Citat:
Ursprungligen postat av
atfc
Bakläxa Tullius! Nu har du troligtvis tagit saker ur luften vilket du inte brukar göra. Jag skulle inte säga att Paris och Berlin är jämförbara med Stockholm sett till att de har mångdubbelt så stor folkmängd och är huvudstäder i länder med desamma. Hursomhelst har du delvis rätt i respektive stads mest centrala delar är kvadratmeterpriset i Paris nästan 2 000 kr dyrare än i Stockholm, i Berlin däremot kostar varje kvadratmeter bara drygt lite mer än hälften än i Stockholm.
Faktum är att bara 5 städer i Europa har högre kvadratmeterpris i centrum än Stockholm, tre schweizare i form av Zürich, Genevé och Lausanne vilket förklaras av att snittlönerna där är markant högre än i Stockholm, som sagt Paris marginellt dyrare och London av självklara skäl markant dyrare. För övrigt har hamnar Stockholm på en global lista över centrala kvadratmeterpriser på 16:e plats.
https://www.numbeo.com/cost-of-living/city_price_rankings?itemId=100®ion=150&displayC urrency=SEK
Jag förstår din poäng med nyproduktionen men ställer mig frågande till i hur stor utsträckning den påverkar innerstaden och dess invånare. Visst om en person som bor glassigt i city har tecknats sig för nyproduktion i Nacka i spekulationssyfte finns risken att personen i brist på rimliga bud väljer att sälja sitt boende på Östermalm för att flytta till Nacka. Det finns även ett samband med flyttkedjorna, det unga paret som alltid siktat på att köpa på Söder kanske väljer att köpa nyprod i Liljeholmen istället när de får en riktigt bra deal.
I övrigt har jag svårt att se hur ett överutbud av nyprod i förorterna påverkar priserna i centrala innerstaden eftersom det tillkommer mycket lite nyproduktion där som ofta är extremt mycket dyrare än befintligt bestånd (t ex Nybrogatan 19, Continental Apartments) och övrig nyproduktion i innerstaden ofta ligger i utkanten (t ex OP's Norra Tornen, 79 & Park på Gärdet och hela Norra Djurgårdsstaden) och därmed har lite attraktion för de som vill bo centralt på riktigt.
Som sagt så ställer jag mig frågande till detta vad det gäller centrala innerstade och därmed sagt att jag bara lägger fram ett motargument och gärna läser din åsikt om hur stor eller liten betydelse det kan ha, vad tror du?
Om vi grottar ner oss litet i statistik, denna gång Statistisk årsbok 2017 från Sthlms stad*, så kan vi notera följande flyttmönster för 2015:
i) Utflyttning från Sthlms stad till Sthlms län
Ålder
0-4 år: 5 919 personer
5-9 år: 2 944 personer
=>En hel del barnfamiljer flyttar ut från Sthlms stad till kranskommunerna.
ii) Utflyttning från:
Vasastan till Sthlms län: 2 668 personer
Inre staden till Sthlms län: 13 011 personer
Yttre staden till Sthlms län: 26 172 personer
=> Även Vasastansbor lämnar i någon utsträckning Sveriges kronjuvel (oförståeligt, men sant)
iii) 44 % (104 665/239 934) av alla flyttar sker inom Sthlms stad
=> Nästan hälften som flyttar, lämnar inte Sthlms stad
iv) Från Inre staden flyttade 3 719 personer till Västerort och 7 986 personer till Söderort.
=> 11 % av flyttarna inom staden sker från innerstaden till ytterstaden (3719+7986)/104665
Det finns ju ingen statistik på vilka som köpt nyproduktion i ytterstaden eller i kranskommunerna, men om man ser till ovanstående så skulle jag bli förvånad om inte en hel del nyproduktion köpts av folk som bor i Inre staden. Dessa kommer i så fall behöva sälja sitt nuvarande boende i samband med flytten till den nya bostaden och det kommer påverka priserna även i Vasastan.
* sid 167-
http://statistik.stockholm.se/attachments/article/38/Statistisk%20%C3%83%C2%A5rsbok%20f%C3%83%C2%B6r%20 Stockholm%202017.pdf
Citat:
Sthlm dyrare än Paris enligt SvD:
En bostadsrätt köptes i snitt för 45 000 kronor per kvadratmeter i Stockholms innerstad 2006. Tio år senare hade priset stigit till hela 89 000 kronor – en prisnivå som har fortsatt uppåt lite till hittills 2017. I Berlin är kvadratmeterpriset 45 000 och i Paris 84 000 kronor. Stockholm ligger därmed närmare städer som London och Genève.
https://www.svd.se/stockholmare-tjanar-1200-om-dagen-pa-att-bara-bo