Citat:
Ursprungligen postat av
Draken55
Ryssland kan ha, ja men allt är beroende på hur den politiska scenen utvecklar sig, mer i den riktning vi fått se de sista 5.8 åren och det blir ingen bra ekonomisk utveckling.
Hmm.., jag kan ju inte säga att Kina tex är någon vidare demokrati, Indien..., jo-vars men väljer nog att tro att det är "en hel del" korruption och fulspel där även.
Ryssland har ju inte historiken för en 100 % demokrati, och så tror jag det kommer att fortsätta. Landet är även enormt i sin storlek, så om en 100 % demokrati skulle införas tror jag det är bara en fråga om tid, tills landet splittras i mindre nationer. Det samma skulle ske i Kina även skall påpekas..
Detta är givetvis ledarskapet i Kreml (och Peking) medvetna om. Dvs "hårda nypor" kommer att användas om nödvändigt. Likaså är tex CIA medvetna om samma bräcklighet..
Samtidigt är nog ledarskapet medvetna om att man inte "hur som helst" kan blåsa sitt egna folk, tex man
hindrar ju inte längre Ryssar som önskar att flytta/lämna landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
storrap
Nej inte den löpande oljehandeln men väl investeringar i utrustningar för oljeutvinning.
Oljepriset har jojat runt kring 50-60 dollar länge nu. Skulle det öka triggas skifferoljeutvinningen i USA igång ordentligt och dämpar uppgången....
Kombinationen kleptokrati och råvaruberoende lär inte få några nyckel-kurvor att peka upp långsiktigt.
Sanktioner/na av alla slag drabbar ju inte Putins tjuvliga personligen så värst hårt så ev. reaktioner blir nog mest retorik o symbolrespons.
Är ju bosatt i Norge och här är "oljeanalyser" liksom närmast vardagen i ekonominyheter. Hursom.., det är mera koncensus att vid ett oljepris på 60 dollar fatet, så "kickar" frackingen in i en högre växel. Det är väntat att denna gräns går neröver med tekniska framsteg.
När det är sagt, så händer det en hel del i den Ryska energi-sektorn (ifrån idag) :
Russland, Kina og Frankrike starter opp gigantgassfelt i Arktis
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/12/08/195354676/russland-kina-og-frankrike-starter-opp-gigantgassfelt-i-arktis
Det finns
alltid en hunger på billig energi, oavsett sanktioner.