Citat:
Tjena.Hej pungsparken...
jo men skilj på varför/ hur och orsak.
att skilja på åsikter....du tillhör "facket" socialdemokrat och du moderat..
eller rasist eller antirasist
är ju inte så felaktigt som
skilja på svarta och vita ex. via massa fördomsfullt skit = rasism.
Jag diskuterar med rasister dagligen på detta forum. Att jag gravt föraktar deras ståndpunkter är ju en sak jag är helt berättigad till att göra. Sitta och kränka dem via trams/ personangrepp/ hat är det däremot inte.
jo men skilj på varför/ hur och orsak.
att skilja på åsikter....du tillhör "facket" socialdemokrat och du moderat..
eller rasist eller antirasist
är ju inte så felaktigt som
skilja på svarta och vita ex. via massa fördomsfullt skit = rasism.
Jag diskuterar med rasister dagligen på detta forum. Att jag gravt föraktar deras ståndpunkter är ju en sak jag är helt berättigad till att göra. Sitta och kränka dem via trams/ personangrepp/ hat är det däremot inte.
Vad jag menar(och jag menar inte specifikt dig) är att om du öppnar debatten med "ni rasister" eller "ni feminister" så hamnar du snett redan från början...varken rasister, nassar eller feminister är en homogen grupp där alla har helt lika åsikter, synpunkter eller svar.
Fakta är alltid fakta, att invandrare är överrepresenterade i dom flesta men inte alla brottskategorierna är fakta...att skrika rasist ändrar inte på detta utan blir egentligen kontraproduktivt.
Finns det ett problem så löser man det oftast enklast och bäst genom att ha alla fakta klara, sedan kan man kolla på orsaker och lösningar.
Tittar du på anledningen att somalierna i Sverige har så låg sysselsättning så är en stor del av detta att en stor del faktiskt saknar läs och skrivkunskaper...så en åtgärd som skulle skapa möjligheter för fler av dom att komma ut i arbetslivet skulle kunna vara så enkel som att se till att dom kan få hjälp med att lära sig läsa och skriva.
Om man istället skriker rasist om någon nämner detta så kommer läget att förbli detsamma.
Jag såg idag ett inslag där Åsa Regnér med anledningen av "metoo-debatten att det var dags att lyfta fram det av riksdagen dumpade förslaget om könskvotering i bolagsstyrelser eftersom 2 av 3 personer som sitter som VD är män.
Hur hon tror att detta skulle göra någon skillnad har jag svårt att se och jag kan inte se någon annan anledning att lyfta ett förslag med övergreppen som svepskäl.
Övergreppen på våra arbetsplatser sker inte med styrelsens eller VDs goda minne och dom enda som kan hållas ansvariga för övergreppen är gärningsmännen och möjligtvis chefer som mörkar eller skyddar gärningsmännen.
På aftonbladet har vi Sofia OO som chef, på SVT är det Hanna S som är VD, Dramaten har en manlig chef men problemen fanns även under förra kvinnliga VDn.
Timmel skyddades av två kvinnliga chefer om jag inte minns helt fel och det har skett övergrepp här på Sahlgrenska(våran nuvarande och förra chef är båda kvinnor) bara för att dra några exempel.
Så hur kan man dra slutsatsen att övergreppen skulle minska genom att tillsätta fler kvinnliga chefer?
Det mest logiska borde väl vara att tillsätta chefer(oavsett vilket kön personen har) som tar ansvar för sitt jobb och ser till att ta tag i problemen som dyker upp eller har jag fel?
Att män är överrepresenterade när det gäller övergrepp är fakta, att invandrarmän är överrepresenterade i gruppen män som begår övergrepp är även det fakta, men att dra slutsatsen att män kan begå övergrepp i stor utsträckning på grund av att män är överrepresenterade som chefer är inte fakta så länge man inte kan påvisa att arbetsplatser med kvinnliga VD eller med minst 50% kvinnor i styrelsen har färre övergrepp är rent nonsens.
https://www.svd.se/trots-motstandet-tar-garna-upp-fragan-om-kvotering?utm_source=ab-box&utm_medium=iframe&utm_campaign=2017-12-06
Jag skulle gärna se att övergrepp och våldtäkter minskade eller helst försvann, men skall vi ha en chans att uppnå detta så måste vi ha rena fakta och inte rasistsmörja, feministiskt genusdravel eller försök att genomföra en politisk agenda med övergreppen som svepskäl.
Så om genusvetenskaparna/feministerna skall ha någon framtid så behöver dom rannsaka sig själva och föra en mer faktabaserad och konstruktiv debatt istället för att skapa ett könskrig och genom detta försöka vinna fördelar.
Den dag dom gör detta skulle jag kunna fundera på att stödja dom.
Senast redigerad av pungspark63 2017-12-06 kl. 21:21.
Senast redigerad av pungspark63 2017-12-06 kl. 21:21.