STORT GRATTIS KÄRA VÄNNER - VI VANN ÅRETS INITIATIV 2017!
Jens och Robert är där och hämtar priset nu!!!
Juryns motivering
I en tid då polariseringen ökar och hatet flödar i sociala medier är det lätt att tappa hoppet, känna sig ensam och sakna modet att säga ifrån. Påhittade nyheter sprids som sanningar och följs av en tsunami med rasistiska, sexistiska och kränkande kommentarer; varje dag, dygnet runt.
#jagärhär har under året engagerat tusentals människor som med stort civilkurage, modiga samtal och sakliga inlägg skapat en balans i kommentarsfälten. Deras metoder har inspirerat människor att ta debatten även utanför nätet och har på kort tid blivit en av civilsamhällets viktigaste aktörer för demokrati och källkritik. #jagärhär har lärt oss att man kan ta udden av hat genom saklighet, fakta och ett idogt arbete och kommer att spela en viktig roll under valåret 2018.
Däremot är det anmärkningsvärt att man är så öppen med att man tänkt sig att #jagärhär ska spela en viktig roll under kommande valår. Särskilt med tanke på hur insyltad nuvarande regering är i gruppen.
Var det Bah Kuhnke som delade ut priset? Det stod så i inbjudan.
Citat:
Vi fira civilsamhället och frivillighetens dag med en stor gala! En helkväll med middag, underhållning och prisutdelningar. En chans att träffa andra som brinner för ideellt engagemang och det civila samhällets organisationer, såsom nationella ledare från sektorn, politiker och civilsamhällesforskare. Det kommer att delas ut pris till Årets initiativ och årets Civilsamhällesstipendiat, och ni kommer dessutom få lyssna till och umgås med civilsamhällesminister Alice Bah Kuhnke. Kvällen leds av komikern och imitatören Shanthi Rydwall Menon. Hoppas att vi ses!
STORT GRATTIS KÄRA VÄNNER - VI VANN ÅRETS INITIATIV 2017!
Jens och Robert är där och hämtar priset nu!!!
Juryns motivering
I en tid då polariseringen ökar och hatet flödar i sociala medier är det lätt att tappa hoppet, känna sig ensam och sakna modet att säga ifrån. Påhittade nyheter sprids som sanningar och följs av en tsunami med rasistiska, sexistiska och kränkande kommentarer; varje dag, dygnet runt. #jagärhär har under året engagerat tusentals människor som med stort civilkurage, modiga samtal och sakliga inlägg skapat en balans i kommentarsfälten. Deras metoder har inspirerat människor att ta debatten även utanför nätet och har på kort tid blivit en av civilsamhällets viktigaste aktörer för demokrati och källkritik. #jagärhär har lärt oss att man kan ta udden av hat genom saklighet, fakta och ett idogt arbete och kommer att spela en viktig roll under valåret 2018.
Antingen är juryn #jäh-medlemmar eller miljöpartister. Det fetmarkerade säger direkt att detta är en politisk trollrörelse.
Antingen är juryn #jäh-medlemmar eller miljöpartister. Det fetmarkerade säger direkt att detta är en politisk trollrörelse.
Janouch har visat att en rad personer i Vinnovas, Forums och Fritidsbankens toppskikt (de organisationer som står bakom priset Årets initiativ) med i #jagärhär.
Det Erik Helmerson inte verkar förmå se när han diskuterar #jagärhär i sin tråd är att den beskrivning som ledningen för #jagärhär ger av rörelsen inte är samma sak som hur rörelsen genom alla sina aktiva enskilda medlemmar agerar i praktiken. I praktiken - och detta har upprepats till leda i tråden - uppfattar många medlemmar kritik mot invandring/feminism som hat. Kritiserar man Sverigebilden? Också hat.
Utifrån denna vrångbild agerar de genom att anmäla, svärma och klistra epitet på sin motståndare. De är så uppfyllda med att de agerar rätt att de inte förmår att se hur destruktiva de är för diskussionsklimatet.
Sedan, ja. Helmerson har en poäng när han säger att #jagärhär må anmäla men ansvaret för att agera utifrån dessa anmälningar ligger på Facebook. Visserligen blundar han för de algoritmer som sannolikt lönar den som massanmäler, men i sak har han rätt.
Det han dock inte berör är att Facebooks svenska gren för många av oss är att betrakta som en del av #jagärhär. När Janne Elvelid som arbetar med Facebooks public policy står med armen runt Mina Dennert och meddelar att #jagärhär är ett "fantastiskt initiativ" samt att Facebook tittar på hur de kan stötta #jagärhär på olika sätt så åskådliggör det ett något osunt förhållande där en rörelse som agerar med en tydlig politisk agenda tystar meningsmotståndare med understöd av Facebook.
Utöver det signalerade två ministrar i sittande regering sitt indirekta stöd för #jagärhär genom det utspel Annika Strandhäll gjorde.
Nu tillhör Erik Helmerson makteliten. Han har en etablerad plattform och förmedlade tydligt hur han själv ser på kritikerna av #jagärhär. Föraktet sken igenom i ordval såsom "hat" samt att han betecknade kritikerna som "alt-right" - det ska nog mycket till för att han ska förstå varför så många känner ett tilltagande obehag över fenomenet #jagärhär.
Ditt: "Utifrån denna vrångbild agerar de genom att anmäla, svärma och klistra epitet på sin motståndare. De är så uppfyllda med att de agerar rätt att de inte förmår att se hur destruktiva de är för diskussionsklimatet.", får mig att fråga vad du tycker om "diskussionsklimatet" här på Flashback när någon inte håller med extremhögern?
Måste säga att #jagärhärs diskussionsklimat är betydligt mer diskussionsvänligt och försynt, inga invektiv och nedsättande påhopp av det slag som är frekvent i politiktrådarna här.
Janouch har visat att en rad personer i Vinnovas, Forums och Fritidsbankens toppskikt (de organisationer som står bakom priset Årets initiativ) med i #jagärhär.
Vinnova är statligt dessutom. Och Bah Kuhnke har som bekant upprepade gånger uttryckt sitt stöd för #jagärhär.
Korruption är vad det är.
Att uttrycka sitt stöd för #jagärhär är inte korruption, du får nog läsa på lite i Brottsbalken (1962:700) 10 kap. Om förskingring, annan trolöshet och mutbrott.
Ditt: "Utifrån denna vrångbild agerar de genom att anmäla, svärma och klistra epitet på sin motståndare. De är så uppfyllda med att de agerar rätt att de inte förmår att se hur destruktiva de är för diskussionsklimatet.", får mig att fråga vad du tycker om "diskussionsklimatet" här på Flashback när någon inte håller med extremhögern?
Måste säga att #jagärhärs diskussionsklimat är betydligt mer diskussionsvänligt och försynt, inga invektiv och nedsättande påhopp av det slag som är frekvent i politiktrådarna här.
Jag har ingen erfarenhet av #jagärhär:s diskussionsklimat internt men jag har förstått att diskussioner inte uppmuntras utan att ni mest peppar och ger varandra "kärlek" när någon vittnar om kampen mot ondskan i någon tråd.
I allmänna trådar tenderar ni att döda diskussionerna. Ni trycker era ledande debattörers inlägg högst upp med gillanden samt ointressanta kommentarer såsom "klokt resonerat, X" och sedan följer en rad likalydande, mästrande inlägg - ni kopierar varandra, upprepar samma argument flera gånger i samma tråd och dyker det upp någon med avvikande argument svärmar ni den till dess att den tröttnar varvid ni övergår till att slå fast att personen försvann för att den inte hade några argument - eller så anmäler ni kontot och myser i skadeglädje när det försvinner.
Ni är som en svärm gräshoppor - ni lämnar en dött, trist debattfält där ni dragit fram.
Flashback är inte ämnet för tråden så jag nöjer mig med att citera det Aase Berg skrev i DN nyligen:
Jag har alltså ett välbalanserat överjag, jag agerar inte enbart med reptilhjärnan genom att blocka allt som osar ondska. Jag läser dessutom Flashback; ett av få medier där mörkbruna högerspöken ibland argumenterar med brutalvänster och där kampen förs verbalt och inte genom bojkotter, utfrysning och skambeläggande. Där lär jag mig mer om makten, mobben och tystnadskulturen än i alla filterbubblor tillsammans, mer än på DN:s ledarsida.
Jag tar mig friheten att svara på detta även om det inte är riktat till mig. Du behöver definiera ”extremhögern”, ”diskussionsvänligt” och ”nedsättande påhopp” för att ditt inlägg ska gå att bemöta i sak.
Jag vill vidare påminna gouaold om att du fortfarande INTE har svarat mig på ditt ALLRA FÖRSTA inlägg på Flashback 2017-10-31, vilket i sin tur var ett svar till mig:
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
OM gruppen skulle vara oseriös tror jag inte att Facebook skulle låta den vara kvar, inte heller stänga ner de sidor/grupper som de anmäler för olika brott mot olika lagar och Facebooks egna regler.
Att gruppen är sluten är ju inte sant, vem som helst kan ju söka medlemskap, och de verkar ju vara en mycket stor grupp.
Jag svarade samma dag (2017-10-31):
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag ser att detta är ditt första inlägg på Flashback. Välkommen. Det du tar upp har diskuterats ingående tidigare i tråden. Jag föreslår att du läser åtminstone de senaste veckorna bakåt så får du svar på varför det är en oseriös grupp utan transparens.
Sammanfattningsvis så ägnar sig gruppen åt att spamma kommentarsfält i syfte att dölja meningsmotståndare och vidare massanmäler man användare i syfte att stänga konton.
Gruppen är sluten och oppositionella får inte bli medlemmar eller blir uteslutna enligt vittnesmål. Gruppens agerande bryter såvitt jag kan bedöma mot flera bestämmelser i Facebooks regler. Varför gruppen får fortsätta på detta sätt är oklart. Det finns dock indikationer på att personer inom Facebook även är medlemmar i gruppen. Detta är något som skulle behöva utredas.
De agerar som en bunt små barn som har grova diagnoser och osar hat istället för att att diskutera. De drivs av skadeglädje. Må de och du få cancer så snart som möjligt.
Att uttrycka sitt stöd för #jagärhär är inte korruption, du får nog läsa på lite i Brottsbalken (1962:700) 10 kap. Om förskingring, annan trolöshet och mutbrott.
Du glömde att #jagärhär haft en rad möten med representanter för Kultur- och Justitiedepartementen och att man ansökte om en halv miljon kronor från Kulturdepartementet. Det var också aktuellt att #jagärhär skulle kartlägga "hat" för regeringens räkning.
Om kontakterna mellan #jagärhär och Regeringskansliet:
Förutom Bah Kuhnke är ministrarna Gustav Fridolin och Annika Strandhäll med i #jagärhär. Bah Kuhnke delade ut priset och statliga Vinnova var delfinansiär. Jo, detta är korruption och jäv så det skriker om det. Att juryn dessutom säger att den hoppas att #jagärhär ska kunna påverka valrörelsen är extremt allvarligt.
Sedan är det ju en jävsituation när så många personer i Vinnovas, Forums och Fritidsbankens (de tre organisationer som delar ut priset Årets initiativ) toppskikt är medlemmar i #jagärhär.
Brottsbalken!
Vet du överhuvudtaget vad du håller på med gouaold? Det här handlar om författningsreglerad verksamhet som omges av ett tydligt regelverk. Det är ingen jävla lekstuga för arroganta aktivister.
I slutändan kokar det ner i grundlagens krav på saklighet och opartiskhet (1 kap. 9 § regeringsformen).
HUR menar gouaold att förvaltningens partiska och okritiska förhållande till #jagärhär är förenligt med grundlagen?