2017-12-09, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDemuynck
Jag har aldrig läst att han skulle ha flyttat till Solkusten.

Är du säker på det? (Vad har du fått det ifrån?)

Den senaste infon jag har är att han är bosatt utanför Barcelona och han efter återkomsten till Spanien inte har suttit frihetsberövad dock har han som nämnts reseförbud i väntan på att åtal skall väckas eller läggas ner.
Exakt, han bor ovanför den sk Solkusten, på samma sida landet men en bit ovanför. Tror han bor kvar i Girona, ett överklasställe utanför Barcelona.
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Det handlar givetvis inte bara om reseförbud till Sverige, utan generellt reseförbud. Han lever i en form av "kommunarrest" på den spanska ort där han bor. Passet har han måst inlämna till polisen, och han har (tror jag) fortfarande anmälningsplikt hos polis någon gång per vecka. Brottsutrednigen har pågått i ett par år nu, avseende penningtvätt - och den kanske kan fortsätta hur länge som helst. Visst kan han leva gott i Spanien, men att tala som honom som "en fri man" är ändå helt fel. Det finns villkorligt frigivna efter fängelsestraff, som har mindre av myndighetskontroll och inskränkningar i rörelsefriheten än JF.

Har du ngn källa på att det är som du skriver ovan?
Citera
2017-12-09, 15:59
Medlem
Han har ju fått tillbaka alla sina tillgångar i Spanien, han har varit synlig i Barcelona så han kan omöjligt ha kommunarrest då Barcelona och Girona är olika städer. Typ 10 mil.

Dessutom har han fått skadeståndet utbetalat, så vad kan återstå?
Citera
2017-12-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Exakt, han bor ovanför den sk Solkusten, på samma sida landet men en bit ovanför. Tror han bor kvar i Girona, ett överklasställe utanför Barcelona.

Har du ngn källa på att det är som du skriver ovan?

Ja, Magasinetparagraf. Kan dock ej länka nu.
Citera
2017-12-09, 16:41
Medlem
Citat:
Han har ju fått tillbaka alla sina tillgångar i Spanien, han har varit synlig i Barcelona så han kan omöjligt ha kommunarrest då Barcelona och Girona är olika städer. Typ 10 mil.

Dessutom har han fått skadeståndet utbetalat, så vad kan återstå?

Han har reseförbud - och det gäller väl resa utanför Spanien. Och dessutom förmodligen också anmälningsplikt en ggr/vecka hos TR i Spanien. Och troligen har han inte fått tillbaka passet.
Citera
2017-12-09, 16:51
Medlem
ganghatarens avatar
Tack för alla svaren. Reseförbud i solen kanske inte är så dumt. Mvh/ganghataren
Citera
2017-12-09, 17:24
Medlem
Citat:
Han har reseförbud - och det gäller väl resa utanför Spanien. Och dessutom förmodligen också anmälningsplikt en ggr/vecka hos TR i Spanien. Och troligen har han inte fått tillbaka passet.
Förmodligen anmälningsplikt, spekulerar du? Troligen inget pass? Vad vet du egentligen?

Han kan resa utan pass, inom EU. Så jag säger som han ovan, att vara placerad i solen som straff med Europas bästa uteliv, sin nattklubb, ja vad kan man mer önska sig, så är han straff ganska komiskt.
Citera
2017-12-09, 17:37
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Kan oredan vara inblandad i detta?

Beslaget var avsett att levereras till Barcelona och de inblandade som blivit gripna är alla från Barcelona-trakten.

Rena spekulationer från min sida men det skulle inte förvåna mig.

https://www.efe.com/efe/english/portada/spain-police-seize-5-8-tons-of-cocaine-hidden-in-colombian-shipping-container/50000260-3458929#

bra fråga.

Om vi nu hypotetiskt kommer fram till att han besitter på flera miljoner ( 10-100 ) tack vare att han "kommit undan" lagföring från detta.

Om han inte hade kommit undan hade han suttit 12 år ( effektivt ) i sverige med start som 38 åring år 2010. och sedan vidare skeppad till spanien där han får avtjäna ytterliggare 10 år (effektivt, maxstraffet skulle med största sannolikhet delas ut om det är miljarder kronor och tonvis kokain ).

12+10 = 22. han skulle kommit ut som sextioåring. När denna herre insåg en reell möjlighet till detta efter den fällande domen i tingsrätten misstänker jag starkt att han fick en rejäl tankeställare. Denna tankeställare har han nog fortfarande på sitt huvud med tanke på fortsatta misstankar.

Så nu till fråga, om han redan har 10-100 mille, är det värt att riskera resten av sitt liv bakom galler för att tjäna ytterliggare 50 mille när han redan har det gott beställt? För min del är svaret NEJ. För hans del, troligtvis nej också.

T ex så ser vi att han vill investera i saker, värdeppaper i schweiz och nattklubb i spanien. Det tyder på att han vill "fuskstarta" med narkotika och sen dra sig ur det och leva vitt sen.
Senast redigerad av cossinus 2017-12-09 kl. 18:13.
Citera
2017-12-09, 19:22
Medlem
Citat:
Förmodligen anmälningsplikt, spekulerar du? Troligen inget pass? Vad vet du egentligen?

Han kan resa utan pass, inom EU. Så jag säger som han ovan, att vara placerad i solen som straff med Europas bästa uteliv, sin nattklubb, ja vad kan man mer önska sig, så är han straff ganska komiskt.

Den som spekulerar, är ju du! Anmälningsplikten och reseförbudet är uppgifter ur Magasinetparagraf. Nu var det dock ett tag sedan det mig veterligt skrevs något om honom, men jag utgår ifrån att inget förändrats i det här avseendet.

Skulle han bege sig utomlands, vilet i och för sig går utan pass, skulle han ju bryta mot reseförbudet, så det tror jag inte han gör. Däremot fick han för ganska länge sedan dispens från reseförbudet för att hälsa på sin mormor i Sverige, enligt ovan nämnda källa.

Om du anser hans "straff" komiskt, är en annan sak. Glöm inte, att han satt häktad i 3,5 år - dock kom skadestånd därefter. Detta är ju dock inget straff, utan restriktioner m.a.a. pågående utredning. Jag vet inte om det finns någon tidsgräns i Spanien för hur länge man kan belägga någon med reseförbud.
Citera
2017-12-09, 19:50
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus

Så nu till fråga, om han redan har 10-100 mille, är det värt att riskera resten av sitt liv bakom galler för att tjäna ytterliggare 50 mille när han redan har det gott beställt? För min del är svaret NEJ. För hans del, troligtvis nej också.

T ex så ser vi att han vill investera i saker, värdeppaper i schweiz och nattklubb i spanien. Det tyder på att han vill "fuskstarta" med narkotika och sen dra sig ur det och leva vitt sen.

Jag tror inte är något val han gör. Han är redan så insyltad i livet så det är inget han bara kan ta sig ur. Och jag tror inte heller han vill. Oredsson har aldrig gjort det för pengarna. Han kommer ju redan från en välbeställd familj. Han har alltid gjort det för kicken och den går det inte bara att lägga av med.

Men jag tror att han nöjer sig med att hålla sig i bakgrunden och bara dra lite i trådarna.
Citera
2017-12-09, 19:58
Medlem
Citat:
Jag tror inte är något val han gör. Han är redan så insyltad i livet så det är inget han bara kan ta sig ur. Och jag tror inte heller han vill. Oredsson har aldrig gjort det för pengarna. Han kommer ju redan från en välbeställd familj. Han har alltid gjort det för kicken och den går det inte bara att lägga av med.

Men jag tror att han nöjer sig med att hålla sig i bakgrunden och bara dra lite i trådarna.

Du spekulerar ju bara hejvilt, utan något som helst faktaunderlag! Skulle JF vara den enda personen i kriminalhistorien, som misstänkts för grovt narkotikabrott i Spanien, eller?

Och du tror att han "inte kan ta sig ur". Jag tror inte JF är fullt jämförbar med mannen på din avatar...
Citera
2017-12-09, 20:01
Medlem
cossinuss avatar
Citat:

får man kickar av att hålla sig i bakgrunden och dra lite i trådar? nöjer han sig med en så låg profil kan han också dra sig ur.
Senast redigerad av cossinus 2017-12-09 kl. 20:06.
Citera
2017-12-09, 20:30
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Du spekulerar ju bara hejvilt, utan något som helst faktaunderlag! Skulle JF vara den enda personen i kriminalhistorien, som misstänkts för grovt narkotikabrott i Spanien, eller?

Och du tror att han "inte kan ta sig ur". Jag tror inte JF är fullt jämförbar med mannen på din avatar...

Det finns väl ganska mycket fakta för att Oredsson är en återfallsförbrytare?

Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
får man kickar av att hålla sig i bakgrunden och dra lite i trådar? nöjer han sig med en så låg profil kan han också dra sig ur.

Ja, typ som en alkis nöjer sig med att dricka några glas vin varje dag istället för som tidigare när denna i sina yngre dagar festade på mycket hårdare. Men det går inte att sluta helt...

Vidare tror jag inte att kartellen låter honom sluta.

Ni tror väl inte att han hade pengar för den ton hantering han misstänkts för?

Eller att man bara kritar sådana saker utan att man är "all-in"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in