Citat:
Ursprungligen postat av
NoThEs
Tack för en intressant artikel! Emellertid fann jag raden om kidnappande av japanska medborgare mest spännande. Jag hade ingen aning om att det förekommit och att de gått så långt som att kidnappa en 13-årig flicka.
Det grämer mig att befolkningen och inte Kim är de som lider p.g.a. alla sanktioner, men tyvärr finns det inte mycket att göra åt det. Förhoppningsvis leder inte den pressade situationen till att Nordkorea får för sig att göra något mycket dumt. Svinnet vad gäller människoliv blir förmodligen ganska omfattande i det fallet.
Tack själv!
Ja, en i raden av beklämmande redogörelser, över hur bedrövligt och fruktansvärt de vanliga individerna
(som inte tillhör eliten) har det.
Det mest tragiska i sammanhanget, är det som Du mycket riktigt påpekar, nämligen, att Kim och eliten,
lever i högönsklig välmåga och utan dåligt samvete.
Ångesten den vanliga Nordkoreanen känner i form av rädsla för regimen, är större
(och det vill inte säga lite) än vad lojaliteten egentligen är, eller till synes ger sken av, och den är hög i både Nord och Sydkorea det kan jag kan jag lova.
Men, jag ser ändå ett ljus i tunneln, den dagen då människorna inser att dom blivit bedragna,
(och den kommer allt närmare) kommer denna lagrade ångest att vara livsfarlig för eliten och Kims anhang i toppen.
Jag tar mig friheten att påstå, att dom som idag borde ha den största ångesten, är just dom i eliten, och jag tror faktiskt att vissa av dom redan har den insikten, och mår mycket dåligt av det. Detta grundar jag på att vissa delar av eliten, har full tillgång till media och internet, och bör se att det börjar mörkna för Nordkorea, och då tror jag att sannolikheten för att deras rädsla i allra högsta grad är befogad.
När Kims kärnvapenprogram är avvecklat, så har han inte mycket mer att ge befolkningen, och eftersom sanktionerna slår hårt även mot eliten, och Kim inte kan muta dom längre, ja, då är det slut, då kommer folket att ta ut sitt hat mot alla som tillhörde toppskiktet.
Så vore jag en av Nordkoreas elitmedborgare idag, skulle jag garanterat sova rätt dåligt om nätterna nu,
med en molande tanke i huvudet, "Vad skall jag göra sen" när allting kommer att avslöjas?