2017-12-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag håller i grund och botten med dig här, men den stora frågan som då uppstår, är varför det dröjde hennes pojkvän ända till 0230 innan han larmade.

Han är belagt med yppandeförbud, så det får vi väl svar på först vid rättegången. Så allt skulle bara bli gissningar. Dock tror jag han diskuterat fram och tillbaka en hel del med den väninnan som också var med i hamnen.

Gör hon en journalistisk djupintervju eller är det en farlig situation?

Vem kunde ana vad hon råkat ut för? Vems tankekarta finns det på?

Inte min, i alla fall.
Citera
2017-12-05, 22:49
Medlem
Citat:
Jag håller i grund och botten med dig här, men den stora frågan som då uppstår, är varför det dröjde hennes pojkvän ända till 0230 innan han larmade.

Inga större larmsignaler från KW, när de inte kunde synas från hamnen längre, och kanske en otydlig och falsk färdplan, från PM, som den kanske lite naiva pojkvännen svalde, är en av massor med förklaringar.

Igen, vi vet inte vad han, pojkvännen sagt till polisen, om vad som gjordes upp, innan de la ut. Denna fundering från dig, kokar tillbaka till samma viktiga frågeställning som jag nu tjatat om i månader; vad var upplägget med kvällsturen, vad innehöll den, varför skulle bara PM och KW få njuta av kvällssolen, varför kunde inte pojkvännen få följa med ( eller avstod han!!!???)????

Jag upplever att mycket hela tiden kokar tillbaka till denna fråga; VAD VAR FÖRUTSÄTTNINGARNA FÖR DENNA MÄRKLIGA KVÄLLSTUR, som slutade med ett dyk och en fatal katastrof för en ung journalist???????
Senast redigerad av Whyback 2017-12-05 kl. 22:51.
Citera
2017-12-05, 22:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han kan ha smsat eller ringt, t.o.m pratat med KW. Sen kom inga flera svar och han blev ordentligt orolig. Det kommer framkomma så småningom då vi får veta mer.

Detta har vi diskuterat tidigare, och varför det är osannolikt givet det vi vet.
Citera
2017-12-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det var precis det de inte gjorde.
Ingen annan följde med ombord, ingen såg u-båten från land under turen och ingen satt och väntade på dem på kajen. Först efterföljande dygn kontaktade hennes pojkvän polisen när han saknade henne.

Rätt, så till vida att hon for ensam ut.
Fel, dom (väninnan och sambon) satt på en restaurang i hamnområdet och följde Ubåtens färd.
Citera
2017-12-05, 22:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, det är riktigt, ytligt sett, och så länge den tuffade på i ytläge, var den inte någon större riskbalja än andra fritidsbåtar.

Men, när den gjorde sina dyk, var den i en helt annan situation, med helt andra krav än som ytfartyg. Det är ungefär som att jämföra med ett flygplan, som "taxar" runt på landningsbanan, med att lyfta och flyga. Då befinner sig människor i en miljö/omgivning, som de nästan garanterat dör i, om "bäraren" havererar.

Jag vill bara försöka förmedla att det finns ganska många funktioner som måste leverera, i en undervattensfarkost. Hade PM velat/kunnat/haft tid till att bygga in en mycket viktig säkerhetsdetalj, en evakuerings-sluss, hade båten stigit många grader i säkerhet. Då kan man ganska enkelt ta sig ur båten om den står på botten i Öresund, nästan utan dykar-utrustning, och ta sig upp till ytan.

Eftersom han inte byggde in den, för mig ganska givna säkerhetsdetaljen i ett amatörbygge, så diskvalificerar han sig i säkerhets-tänk, då drar jag direkt öronen åt mig, och rekommenderar inte någon att dyka med PM och hans Nautilus. För, om något händer, som innebär att båten inte kan styras upp till ytan efter ett besök på botten, är man fast, och kommer inte ut, fastän tornet kanske bara är en 3-4 meter under vattenytan!

Det blev lite tekniskt, men jag vill att fler förstår, att dyka med en ubåt, är en utmaning mot naturkrafterna för vad människor klarar av. Och PM är en fatalist, går det så går det, hur många vill chansa?

Väldigt bra formulerat.
Jag dyker mycket själv med flaskor (numera dock helst cocktail-dykning i färgrika varma vatten
och är väldigt klar över vad som händer om man är instängd på 10-12 meters djup utan dykutrustning. Det är precis som din liknelse lika farligt som att ett flygplan havererar i luften.

Att ge sig ut och DYKA med PMs hemmabygge utan räddningsutrustning/slussar var absolut inte ofarligt. En följebåt - som man ofta har vid havsdyk av dykare hade inte varit helt fel. OM Nautilus hade fått motorstopp på botten fanns det ingen som skulle märka att de satt fast där nere, ingen kommunikation var möjlig - ingen som visste var de var.

Varför i helsike satt ingen kvar på kaj och höll utkik efter KW??
Slusken kanske inte hade vågat göra det han gjorde om folk hade väntat kvar.
Citera
2017-12-05, 22:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han är belagt med yppandeförbud, så det får vi väl svar på först vid rättegången. Så allt skulle bara bli gissningar. Dock tror jag han diskuterat fram och tillbaka en hel del med den väninnan som också var med i hamnen.

Gör hon en journalistisk djupintervju eller är det en farlig situation?

Vem kunde ana vad hon råkat ut för? Vems tankekarta finns det på?

Inte min, i alla fall.

Nej, självklart anade ingen vad hon råkat ut för. Men om din respektive (ifall du har någon) åkte iväg på en båttur planerad till ca 2h med återkomst 2000, inte kommer tillbaka som planerat. När larmar du då sjöräddningen?

Glöm inte att ubåten var i u-läge ca 2200-2400, så då kan ingen kontakt ha förelegat. Om KW skulle ha OK'at det med sin pojkvän innan, så skulle det i så fall innebära att hon gått med på att redan efter de skulle ha varit tillbaka, gått med på att åka längre bort från kaj, för att sedan göra ett dyk, vilket redan där skulle innebära att de inte skulle komma tillbaka till kaj förrän efter midnatt, i bästa fall. Glöm inte heller att PM's första lögn var att han ställt av KW vid kajen vid 22-tiden. Det skulle han ju knappast ha sagt, om KW var med på att turen skulle vara längre än så, och att hon dessutom stämt av det med sin pojkvän.

Jag passar på att upprepa frågan ovan här igen

Om din respektive (ifall du har någon) åkte iväg på en båttur planerad till ca 2h med återkomst 2000, inte kommer tillbaka som planerat. När kontaktar du då sjöräddningen?
Citera
2017-12-05, 23:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det enda du visar med ditt inlägg, är din totala oförståelse för såväl rationellt säkerhetstänkande som båtar, för att inte tala om att inte kunna skilja på före och efter. PM var inte känd för något av det du påstår, innan det inträffade, och inte heller kan du veta vad som sker efter att du klivit in i en bil.
Det enda ditt inlägg egentligen säger, är att du aldrig någonsin skulle åka hiss, eller taxi, inte ens om det var en känd person som körde den.

Nu gör du dig dum Inte åka taxi eller hiss....?
Hur många taxichaufförer är kända för att få aggresionsutbrott mot vissa passagerare - och ändå har jobbet kvar? Om man känner till att föraren är sådan - tar man den taxin ut i ödemarken?
De flesta hissar går inte ner på 10-12 meters djup under vattnet och stannar där tills den som bestämmer väljer att släppa upp dig igen.
Citera
2017-12-05, 23:01
Medlem
magiciadehexs avatar
I Veckans Brott i kväll togs fallet upp igen.
https://www.expressen.se/kvallsposten/starkt-bevislage-mot-peter-madsen/
Citat:
Bevisläget mot Kim Walls misstänkte mördare Peter Madsen är starkare än någonsin.
Att hela kroppen nu har hittats gör hans situation svårare.
– Det kan finnas spår på armarna som kommer att få stor betydelse, säger kriminologiprofessorn Leif GW Persson i "Veckans brott" i SVT.

Leif GW Persson är full av beundran för det polisarbete som lett fram till att hela offrets kropp nu har kommit till rätta från bottnen av Öresund.
– Jag vill påstå att det är en obegriplig bedrift som man har genomfört, säger han i "Veckans brott".
– Det ska inte gå, helt enkelt. Men det har man gjort, så det är bara att bocka.

Det faktum att just armarna nu också kan undersökas rättsmedicinskt kan alltså komma att få stor betydelse, enligt kriminologiprofessorn.
– Det kan finnas tre typer av spår – dels avvärjningsskador, sedan så kallade ligaturmärken, det vill säga att hon skulle ha blivit bunden, och då letar man i regel runt handlederna.
– Och slutligen då nagelskrap. Har hon lyckats riva gärningsmannen så att det finns hans hudfragment under hennes naglar?

Det faktum att armarna legat i saltvatten i över tre månader kan dock inverka negativt på möjligheten att säkra bevis från dem.
– Det är viktigt om de här delarna var förpackade i plast – och det var de alltså inte, säger Leif GW Persson.
– De var inte inplastade eller bevarades i plastpåsar utan de låg bart, så att säga. Och det minskar ju sannolikheten för att man ska hitta den här typen av spår som vi pratar om.

Leif GW Persson anser ändå att bevisläget mot Peter Madsen nu är mycket starkt.
– Jag tycker att det ser väldigt gott ut med tanke på den skadebild som man har. Den talar mycket entydigt för att hon har utsatts för ett mycket grovt brott, säger han i "Veckans brott".
På frågan om bevisningen är tillräcklig för att polis och åklagare ska kunna binda Peter Madsen vid brottet svarar Leif GW Persson:
– Vem skulle man annars binda, med tanke på brottsplatsen?
Citera
2017-12-05, 23:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Hur vet du vad andra såg och var de satt och vad de gjorde?

Pojkvännen kontaktade polisen ca 6h efter att de skulle varit tillbaka. Något "dygn" som du på ett lömskt sätt försöker ge sken av att det var, handlar det definitivt inte om.

PM och KW gav sig ut på kvällen 10 augusti. Hon anmäldes saknad 11 augusti vid halv tre tiden på småtimmarna när pojkvännen vaknade och fann att hon inte kommit hem under natten.

Har du lite svårigheter att förstå dygnsuppdelningen - det blir ett nytt datum kl 24 på natten!
Citera
2017-12-05, 23:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Väldigt bra formulerat.
Jag dyker mycket själv med flaskor (numera dock helst cocktail-dykning i färgrika varma vatten
och är väldigt klar över vad som händer om man är instängd på 10-12 meters djup utan dykutrustning. Det är precis som din liknelse lika farligt som att ett flygplan havererar i luften.

Att ge sig ut och DYKA med PMs hemmabygge utan räddningsutrustning/slussar var absolut inte ofarligt. En följebåt - som man ofta har vid havsdyk av dykare hade inte varit helt fel. OM Nautilus hade fått motorstopp på botten fanns det ingen som skulle märka att de satt fast där nere, ingen kommunikation var möjlig - ingen som visste var de var.

Varför i helsike satt ingen kvar på kaj och höll utkik efter KW??
Slusken kanske inte hade vågat göra det han gjorde om folk hade väntat kvar.

Det är mycket bullshit här.
Jämförelsen med ett flygplan kan tyckas lockande. Men är helgalen. Ett flygplan på taxibanan är mycket säkrare än en båt till havs, och en ubåt i uläge är säkrare än ett flygplan i lyften.
Ty, får du problem med flyget på taxibanan är det bara att öppna dörrarna och evakuera. Får du problem med en båt på öppet hav, är det inte bara att hoppa i sjön. Får du problem med ett flygplan i lyften, är det minutrar till du störtat och är tvärdöd. Får du problem med en ubåt under vattnet kan du ha dygn på dig att bli räddad. I fallet Nautilus fanns dessutom, tvärtemot vad som påstås ovan, en möjlighet att evakuera om man skulle bli fast på botten.

Det händer mer än en gång per år att folk som åker taxi råkar illa ut. Varför i helsike sitter ingen och håller utkik efter alla som åker taxi?
Citera
2017-12-05, 23:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
I Veckans Brott i kväll togs fallet upp igen.
https://www.expressen.se/kvallsposten/starkt-bevislage-mot-peter-madsen/

Hann inte se GW ikväll men ditt citat gör en verkligen glad! Ett stärkt bevisläge är väldigt bra!
PM kommer förhoppningsvis välförtjänt att åka dit ordentligt.
Citera
2017-12-05, 23:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Nu gör du dig dum Inte åka taxi eller hiss....?

Nej, det är inte jag som är den som gör mig dum. Men jag är inte förvånad att du inte inser det....

Citat:
Hur många taxichaufförer är kända för att få aggresionsutbrott mot vissa passagerare - och ändå har jobbet kvar? Om man känner till att föraren är sådan - tar man den taxin ut i ödemarken?
De flesta hissar går inte ner på 10-12 meters djup under vattnet och stannar där tills den som bestämmer väljer att släppa upp dig igen.

Kan du visa en enda källa på att PM var känd för att utgöra en fara för journalister, innan det inträffade? Vilka andra journalister hade råkat illa ut i PM's närvaro, finns det ens ett enda belägg för någon enda person, journalist eller inte, som faktiskt fått så mycket som en skruvmejsel i huvudet? INNAN denna hemska händelse?

Många hissar har en stoppknapp... Vad spelar det för roll om det är vatten eller betong på andra sidan plåtskalet?

Glöm nu inte bort vad det var du skrev som jag kommenterade i denna diskussion, och börja nu inte blanda ihop äpplen och päron som en följd av det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in