2017-12-07, 17:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag har en liten förkärlek för "underdogs" och hit får man räkna Eva Rausing trots förmögenheten. Hon är säker på att en 22:a är inblandad i mordet. Dessa låter som smällarare.
Hmm, det är mycket som inte stämmer med den utsagan men jag har ändå en intuitiv känsla av att det finns något där.
Det var favoritvapnet för sydafrikanska lönnmördare.
Om Stay-behind var inblandat kan man inte lita på något enda kriminaltekniskt eller rättsmedicinskt utlåtande. Men kan sådan ammunition åstadkomma den skadan?
Citera
2017-12-07, 18:01
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Efter sovjetunionens fall har finnarna gått med i EU, köpt F-18 och infört euron.
Även om man ännu inte överväger att gå med i NATO så tyder väl allt på
att man söker sig västerut
. VSB-pakten var en stor del av förklaringen
till att svensk och finsk industri utvecklades olika. Varven i Sverige slogs
ut av japaner och koreaner eftersom Sverige var integrerade i världsekonomin.
Finland var uppbundna mot Sovjet och hade ett lägre löneläge och den
tyngre industrin styrdes därför inte över till bilindustri som i Sverige.

Finland söker sig mot NATO - ja! - men tecknar samtidigt nya handelsavtal med Ryssland som 2005 hade blivit Finlands viktigaste handelspartner.

Citat:
Finländska företags intresse för vårt östra grannland har ökat. Ryssland blev i fjol Finlands viktigaste handelspartner och värdet på finländska investeringar i Ryssland uppgår till cirka två miljarder euro.
Källa: http://www.formin.fi/public/default.aspx?contentid=68582&contentlan=3&culture= sv-FI

År 2005 byggdes 25-30 procent av världens alla passagerarfartyg i Finland, med Frankrike, Italien och Tyskland som konkurrentländer. Koreanerna byggde de riktigt stora fraktfartygen. Sverige var inte alls med utan helt uträknade redan i mitten på 80-talet, då Finland fortfarande hade 18.000 varvsanställda och tog upp konkurrensen med koreanerna genom att nischa sig.

Svensk handelspolitik vad gäller varvsindustrin ska ha underkänt och jag tror att det är socialdemokratisk politik man ska lägga skulden på och inte konkurrensen från Korea och Japan.

Idag är både Malmö och Landskrona städer där ungdomarnas framtid är att antingen bli läkare (för att ta hand om skottskadade), advokat (för att försvara kriminella) eller bli gängkriminell. Under första hälften av 70-talet kunde ungdomar i varvsstäderna som inte läste vidare på högskolor bli stadda vid bra kassa genom att bli svetsare på varven. De bästa svetsarna gjorde resan från långt upp i Norrland för att konkurrera om de bäst betalda svetsuppgifterna vid varven i en hård konkurrens som avgjordes genom röntgenundersökning av svetsfogarna. Det var ett annat Sverige då!

Socialdemokraterna spelade ett taskspeleri visavi Sovjetunionen genom att förhindra handel med östblocket, bland annat genom att inte bygga skepp åt Sovjetunionen. Den kappan var inte röd utan mörkblå, och är det än idag och OP bar den också. Resten i form av kulturellt och vetenskapligt utbyte med östsidan är teater av sossarna som varit livrädda för kommunisterna vilket IB-affären är ett bevis för. T o m idrottsklubbar som sökte utbyte med öst registrerades av Säpo.

MORDET PÅ OLOF PALME ÅTER

OP:s misstag var att han alltsedan Vietnamkrigets dagar var antagonistisk inställd mot USA.

OP:s vurmande för en kärnvapenfri zon i Norden passade den nye generalsekreteraren Gorbatjovs ambitioner som i maj 1985 hade att tagit över en stagnerad ekonomi av förre generalsekreteraren Brezjnev.

Sovjetunionen hade inte råd att fortsätta kapprusta efter Brezjnevs dagar vid makten!

Men Palmes "fredspolitik" gick tvärtemot president Ronald Reagan i USA som på allvar trodde sig kunna besegra Sovjetunionen militärt.

Reagan var inte helt olik Trump som bombsäkert tror sig kunna utplåna Nordkorea, vilket Reagan trodde sig kunna göra med Sovjetunionen genom det som i dagligt tal kallades Star Wars (stjärnornas krig). Strategic Defense Initiative (SDI) skulle i stort sett omöjliggöra en vedergällning från ryssarna.

Att talet om en kärnvapenfri zon i Norden, som passade Gorbatjov som hand i handske med tanke på den stagnerande sovjetiska ekonomin, kan ha kostat OP livet är min vilda spekulation.
Citera
2017-12-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janostortan
Det här trånga utgångshålet i slipen eller ingångshålet talar väl mer för jaktvapen från längre håll typ Mannen på taket snubben? Vi har ju aldrig fått se bilder på ingångshålet allt vi har att gå efter är mängden blod på gatan kläderna och den rena slipsen
och att lita på alla som haft att göra med kroppen och utredningen.
Men eftersom mordet är gjort av hemligtjänster där svenska/utländska hemligtjänster arbetar som kan om man är ärlig korrekt förfarande utredning-kanleda till att dessa hemligtjänster förblir ohemliga då är det bättre att delar av utredningen förhemligas.
Det är nästan större gåta än mordet vilka talar sanning är obduktionen sann? Är kulorna sanna? Vapnet?
Finns det någon polis som talat sanning hitills? Osv
Hål i slip är benfrsgment från skottet inget konstigt. Varför skall detta dras för 112e gången?
Citera
2017-12-07, 18:23
Medlem
Citat:
Lange har gjort en beskrivning med figur där han menar att det är sannolikast att kulan gav sig i väg lång bort mot Kungsgatan.
En pansarbrytande kula bör ha gett stora märken i kaklet vid T-banan eller i marken.
Svar föt 7011e gången. Nej kulan börjar tumla vid passage genom materialet då rotationen hejdas. Tappar snabbt fart och träffar hård yta sidledes. Som upphittad kula Effekte visad bland annat på Mythbusters. Varför måste alla okunniga amatörer traggla det om och om igen trots att det är strunt?
Citera
2017-12-07, 18:33
Medlem
Citat:
Det får stå för dig. Vetenskapen är glasklar. Smällare och skott uppfattas bla olika pga olika längd av ljudpulsen (dba är ett dåligt mått för uppfattad ljudstyrka). Inkompetens är ett farligt ord att svänga sig med, lite "splitting" eller tvångsmässig ad hominem?
Skulle kunna skriva en lång repport om resonerandet och slutsatserna i detta fall, men det skulle bara bli tjafs i tråden, som ditt exempel visar.
Nej det är rakt ogenom korrekt men du är uppenbart helt oemottaglig för vetenskapliga fakta. Att dina rsonemang är ovetenskapliga och amatörmässiga är inget personargument utan ett sakligt argiment. Själv skarvar du och hittar på och hänvissr till kända truthers utan att blinka. Noll källkrotik och noll vilja att ta till dig fakta och sakargument. Om om om igen kör du resonemang som är motbevisade outtröttligt.
Citera
2017-12-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, det tror jag inte. .
Din tro är alltid starkare än fakta. Du tror på att kometer på himlen kan ge svar och mycket annan skit. Du har i 32 år förtalat andra som forskar om mordet och angripit det som fört framåt pch lanserat allehanda långsökta teorier i vitt skilda riktninga och bekämpat all det som idag står klart.

Tro är onte ett argument... Ingen dag i veckan..

Det har inte fungerat och kommer aldrig att fungera.
Citera
2017-12-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janostortan
fel
Såvitt jag vet lever Barbro. Det handlar inte om det. PU mal långsamt. Redan är det väl klart att man inte tror på t ex DF. Säkert samlar de tillräckligt för att få ta till åtgärder som avlyssning. Men att desinformatörernas makt avtar har också viss betydelse. Det är lite som danska polisens arbete med Madsen nu. Hoppas de väljer att erkänna. Annars måste kanske uppgifter som borde förbli i sekretess avslöjas först och de som drabbas då lär inte ha förbarmande.
Citera
2017-12-07, 20:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
- Ja, det är iallafall en möjlighet att det kan ha gått till så. Stämmer dock inte så bra in på IM och ADs vittnesuppgifter om GM som står med ryggen dekorima och samtalar med LOP. Jag ser dock ingen anledning för GM att prata med LOP, annat än i identifieringssyfte, som jag också, vilt, har beskrivit.

Snart finns det lika många scenarios som det finns missvisande klockslag här.

Jag kräver bättre vittnen!
Irrhjärnor, fyllskallar, baglady´s och Raggare. Nej, f*n, bättre kan vi!

En certifiering kanske? Kommer ett nytt EU-direktiv här? ISO 9000 någon?

Men ADs uppgift om att GM och LOP stått vända mot varandra säger ju inget om att GM följt dem dessförinnan, hen kan ha mött dem dessförinnan, eller stått där ungefär och väntat in dem?
Citera
2017-12-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Något som tycks för mig märkligt är att efter sista intervjuen med OP när det ska fotograferas, så flyttar sig OP från fönsterposition med kommentaren "man vet aldrig vad som finns där ute"

Några timmar senare knallar OP helt utan skydd på kvällen mitt genom "träsket".

Märkligt val kan jag tycka om OP kände att man aldrig vet vad som finns där ute....

I min värld styrker detta beteende en mötesteori...

Hade OP möjligen en diskret träff, info angående försvarsplanerna? Bara en tanke som slog mig

Men de hade lika gärna kunnat komma på att fika hos MP och IK. Jag är inte heller säker på att OP skulle valt att träffa någon angående något sådant med LP i sällskap, om han nu skulle varit igång om något sådant (vilket jag ställer mig väldigt tvivlande till).
Citera
2017-12-07, 20:46
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om Stay-behind var inblandat kan man inte lita på något enda kriminaltekniskt eller rättsmedicinskt utlåtande. Men kan sådan ammunition åstadkomma den skadan?

Det är en mycket komplicerad fråga, eftersom hela protokollen inte är tillgängligt är det väldigt svårt att resonera om det. Ännu så länge är det bara en bock i kanten att det kan finnas något här.
Citera
2017-12-07, 20:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Din tro är alltid starkare än fakta. Du tror på att kometer på himlen kan ge svar och mycket annan skit. Du har i 32 år förtalat andra som forskar om mordet och angripit det som fört framåt pch lanserat allehanda långsökta teorier i vitt skilda riktninga och bekämpat all det som idag står klart.

Tro är onte ett argument... Ingen dag i veckan..

Det har inte fungerat och kommer aldrig att fungera.
Det är bara vad du tror som gäller i din värld. Vad du tror om Barbro Sagnell t.ex.

Jo, jag tror att tecken på himlen kan spela in i mordplanering när det gäller signaturbrott. Personer som James Jesus Angleton, chef för CIA:s kontraspionage och den person som Olof Frånstedt hade kontakt med, var kapabla att döda och döda med symbolik.

Angleton anklagade på 70-talet Olof Palme, Harold Wilson och Willy Brandt att gå Sovjets ärenden. Willy Brandt tvingades avgå 1974 och Harold Wilson avgick överraskande 1976 efter att plötsligt fått minnesluckor och koncentrationsproblem, ungefär samtidigt som planerna på att mörda OP tycks ha börjat smidas. Till skillnad från Wilson och Brandt så var Palme ett hatobjekt inom CIA.

Den förre chefen för Shin Bet, Amos Manor, har beskrivit Angleton som fanatisk i allt han gjorde och med en tendens till mystifikation. Angleton kände garanterat till stjärnan Dabih som arabiska astrologer använt för att formulera spådomar om dödande. Stjärnans namn är egentligen Sa'd adh-dhabih, the lucky star of "the slaughterer". Med hjälp av astronomiprogram var det möjligt att inventera olika händelser med anknytning till Dabih. Månadsskiftet februari-mars 1986 skulle Halleys komet skenbart passera mycket nära stjärnan Dabih och den 28 februari 1986 skulle Olof Palme just ha fyllt 59 år och dessutom var detta årets 59:e dag. Vilket sammanträffande! Ungefär 1976, kanske tidigare, bestämde Angleton att detta var den dag som Olof Palme skulle mördas.

Jag har en lång lista med ord och namn som börjar med CH ("see age") och jag kan tänka mig att Angleton hade en ännu längre lista. Det sägs att Angleton låg bakom projektet CHAOS som sägs ha sysslat med inrikesspionage i USA, ungefär vid tiden för Kubakrisen. När president Kennedy mördades var han 46 år gammal. Om A=1, B=2 etc blir C+H+A+O+S=46. Och dagen då han mördades passerades Dabih skenbart av månen, som Kennedy just hade satt som mål för amerikanska astronauter före 1970.

År 1976 började företagen CHARON och CHANTAL annonsera i dagspressen i Stockholm. Företagen ägdes av italienaren Lozere Risaliti. Företagen annonserade regelbundet c:a 100 gånger fram till den 28 februari 1986 och därefter endast en gång till i maj 1986 samt i april 1989 innan företagen försattes i konkurs. C+H+A+R+O+N=C+H+A+N+T+A+L=59. CHAOS, CHARON och CHANTAL börjar alla med CHA och det är väl lätt att gissa vad jag tror att A:et står för?

James Jesus Angleton växte upp i Milano och hans kontakter med den italienska maffian ansågs vara en tillgång för CIA i slutet av WW2.
Senast redigerad av iesho 2017-12-07 kl. 21:11.
Citera
2017-12-07, 20:56
Medlem
Citat:
Jag har en liten förkärlek för "underdogs" och hit får man räkna Eva Rausing trots förmögenheten. Hon är säker på att en 22:a är inblandad i mordet. Dessa låter som smällarare.
Hmm, det är mycket som inte stämmer med den utsagan men jag har ändå en intuitiv känsla av att det finns något där.
Det var favoritvapnet för sydafrikanska lönnmördare.

Ursäkta dum fråga, är det samma kaliber som brukar gå som såkallade salongsgevär (vanlig för att avliva skröpliga husdjur, och förr tror jag de var populära att skjuta prick på råttor med)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in