2017-12-08, 03:18
Medlem
Neurosias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Jag kan också skriva ett papper om jag har ADD, förstår dock inte hur det skulle bevisa något. Kan du inte förklara va det för något?
Du kan knappast skriva papper efter utredning och bedömning av läkare och psykologer.

Jag vet inte, jag har aldrig brytt mig om min diagnos. Ointressant.
Citera
2017-12-08, 03:28
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurosia
Du kan knappast skriva papper efter utredning och bedömning av läkare och psykologer.

Jag vet inte, jag har aldrig brytt mig om min diagnos. Ointressant.

Jag menar att det förklarar ju ingeting bara för det står på ett papper att du har ADD. Jaha, Vafan är ADD för något då?
Om man skriver att någon har ADD så borde det väl ändå finnas en förklaring vad det är för något nånstans.
Ganska oproffsigt kan jag tycka med av en läkare att inte förklara för dig vad ADD är. Man måste ju ändå få en insikt i sin funktionsnedsättning.

Jag skulle tippa på att den jävla läkaren o compani har gjort en utredning om något som han själv inte har någon saklig kunskap om.
Varför skrev han att du har ADD?
Du har inte ADD. Du har ADHD. Väldigt slarvigt att göra sånt misstag.

Gör man sånt stor slarv kan man nästan fråga sig om uteredningen verkligen gått rätt till.
Citera
2017-12-08, 03:59
Medlem
Neurosias avatar
Citat:
Jag menar att det förklarar ju ingeting bara för det står på ett papper att du har ADD. Jaha, Vafan är ADD för något då?
Om man skriver att någon har ADD så borde det väl ändå finnas en förklaring vad det är för något nånstans.
Ganska oproffsigt kan jag tycka med av en läkare att inte förklara för dig vad ADD är. Man måste ju ändå få en insikt i sin funktionsnedsättning.

Jag skulle tippa på att den jävla läkaren o compani har gjort en utredning om något som han själv inte har någon saklig kunskap om.
Varför skrev han att du har ADD?
Du har inte ADD. Du har ADHD. Väldigt slarvigt att göra sånt misstag.

Gör man sånt stor slarv kan man nästan fråga sig om uteredningen verkligen gått rätt till.
Jag tror nog att min utredning gått rätt till. Skillnaden mellan adhd addition var mina ögonrörelser.

Jag har aldrig varit intresserad av informationen och svårigheter att ta in information via hörseln ingår för mig.
Citera
2017-12-08, 05:48
Medlem
Peyzs avatar
man bör faktiskt med all rätt ifrågasätta allt som psykvården gör.
Man måste nästan bli expert själv för annars blir man överkörd. Exempelvis finns det as många som inte får någon CS utskrivet även fast CS är överlägset den bästa behandlingen som finns för ADHD och egentligen är all alternativ behandling rätt så värdelös utan CS involverat.
Det finns inget vettigt argument som talar för att inte behandla ADHD med CS.
Vissa läkare sitter och gissar vad dom tror är bäst utan att basera behandlingen i vetenskaplig grund. Det är helt sinnessjukt.
Jag vet inte hur många människor som blivit itutade att ADHD skulle innebära nån form av superkraft.. Vafan säger dom så för? ADHD är en funktionsnedsättning och det finns inga som helst fördelar i dagens samhälle att ha ADHD. Isf skulle vi se vissa områden där en majoritet av ADHD människor är signifikativ överlägsna.
Men det finns det inte. Alla studier som har gjorts pekar på att de med ADHD har problem med allt som dom stöter på i princip.
De flesta jag känner är helt övertyga att adhd är en sockersjukdom och alla med ADHD ska äta lågkolhydrat baserad kost. Detta rekommenderar vården på nästan alla ställen.. Men det finns inte en enda studie om att lågkylhydratkost ger några fördelar. Inte en enda. Däremot finns det en uppsjö av studier som pekar på att lågkolhydratkost har en negativ effekt och socker helst i ren form (flytande druvsocker) ska ingå i behandlingen i situationer där extra koncentration är nödvändigt exempelvis tentamen möten osv (små klunkar med kortare jämna intervaller då koncentrerar man sig bättre och orkar cirkus 15min längre give or take) och det här är riktigt gammal information.. ADD begreppet slopa dom egentligen på 70 talet nån gång?? Sjukt länge sen var det iallafall..

Psykvården kan inte ta ADHD seriöst vilket är sånt jävla problem. Alla har någon typ av uppfattning att ADHD bara innebär att man har svårt att sitta still och koncentrera sig. En majoritet tar inte adhd på allvar. Många tror att det räcker att ta en stark kopp kaffe och ta sig i kragen.

ADHD är en seriös jävla funktionsnedsättning och är faktiskt ett samhällsproblem. Låter så jävla löjligt i folks öron när jag säger att jag inte klarar av att sköta räkningar. Jag är inte korkad jag vet hur man gör. Min hjärna klarar inte av komma ihåg ordentligt det är det som är felet. Jag har inte den funktionen. Kan påminna mig massvis med gånger, skriva lappar osv för att komma ihåg. Ibland så kommer jag ihåg och ibland så blir det inkasso krav på inkasdo krav. För oftast kommer man på sig själv när man är någon annanstans. A just det räkningar och gör jag inte det direkt så blir det inte gjort. Mina tankar spinner iväg för mycket. Vid med ADHD måste få en direkt konsekvens av det vi gör annars blir saker o ting svåra att hantera. Min omgivning måste anpassas till mig och inte jag till min omgivning. och jag vill säga att det mer är en regel än ett undantag vare sig vi vill det eller ej. Det funkar exempelvis inte att ha ett arbete där man inte belönas för sin insats direkt.
Exempelvis sitta på kontor och skriva ut löner är alldeles för krävande. Men ett hantverkarytke ex finsnickeri eller smed passar som handen. Musik producering också najs. Bara man tycker det är kul då blir man manisk vissa perioder med och får mycket gjort. Lastbilschaufför ska nog de flesta med ADHD hålla sig borta från då vi har sån dålig jävla impulskontroll. Slutar nog lätt att man ligger i 140 med tungt jävla släp och är helt livsfarlig i trafiken. Impulskontrollen blir dock bättre med åren så det är väldigt individuellt.
Man ska satsa på yrken som kreativitet och allra helst estetiska yrken men man måste satsa tidigt för att kunna leva på det.
Det är sånt här psykvården ska hjälpa till med. Hur man enklast ska leva med ADHD. Men den hjälpen man får är ungefär att skriva allmännacka med flera påminnelser. Hur man skapar sig rutiner och hur viktigt det är att hålla dom.
Men dom pratar inte om hur jag ska styra upp mitt liv, hur jag ska hantera mina känslor på ett ordentligt både förebyggande och krissituationer. Min partner får ingen adekvat information om hur hon ska hantera mig, och jag klarar inte av att förklara för henne slutar bara med att hon tror jag överdriver och hittar på lite för att kunna slippa ansvar och använder ADHD som en ursäkt.
Mitt liv är piss och skit för jag klarar inte av något. Jag behöver stor hjälp för att få en karriär men eftersom jag gått ut gymnasiet så får jag inte det om jag inte bekostar den själv. Vilket jag har gjort, men det yrket visa sig vara väldigt väldigt fel. Så där slängde jag 200 lax i sjön. Jag har fan inte råd att satsa på något nytt.. ah då är det praktik som gäller på något jävla piss jobb. Inte nog med att jag vet att jag kommer tröttna på det jobbet om några månader. Jag ska slita häcken av mig gratis. Men jag har ADHD jag klarar inte av att göra något som lönar sig i framtiden. Jag behöver min belöning direkt annars tappar jag fokus. Jag är inte lat. Åter igen min hjärna kan inte tänka i såna banor.
Hade bara skolan förstått i tid att jag hade ADHD så hade jag haft en mycket bättre chans att styra upp mitt liv jag har dessutom ett iq på 125 vilket är ganska högt även om det inte jätte imponerande. Jag är inte korkad de är de jag vill ha sagt.
Nä istället fick jag vänta tills 28 års ålder tills jag till slut kunde erkänna för mig själv att jag har adhd. Det äckliga är att de flesta som får diagnosen sent har egentligen alltid vetat om det men pga skam så övertalar man sig att det inte är så. Jag har Mao suttit och rullat tummarna i 28 år. Hela min uppväxt är förstörd tack vare att skolan inte fångar upp de med adhd som de borde. Ungefär 2 procent av befolkningen får diagnosen ADHD men forskningen uppskattar att minst 4 procent av befolkningen har ADHD. Det kan röra sig om 5-6 procent men den siffran är ännu väldigt osäker.
Det innebär alltså att minst 201 100 människor i Sverige inte kommer få sin diagnos. Det innebär alltså att 200 000 människor kommer ha svåra problem att lyckas med skolgång, 200 000 kommer bli djupt deprimerade i tonåren, 200 000 människor som inte har problem i hela sin vardag aldrig kommer få den hjälp dem behöver. Många av dessa kommer börja med droger som sen leder till kriminalitet eller så börjar dom sin kriminella bana långt innan drogerna. En stor majoritet är dömda av att aldrig ha en riktigt relation vi klarar inte det.
Hade Sverige bara snappat upp alla tidigt så hade många kunnat ha en vettig skolgång och sen karriär istället för att kosta massa bidrag, rättegångar fängelsevistelser etc.

Nä istället pratar man om att de med adhd är en superkraft och lite koncentrationssvårigheter har väl alla
Och att adhd har blivit en mode funktionsnedsättning som överdiagnoseras. "det är coolt att säga att man har adhd" och många försöker nog lura till sig en diagnos bara för att få amfetamin utskrivet.
och jag blir så irriterad, för det är just sånt här jävla skitsnack som gör att ingen tar adhd seriöst.

Jag lovar att din jävla häxdoktor på psyk inte har en jävla aning. Utan han har bara följt bett dig fylla i alla jävla papper och sen följt de ansvisningarna som måste få höra från din dig ex sambo gammal vän oh någon förälder eller lärare. Ex uppstår alla problem i tonåren så failar man och där hade de flesta läkare nöjt sig. Problemet är bara att har man adhd så har man inte riktigt en klar bild hur man var som ung. Föräldrar kan ha en tendens att försköna och vänner och sambo ser faktiskt inte allt.
Min jävla psykoktor börja också prata om add just för att jag är en lugn person och att jag alltid varit lugn så då kunde jag inte ha ADHD. Dock har jag fått förklarat från gamla klasskamrater att jag vad super ADHD och var as irriterande för jag alltid förstörde lektionerna om. Jaha det minns inte jag. Nästan alla med adhd är hyperaktiva i låg ålder och detta försvinner ganska kraft ganska precis runt 16 års ålder. Adhd har nämligen olika stadier och förändras med tiden. Det vet inte många läkare heller om och de flesta vuxna har inte visar lika starka symtom längre som dom hade när dom var små och de måste man ta hänsyn till.

Jag tjata i 2 års tid på psyk att jag vill ha en utredning men det trodde dom va osannolikt. Jag fick till slut sätta mig och plugga som en idiot själv och bli expert på ämnet så jag kunde förklara för dom varför jag har ADHD.
För vet man inte riktigt vad adhd innebär så är det svårt att förklara varför man har det. Samt ett vanligt problem med de som har adhd är att vi skäms därför ljuger vi om sanningen. Det är skitjobbigt att erkänna att man ibland får vansinnesutbrott eller att min lägenhet är en enda röra att det går fint på jobbet osv. För man tänker hela riden att allt är så löjligt och att man ska göra bättre ifrån sig framöver för allt år så självklart. Men det kommer aldrig bli annorlunda.

Mycket riktigt hade jag ADHD och SCT. Det är alltså den grövsta formen för alla problem blir så mycket större.
Sen måste man tjata om CS är nödvändigt och det är väldigt enkelt
ADHD är en neuropsykiatrisk nedsättning
Självklart har då neuropsykiatriska mediciner en roll att spela.
Min hjärna klarar inte skicka ut signalerna till frontalloben ordentligt och med andra så fungerar inte min frontallob som den ska. CS förstärker dessa signaler och gör frontalloben mer aktiv och fungerar således också bättre. Det är speciellt nödvändigt mellan 10 - 20 år varje dag eftersom hjärnan växer och stimuleringen är nödvändigt för utvecklingen.
Aja det jag vill komma fram till är att jag är missnöjd över psyk om jag kanske råka va otydligt.
Citera
2017-12-08, 06:01
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Jag tror nog att min utredning gått rätt till. Skillnaden mellan adhd addition var mina ögonrörelser.

Jag har aldrig varit intresserad av informationen och svårigheter att ta in information via hörseln ingår för mig.

Möjligt, eller så är det bara slutsatsen som varit korrekt. Tvekar inte en sekund att du har ADHD. Men jag tycker ändå man kan ifrågasätta varför han sätter en diagnos som inte funnits sen 70 talet.

Du förklarar ögonrörelser och information via hörsel. Det är ju väldigt luddig beskrivning. Sa din läkare så?
Med andra ord går det inte att prata med dig för du uppfattar inte ljud. Då borde du nog kolla hörseln eller om det finns någon skada i ditt i de centra som kontrollerar hörseln...
Jag kan sätta 100 spänn om du spelar cs så uppfattar du all nödvändig information som du behöver uppfatta.
Isf har du inget problem med att uppfatta ljud. Du är som alla andra och svävar iväg i egna tankar hela tiden i situationer som är tråkiga obekväma och lite ångestladdade. Blir lätt att andra ljud liksom dimmas ner då.
Jag är likadan helt plötsligt när någon pratar med mig börjar jag ex tänka på att skägget klias och jag måste raka mig, sen tänker jag att jag tycker jag har ganska snygg skäggväxt och sen börjar jag tänka på en kompis som inte inte har något skägg alla, sen börjar jag tänka på den sjuka historien han drog om arab sen tänker jag på vad fan får någon att bli självmordsbombare och sen tänker jag när jag var liten och gjorde egna bomber hur kul det va och om jag hade kunnat gjort det bättre idag sen kommer jag på att de var då jag fick min första flickvän så håller det på så sen nånstans i det här surret så börjar farsans röst helt plötsligt höras lite vagt och jag kommer på ajust det han snackar med mig och jag har inte hört ett jävla ord.
Eller så kan de va så att jag tänker väldigt ingående om ett och samma ämne. Alla med adhd har det så.
Ett tips om du verkligen måste koncentrera dig ex vid möten få i dig flytande druvsocker i flytande form
Juice brukas rekommenderas men jag föredrar vanlig 50cl redbull och man ska sippa hela tiden. Kom inte dit med magen full du ska ha tom mage så du har så mycket blod som möjligt i hjärnan.
Ladda gärna en 20-30minuter innan att få i dig socker. Men små klunkar det är viktigt. Jag dubblar även min cs dos då jag inte äter varje dag så har jag reserver.
Strattera är jävligt värt att få utskrivet med.

Men rätta mig om jag har fel.

Vad exakt var utmärkande med dina ögonrörelser och dess samband till diagnosen?
Senast redigerad av Peyz 2017-12-08 kl. 06:19.
Citera
2017-12-08, 09:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Klart att det finns. Jag har den på papper. Däremot vet jag inte vad sct är för något...
https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT
Citera
2017-12-08, 10:15
Medlem
Neurosias avatar
Citat:
Möjligt, eller så är det bara slutsatsen som varit korrekt. Tvekar inte en sekund att du har ADHD. Men jag tycker ändå man kan ifrågasätta varför han sätter en diagnos som inte funnits sen 70 talet.

Du förklarar ögonrörelser och information via hörsel. Det är ju väldigt luddig beskrivning. Sa din läkare så?
Med andra ord går det inte att prata med dig för du uppfattar inte ljud. Då borde du nog kolla hörseln eller om det finns någon skada i ditt i de centra som kontrollerar hörseln...
Jag kan sätta 100 spänn om du spelar cs så uppfattar du all nödvändig information som du behöver uppfatta.
Isf har du inget problem med att uppfatta ljud. Du är som alla andra och svävar iväg i egna tankar hela tiden i situationer som är tråkiga obekväma och lite ångestladdade. Blir lätt att andra ljud liksom dimmas ner då.
Jag är likadan helt plötsligt när någon pratar med mig börjar jag ex tänka på att skägget klias och jag måste raka mig, sen tänker jag att jag tycker jag har ganska snygg skäggväxt och sen börjar jag tänka på en kompis som inte inte har något skägg alla, sen börjar jag tänka på den sjuka historien han drog om arab sen tänker jag på vad fan får någon att bli självmordsbombare och sen tänker jag när jag var liten och gjorde egna bomber hur kul det va och om jag hade kunnat gjort det bättre idag sen kommer jag på att de var då jag fick min första flickvän så håller det på så sen nånstans i det här surret så börjar farsans röst helt plötsligt höras lite vagt och jag kommer på ajust det han snackar med mig och jag har inte hört ett jävla ord.
Eller så kan de va så att jag tänker väldigt ingående om ett och samma ämne. Alla med adhd har det så.
Ett tips om du verkligen måste koncentrera dig ex vid möten få i dig flytande druvsocker i flytande form
Juice brukas rekommenderas men jag föredrar vanlig 50cl redbull och man ska sippa hela tiden. Kom inte dit med magen full du ska ha tom mage så du har så mycket blod som möjligt i hjärnan.
Ladda gärna en 20-30minuter innan att få i dig socker. Men små klunkar det är viktigt. Jag dubblar även min cs dos då jag inte äter varje dag så har jag reserver.
Strattera är jävligt värt att få utskrivet med.

Men rätta mig om jag har fel.

Vad exakt var utmärkande med dina ögonrörelser och dess samband till diagnosen?
Jag diagnosticerades 2009 så det är ganska långt ifrån 70-talet liksom att det var på neurologisk institutet. Sedan så är jag född med mycket finare hörsel än andra och jag spelar inte spel pga bristande intresse. Jag har svårigheter att förstå information och särskilt om den inte kommer via samtidiga visuella intryck.

Jag vet inte mer än att de filmade ögonens rörelser under samtidiga datorprogram jag fick spela.

Jag är svår koffeinist och var faktiskt helt utan i två veckor nyligen och kände mig mycket bättre mentalt.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT
Men det menas vara en distinkt gräns mot adhd? Då är det ju inte riktigt add eftersom exempelvis jag flyter emellan diagnoserna men som det stod i länken, har svårt att påbörja eller komma igång med uppgifter. Jag förstår även knapp information och accelererar efter viss tid, till skillnad från människor med adhd som många gånger snabbt kan ta in information och sedan splittras.
Citera
2017-12-08, 11:00
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Jag diagnosticerades 2009 så det är ganska långt ifrån 70-talet liksom att det var på neurologisk institutet. Sedan så är jag född med mycket finare hörsel än andra och jag spelar inte spel pga bristande intresse. Jag har svårigheter att förstå information och särskilt om den inte kommer via samtidiga visuella intryck.

Jag vet inte mer än att de filmade ögonens rörelser under samtidiga datorprogram jag fick spela.

Jag är svår koffeinist och var faktiskt helt utan i två veckor nyligen och kände mig mycket bättre mentalt.

Men det menas vara en distinkt gräns mot adhd? Då är det ju inte riktigt add eftersom exempelvis jag flyter emellan diagnoserna men som det stod i länken, har svårt att påbörja eller komma igång med uppgifter. Jag förstår även knapp information och accelererar efter viss tid, till skillnad från människor med adhd som många gånger snabbt kan ta in information och sedan splittras.

ADD finns inte längre. Du har ADHD inte ADD för det finns inget som heter ADD.
Vi är alla människor och vi är olika. Därför kan adhd skiljas från person till person. Men allt är adhd.
I grund och botten handlar ADHD om självkontroll och självreglering. Vi klarar inte rikta fokusen rätt. Vi har inga problem med att förstå att ta in. Vi är inte korkade. Vi har problem att lägga fokusen rätt och därmed så är det ett problem att ta in vissa saker men samtidigt så saker som vi tycker är roliga kan vi bli helt maniska och ta in information och koncentrera sig på uppgiften hur lätt som helst. Därför är det viktigt att miljön är anpassad till vår förmåga och inte tvärtom.
Citera
2017-12-09, 16:34
Medlem
Har läst runt massor om ADD på webben nu och tillslut halkade jag in här. Jag kan ju inte påstå att jag blev mindre förvirrad nu när jag just läste att ADD inte finns? Men något som kallas SCT?

Tycker en del grejer stämmer in rätt bra. Angående koncentrationsproblem tex när jag ska lyssna på personer som pratar kan jag komma på mig själv efter en stund att jag står och tittar på personen och ser munnen röra sig medans jag själv står och tänker på något helt annat.. det brukar bli att man nickar och håller med ungefär. Det sker vanligtvis även vid intressanta saker, om man skulle sitta och glo på en bra film eller serie så kan detta upprepa sig många ggr. Jag kan klara att koncentrera mig en stund men faller hela tiden bort och svävar iväg bland andra tankar.

Skulle säga att ju mer ointresserad jag är desto värre blir det med fokus/koncentration. Och skulle jag ha nåt litet olöst problem som ligger och gnager i bakhuvudet (kan vara nån liten grej bara) då är det ännu sämre med koncentrationen.

Ofta kan jag känna en viss kaos när jag kommer in i ett varuhus efter en dag på jobbet. Det är mycket folk och jag skall leta efter varor, då blir det svårt att hitta det man letar efter och synfältet känns mest suddigt och kan till och med svaja lite.

Har funderat på att kontakta VC och se om de kan följa upp och gå vidare om det skulle behövas. Det är såklart ett problem för mig, och de finns fler punkter. Tänkte jag kunde börja med själva koncentrationen. Samtidigt skulle jag vilja ha lite mer ”kött på benen” innan jag gå vidare.
Citera
2017-12-09, 17:55
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzman
Har funderat på att kontakta VC och se om de kan följa upp och gå vidare om det skulle behövas. Det är såklart ett problem för mig, och de finns fler punkter. Tänkte jag kunde börja med själva koncentrationen. Samtidigt skulle jag vilja ha lite mer ”kött på benen” innan jag gå vidare.

ADHD och ADD är samma sak. Man behöver inte ha någon Hyperaktivitet bara för man har ADHD. Iallafall ingen Hyperaktivitet som visar sig utåt. Det kan vara inåt istället, man blir disträ helt enkelt.

Gå inte till VC gå till öppenpsykiatrin direkt istället. Du kan göra egenremisa på 1177 hemsida så kommer psyk kontakta dig.

Den här snubben är as bra ifall du vill ha lite mer info
https://youtu.be/_tpB-B8BXk0

Här har du även bra info om SCT
https://youtu.be/ME4UoIWCs4s
Citera
2017-12-09, 18:38
Medlem
Citat:
ADHD och ADD är samma sak. Man behöver inte ha någon Hyperaktivitet bara för man har ADHD. Iallafall ingen Hyperaktivitet som visar sig utåt. Det kan vara inåt istället, man blir disträ helt enkelt.

Gå inte till VC gå till öppenpsykiatrin direkt istället. Du kan göra egenremisa på 1177 hemsida så kommer psyk kontakta dig.

Den här snubben är as bra ifall du vill ha lite mer info
https://youtu.be/_tpB-B8BXk0

Här har du även bra info om SCT
https://youtu.be/ME4UoIWCs4s

Okej såpass, tackar för infon. Jag ska kolla på länken du skickade och ordna en egenremiss om de känns aktuellt.
Citera
2017-12-09, 19:47
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spazzman
Okej såpass, tackar för infon. Jag ska kolla på länken du skickade och ordna en egenremiss om de känns aktuellt.

Att du misstänker är det väl aktuellt nog?
Behandlar man inte ADHD brukar det bara bli värre med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in