2017-12-09, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis - och det är just därför det är så otroligt hemskt. Han visste exakt vad han gjorde.
Ja, det är min uppfattning också.
Citera
2017-12-09, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det kan man naturligtvis försöka göra. Många experter, t.o.m rättspsykiatriker har blivit lurade (men snabbt insett att de har gått i fällan). Ännu värre för vanligt folk.

Men däremot kan man till viss del hjälpa barn som har såna tendenser såsom Tvångssyndrom, och senare när de är ungdomar, med Uppförandestörning (som först vid 18 års ålder får diagnosticeras som Psykopater eller ej).

De får lära sig vad som är acceptabelt eller ej. Hur andra tänker, vad andra vill, hur andra fungerar. Det är en jättelång process som måste börja så fort man ser tendenserna men som ändå inte alls är givet att det fungerar. Tvärtom. I värsta fall lär de sig bara att bli ännu skickligare i sina manipulationer.

Självklart vore det fantastiskt om det gick att bota en psykopat, men tyvärr tror jag inte det går så bra. Inget har hittills fungerat någonstans.
Frågan är mycket intressant men kanske något OT i denna tråden.
Senast redigerad av NurseRatched 2017-12-09 kl. 02:26. Anledning: Rättar skrifel
Citera
2017-12-09, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nja nu råder jag mina tonårsbarn att inte släppa in någon okänd som ringer på dörren. Det gäller även mina åldriga släktingar. Själv skulle jag också vara försiktig, kontrollera leg eller namnskylt på hantverkare och bara låta dem komma in om vi avtalat tid.[ Och då är jag ändå i mitt eget hem med tillgång till fungerande mobiltelefon, extra utgång och en okänd inkräktare som inte säkert kan veta om inte Magnus Samuelsson ligger och sover i rummet intill när jag skriker på hjälp.
Inget av detta hade KW i u-båten.

Hur kan du ens tänka tanken att KW har minsta skulld till att bli styckmördad?? Eller får "skylla sig själv". Du måste vara tokig som tror att en enda normal människa tycker så.

Det som är intressant att dryfta är varför KW släppte säkerhetstänket och varför hennes vänner på kajen verkar ha gjort detsamma. Vad gjorde PM så ofarlig och u-båts turen så säker?
Vad hjälper dig ett leg eller namnskylt? Kim visste säkert att Peter Madsen var den personen.
Han var en välkänd,omtalad person och de hade en avtalad tid.
Hjälpte det Kim? Så vad vad ska du göra om hantverkaren hoppar på dig bakifrån och håller en vass kniv mot din strupe samtidigt som han väser,-ett ljud och jag skär halsen av dig?
Citera
2017-12-09, 03:25
Medlem
LucNNs avatar
Ursäkta... alla tjatar om säkerheten på Nautilus. Får man fråga exakt hur detta är relevant? Alltså:

Antingen så är Nautilus farlig, annars ofarlig. Antingen trodde Kim att Nautilus var farlig, annars trodde hon den var ofarlig, annars hade hon ingen förmodning. Om hon trodde den var farlig, då var hon riskbenägen, annars inte. Får man sen fråga: OCH?!
Citera
2017-12-09, 03:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ursäkta... alla tjatar om säkerheten på Nautilus. Får man fråga exakt hur detta är relevant? Alltså:

Antingen så är Nautilus farlig, annars ofarlig. Antingen trodde Kim att Nautilus var farlig, annars trodde hon den var ofarlig, annars hade hon ingen förmodning. Om hon trodde den var farlig, då var hon riskbenägen, annars inte. Får man sen fråga: OCH?!

Om KW trodde att u-båts turen kunde vara farlig men ändå tog risken - ja då var hon väl riskbenägen.
Då inställer sig frågan vilka vibbar hon fick av PM? Var han obehaglig eller skrämmande - men tog hon ändå risken där också? Frågan är i så fall varför hon gjorde det utan back-up iform av medpassagerare eller bad vännerna på kajen vänta på henne?
Eller är PM en duperande psykopat som iskallt lurade alla?

Det torde om inte annat vara intressant för PMs farlighetsbedömning och påföljd. Är han bra på duperingsförmåga är han ju ännu farligare när han ska få permissioner eller bli villkorligt frigiven.
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-09 kl. 03:48.
Citera
2017-12-09, 04:08
Medlem
Citat:
Måste tyvärr göra dig besviken - den här tråden är ingen domstol.
Ingen har heller ens kommit på tanken att anklaga KW för något brottsligt. Däremot tycker de flesta att PM hör hemma bakom galler.

Hela upprinnelsen till varför KW alldeles ensam gled iväg på u-båten med PM är märklig. När hennes vänner satt på kajen - och därefter gick hem utan att kolla om KW kom tillbaka. Antagligen en stor del av förklaring till hur detta hemska brott kunde ske just i dessa förhållanden. Var det planerat och överlagt av PM? Var lurade han i alla?

Men som så ofta tolkas minsta lilla diskussion om offrets förehavande före brottet som om det handlar om att lyfta skulden från mördaren??? Det är absurt och totalt fel!
Men vill man feltolka finns det tyvärr inget att göra. Då blir man kvar i sin okunnighet om upprinnelsen och bakomliggande skäl till att brottet skedde. Frågan är väl varför man deltar i denna tråd om man håller händerna för ögon och öron och inte vill veta något mer?
1/ Men ingen vet! Det var väldigt förvirrande info från början. I flera dagar har jag läst samtliga tidningsartiklar och det står olika uppgifter. Allt från att hennes pojkvän sökte henne under torsdagskvällen utan att få svar och därefter kontaktade polis.
Till att det var hennes anhöriga som sökte henne förgäves samt ringde från Sverige och anmälde henne försvunnen.

2/ Vad vill ni med denna lilla faktainfo som finns komma fram till, samt "lära er av detta fallet"?
Ska vi införa en lag på att alla kvinnor samt män alltid måste jobba minst två och två?
Att kvinnor måste ha en make hemma och aldrig bo själv?
Att barn/ungdomar aldrig någonsin får vistas ensamma ute, utan en vuxen som följer efter dem?

Vad finns det att feltolka?
Upprinnelsen: En intervju som vi inte närmare vet omständigheterna kring.
Bakomliggande skäl: Det behöver ingen fundera på.
En lustmördare som valde att förverkliga sin fantasi. Han kunde valt att låta bli.
Citera
2017-12-09, 04:45
Medlem
Citat:
Av det jag läst har jag förstått det som att ingen väntade på kajen på KW och att pojkvännen vaknade och upptäckte att KW inte kommit hem till hans lägenhet i Köpenhamn och därför vid 02.30 ringde polisen som i sin tur kontaktade sjöräddningen. Men jag kan naturligtvis har fått det hela om bakfoten, det kanske inte alls gick till så?

Jo det är nog så att kvinnliga anställda som gör hembesök ofta anses behöva vara två. Vad kanske är ännu mer tänkvärt att det i "metoos" svallvågor redan har uppstått diskussioner om att även män som jobbar med kvinnliga kunder/patienter/brukare bör jobba tillsammans med en kollega för att minimera risken för beskyllningar om sexuellt ofredande.

Manliga gynekologer överväger att anställa en extra assistent enbart för att skydda sig mot anklagelser. Vi får väldigt dyr vård på detta sätt...
Om du går igenom svenska/danska tidningsartiklar så lovar jag dig att du vet mindre när du slutar än när du börjar.
I några artiklar står det att pojkvännen ringde polis efter att Nautilus ej kommit tillbaka till kaj osv olika uppgifter fram och tillbaka. Kan nog vara säker på att han anmälde henne som FÖRSVUNNEN kl 02.30. Men resten är höljt i dunkel.
Tyvärr får vi nog inte veta något närmare om det förrän nästa år.
Jag litar på Trelleborgs Allehanda som har en lång tidslinje.
Jag inbillar mig att hennes hemstad är noga med fakta samt rättar efter hand om någon info är fel.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-12-09 kl. 04:48.
Citera
2017-12-09, 05:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Om du går igenom svenska/danska tidningsartiklar så lovar jag dig att du vet mindre när du slutar än när du börjar.
I några artiklar står det att pojkvännen ringde polis efter att Nautilus ej kommit tillbaka till kaj osv olika uppgifter fram och tillbaka. Kan nog vara säker på att han anmälde henne som FÖRSVUNNEN kl 02.30. Men resten är höljt i dunkel.
Tyvärr får vi nog inte veta något närmare om det förrän nästa år.
Jag litar på Trelleborgs Allehanda som har en lång tidslinje.
Jag inbillar mig att hennes hemstad är noga med fakta samt rättar efter hand om någon info är fel.

"Trelleborgs Allehanda" har haft bra artiklar ja. Vi får väl lita på denna svenska motsvarighet till Times och CNN.
Godnatt!
Citera
2017-12-09, 05:49
Medlem
Citat:
"Trelleborgs Allehanda" har haft bra artiklar ja. Vi får väl lita på denna svenska motsvarighet till Times och CNN.
Godnatt!
Men jag kom just på något som du kan fundera på.
Tror du att det hjälpt om Kim haft sin pojkvän med om PM fick mord i sinnet?
I amerikansk krim.historia finns det många sådana fall. Man mördar pojkvännen först.
Och sedan utsätter man kvinnan för allehanda rysligheter liggandes brevid sin döde pojkvän/man.
Innan hon slutligen mördas också.
Lite för trött för att googla länkar.
Så om man träffar en sexualsadistisk lustmördare av PMs kaliber så spelar det nog ingen roll./Natti!
Citera
2017-12-09, 10:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men jag kom just på något som du kan fundera på.
Tror du att det hjälpt om Kim haft sin pojkvän med om PM fick mord i sinnet?
I amerikansk krim.historia finns det många sådana fall. Man mördar pojkvännen först.
Och sedan utsätter man kvinnan för allehanda rysligheter liggandes brevid sin döde pojkvän/man.
Innan hon slutligen mördas också.
Lite för trött för att googla länkar.
Så om man träffar en sexualsadistisk lustmördare av PMs kaliber så spelar det nog ingen roll./Natti!

Ja det är svårt sia om vad som kunde hindrat PMs överfall - förutom att hon aldrig satt sig i hans plåtgrotta.
PM ser ju inte så stor och stark ut - risken att ett överfall misslyckas var nog betydligt större enligt PMs kalkylerande om KW inte varit helt ensam med honom. Var upprinnelsen att PM blev avvisad när han förväntade sig sex med KW, så hade nog inte denna förväntan uppstått om fler, t ex pojkvännen, varit med ombord.

I USA är skjutvapen mycket vanliga - det är lätt att tvinga någon under vapenhot eller till och med döda någon utan att ens vara nära vederbörande. PM verkar inte haft något skjutvapen enligt vad som framkommit.
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-09 kl. 11:14.
Citera
2017-12-09, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej, Det är det inte.

Varje år dödas ca 17st kvinnor av sina närstående. Om Kim inte hade valt en missbrukare eller en psyksjuka människa eller en som är både och då är risken minimal att hon skulle ha blivit dödad av sin närstående. Det handlar om 1-2 kvinnor per år.

Förra året dödades 10 kvinnliga journalister i tjänst. SÅ risken är mångdubbel att dödas på jobbet än hemma. Lite beroende dock i vilka kretsar man umgås i.

Och om du nu inte ska fortsätta på den enkla banan att du jämför äpplen med päron: Hur många svenska kvinnliga journalister dör per år i tjänst?

Varför kan du inte bara erkänna att din analys brustit totalt i fallet Kim Wall. Hon var en duktig journalist som var på felplats vid fel tidpunkt och råkade ut för en manipulativ fullblodspsykopat som mördade henne på en färd alla journalister före henne överlevt.

Blir jag t.ex dödad av en rattfyllerist, så är det inte JAG som gjort fel som var "riskbenägen nog" att våga vistas i trafiken. Det var inte heller min mammas fel.

Du är också dödlig och kommer dö en dag, vem vet av vad. Många saker i livet vet vi inte, men kasta inte din ångest över det på andra människor och deras anhöriga, lär dig istället hantera den ovisshet vi alla lever med på ett vettigt sätt som inte skadar andra.
Citera
2017-12-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Välgörande för diskussionen att KW,s agerande fortfarande diskuteras trots ihärdigt motstånd, för att kunna analysera vad som hänt så måste alla parametrar vara med i händelseförloppet.

Tråkigt nog i kriminaltrådar så får man inte diskutera hur offret har agerat när det är en kvinna som är offret, är offret däremot en man så är det inga problem alls, då kan hans agerande och görande utan problem diskuteras.

Ett exempel är ju G*ran M*ller i Arbogafallet (Johanna Möller).

Han dog ju på grund av att pengarna för A*i frös inne samtidigt som han ströp pengatillförseln till sin skeva dotter.

Likväl är ju han ett offer.
Jag tycker inte att man kan jämföra detta målet med Rudholm-fallet.

Gör bara tankeexperimentet att, allt annat lika, Madsen hade varit en hedersknyffel. Ja då hade KW varit i livet idag.

Att unga människor har litet äventyrslystnad är ju inget som ska innebära att de blir styckmördade, speciellt ofta. I det avseendet är nog det här fallet unikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in