2017-12-08, 18:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Där har du svaret. Bostadsmarknaden är inte en fri marknad.
Byt ut Lexusen mot Drabant och tänk DDR istället.
Det ger en bättre beskrivning av hur bostadsmarknaden fungerar i Sverige.
De stackars östtyskarna trodde de fick något i klass med en Lexus medan omvärlden växlade mellan att tycka synd om dem eller skratta åt dem.
I Östtyskland, precis som i alla kommunistiska länder, var bostaden en rättighet. Alla hade rätt till en bostad. Det fanns inga hemlösa i DDR, det fanns inga hemlösa i Sovjet. Det är bara i västvärlden, där bostaden är en handelsvara, som vissa blir utan.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Några exempel:
Stockholm marknadsförs som staden vid vattnet. Samtidigt inför i princip generellt byggförbud vid vatten.
Vi har enorma ytor lämpade för exploatering och byggnation. Som inte får bebyggas.
När det byggs måste allt följa samma mallar. Det är svenska arkitekternas modetrend som styr.
Finansieringen förutsätter centralorter. Bygga billigt på landet med liten risk i kronor är ointressant.
Kommunala regler för vatten och avlopp är inget annat än en dold skatt som fördyrar helt i onödan.
"Regler för vatten och avlopp"? Ja, försök klara dig utan...
Folk kan inte bo på landet, eftersom jobben finns i stan. Och varför ska man bo vis vattnet? 99,95 av all mark ligger inte vid vatten.
Citera
2017-12-08, 18:59
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Man måste förstås införa marknadshyror, alltså sluta ljuga om vad mark och bostäder faktiskt är värda, för att kunna finansiera något bostadsbyggande. Om ingen vet huruvida det skapar eller förstör välstånd att bygga grej X, då kommer alla förnuftiga att avstå och de som försöker kommer att misslyckas. De kommer att göra samhället fattigare därför att staten höll hemligt vad värdet av att bo är. Investeringskalkylen har en variabel för det och när den är fel så blir svaret också fel. Det går inte att tycka bort att det är så. Det är sånt som sossar och borgare aldrig har fattat. De har ingen kännedom alls om vad en ekonomi är för någonting.
Kan du verkligen sätta en prislapp på dessa fundamentala mänskliga behov? Vad är värdet av att kunna bo, vad är värdet av att kunna äta sig mätt?
Citera
2017-12-08, 19:01
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kan du verkligen sätta en prislapp på dessa fundamentala mänskliga behov? Vad är värdet av att kunna bo, vad är värdet av att kunna äta sig mätt?
Ja, det kan jag. Det kan varje människa. Det är det som är definitionen av vad ett pris är för någonting.
Citera
2017-12-08, 19:01
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
DÄREMOT kommer nog folk inte längre tycka drt är värt att sitta på +50kvm per skalle på attraktiva platser i hyresrätter om de måste betala marknadspris, men varför är det fel? Jag tycker inte det är värt att äga en Lexus, men om den var prisreglerad av staten till att kosta lika mycket som en Dacia skulle jag sannolikt äga en. Men då skulle det också innebära 30 års kötid till Lexusen, så inte fan är det bättre.
Så vad tycker du det är värt att kunna bo då? Vilket pris skulle få dig att säga: "nej tack, jag avstår från att bo"?
Citera
2017-12-08, 19:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ja, det kan jag. Det kan varje människa. Det är det som är definitionen av vad ett pris är för någonting.
Ok, då. Här kommer "Tiotusenkronorsfrågan": Vad är en brödlimpa värd för dig, när du håller på att svälta ihjäl?
Citera
2017-12-08, 19:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ok, då. Här kommer "Tiotusenkronorsfrågan": Vad är en brödlimpa värd för dig, när du håller på att svälta ihjäl?
Först och främst, finns det någon brödlimpa? Vem har bakat den? Värdet av brödlimpan är uteslutande upp till den som äger den. Jämför dess värde med om den överhuvudtaget inte fanns. Om den svältande kan skapa välstånd som motsvarar en bit av en limpa, så får denne äta och leva.

PK-varianten är enligt Tage Erlander att PK stjäl det mesta av allas pengar och dikterar i detalj allting om hur alla människor måste leva sina privatliv och hur alla företag måste drivas. Steg två i denna totalstalinifiering är att allting sovjetkollapsar och ingenting av värde längre återstår. Steg tre i Karl Marx's "progression" genom sossarnas sopor och skrot och berg av lik. Steg fyra är att sällsynta överlevare som du kommer med de allra dummaste frågorna någonsin om vad det är som gör att din egen vardag fungerar.
Citera
2017-12-08, 19:25
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Först och främst, finns det någon brödlimpa? Vem har bakat den? Värdet av brödlimpan är uteslutande upp till den som äger den. Jämför dess värde med om den överhuvudtaget inte fanns. Om den svältande kan skapa välstånd som motsvarar en bit av en limpa, så får denne äta och leva.
Då har du uppenbarligen inte förstått skillnaden mellan värde och pris. Priset är vad säljaren begär och värdet är vad produkten innebär för köparen. Om du håller på att svälta ihjäl är värdet lika med priset. Oavsett vad säljaren begär måste du betala det för att inte svälta ihjäl.

Översatt till det innestående exemplet med hyreslägenheter, så måste den bostadssökande betala vad hyresvärden begär. Marknadshyra innebär alltså maximal hyra, hyresvärden kan ta så hög hyra som den bostadssökande mäktar med och kan betala. Vem tjänar på ett sådant system, tror du?
Citera
2017-12-08, 19:55
Medlem
Fris avatar
Citat:
Då har du uppenbarligen inte förstått skillnaden mellan värde och pris. Priset är vad säljaren begär och värdet är vad produkten innebär för köparen. Om du håller på att svälta ihjäl är värdet lika med priset. Oavsett vad säljaren begär måste du betala det för att inte svälta ihjäl.

Översatt till det innestående exemplet med hyreslägenheter, så måste den bostadssökande betala vad hyresvärden begär. Marknadshyra innebär alltså maximal hyra, hyresvärden kan ta så hög hyra som den bostadssökande mäktar med och kan betala. Vem tjänar på ett sådant system, tror du?
Du klarar alltså inte av att tänka åt andra hållet med!
Min pappa växte upp i ett Stockholm där han som springpojke och mjölkbud kunde hyra lägenheter jättebilligt på Östermalm och Kungsholmen. Sen införde Tage Erlander bostadspolitiken och allting revs värre än värsta bombmattan och sen byggdes det stalinistiska megalomaniska miljonprogrammets kaserner och sedan dess har det varit totalt förbjudet för någon att bygga någonting, särskilt inte på någon vacker plats. Detta för att "skydda" det vackra från mänsklig åskådan.

Utbudssidan har exakt samma problem som efterfrågesidan. Tänk om ingen värderar det jag har!? Tänk om ingen vill hyra min bostad? Så var det på 1940-talet i Stockholm med extremt överutbud av billiga bostäder, för att det var en oreglerad kapitalistisk marknad då ännu. Oreglerad kapitalism är att människor samarbetar ömsesidigt frivilligt, och det har alltid utan undantag lett till extremt överutbud av allt slags välstånd. Vi är alla alltid leverantörer och konsumenter. Bara PK är icke-produktiva snyltande mellanhänder.
Citera
2017-12-08, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du har definitivt 0 koll på bostadsmarknaden i Stockholm det ä'r en sak som är säkert.

Så när jag beaökte ett flertal lögenheter som hyrdes ut i andra hand med en god vän för ett par veckor sen i Stockholm så drömde jag alltså bara?
Citera
2017-12-08, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
"undersökning" jo tjena är det därför en sketen etta i Flempan kostar runt 8k i andrahand?

Jag syftade ej på andrahands lgh.
Citera
2017-12-08, 21:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Du klarar alltså inte av att tänka åt andra hållet med!
Min pappa växte upp i ett Stockholm där han som springpojke och mjölkbud kunde hyra lägenheter jättebilligt på Östermalm och Kungsholmen. Sen införde Tage Erlander bostadspolitiken och allting revs värre än värsta bombmattan och sen byggdes det stalinistiska megalomaniska miljonprogrammets kaserner och sedan dess har det varit totalt förbjudet för någon att bygga någonting, särskilt inte på någon vacker plats. Detta för att "skydda" det vackra från mänsklig åskådan.

Utbudssidan har exakt samma problem som efterfrågesidan. Tänk om ingen värderar det jag har!? Tänk om ingen vill hyra min bostad? Så var det på 1940-talet i Stockholm med extremt överutbud av billiga bostäder, för att det var en oreglerad kapitalistisk marknad då ännu. Oreglerad kapitalism är att människor samarbetar ömsesidigt frivilligt, och det har alltid utan undantag lett till extremt överutbud av allt slags välstånd. Vi är alla alltid leverantörer och konsumenter. Bara PK är icke-produktiva snyltande mellanhänder.
Vad fint. Då skulle alla icke-kapitalistiska länder i världen drypa av "extremt överutbud av välstånd", och alla där skulle leva i överflöd. Vi vet ju alla att det inte är så.

Sen tror jag inte att man kan jämföra Stockholm för 100 år sedan med dagens expansiva storstad. Bara för några tiotal år sedan kunde man köpa en bostadsrätt i en Stockholmsförort för några tusenlappar, lägenheter som idag betingar miljonbelopp. Utförsäljningen av allmännyttan har gjort hyresrätter svåråtkomliga och sällsynta, vill man bo idag måste man köpa. Och då får man betala vad det kostar. Orsaken till dagens tillstånd beror på Alliansens utförsäljningar, som har skadat bostadsmarknaden i Stockholm för lång framtid.
Citera
2017-12-08, 21:17
Avslutad
Citat:

För 1000e gången. Det är skillnad på att ha en bostad och en bostad i ett mycket attraktivt område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in