2017-12-09, 16:11
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vi vet ju inte om det stod "personporträtt" i mailen. Men det är egentligen inte intressant heller, vad jag kan se.

Skitsamma vad det stod. De hade haft kontakt innan båtresan.

Dessutom fanns det inga indicier på att dansken var våldsbenägen. När det även finns vittnen som ser henne kliva ombord så måste man utgå från att Madsen är efterbliven om man tror att han kommer att gå bananas under tvåtimmarsresan. Skulle du utgå från att Madsen är efterbliven och inte kan sätta ihop 1+1?
Mycket av säkerheten för henne (och hennes kille) ligger i just detta. De vet var den andre är.
Citera
2017-12-09, 16:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Mänskliga naturen? Det finns olika kategorier människor som de facto beter sig mer djuriskt än vanligt civiliserat folk, även om de sällan mördar pga det och det är dels personlighetsstörda männniskor, folk med psykiska sjukdomar och neuropsykiatriska diagnoser, samt t ex frontallobsdemens Ofta har sådana individer svårt att tolka signaler ifrån andra och att hejda destruktiva impulser, vilket kan innebära gränslöst och egocentriskt beteeende. De är helt enkelt hjärnskadade/utvecklingsstörda och hissen går inte ända upp.

Jaha, och hur vet du att just den mannen som ber dig följa med i sin farkost-av-något-slag, inte lider av något av det där?

För övrigt syftade jag inte bara på våldtäkter i mitt inlägg. Det hände att de unga torparhustrurna lät sig pratas omkull av krinvandrande försäljare och luffare med the gift-of-the-gab, också... Läs Lo-Johansson eller Vilhelm Moberg t.ex.. Inget är nytt under solen, och den mänskliga naturen är, som sagt, sig lik genom århundradena.

Det är även därför det var så märkligt att pojkvännen lät K åka iväg ensam med en så pratglad och charmig karl, till en spännande miljö där - enligt M själv i flera intervjuer - de vanliga reglerna som gäller uppe på jordytan inte längre spelar någon roll. Hur kunde han lita så mycket på henne? Eller så försökte han hindra henne, men kunde inte gärna börja skrika och bråka och hålla fast henne mitt ibland deras vänner, och kokade inom sig när paret åkte iväg... Hoppas att han vågar tala öppet och ärligt på rättegången!
Citera
2017-12-09, 16:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Dessutom fanns det inga indicier på att dansken var våldsbenägen. När det även finns vittnen som ser henne kliva ombord så måste man utgå från att Madsen är efterbliven om man tror att han kommer att gå bananas under tvåtimmarsresan. Skulle du utgå från att Madsen är efterbliven och inte kan sätta ihop 1+1?
Mycket av säkerheten för henne (och hennes kille) ligger i just detta. De vet var den andre är.

Nej, jag skulle ju inte det. Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så borde K:s pojkvän ha varit alldeles tillräckligt orolig för att han skulle förföra henne, när han hade henne för sig själv på en brits med det gröna ljuset utanför fönsten, och känslan av avskildhet från den vanliga världen och dess normer. Och det är inte olagligt, särskilt inte i Danmark.
Citera
2017-12-09, 16:24
Medlem
Citat:
Då undrar man om det är polisen eller mamman som har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag tror båda kan ha rätt. Kanske Kim Wall skulle skriva både portrett OCH raketstory.

Kan nog vara som kugutt skriver, men om det som kan läsas i länken stämmer, verkar överenskommelsen i första hand gälla en intervju till grund för en artikel om PM som person.
Citera
2017-12-09, 16:25
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Nej, jag skulle ju inte det. Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så borde K:s pojkvän ha varit alldeles tillräckligt orolig för att han skulle förföra henne, när han hade henne för sig själv på en brits med det gröna ljuset utanför fönsten, och känslan av avskildhet från den vanliga världen och dess normer. Och det är inte olagligt, särskilt inte i Danmark.

Eller så är den vanliga världen och dess skeenden inte så som den skildras i porrfilmer. Där kan det räcka med att en lönnfet dansk med kamouflagefärgad sparkdräkt lyfter lite snett på ögonbrynen för att det ska fnittras och viljas idkas älskog. I verkligheten, mindre ofta.
Citera
2017-12-09, 16:25
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Ja, dom blev lurade. Ved at åka ut i full öppenhet, mörda henne, "setta av henne på land" och sen åka hem hadde ju Madsen et slags alibi. Kim Walls säkerhetstenk med att ta med sin pojkven til bryggan failade. Det gav i verkligheten Madsen alibi.
Citera
2017-12-09, 16:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men vem är det som hindrar dig att skriva vad du vill i tråden? Tiden innan mordet har diskuterats i hundratals inlägg nu.

Sen måste det inte alls finnas något Wall gjorde för att trigga Madsen. Om inte att finnas på rätt plats vid rätt tillfälle räknas som triggning. Rinkebyexemplet är ett klart riskbeteende, men det har Wall inte uppvisat i det här fallet. Givet vad som var känt den där dagen i augusti gjorde Wall endast samma som i princip vilken journalist skulle gjort.

Jag skriver vad jag vill och reaktioner är ju de förväntade, några går totalt bananas och vänder alla taggar utåt och läser vad jag skriver som fan läser bibeln.

Klart det måste finnas något som triggade Madsen annars skulle han ju inte ha gjort vad han gjorde, att KW var på fel ställe och plats tror jag inte var det som utlöste gärningen, något annat sparkade igång den skeve Madsen.
Citera
2017-12-09, 16:28
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Haha! Jag tror inte att det är nyttigt att vara så svartsjuk att man inte låter sin partner intervjua andra utan livvakt eller annan övervakare. Ett förhållande med så lite förtroende är dömt till döden såvida man inte använder sig av lite hedersvåld för att hålla den andra kvar.
Det är faktiskt vuxna skandinaver vi pratar om här.
Jösses.
Citera
2017-12-09, 16:30
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ja, dom blev lurade. Ved at åka ut i full öppenhet, mörda henne, "setta av henne på land" och sen åka hem hadde ju Madsen et slags alibi. Kim Walls säkerhetstenk med att ta med sin pojkven til bryggan failade. Det gav i verkligheten Madsen alibi.

Det failade inte alls. Madsen blev ganska snabbt misstänkt. Skulle tvärtom säga att Kim gjorde allt rätt och den efterblivne Madsen gjorde allt fel.
Citera
2017-12-09, 16:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag skriver vad jag vill och reaktioner är ju de förväntade, några går totalt bananas och vänder alla taggar utåt och läser vad jag skriver som fan läser bibeln.

Klart det måste finnas något som triggade Madsen annars skulle han ju inte ha gjort vad han gjorde, att KW var på fel ställe och plats tror jag inte var det som utlöste gärningen, något annat sparkade igång den skeve Madsen.

Nej det är inte ’klart det måste finnas nåt som triggade’. Bara för att du tror det, så är det inte så. Och triggades han kan det ha varit nåt som skedde dagar innan mordet. Det kan ha varit något till synes oväsentligt. Det kan ha varit Walls leggings. Eller något annat. Eller inget.

I vilket fall tror jag inte det var något Wall visste om eller kunde förutse

Den ende som vet sitter häktad och kommer få möjlighet att berätta. Det kanske han gör, eller inte. Och gör han det kan det bli en lögn. Vi får sväva i ovisshet.
Citera
2017-12-09, 16:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

What? Har Madsen alibi enligt dig nu? Vet du vad alibi innebär?
Citera
2017-12-09, 16:52
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Tack vare duktiga danska poliser kom dom snabbt på spåret av Madsen. Svenska polisen hadde vel antagligen arbetat med " kurdspåret" än i dag.

Bullshit. Det fanns aldrig något annat än att Madsen åkte fast som kunde hända, oavsett vilken polis det hade varit. Hur långt tror du han kunnat köra den där skorven?
Hans saga var slut innan han avlägsnat den första lemmen. Var bara en fråga om tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in