För egen del har jag ingen aning om hur en endaste kollega röstar.
Ok, finns ju ingen garanti att 49 av 50 är helt korrekt. Men bland arbetare som reser, jobbar, sover, spelar kort och dricker öl tillsammans finns nog en större öppenhet än ex vis bland strebrar på ett kommunkontor, där rädslan kan vara stor att kvadda sin karriär.
Min egen erfarenhet från middagar och partyn är att +90% röstar SD. Yrken som svetsare, ingenjör, resemontör, byggjobbare, pensionär, företagare etc. Och så har jag en kompis med mycket kvalificerat jobb; SD-vänlig men röstar MED. Bland arbetande män är SD överlägsna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in