2017-12-05, 21:47
Medlem
Jag och frugan ska investera i en nybyggd lägenhet i Filippinerna. Planen är att hyra ut den på Air BNB. Tanken är att lägenheten ska betala sig själv med plus så att säga.
Hon är därifrån och hennes familj bor där. Hon kommer stå på kontraktet och lånet, och kontantinsatsen görs via henne. Ingenting ska kunna kopplas till mig. Enda problemet som jag ser det är att vi är gifta.
Så min fråga är; kan svenska skatteverket kräva en eventuell vinstskatt av mig vid en försäljning? Och i så fall, hur kommer jag runt det? Skriva den på hennes mamma?
Citera
2017-12-05, 21:50
Medlem
Det brukar sägas om lägenhetsaffärer i Asien, never buy always rent.

Aktuellt i de fall utlänningar inte får äga.
Citera
2017-12-08, 03:07
Avslutad
Hur ska Skatteverket få reda på att ni har lägenhet?
Citera
2017-12-09, 07:23
Medlem
knut_1s avatar
Skriv papper att det är enskild egendom och inte giftorättsgods?
Citera
2017-12-09, 08:01
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1

Hur kommer detta in i TS frågeställning?
Citera
2017-12-09, 08:02
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Ty TS är orolig att bostaden skall räknas som giftorättsgods vid ev försäljning?
Citera
2017-12-09, 08:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ty TS är orolig att bostaden skall räknas som giftorättsgods vid ev försäljning?
Det är möjligt att han är, men jag ser ingen sådan oro i trådstarten.
Citera
2017-12-09, 08:10
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Det är möjligt att han är, men jag ser ingen sådan oro i trådstarten.

Men det är ju fortfarande ganska tidigt denna lördag. Kanske du kan prova läsa inlägget igen lite senare?
Citera
2017-12-09, 08:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Men det är ju fortfarande ganska tidigt denna lördag. Kanske du kan prova läsa inlägget igen lite senare?

Det är du som föreslår en åtgärd, jag ifrågasätter ditt förslag och du kan helt uppenbart inte motivera ditt förslag.
Citera
2017-12-09, 08:34
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Kanske inte så lämpligt! Då gäller han litar på henne till 110 %. För kunna förstå det varför! Så måste man känna till hur asiatiska tänker. Men jag kan säga det är ytterst olämpligt att göra det. Risken att han blir totalt blåst och utfattig.
Citera
2017-12-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Jag och frugan ska investera i en nybyggd lägenhet i Filippinerna. Planen är att hyra ut den på Air BNB. Tanken är att lägenheten ska betala sig själv med plus så att säga.
Hon är därifrån och hennes familj bor där. Hon kommer stå på kontraktet och lånet, och kontantinsatsen görs via henne. Ingenting ska kunna kopplas till mig. Enda problemet som jag ser det är att vi är gifta.
Så min fråga är; kan svenska skatteverket kräva en eventuell vinstskatt av mig vid en försäljning? Och i så fall, hur kommer jag runt det? Skriva den på hennes mamma?

Det är den som äger lägenheten som beskattas för vinsten, så i ert fall låter det som att det är din fru som ska betala vinstskatt. Åtminstone enligt svenska regler. Hur det är i Filippinerna vet jag inte.
Citera
2017-12-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Kanske inte så lämpligt! Då gäller han litar på henne till 110 %. För kunna förstå det varför! Så måste man känna till hur asiatiska tänker. Men jag kan säga det är ytterst olämpligt att göra det. Risken att han blir totalt blåst och utfattig.

Haha vilken värld lever du i egentligen? Tror du jag gifter mig med en random risplockare och skriver en lägenhet på henne och riskerar att bli blåst. Håll dig till ämnet istället för att leka amatörpsylolog.
Till er andra, tack för hjälpen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in