2017-12-06, 06:26
Medlem
magiciadehexs avatar
En intressant jämförelse med tanke på allt prat i tråden om att förebygga risker, framförallt hur KVINNOR ska "bete" sig.

Jag vet sen tidigare att i Sverige sker ca ett sexualsadistiskt dåd med dödlig utgång per år.

Kollade upp hur många svenskar som dödas per år av blixtnedslag.
Det var samma resultat, d.v.s i snitt så dör en person varje år av blixten.

Då kan man undra, hur ska vi skydda oss mot blixten då? Gå omkring med en ständig rädsla, alltid vara på sin vakt, tänka att det alltid kan hända?

Hm, detta var bara en tanke som dök upp när jag tänkte på hur en del vill flytta fokus till offrets "oförsiktighet", försöker hitta svaret till varför hon blev mördad hos henne själv istället för hos Mördaren Madsen, där alla svar finns.
Citera
2017-12-06, 07:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det var precis det de inte gjorde.
Ingen annan följde med ombord, ingen såg u-båten från land under turen och ingen satt och väntade på dem på kajen. Först efterföljande dygn kontaktade hennes pojkvän polisen när han saknade henne.

Ubåten sågs från land om jag inte missminner mig, och till sjöss också.
Citera
2017-12-06, 07:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Fel. När man fick kontakt med PM och Nautilus och frågade om det var bra ombord meddelade PM att han mådde bra och var ensam ombord. Det var innan den sjönk.

Nej, PM sa att ” alla ombord mår bra”. Det var först då han fick frågan av en journalist från dansk tv, då han skulle stiga in i polisbilen, som han sa att han varit ensam ombord.
Citera
2017-12-06, 07:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Var det inte precis tvärtom, att han svarade att alla ombord mådde bra...

Jo, så var det.
Citera
2017-12-06, 07:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, man kan verkligen undra vilka psykologiska faktorer som inverkar till detta beteende som märks av i alla trådar som handlar om mord på unga kvinnor. Anmärkningsvärt och osmakligt.
Det låter helt logiskt och förnuftigt det du skulle göra. Men, om man har "noll koll" på teknik i allmänhet och "noll koll" på ubåtars säkerhetssystem, i synnerhet, skulle man kanske inte ändå lita på "proffset själv", d.v.s ubåtskaptenen Madsen? Som kanske pratat sig varm om sina tekniska kunskaper, ubåtens kapacitet osv? Det kanske t.o.m skulle kännas lite dumt att ens ifrågasätta säkerheten med tanke på bristande kunskaper i ämnet och med tanke på att man tar för givet att han själv inte utsätter sig för några risker med färden?
Nu blev det ganska många "om" och "kanske", men försöker fundera hur någon som kanske både är äventyrlig och tekniskt okunnig skulle kunna tänka. D.v.s vad som är självklart för den ene är det verkligen inte för den andre. Allt är inte så självklart som vissa i tråden tycks påskina.

Mitt fetade, jo, det är jag övertygad om att man som tekniskt okunnig hade gjort. Litat på ”experten” PM i detta avseende.
Citera
2017-12-06, 07:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
En intressant jämförelse med tanke på allt prat i tråden om att förebygga risker, framförallt hur KVINNOR ska "bete" sig.

Jag vet sen tidigare att i Sverige sker ca ett sexualsadistiskt dåd med dödlig utgång per år.

Kollade upp hur många svenskar som dödas per år av blixtnedslag.
Det var samma resultat, d.v.s i snitt så dör en person varje år av blixten.

Då kan man undra, hur ska vi skydda oss mot blixten då? Gå omkring med en ständig rädsla, alltid vara på sin vakt, tänka att det alltid kan hända?

Hm, detta var bara en tanke som dök upp när jag tänkte på hur en del vill flytta fokus till offrets "oförsiktighet", försöker hitta svaret till varför hon blev mördad hos henne själv istället för hos Mördaren Madsen, där alla svar finns.

Man kan ju tillverka en overall av bildäck som skydd mot ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️?
Citera
2017-12-06, 08:36
Medlem
Lägger in länkar från 4 danska mediers första artiklar ang ubåtens försvinnande
https://ekstrabladet.dk/112/redningshelikoptere-leder-efter-ubaad-i-dansk-farvand/6774426
https://www.bt.dk/krimi/lige-nu-forsvundet-ubaad-med-kendt-dansker-om-bord-er-fundet
https://www.dr.dk/nyheder/indland/savnet-ubaad-er-fundet-i-koege-bugt-alle-er-i-god-behold
https://www.b.dk/nationalt/ven-af-raketbygger-savnet-ubaad-kan-ikke-sende-signal

Samtliga säger att pojkvännen larmar 02.30. Varför skulle den tidspunkten vara fel? Det skulle i så fall innebära att internet dammsugits och annan tidpunkt för larmandet tagits bort, varför?

Godt kl. 02.30: Her kontaktede kvindens kæreste til Joint Rescue Coordination Center - JRCC - og meldte ubåden savnet, fordi kæresten ikke var vendt tilbage.
Kl. 02.51: Her kaldte Lyngby Radio ubåden forgæves, men der var intet svar.
Kl. 03.39: Her kontakter JRCC og oplyser, at der kan være sket en ulykke og at ubåden derfor kan have været ude for et forlis.https://ekstrabladet.dk/112/mysteriet-om-ubaadsdrama-fortsaetter-raket-madsen-har-aendret-forklaring/6776991
05.51 går danska Försvaret ut på twitter med To redningshelikoptere og tre skibe søger i øjeblikket efter privat ubåd, NAUTILUS i Københavns havn, Drogden og sejlrende mod Bornholm.
05.51 - 11. aug. 2017

Pojkvännen kan ha somnat eller vad som helst, jag tycker istället att det är mer konstigt att man inte förrän 03.39 går ut med att det kan vara olycka/förlisning. Vid 04.30 verkar räddningsarbetet dragit igång rejält. 05.51 vet man att N senast setts vid Drogden.

Jag tycker också att en del tyder på att turen inte skulle innebära ett dyk vid Flakfortet eftersom man går till Middelgrundfortet (pratar med personer som är vid ön). Kolla karta Refshaleön-Middelgrundfortet och Flakfortet. Är ju en bra bit mellan dessa och hade väl varit vettigare att i så fall gå direkt till Flakfortet utan omvägen förbi Middelgrund. Färden ut till Middelgrund verkar ha tagit ca 1 timme.
Citera
2017-12-06, 08:54
Medlem
Solglittrets avatar
När PM och u-båten som man sökte efter slutligen lokaliserades av annan båt framgick att han var ensam ombord. Han skulle ner och "fixa" en sak i u-båten och bad dem vänta "eftersom det kunde vara riskabelt". Inom kort sjönk den och PM simmade till räddningsbåten. Personer på den båt som räddade PM uppgav att han sa att endast han själv var ombord.

Det är naturligtvis spännande att ta en båttur och kanske dyka ner på botten i Öresund, alldeles särskilt i väldens största hemmabyggda u-båt, gjord av ett fundament till ett kasserat vindkraftverk. Nog tror man det ska gå bra, speciellt som konstruktören själv är ombord.
Men det var inte en säker farkost och PM var en känd lynnig grälsjuk lättstött person som råkat i luven på alla journalister som försökt intervjua honom.
Det gör hela utflykten onekligen lite riskabel.

Men KW kanske inte fick med sig någon mer som back-up och folket på land hade kanske inte heller möjlighet att vänta på kajen på henne. PM och KW kanske kommunicerade bra utan infödd dansk tolk och att ta foton av henne ombord kanske inte var viktigt. Hon kanske inte heller tekniskt insåg att
räddningsmöjligheterna från botten var mycket små om de fick motorstopp där nere utan kommunikationsmöjligheter.

Allt detta är svårt att veta utan mer fakta. Men i väntan på fakta kan man ju få formulera funderingar här. Det betyder inte att KW "får skylla sig själv" eller är "skuld till sitt eget styckmord" eller andra dumheter.

Att hon gav sig ut på en riskabel båttur borde på inget sätt leda till att hon blir styckmördad, möjligen skeppsbruten eller drunknad.
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-06 kl. 09:10.
Citera
2017-12-06, 09:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ubåten sågs från land om jag inte missminner mig, och till sjöss också.

Om man hade följt u-båtens färd - från land eller från någon båt - hade man ju inte behövt leta efter den när pojkvännen larmade att KW inte kommit hem.
Öresund är just ett sund - man ser från land till land vid klart väder. Självklart har fler båtar och folk sett Nautilus vid olika tillfällen.
Det är pusslet polisen lagt. Men ingen annan följde hela u-båts turen i akt och mening att se vart de tog vägen.
Citera
2017-12-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, men då skulle man väl tvingas sitta hemma och darra och kolla barnprogrammen? Men inte ens det är väl säkert? Bryter sig en tjuv in, eller karln/frun får spel, så är man ju ändå i en farlig situation.
Kan ej tänka så själv, då blir livet outhärdligt trist att leva och skrämmande ändå.

Jag har rest i hela världen, inte bott på charterorter. Säkerhetstänket finns förvisso där ändå, men man lever inte i en skyddad verkstad om man verkligen vill uppleva saker här i livet. Skulle jag ha avstått från skärmflygning och dykning för att jag KUNDE ha dött? Kan säga att det är här i Sverige jag har upplevt de mest skrämmande personerna i mitt liv.

Men då sitter du inte fast. Du kan fly. Du kan springa från dörren, hoppa från fönstret, du kan tillkalla grannens hjälp, du kan ringa 112..

I Madsens ubåt sitter du fast. Helt beroende av kaptenens nycker.
Citera
2017-12-06, 09:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men då sitter du inte fast. Du kan fly. Du kan springa från dörren, hoppa från fönstret, du kan tillkalla grannens hjälp, du kan ringa 112..

I Madsens ubåt sitter du fast. Helt beroende av kaptenens nycker.

Exakt så. Du lägger ditt liv helt i Madsens händer. Han avgör när du kommer upp till ytan igen och kan kontakta omvärlden, han avgör om och när du kommer iland. Känns han som rätt person som man vill ska bestämma över en - redan utan dagens kunskap vad han kan ha gjort?
Citera
2017-12-06, 09:32
Medlem
Citat:
Exakt så. Du lägger ditt liv helt i Madsens händer. Han avgör när du kommer upp till ytan igen och kan kontakta omvärlden, han avgör om och när du kommer iland. Känns han som rätt person som man vill ska bestämma över en - redan utan dagens kunskap vad han kan ha gjort?

Denna fråga är också relevant för mig, men många andra tar den som att klanka ner på KW's omdöme, och har skapat många citat.

Jag tycker att man ska kunna diskutera den utan att på något sätt klandra KW, för ingen vet vad som gjordes upp innan färden ( annat än PM och pojkvännen och andra vänner till KW).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in