Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Till saken hör att Demoskop historiskt har övervärderat MP ungefär lika mycket som SCB gjort med S, så 3,9 kan vara en glädjekalkyl.
Vad beträffar SCBs 14,8 bör man beakta att det är den enda traditionella mätning vars metod för datainhämtning inte har tweakats. Sifo, Demoskop och Ipsos har börjat mixtra med webbpaneler, Novus har en hemsnickrad specialviktning för SD. Därför kan fallet i SCB se värre ut än vad det är, eller så ser det lindrigare ut hos övriga än vad det egentligen är. Vi får se.
Kände faktiskt inte till att Demoskop rent historiskt har övervärderat MP. För en miljöpartist måste det kännas som att kniven vrids om ett halvt varv till när de läser dina ord om att 3,9% t o m kan vara en glädjekalkyl... Ajajaj...
Tycker det ska bli alltmer intressant att se var Sifo, Demoskop och Ipsos kommer att hamna framöver nu när de börjat använda sig av webbpaneler (om än i något begränsad skala). Hur fasen kan Novus ha en hemsnickrad "specialviktning" för SD, det låter sådär halvseriöst? Har för mig att Novus rent generellt låg betydligt högre i sina mätningar av SD för en tid sedan, i jämförelse med t ex Sifo, Ipsos och andra. Eller minns jag fel..? Var det Inizio?
Personligen är jag nog mer inne på att fallet för SD hos SCB ser långt värre ut än vad det är i verkligheten. Men det kommer nog inte som någon större överraskning för de som följt mina tidigare inlägg i tråden...

Jag är ju en varm anhängare av att det finns en stor, stor underskattning av SD hos opinionsinstituten (ett mörkertal) - p g a en mängd olika faktorer, men mest för att folk helt enkelt väljer att hålla käften och inte vill delta i undersökningar.