Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Mänskliga naturen? Det finns olika kategorier människor som de facto beter sig mer djuriskt än vanligt civiliserat folk, även om de sällan mördar pga det och det är dels personlighetsstörda männniskor, folk med psykiska sjukdomar och neuropsykiatriska diagnoser, samt t ex frontallobsdemens Ofta har sådana individer svårt att tolka signaler ifrån andra och att hejda destruktiva impulser, vilket kan innebära gränslöst och egocentriskt beteeende. De är helt enkelt hjärnskadade/utvecklingsstörda och hissen går inte ända upp.
Jaha, och hur vet du att just den mannen som ber dig följa med i sin farkost-av-något-slag, inte lider av något av det där?
För övrigt syftade jag inte bara på våldtäkter i mitt inlägg. Det hände att de unga torparhustrurna lät sig pratas omkull av krinvandrande försäljare och luffare med the gift-of-the-gab, också... Läs Lo-Johansson eller Vilhelm Moberg t.ex.. Inget är nytt under solen, och den mänskliga naturen är, som sagt, sig lik genom århundradena.
Det är även därför det var så märkligt att pojkvännen lät K åka iväg ensam med en så pratglad och charmig karl, till en spännande miljö där - enligt M själv i flera intervjuer - de vanliga reglerna som gäller uppe på jordytan inte längre spelar någon roll. Hur kunde han lita så mycket på henne? Eller så försökte han hindra henne, men kunde inte gärna börja skrika och bråka och hålla fast henne mitt ibland deras vänner, och kokade inom sig när paret åkte iväg... Hoppas att han vågar tala öppet och ärligt på rättegången!