Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-12-09, 16:16
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Vissa hundar ser sig själva...man ska inte underskatta deras intelligens....ibland högre än..
Jag underskattar inte djurs intelligens, jag försöker se realistiskt och sakligt på det mesta och läser allt jag finner av intresse i ämnet. Läs tex. denna tråd som borde intressera dig, vilken handlar om empati hos djur; (FB) Vilka djur har empati?
Citera
2017-12-09, 19:02
  #98
Medlem
PhTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag underskattar inte djurs intelligens, jag försöker se realistiskt och sakligt på det mesta och läser allt jag finner av intresse i ämnet. Läs tex. denna tråd som borde intressera dig, vilken handlar om empati hos djur; (FB) Vilka djur har empati?

Ni som umgåtts med hundar måtte väl någon gång ha varit med om att hunden hjälper till att jämra sig. Om man ser eländig ut och klagar: "Oj, oj oj! Aaaaj, aaaj, aaj!" så gnäller hunden också eller ylar klagande och verkar olycklig.

Man kanske inte alltid riktigt uppskattar den formen av medlidande till fullo om orsaken till jämmern råkar vara t ex migrän, men ändå. Det värmer i hjärtat även om det inte precis lindrar i skallen.

Tolkningen att det rör sig om empati från hundens sida är svår att undvika, tycker jag.

Katten däremot flyttar sig möjligen till ett lugnare ställe där den kan sova vidare, ostört, utan Katzenjammer.
Citera
2017-12-09, 19:11
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhTD
Ni som umgåtts med hundar måtte väl någon gång ha varit med om att hunden hjälper till att jämra sig. Om man ser eländig ut och klagar: "Oj, oj oj! Aaaaj, aaaj, aaj!" så gnäller hunden också eller ylar klagande och verkar olycklig.

Man kanske inte alltid riktigt uppskattar den formen av medlidande till fullo om orsaken till jämmern råkar vara t ex migrän, men ändå. Det värmer i hjärtat även om det inte precis lindrar i skallen.

Tolkningen att det rör sig om empati från hundens sida är svår att undvika, tycker jag.

Katten däremot flyttar sig möjligen till ett lugnare ställe där den kan sova vidare, ostört, utan Katzenjammer.
Jag hävdar ju att djur har empati men givetvis i olika grad mellan arterna. Man kan inte jämföra katter med hundar på det viset, katter är inte flockdjur så de har ingen instinkt att visa sina känslor för några flockmedlemmar på samma vis som en hund. Däremot lever katter i grupp med sin kattmamma och syskon en viss tid, ibland ihop med andra kattmammor och deras kullar. Den domesticerade katten behåller lite av den gruppmentaliteten gentemot oss människor, det blir individuellt hur starkt detta band blir och mycket beroende på miljöfaktorer, dvs. hur människorna interagerar och förstår sig på katten som individ. Det blir OT att diskutera vidare i denna tråd.
__________________
Senast redigerad av lacrima 2017-12-09 kl. 19:16.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback