2017-12-07, 15:20
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Om Ryssland fortsätter den konstgjorda andningen man upprätthåller, genom att fortsätta leverera olja och andra varor, UTAN att NK lägger ner eller kommer till förhandlingsbordet, förlängs bara det oundvikliga, ett sammanbrott eller krig.

Sanktionerna gäller inte råolja enligt Secunden.

Menar du att USA försöker förbjuda Nordkorea att helt och hållet handla med Ryssland och Kina ?

Det är isåfall en blockad och en krigshandling.
Citera
2017-12-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Sanktionerna gäller inte råolja enligt Secunden.

Menar du att USA försöker förbjuda Nordkorea att helt och hållet handla med Ryssland och Kina ?

Det är isåfall en blockad och en krigshandling.

Du läste kanske inte hela mitt inlägg?

Vad jag menar är, ju förr Ryssland och Kina, INSER, att dom skulle kunna lösa hela denna Nordkorea problematik, omgående, genom att hjälpa till att "Släcka ner" NK helt, istället för att låta sig styras av sin cynism, och vänta ut, ja, vadå?

Det blir minst, och mest humant, (men ändå hårt och mycket kännbart för befolkningen tyvärr) samt skulle spara många människoliv, eftersom alternativen är värre.

Kollapsen som kommer i vilket fall, men tar längre tid, kan bli helt okontrollerbar.

Ett krig vore ju som vi vet det värsta dvs katastrof.

Gemensamt och ännu bättre, även med USA/SK, enas om en plan B.

Du säger ju att ett krig pågår! Blockad vore önskvärt, ja, helst för månader sedan.
Citera
2017-12-07, 16:21
Medlem
Citat:
Då inväntar vi att NK startar detta krig då, så som dom startade det första.

?

Startade de det forsta kriget. Jag at tveksam.

1. Varfor blev Korea ockuperad av USA och Sovjet efter VK2? Holland, Norge och andra fick sin frihet direct. Varfor fick inte Korea?Korea hade lidit mycket mer.
2. Fran 45 fram till kriget borjade var det mycket komplicerad med mycket skjutningar vid gransen.
Citera
2017-12-07, 16:27
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina

1. Varfor blev Korea ockuperad av USA och Sovjet efter VK2? Holland, Norge och andra fick sin frihet direct. Varfor fick inte Korea?Korea hade lidit mycket mer.
2. Fran 45 fram till kriget borjade var det mycket komplicerad med mycket skjutningar vid gransen.
1. För att Holland och Norge inte gränsade till Sovjetunionen.
2. Det råder inga tvivel om vilka som startade kriget.
Citera
2017-12-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Tror du att det är farligt att resa dit? Går läget att bedöma till en viss del på nåt sätt? Jag vill gärna se landet om det går. Jag fick dock veta att en vanlig reseförsäkring inte gäller.

Då jag besökte Nordkorea, var det inte som turist, utan som konsult, och försäkringen var Schweizisk.

Jag kan bara råda, om det är farligt eller ej, och göra min personliga bedömning.

UD rekommenderar inte resa till NK idag.

1. Du bör vara medveten om att riskerna är stora idag, och att situationen kan förvärras, SNABBT!
2. Du kan inte få en försäkring i Svenskt försäkringsbolag så länge UD avråder från resa.
3. Svenska ambassaden har mycket svårt att bistå Svenska medborgare i nöd eller behov av hjälp.
4. Största faran, som jag ser det, är att det kan bli svårt att snabbt lämna landet.

Om Du ÖHT kommer att kunna göra det vid en eskalering av något slag,
kollaps - krig - revolution - eller annat ingripande från annan makt.

Ensamstående utan barn och hög riskbenägenhet, ja, då skulle jag åka, inte annars.

Hoppas Du fick något matnyttigt i mitt svar!
Citera
2017-12-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina

Har Du tagit del av hela tråden?
Citera
2017-12-07, 16:46
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
1. För att Holland och Norge inte gränsade till Sovjetunionen.
2. Det råder inga tvivel om vilka som startade kriget.

1. Norge gränsade till Sovjet och gränsar nu till Ryssland.

2. Det är ett inbördeskrig . Vem som startade det är högst subjektivt.
Citera
2017-12-07, 16:46
Medlem
Citat:
Då jag besökte Nordkorea, var det inte som turist, utan som konsult, och försäkringen var Schweizisk.

Jag kan bara råda, om det är farligt eller ej, och göra min personliga bedömning.

UD rekommenderar inte resa till NK idag.

1. Du bör vara medveten om att riskerna är stora idag, och att situationen kan förvärras, SNABBT!
2. Du kan inte få en försäkring i Svenskt försäkringsbolag så länge UD avråder från resa.
3. Svenska ambassaden har mycket svårt att bistå Svenska medborgare i nöd eller behov av hjälp.
4. Största faran, som jag ser det, är att det kan bli svårt att snabbt lämna landet.

Om Du ÖHT kommer att kunna göra det vid en eskalering av något slag,
kollaps - krig - revolution - eller annat ingripande från annan makt.

Ensamstående utan barn och hög riskbenägenhet, ja, då skulle jag åka, inte annars.

Hoppas Du fick något matnyttigt i mitt svar!

ETT TILLÄGG!

Under rådande omständigheter, lär Du få ännu mindre möjligheter, än vanligt, att se "Landet".
Du kommer att få mycket begränsad och mycket strikt "Guidning" och få tillbringa mycket tid på "Hotellrummet".
Citera
2017-12-07, 16:50
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
"Spökskeppen från Nordkorea" som flyter iland i Japan, blir allt fler.

Japans kustbevakning meddelar att bara under November i år har 28st flutit iland i Japan.
Motsvarande siffra förra november var 4st.

Anledningen kan vara de allt mer tuffa levnadsvillkoren på östra sidan NK,
och kraven på att yrkesfiskarna måste bege sig länge och längre ut för att fylla kvoterna.

Intressant artikel om detta:

https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/north-koreanghost-ships-are-washing-up-on-the-shores-of-japan-why/2017/12/06/261e60ea-da89-11e7-8e5f-ccc94e22b133_story.html?utm_term=.ea426fa1cdce

Tack för en intressant artikel! Emellertid fann jag raden om kidnappande av japanska medborgare mest spännande. Jag hade ingen aning om att det förekommit och att de gått så långt som att kidnappa en 13-årig flicka.

Det grämer mig att befolkningen och inte Kim är de som lider p.g.a. alla sanktioner, men tyvärr finns det inte mycket att göra åt det. Förhoppningsvis leder inte den pressade situationen till att Nordkorea får för sig att göra något mycket dumt. Svinnet vad gäller människoliv blir förmodligen ganska omfattande i det fallet.
Citera
2017-12-07, 16:59
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
1. Norge gränsade till Sovjet och gränsar nu till Ryssland.

2. Det är ett inbördeskrig . Vem som startade det är högst subjektivt.
Ja vi vet att allt är subjektivt i er kommunisters hjärnor. Eran oförmåga att ta till er fakta är ju vad som har gjort er till kommunister från första början.
Citera
2017-12-07, 17:20
Avstängd
Citat:
Ja vi vet att allt är subjektivt i er kommunisters hjärnor. Eran oförmåga att ta till er fakta är ju vad som har gjort er till kommunister från första början.
Kan vara värt att nämna att enligt Nordkorea började kriget med en räd från sykoreanska styrkor vid västkusten och sedan spred sig striderna därifrån längs hela frontlinjen. Sant eller inte lär vi troligen aldrig få veta, Sydkorea hade ägnat sig åt militära provokationer tidigare så orimligt är det inte, och striderna började från ena kanten på fronten och spred sig längs denna, inte ett samtidigt anfall som man skulle väntat sig om det varit ett planerat anfall.

Å andra sidan är heller ingen hemlighet att Nordkorea som var militärt starkare avsåg anfalla sydsidan så förr eller senare skulle det smällt ändå. Närmast jämförbart med Israels alla krig där de tagit minsta missil som ursäkt för massiva angrepp när de känt sig redo.
Citera
2017-12-07, 17:41
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:

När Franco störtade den demokratiskt valda socialdemokratiska regeringen med hitlers stöd ansågs det av USA och västvärlden vara en inrikes angelägenhet eftersom Franco såg ut att vinna.

När koreakriget utbröt var det tydligen USAs och FNs angelägenhet eftersom vinnaren var fel.
Dubbla standarder är vanligt bland såna som er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in