2017-12-05, 21:51
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Ni som hängt med & är mer insatta än mig i det här mordet, Har lyssnat på spår & undrar om SL är efterbliven eller trög på nåt sätt? När man hör henne prata eller ska förklara sig så låter det som om hon inte riktigt är 100 i skallen
Citera
2017-12-06, 00:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Kan man helt utesluta att Åkes bror är med i detta?
Det där blir en lite konstig fråga. Finns det någonting alls som antyder att en bror till Åke skulle vara inblandad i det här.
Senast redigerad av Draifos 2017-12-06 kl. 00:13.
Citera
2017-12-06, 00:13
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där blir en lite konstig fråga. Finns det någonting alls som antyder att Åkes bror skulle vara inblandad i det här.

Inte i dagsläget och jag har aldrig påstått det dock så tar jag upp ämnet då ingen annan gjort det och de bodde trots allt grannar och att detta var en släktfejd.
Citera
2017-12-06, 00:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Inte i dagsläget och jag har aldrig påstått det dock så tar jag upp ämnet då ingen annan gjort det och de bodde trots allt grannar och att detta var en släktfejd.
Ok. Jag hade uppfattat det som en grannfejd. Visste inte att de var släkt med varandra.
Citera
2017-12-06, 00:17
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ok. Jag hade uppfattat det som en grannfejd. Visste inte att de var släkt med varandra.
Släktfejd menar jag då det var mellan två släkter men visst jag lät otydlig där grannfejd är nog bättre.
Citera
2017-12-06, 00:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Släktfejd menar jag då det var mellan två släkter men visst jag lät otydlig där grannfejd är nog bättre.
Jag tror att man skall vara försiktig med att dra in fler här nu. Det antyddes tidigare i tråden att MT:s bror skulle ha varit inblandad, trots att det knappast fanns något stöd för det. Det vore väl synd att dra in även ÅT:s bror, om nu ingenting tyder på att han har med saken att göra.

MT, SL och ÅT är väl de enda som har diskuterats som möjligen inblandade i mordet.
Citera
2017-12-06, 01:07
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Jag tror att man skall vara försiktig med att dra in fler här nu. Det antyddes tidigare i tråden att MT:s bror skulle ha varit inblandad, trots att det knappast fanns något stöd för det. Det vore väl synd att dra in även ÅT:s bror, om nu ingenting tyder på att han har med saken att göra.

MT, SL och ÅT är väl de enda som har diskuterats som möjligen inblandade i mordet.

Som sagt jag tycker att man ska lyfta på alla stenar och när de bodde grannar dessutom.
Citera
2017-12-06, 14:06
Medlem
ekeheks avatar
Citat:
Åke bor väl i Målilla? Kan man helt utesluta att Åkes bror är med i detta? Jag påstår inte på något sätt att det skulle vara så och har inga bevis för det men iochmed att det rör sig om en släktfejd så ska man väl lyfta under alla stenar.

Jag menade att brodern bor kvar i krokarna.
Och jag tror utan att veta att det behövs inte några fler misstänkta, dom tre nämnda räcker nog gott.
Citera
2017-12-06, 14:44
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Där har du problemet. Indiciebevisningen pekar på SL: s inblandning. Givetvis. Det rimligaste är exempelvis att anta att eftersom MT berättat för en tredje person att SL är inblandad så var hon inblandad. Men det är ett mycket svagt bevis mot SL givet att MT mycket väl kan antas ljuga för att hämnas på SL som lämnat honom och för att han givit en helt annan historia där SL inte är inblandad efteråt.

Indiciebevisningen i form av sådant som att det funnits telefonkontakt mellan SL och MT på morgonen är likaledes enskilt mycket svaga bevis för att SL varit inblandad eller underkunnig om mordet.

Ja, en beviskedja av olika i sig svaga indicier kan räcka till att fälla, men det förutsätter att den sammantagna bilden inte lämnar utrymme för alternativa gärningsmän och förlopp och det finns det i allra högsta grad här. Man kan inte under alla omständigheter plussa på ett antal osammanhängande besvärande omständigheter och få en skuld bortom rimligt tvivel. Då resonerar man som Lambertz i Quickfallet där han får ihop bevis för en skuld långt över 100% genom att lägga ihop utifrån en fast övertygelse redan från början att den misstänkte är skyldig och maskerar det som en indiciekedja.

Man får i detta fall blunda mycket hårt för att finna det uteslutet att MT i skälva verket mördade GL ihop med någon annan person och att SL först efteråt ställdes inför att inse vad som hänt. MT trodde sig kunna manipulera SL och lyckades i så fall också.

Det handlar alltså inte om den berömde tredje mannnen som dyker upp som en deus ex machina när brottslingar behöver någon att skylla brottet på, utan en konkret misstanke hos professionellla eller sansade personer som mycket väl kan tänka sig att denne är skyldig tillsammans med MT och där till yttermera visso MT själv tagit tillbaka sitt utpekade av SL och pekat ut denne person istället.

I dina hypoteser ovan så är alltså MT ej trovärdig i angivande av SL

Dock är han trovärdig i att han efter några år pekar ut en tredje person som delaktig i mordet?
Citera
2017-12-06, 14:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
I dina hypoteser ovan så är alltså MT ej trovärdig i angivande av SL

Dock är han trovärdig i att han efter några år pekar ut en tredje person som delaktig i mordet?

Mitt uppfattning är att han mest sannolikt berättade sanningen för Therese Tang. Det är förmodligen den mest ekonomiska teorin enligt Ockhams rakkniv.

Men poängen är att han inte är trovärdig öht då han uppgivit motstridiga versioner av vad som hänt. Bevisvärdet mot SL är alltså nära noll, då det inte kan utgå från vad som troligen är fallet, hur sannolikt det än är, utan från vad något bevisar. MT är också medgärningsman och har anledning att vara sur på SL och det är ändå långt ifrån uteslutet att MT ljugit om hennes inblandning.

Med den tredje personen förhåller det sig ungefär likadant. Hans utpekande är värdelöst som bevis mot denna person, men det finns ändå en hel del som pekar på att det kan vara sanningen. Eller en del av sanningen.
Citera
2017-12-06, 15:01
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:

Min fetning:
För att du tycker att det räcker eller varför?

Det finns ju inget annat än indicier så om någon vill lyfta frågan så får denne göra det.

Eftersom MTs bror jagat journalister och slängt skopan i skallen på en, så måste man fråga sig varför och inte bara enkelt avfärda med " han kan ha flera skäl bl a bla" Så han åker runt och jagar folk varje dag på ägorna tror du?

Acceptera ändras vinklingar likväl som dina egna.

Jag har läst tråden sedan dag1, läst FUP och lyssnat på P3 dokumentär och Spår samt läst artiklar om dådet.

Jag har även läst artiklar om ST som "misshandlat" medfånge på anstalten...
Citera
2017-12-06, 15:14
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mitt uppfattning är att han mest sannolikt berättade sanningen för Therese Tang. Det är förmodligen den mest ekonomiska teorin enligt Ockhams rakkniv.

Men poängen är att han inte är trovärdig öht då han uppgivit motstridiga versioner av vad som hänt. Bevisvärdet mot SL är alltså nära noll, då det inte kan utgå från vad som troligen är fallet, hur sannolikt det än är, utan från vad något bevisar. MT är också medgärningsman och har anledning att vara sur på SL och det är ändå långt ifrån uteslutet att MT ljugit om hennes inblandning.

Med den tredje personen förhåller det sig ungefär likadant. Hans utpekande är värdelöst som bevis mot denna person, men det finns ändå en hel del som pekar på att det kan vara sanningen. Eller en del av sanningen.

Min fetning: Jag undrar var i tidslinjen vi får in denne tredje person. Han borde slunkit ur SL's eller MT's mun någon gång under alla långa förhör. Det är inga duvungar som förhör misstänkta mördare...men men..jag spekulerar

SL däremot får jag in i tidslinjen. Hon delar säng med MT när denne går upp och iväg (hon går med?). Dessutom i städning av GL's sovrum och inte minst den kvinnliga aspekten i val av golv, tapeter, möbler etc.

Å du Draifos, jag spekulerar bara, jag har inte facit.
Senast redigerad av Bluekeeper 2017-12-06 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in