2017-12-08, 13:04
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Nej, om man stoppar huvudet i sanden likt en struts så händer det inte ett smack...

Det måste svida ordentligt, Powergirl, att inte SD fortsätter att "rasa" och "kollapsa"... aj aj aj...

Till och med K-G Bergström på Expressen är förvånad och skriver:

"I övrigt avviker dagens Demoskop kraftigt från SCB. Visserligen är Demoskops mätning något färskare. Men det förklarar knappast att SD i den mätningen har 18,3 procent mot 14,8 hos SCB. Demoskop gav Jimmie Åkessons parti 18,1 i novembermätningen.

Jan Björklund torde också gilla Demoskop bättre än SCB. Här är inte L på gränsen till avgrunden med sina 5,8 procent.

Stefan Löfven däremot, lär nog hellre hänvisa till de statliga opinionsmätarna. S hade hos SCB 32,6, mot 28,2 i Demoskops novembermätning och nu ännu sämre 27,1."

Att SCB alltid överskattar S och underskattar SD är inget nytt utan ett välkänt fenomen.

Sossarna fick hos SCB 32,6% och i dagens Demoskop 27,1%... en "nätt liten" skillnad på 5,5 procentenheter ??? Det är ingen liten skillnad vi pratar om... Och i SCB fick SD 14,8% jämfört med 18,3% hos Demoskop idag... en skillnad på hela 3,5 procentenheter.

Varför fortsätter inte det ras, den kollaps och den härdsmälta för SD som du och andra tjatat om senaste tiden? Kan det vara så att ni varit fast i ett önsketänkande som nu visar sig vara bara just ett önsketänkande och inget annat? Vi får se vad de kommande OU visar
Det svider inte alls. Jag är helt nöjd med att SD gått bakåt den senaste tiden.Det är bara att hoppas att det fortsätter så. Huruvida Demoskop har rätt att minskningen avstannat vet vi inget om. Blir intressant att följa utvecklingen. Under tiden kan du fortsätta att drömma om att SD är det största partiet.
2017-12-08, 13:15
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det svider inte alls. Jag är helt nöjd med att SD gått bakåt den senaste tiden.Det är bara att hoppas att det fortsätter så. Huruvida Demoskop har rätt att minskningen avstannat vet vi inget om. Blir intressant att följa utvecklingen. Under tiden kan du fortsätta att drömma om att SD är det största partiet.

Som jag skrev i mitt förra inlägg. "Vi får se vad de kommande OU visar"

Du gissar på ca 15% och jag gissar på ca +25% i Riksdagsvalet 2018. Vi får helt enkelt avvakta och se vem som kommer närmast... facit har vi ju om exakt nio månader och en dag. Håll i hatten!
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-08 kl. 13:26.
2017-12-08, 13:31
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Att du aldrig lär dig?
Varenda gång förr man påstått med buller och brak i media att "SD går bakåt" så har det ju i själva verket varit uppgångar ,i bland stora uppgångar. med tanke på hur extremt fel SCB och Sifo haft förr varför skulle det förändras nu?
Dessutom så visar vissa av "PKinstituten" också på uppgångar.Och visst kan det vara brus ,men det kan likaväl nedgångarna vara.
MEN historiskt sett vet vi att SD aldrig gått ned ,bara att tillväxten avstannat och gått olika fort.
Varför man ljuger ner SD är inte bara för att hindra flödet till SD. det är även för att väljarna till småpartierna inte ska ge upp. att man försöker få tillbaks väljare från SD har man gett upp för länge sedan.
Så vad du än hoppas så vet du innerst inne att jag har rätt ,och att SD i verkligheten ligger mellan 25% och Himlen..
2017-12-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Första valfilmen för 2018. En väsentlig film med ordentlig tyngd och som betittad av en stor del av valmanskåren, kommer att garantera SD som största parti i valet 2018...

Absolut och vi får verkligen hoppas att SD kommer att bli det största partiet eller åtminstone det näst största.
2017-12-08, 15:03
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kommer ihåg oddsen hos Unibet inför valet 2014.
Bara en månad innan valet var det lika odds mellan SD och MP, vilket parti som skulle bli störst vid valet.
Resultatet blev som alla vet, SD blev ungefär dubbelt så stora som MP.
Och man skall veta att oddsen hos Unibet grundas helt på spelarnas insatser, förutom i allra första början av ett spel för att få ingång satsningarna. Då hittar man på några rimliga odds.
Alla tänkande människor borde strunta i de traditionella opinionsinstituten efter förra valet. De säljer sina tjänster till agenda-drivna tidningar, och de ser till att kunden får siffror som passar detta agenda.

Tidningarna tror fortfarande på att de och sitt köpta opinionsinstitut "styr" opinionen. Om de skriver att SD rasar i opinionen med feta rubriker, så tror de att de påverkar hur folk röstar.
Man trodde de skulle ha lärt sig något efter förra valet, men icke.
2017-12-08, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Alla tänkande människor borde strunta i de traditionella opinionsinstituten efter förra valet. De säljer sina tjänster till agenda-drivna tidningar, och de ser till att kunden får siffror som passar detta agenda.

Tidningarna tror fortfarande på att de och sitt köpta opinionsinstitut "styr" opinionen. Om de skriver att SD rasar i opinionen med feta rubriker, så tror de att de påverkar hur folk röstar.
Man trodde de skulle ha lärt sig något efter förra valet, men icke.

SD skulle kanske haft 14-15% om man i opinionen legat sanningsenligt. Att vara solklart 3e största parti (och en bit över 2-siffriga siffror) istället för kämpa om det med balkongbiologerna gör skillnad hos en del väljare.
2017-12-08, 16:14
Medlem
Starobrnos avatar
Det har visat sig att de flesta opinionsinstituten missleder oss, medvetet eller inte. Och vi har en gigantisk massa nötter i landet som inte fattar skillnad mellan enkla ord som regering och riksdag, men ändå har rösträtt. Håhå.
För att hinta hur vindarna blåser; jag frågade för nån vecka sen en vän/resemontör, 1, hur många arbetskompisar har du, och 2, hur många röstar SD? Svaren? 1: ca 50, 2: 49 av 50. Välbekant att SD redan är största parti bland manliga arbetare. Men stödet är större än makthavarna m fl nånsin har i sina värsta mardrömmar.
2017-12-08, 16:19
Medlem
Citat:

Jaa du, visst är det konstigt. När SCB visar en minskning jämfört med Inizio eller vad det var för skitinstitut som hade OIn närmast före dem, jublar de goda hatarna att SD rasar osv, Men när de nu formligen rusar uppåt med 3.5 pe i demoskop jmf med scb är det tyst. Lika tyst är det om att det enligt scb-->demoskop är så att botten fullständigt gått ur S och dessa nu befinner sig i fritt fall - vilket ju hävdades närdet gällde scb och SD. Det kan väl aldrig vara så att ni kör med dubbla måttstockar?
2017-12-08, 17:35
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Det har visat sig att de flesta opinionsinstituten missleder oss, medvetet eller inte. Och vi har en gigantisk massa nötter i landet som inte fattar skillnad mellan enkla ord som regering och riksdag, men ändå har rösträtt. Håhå.
För att hinta hur vindarna blåser; jag frågade för nån vecka sen en vän/resemontör, 1, hur många arbetskompisar har du, och 2, hur många röstar SD? Svaren? 1: ca 50, 2: 49 av 50. Välbekant att SD redan är största parti bland manliga arbetare. Men stödet är större än makthavarna m fl nånsin har i sina värsta mardrömmar.

(Min fetning)

Högst intressant. Detta är exakt min erfarenhet. Kan dock tillägga att jag hör detta prat om SD allt oftare även hos kvinnor, och då i synnerhet de som arbetar inom äldrevården och hemtjänsten. Kvinnorna börjar röra på sig...

I somras och under hösten skrev jag i flera inlägg i denna tråd om "hur snacket" går och vindarna blåser om man bara är lite lyhörd och sätter örat mot den svenska myllan. Vill inte upprepa mig med ytterligare ett ingående inlägg om detta då jag redan tagit upp det så många gånger, men en sak är jag orubbligt övertygad om: SD kommer att orsaka en politisk jordbävning i nästa års val. Vi kommer att få se en panik i ögonen på journalister, politiker, opinionsbildare, kändisar, tyckare och andra som aldrig tidigare skådats. Vi kommer att få uppleva hur den politiska kartan kommer att ritas om i grunden i Sverige i september nästa år.

Det jäser på ett sätt ute i landet som saknar motstycke... Och det handlar långt ifrån om bara massinvandringen och integrationen; det handlar om alla effekter av denna vansinniga politik och så mycket mer som politikerna totalt har misslyckats med.

Folk är trötta, folk är irriterade, de är arga och rent ut sagt vredgade på det som sker i Sverige idag. Och många, många av dessa människor kommer att använda valsedeln nästa år för att sända det största "Fuck You" man kan göra åt etablissemanget, journalisterna och till syvende och sist de styrande politikerna som svikit Sverige, dess medborgare och orsakat landet så mycket skada. De styrande verkar inte ha en aning om vad som väntar. Inte ens SD förstår nog vidden och magnituden av det skalv som är på gång...
Senast redigerad av Smoothman 2017-12-08 kl. 18:05. Anledning: Korrigering
2017-12-08, 19:01
Medlem
nötallergikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Högst intressant. Detta är exakt min erfarenhet. Kan dock tillägga att jag hör detta prat om SD allt oftare även hos kvinnor, och då i synnerhet de som arbetar inom äldrevården och hemtjänsten. Kvinnorna börjar röra på sig...

I somras och under hösten skrev jag i flera inlägg i denna tråd om "hur snacket" går och vindarna blåser om man bara är lite lyhörd och sätter örat mot den svenska myllan. Vill inte upprepa mig med ytterligare ett ingående inlägg om detta då jag redan tagit upp det så många gånger, men en sak är jag orubbligt övertygad om: SD kommer att orsaka en politisk jordbävning i nästa års val. Vi kommer att få se en panik i ögonen på journalister, politiker, opinionsbildare, kändisar, tyckare och andra som aldrig tidigare skådats. Vi kommer att få uppleva hur den politiska kartan kommer att ritas om i grunden i Sverige i september nästa år.

Det jäser på ett sätt ute i landet som saknar motstycke... Och det handlar långt ifrån om bara massinvandringen och integrationen; det handlar om alla effekter av denna vansinniga politik och så mycket mer som politikerna totalt har misslyckats med.

Folk är trötta, folk är irriterade, de är arga och rent ut sagt vredgade på det som sker i Sverige idag. Och många, många av dessa människor kommer att använda valsedeln nästa år för att sända det största "Fuck You" man kan göra åt etablissemanget, journalisterna och till syvende och sist de styrande politikerna som svikit Sverige, dess medborgare och orsakat landet så mycket skada. De styrande verkar inte ha en aning om vad som väntar. Inte ens SD förstår nog vidden och magnituden av det skalv som är på gång...

Nej ganska få uppenbarligen eftersom SD håller på och imploderar. Att vi är i en högkonjunktur och medelklassen aldrig mått bättre gör det ju också svårt att ta SDs skrämselretorik på allvar.
2017-12-08, 19:23
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Jaa du, visst är det konstigt. När SCB visar en minskning jämfört med Inizio eller vad det var för skitinstitut som hade OIn närmast före dem, jublar de goda hatarna att SD rasar osv, Men när de nu formligen rusar uppåt med 3.5 pe i demoskop jmf med scb är det tyst. Lika tyst är det om att det enligt scb-->demoskop är så att botten fullständigt gått ur S och dessa nu befinner sig i fritt fall - vilket ju hävdades närdet gällde scb och SD. Det kan väl aldrig vara så att ni kör med dubbla måttstockar?

Det är du som har dubbla måttstockar. Trenden är tydlig. Samtliga institut förra månaden visade på en nedgång för SD. Trenden är kristallklar. Tittar man enbart på Demoskops november och december siffror så har ingenting hänt avseende SD. När det gäller S så kommenterar jag inte dem i den här tråden.
2017-12-08, 19:32
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
SD skulle kanske haft 14-15% om man i opinionen legat sanningsenligt. Att vara solklart 3e största parti (och en bit över 2-siffriga siffror) istället för kämpa om det med balkongbiologerna gör skillnad hos en del väljare.
Du kan ha rätt i det. Samtidigt så kan man undra hur mycket MP vann på att vara mediavänsterns gunstlingar. Man ska ha klart för sig att denna "elit" är notoriskt illojala (förvisso endast inom en snäv vänster/tokliberal sfär), och Fridolin har blåst sin chans. Hans islamistkupp backfired, och han saknar stöd hos alla(h).

Något att glädjas åt nu på Fredagkvällen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in