2017-12-05, 23:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rätt, så till vida att hon for ensam ut.
Fel, dom (väninnan och sambon) satt på en restaurang i hamnområdet och följde Ubåtens färd.

Har du källa på att det satt vänner till KW och följde u-båten färd?
Antar att du inte bara avser "avfärden" utan just Nautilus rutt.
Då är det ju märkligt att man larmar när hon inte kommer hem - eftersom de som följer u-båtens rutt ju vet var denna är....
Citera
2017-12-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, självklart anade ingen vad hon råkat ut för. Men om din respektive (ifall du har någon) åkte iväg på en båttur planerad till ca 2h med återkomst 2000, inte kommer tillbaka som planerat. När larmar du då sjöräddningen?

Glöm inte att ubåten var i u-läge ca 2200-2400, så då kan ingen kontakt ha förelegat. Om KW skulle ha OK'at det med sin pojkvän innan, så skulle det i så fall innebära att hon gått med på att redan efter de skulle ha varit tillbaka, gått med på att åka längre bort från kaj, för att sedan göra ett dyk, vilket redan där skulle innebära att de inte skulle komma tillbaka till kaj förrän efter midnatt, i bästa fall. Glöm inte heller att PM's första lögn var att han ställt av KW vid kajen vid 22-tiden. Det skulle han ju knappast ha sagt, om KW var med på att turen skulle vara längre än så, och att hon dessutom stämt av det med sin pojkvän.

Jag passar på att upprepa frågan ovan här igen

Om din respektive (ifall du har någon) åkte iväg på en båttur planerad till ca 2h med återkomst 2000, inte kommer tillbaka som planerat. När kontaktar du då sjöräddningen?

För det första har man tillit till sin respektive. För det andra respekterar man dennes brinnande intresse som journalist.

Ja, när riskerar man avbryta en intressant, viktig intervju och när är det en farlig situation?

Ja, det är sannolikt inte helt lätt. En avvägning.

Sannolikheten för det som nu visat sig hänt, är så försumbar liten att det troligen inte ens funnits med i deras tankevärld.
Citera
2017-12-05, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag syftade på intervjun, vilket framgår om du läser vad jag skrev. Ubåtsturen var ingen intervju.

Och jag undrar fortfarande hur du kan VETA att intervjun hade gått bra och att Madsen inte hade blivit tokig på KW? Han kanske kokade av ilska under hela intervjun - och ruvade på hämnd? Tidigare hade Madsen skickat oförskämda mail till intervjuarna. Nu hittade han på något än värre..

Sen vet du inte heller ifall KW fortsatte att intervjua Madsen ombord.

Jag vill bara påpeka att du lika lite som vi andra VET. Du kan bara gissa.
Citera
2017-12-05, 23:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
PM och KW gav sig ut på kvällen 10 augusti. Hon anmäldes saknad 11 augusti vid halv tre tiden på småtimmarna när pojkvännen vaknade och fann att hon inte kommit hem under natten.

Har du lite svårigheter att förstå dygnsuppdelningen - det blir ett nytt datum kl 24 på natten!

Hade du haft åtminstone några hjärnceller vid liv, hade du inte bara förstått mitt inlägg, utan att det också visar att jag faktiskt förstår det du försöker förklara ovan.

Men jag inser att du inte förstår något av ovanstående, så jag bemödar mig inte med att försöka förklara skillnaden en gång till.

Men här kan du läsa om vad ett dygn är

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dygn
Citera
2017-12-05, 23:24
Medlem
Citat:
Har du källa på att det satt vänner till KW och följde u-båten färd?
Antar att du inte bara avser "avfärden" utan just Nautilus rutt.
Då är det ju märkligt att man larmar när hon inte kommer hem - eftersom de som följer u-båtens rutt ju vet var denna är....

Den intervjun/uttalandet är borttaget. Av utredningstekniska skäl.
Citera
2017-12-05, 23:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej, det är inte jag som är den som gör mig dum. Men jag är inte förvånad att du inte inser det....

Kan du visa en enda källa på att PM var känd för att utgöra en fara för journalister, innan det inträffade? Vilka andra journalister hade råkat illa ut i PM's närvaro, finns det ens ett enda belägg för någon enda person, journalist eller inte, som faktiskt fått så mycket som en skruvmejsel i huvudet? INNAN denna hemska händelse?

Många hissar har en stoppknapp... Vad spelar det för roll om det är vatten eller betong på andra sidan plåtskalet?

Glöm nu inte bort vad det var du skrev som jag kommenterade i denna diskussion, och börja nu inte blanda ihop äpplen och päron som en följd av det!

PM är tidigare ostraffad och såvitt det är känt har väl ingen anklagat honom för att utgöra en fara för någon tidigare. Att "råka illa ut" är dina ord.
Men att han inte varit behaglig att umgås med behöver inte betyda att han fysiskt skadat någon. Han har uppenbarligen råkar i luven på alla journalister som försökt intevjuva honom - och han har kastat verktyg omkring sig vid sina utbrott utan någon uppgift om hans träffsäkerhet.

Han verkar varit en svår person för journalister, snarstucken med kort stubin. inte riktigt drömkapten på en båttur för en ensam journalist.
Citera
2017-12-05, 23:31
Medlem
Citat:
Det är mycket bullshit här.
Jämförelsen med ett flygplan kan tyckas lockande. Men är helgalen. Ett flygplan på taxibanan är mycket säkrare än en båt till havs, och en ubåt i uläge är säkrare än ett flygplan i lyften.
Ty, får du problem med flyget på taxibanan är det bara att öppna dörrarna och evakuera. Får du problem med en båt på öppet hav, är det inte bara att hoppa i sjön. Får du problem med ett flygplan i lyften, är det minutrar till du störtat och är tvärdöd. Får du problem med en ubåt under vattnet kan du ha dygn på dig att bli räddad. I fallet Nautilus fanns dessutom, tvärtemot vad som påstås ovan, en möjlighet att evakuera om man skulle bli fast på botten.

Det händer mer än en gång per år att folk som åker taxi råkar illa ut. Varför i helsike sitter ingen och håller utkik efter alla som åker taxi?

Naturligtvis vet jag att jag provocerade en aning, men den var ganska mild mot din, jämförelse med bilåkande, som du inte svarat på (förstår varför ....

Jämförelsen med flyg var inte tänkt i absoluta termer, utan som en enkel jämförelse för fler att förhålla sig till faktumet; att människor i onaturliga tillstånd, utsätter sig för en potentiell risk, något som kan bli underskattat efter många år av mycket liten risk, men fatal när den händer (flygolyckor....).

Jag kanske har missat en detalj till evakueringsmöjlighet, orkar du förklara den för mig och andra? Det är inte en evakueringslucka i tornet, en vanlig och etablerad lösning, vilken är den?
Citera
2017-12-05, 23:34
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och jag undrar fortfarande hur du kan VETA att intervjun hade gått bra och att Madsen inte hade blivit tokig på KW? Han kanske kokade av ilska under hela intervjun - och ruvade på hämnd? Tidigare hade Madsen skickat oförskämda mail till intervjuarna. Nu hittade han på något än värre..

Sen vet du inte heller ifall KW fortsatte att intervjua Madsen ombord.

Jag vill bara påpeka att du lika lite som vi andra VET. Du kan bara gissa.

Absolut. Vi kan bara gissa; du är ju världsmästare på just gissningar.

Visst kan Madsen blivit tokig under intervjun, men behöll ilskan inom sig gentemot "naiva KW". Men hade så varit fallet finner jag det osannolikt att KW skulle stigit ombord överhuvudtaget. Hon har nog träffat ett större spann av människokaraktärer än du trots sin ringa ålder. Och genom detta kunnat göra en riskbedömning.

Men du vet ju bäst såklart, även om detta.
Senast redigerad av katw 2017-12-05 kl. 23:39.
Citera
2017-12-05, 23:35
Medlem
trngws avatar
Citat:
För det första har man tillit till sin respektive. För det andra respekterar man dennes brinnande intresse som journalist.

Ja, när riskerar man avbryta en intressant, viktig intervju och när är det en farlig situation?

Ja, det är sannolikt inte helt lätt. En avvägning.

Sannolikheten för det som nu visat sig hänt, är så försumbar liten att det troligen inte ens funnits med i deras tankevärld.

Du låser fast dig vid det som hänt KW, glöm det nu. Det har ju inte hänt (i detta hypotetiska fallet). Du väntar på någon som åkt på en båttur, på kvällen, som skulle vara åter klockan åtta. Men ingen kommer tillbaka, ingen svarar på telefon. Du tänker givetvis inte att det skett ett mord. Men om en båt saknas, vad tänker du då? Någon skulle ta en liten rundtur för skojs skull. (Intervjun var ju redan avklarad på land innan avfärden). De flesta oroar sig för att något hänt med båten, att den sjunkit, att de ombord hamnat i nöd. Det är jag rätt övertygad om att du också skulle göra. Skulle du vänta till 0230 innan du ringde på hjälp? Det är för mig en väldigt konstig tidpunkt. Satt han upp och väntade oroligt så länge innan han ringde, för han kan väl knappast ha suttit vaken så länge utan att oroa sig, eller var han så lugn trots många timmars försening utan kontakt, att han gick och la sig för att sova?

När klockan närmar sig midatt, fyra timmar efter att din respektive skulle varit tillbaka, och du inte fått någon kontakt. Vad skulle du tänka då? Äsch, de åkte nog på en extra runda. Fyra timmar extra!?!?! Utöver de två planerade? Ärligt?
Citera
2017-12-05, 23:38
Medlem
trngws avatar
Citat:
Den intervjun/uttalandet är borttaget. Av utredningstekniska skäl.

Ursäkta, men vilket jäkla bullshit!

Men visa gärna att jag har fel. Allt som behövs är en kontrollerbar referens!
Citera
2017-12-05, 23:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Först efterföljande dygn kontaktade hennes pojkvän polisen när han saknade henne.

Citat:

Pojkvännen kontaktade polisen ca 6h efter att de skulle varit tillbaka. Något "dygn" som du på ett lömskt sätt försöker ge sken av att det var, handlar det definitivt inte om.

Citat:
PM och KW gav sig ut på kvällen 10 augusti. Hon anmäldes saknad 11 augusti vid halv tre tiden på småtimmarna när pojkvännen vaknade och fann att hon inte kommit hem under natten.

Har du lite svårigheter att förstå dygnsuppdelningen - det blir ett nytt datum kl 24 på natten!

Citat:
Men här kan du läsa om vad ett dygn är
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dygn

Om du tar och läser citaten från våra inlägg ovan så kanske du förstår hur dumt det var attt klanka ner på påståendet om att pojkvännen anmälde henne försvunnen först nästföljande dygn. Det var exakt det han gjorde - anmälde dygnet efter avfärden.

Spara diskussionen om hjärnceller och andra förolämpning - vi behöver inte hålla på så här, eller hur
Citera
2017-12-05, 23:40
Medlem
trngws avatar
Citat:
PM är tidigare ostraffad och såvitt det är känt har väl ingen anklagat honom för att utgöra en fara för någon tidigare. Att "råka illa ut" är dina ord.
Men att han inte varit behaglig att umgås med behöver inte betyda att han fysiskt skadat någon. Han har uppenbarligen råkar i luven på alla journalister som försökt intevjuva honom - och han har kastat verktyg omkring sig vid sina utbrott utan någon uppgift om hans träffsäkerhet.

Han verkar varit en svår person för journalister, snarstucken med kort stubin. inte riktigt drömkapten på en båttur för en ensam journalist.

Just precis. Dina insinuationer om den "kända fara" PM skulle utgjort för KW, är just ingenting annat än insinuationer. Eller rent skitsnack, för att snacka ren svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in