2017-12-05, 01:04
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag håller med dig!!! Men jag säger också, att KW opererade i miljöer, som kunde vara farliga ( har du sett henne åka bak på en "motorcykeltaxi" i hög fart mitt i Afrika?? Man ser inte henne, men vad jag kommer ihåg, hade föraren ingen hjälm, hade KW hjälm då?)

Missförstå mig rätt, jag är för öppenhet, men har levt lite för länge för att tro att alla är goda.....det är djupt orättvist, och ovanligt, att denna framåtanda och nyfikenhet, drabbas av ett så fatalt slut som KW's äventyrsresa gjorde, men risken fanns där, jag undrar hur medveten hon var av den, och vilka risköverväganden hon gjorde?
Jag undrar vad detta egentligen har med mordet att göra? Endera ansåg hon inte att det var förenat med några risker eller så var hon medveten om att vissa risker fanns men kom fram till att riskerna inte var för stora och satsade på att göra ett så bra reportage som möjligt och i detta kom turen med ubåten - Madsens ögonsten - som en naturlig avslutning. För han ville ju verkligen att hon skulle få uppleva den "känsla av frihet" i ubåten som han beskrev. Han var nog väldigt pådrivande i detta och KW kunde ju inte tacka nej, nu när allt med intervjun gått så bra dittills. Att PM var pådrivande inför en kvällstur är självklart med tanke på hans mål med färden.
Citera
2017-12-05, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men KW var väl inte någon krigskorre som skulle ta på sig ”livsfarliga uppgifter”?

Att intervjua en människa är en helt annan sak än att låsa sig in med honom på tumanhand på ett ställe där man är helt i hans händer. Märkligt att du inte kan se skillnaden.

Det är dessutom bevittnat av andra än mig (hennes kollegor) att:
KW tackade ja till sånt som andra vanliga journalister (inte krigskorrar) tackade nej till
KW var barnslig

KW hade ingen psykologisk utbildning. Journalistutbildningen trots.

Det är grandiost att tänka som så att det ingen annan har klarat av hittills kommer jag att klara av (typ inte bli osams med PM). OM nu KW tänkte så.

Du tolkar mitt inlägg på ett väldigt konstigt sätt och som slutkanet drar du dessutom slutsatsen att jag försöker förminska PM:s ansvar för sina handlingar. r4åg.

Jag, tror många, tolkar exakt vad du i otaliga inlägg, ger uttryck för.

Men själv svarar du aldrig på vare sig erfarenhet eller utbildning, eller ger något sken av att ha någon, som skulle ge dig några valörer att uttala dig alls.

Det är Grandiost.
Citera
2017-12-05, 01:23
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men KW var väl inte någon krigskorre som skulle ta på sig ”livsfarliga uppgifter”?

Att intervjua en människa är en helt annan sak än att låsa sig in med honom på tumanhand på ett ställe där man är helt i hans händer. Märkligt att du inte kan se skillnaden.

Det är dessutom bevittnat av andra än mig (hennes kollegor) att:
KW tackade ja till sånt som andra vanliga journalister (inte krigskorrar) tackade nej till
KW var barnslig

KW hade ingen psykologisk utbildning. Journalistutbildningen trots.

Det är grandiost att tänka som så att det ingen annan har klarat av hittills kommer jag att klara av (typ inte bli osams med PM). OM nu KW tänkte så.

Du tolkar mitt inlägg på ett väldigt konstigt sätt och som slutkanet drar du dessutom slutsatsen att jag försöker förminska PM:s ansvar för sina handlingar..
Du förstår inte när jag ironiserar över ditt sätt att beskriva Madsen som "ett livsfarligt uppdrag" för en journalist att intervjua. Du har lite problem med det abstrakta tänkandet, inser jag.

Du märker ord och bokstavstolkar, inte bara det jag skriver utan även vad andra sagt.
När KW:s kollegor beskriver henne som "barnslig" har det mer med hennes livssyn och sätt att göra.
Det betyder inte att du kan använda det på nedlåtande sätt i var och varannan mening för att måla upp en negativ bild av henne som inte stämmer och sen skriva "vadå, de säger ju så".

Varför skulle hon ha psykologiutbildning? Vad svamlar du om? Du skrev att hon var narcissistisk/grandios och trodde hon skulle överlista PM psykologiskt men hon "saknade adekvat utbildning på området"?! D.v.s du hittar på fortsättningar och försvar till dina egna påhittade versioner.
Förstår att du saknar adekvat utbildning på området, naturligtvis.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-12-05 kl. 01:48.
Citera
2017-12-05, 01:45
Medlem
Ovcharkas avatar
Kan också vara så att KW skulle på sexdejt med PM. Hon var swinger, helt enkelt. Gillade hårda tag, men PM tog i för hårt och så blev det som det blev.

Men då borde han sagt det direkt. Hm..
Citera
2017-12-05, 01:49
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Det är alltid lätt att vara efterklok. Inte många gick omkring och trodde att PM skulle göra en sån här sak, innan det hände. Även om an hört om en person atthan har temprament så är det ovanligt att börja se sig om efter alternativa utvägar innan man går ombord tillsammans, det vore snarast ett uttryck för paranoia. Han var troligen väldigt trevlig, pratsam och skämtade, den där eftermiddagen med KW. Hon var sannolikt inte paranoid eller allmänt misstänksam mot människor. Det är helt naturligt att hon åker med ut på en liten sjötur. Det finns ingen rimlig anledning som helst att hon skulle ana att han plötsligt förvandlas till en av de mest bestialiska styck- och lustmördare vi sett på länge. Nu hoppas vi att så mycket som möjligt blir klarlagt och att dåren får ett livstidsstraff som är för resten av livet.
Citera
2017-12-05, 01:57
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du menar att bygga tillit genom att ge sig ut med honom ensam på hans fritidsubåt, för att skapa tillit? En avväpnande resa, jag förstår hur du tänker, tänkte KW så också, tror du?
Ja, varför inte? Inte alls omöjligt, tror jag. En naturlig avslutning, att ta en tur i den omtalade ubåten. Och PM ville ju detta så gärna, av hela sitt sexualsadistiska inre.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-12-05 kl. 02:07.
Citera
2017-12-05, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Intervjun var ju avklarad innan båtturen så KW lyckades väl uppenbarligen som första journalist med att INTE reta upp Madsen.

Någon ska väl vara den första? (Och sista, för den delen då..)

Och HUR kan du dra DEN slutsaten med tanke på omständigheterna? :-o
Citera
2017-12-05, 06:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Du förstår inte när jag ironiserar över ditt sätt att beskriva Madsen som "ett livsfarligt uppdrag" för en journalist att intervjua. Du har lite problem med det abstrakta tänkandet, inser jag.

Du märker ord och bokstavstolkar, inte bara det jag skriver utan även vad andra sagt.
När KW:s kollegor beskriver henne som "barnslig" har det mer med hennes livssyn och sätt att göra.
Det betyder inte att du kan använda det på nedlåtande sätt i var och varannan mening för att måla upp en negativ bild av henne som inte stämmer och sen skriva "vadå, de säger ju så".

Varför skulle hon ha psykologiutbildning? Vad svamlar du om? Du skrev att hon var narcissistisk/grandios och trodde hon skulle överlista PM psykologiskt men hon "saknade adekvat utbildning på området"?! D.v.s du hittar på fortsättningar och försvar till dina egna påhittade versioner.
Förstår att du saknar adekvat utbildning på området, naturligtvis.

Nu får du se om dokumentären igen. Alldeles i början är det en tjej som säger, att K var missnöjd med att folk tyckte hon var barnslig och inte tog henne på allvar. Enligt mig mycket förståeligt, då...

Citat:
Jag undrar vad detta egentligen har med mordet att göra? Endera ansåg hon inte att det var förenat med några risker eller så var hon medveten om att vissa risker fanns men kom fram till att riskerna inte var för stora och satsade på att göra ett så bra reportage som möjligt och i detta kom turen med ubåten - Madsens ögonsten - som en naturlig avslutning. För han ville ju verkligen att hon skulle få uppleva den "känsla av frihet" i ubåten som han beskrev. Han var nog väldigt pådrivande i detta och KW kunde ju inte tacka nej, nu när allt med intervjun gått så bra dittills. Att PM var pådrivande inför en kvällstur är självklart med tanke på hans mål med färden.

Det har med mordet att göra på så sätt, att de döda kan vi inte rädda längre, men om vi lär oss av vad som har skett så kan vi kanske hindra andra från att gå samma väg. T.ex. har dåliga erfarenheter inom olika branscher gjort, att regler har ändrats så att ensamarbete inte längre tillåts. På soc t.ex. går man alltid två på hembesök - och då inte bara till kända knarkare och kriminella, utan alltid som sagt. På nattöppna bensinstationer och närbutiker tilläts inte längre ensamarbete. Poliser åker alltid ut två och två i sina radiobilar. O.s.v..

Ett sådant här fall skulle t.ex. kunna förmå branscher där man fortfarande har ensamarbete mot kund, att ändra på sina regler. Åtminstone för kvinnliga anställda.

Citat:
Sno:

Och HUR kan du dra DEN slutsaten med tanke på omständigheterna? :-o

Ja, det där skulle nästan ha varit roligt om det inte hade varit så tragiskt!
Senast redigerad av Merwinna 2017-12-05 kl. 06:30.
Citera
2017-12-05, 07:32
Medlem
Citat:

När du anser att PM tänkt ut handlingarna redan före avfärd, förstår jag varför du inte fattar vad det har med KW's död och PM's styckning att göra.

Jag är inte övertygad om att han hade planerat sitt sadistiska dåd, där skiljer vi oss åt. Då blir det intressant för mig att försöka förstå hur den märkliga turen blev planerad och bestämd.
Citera
2017-12-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Mina tankar om detta är att hon levde ut sina föräldrars liv, deras brustna drömmar. Et vanligt fenomen innom idrotten. Hur många föräldrar som hellst legger ner massor av tid på deras ungars idrottskarriär på grund av att dom själva inte lyckades. Lite sorglit faktiskt.

Jag ser inget ”sorgligt” i det – så länge det är barnets egna val när det gäller yrket/idrottskarriären.

Ifall ett barn väljer att gå i föräldrarnas fotspår när det gäller yrkesvalet är det väl bara naturligt att föräldrarna kommer med goda råd och försöker hjälpa barnet på traven. Jag förstår inte varför detta skulle uppfattas som negativt.

Alicia Vikanders (svenska skådespelarinnan som vann en Oscar) mamma var skådis själv. Så klart har hon hjälpt till med kontakter hit och dit. Och tipsat om auditions till olika roller. Men jobbet måste Alicia fortfarande göra på egen hand (med hjälp av andra - men ändå).

Kims mamma var ekonomijournalist. Kim ville INTE gå i hennes fotspår utan hennes önskan var att resa i världen. Då tipsade föräldrarna säkert på ett tidigt stadium om vad som skulle krävas ifall hon valde det spåret: bra skolor, språkkunskaper etc.

Om detta är att ”curla” med sitt barn då önskar jag att flera föräldrar skulle curla mera.

Med det sagt kan det naturligtivs vara så också att ifall ens barn aldrig behöver ta konsekvenserna för sitt handlande då utvecklas inte barnets säkerhetstänk. Men jag har inte uppfattat det som så när det gäller KW:s föräldrar. Så klart hjälper man sitt barn ifall hon har blivit av med sin plånbok så att hon slipper vara utomlands utan pengar och behöver kontakta ambassaden. Men själv tänker jag också att en duktig, erfaren och påläst journalist KANSKE skulle ändå ha säkrat ett extra kreditkort och extra pengar exempelvis i en pengpåse på magen under kläderna (så gör ju ägen vanliga turister). Så IFALL något skulle hända, då skulle hon ha haft back up ur egen ficka och slapp kontakta föräldrarna som en tonåring.

Den bästa hjälpen föräldrarna kan ge sina barn är att lära dem hur de bäst kan hjälpa sig själva att klara sig ur jobbiga situationer plus att de sk undvika att hamna i situationer där det inte finns något sätt för dem själva att rädda sig ur.

KW:s val var att skriva om de ”svarta fåren”. Hennes strävan var att skriva så att andra skulle få större förståelse för dem. Själv tänker jag som så att det KW kanske inte förstod är att hon själv ev. trodde sig förstå alla dessa vampyrer och andra kufer, men i verkligheten hade hon ingen aning om vad som rörde sig i skallen på dessa störda individer.

KW skulle ha skrivit en ”ärlig och vacker” story om en ”ovanlig karaktär” så att den stora massan skulle bättre förstå PM och hans gelikar. Men då tänker jag att är det inte lite ”grandiöst” om denna unga dam trodde sig ”förstå” PM bättre än exempelvis de som hade jobbat med honom och sagt upp kontakten med honom pga att han VAR omöjlig att samarbeta med? Det skulle ha varit att vilseleda läsaren ifall vi hade fått för oss att PM trots allt var en rätt så trevlig prick mitt i allt raket- och ubåtsbyggande.

Istället för att tro på storysar som den här sortens naiva journalister skriver, borde läsarna lyssna inåt och välkomna sina fördomar..
Citera
2017-12-05, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det är alltid lätt att vara efterklok. Inte många gick omkring och trodde att PM skulle göra en sån här sak, innan det hände. Även om an hört om en person atthan har temprament så är det ovanligt att börja se sig om efter alternativa utvägar innan man går ombord tillsammans, det vore snarast ett uttryck för paranoia. Han var troligen väldigt trevlig, pratsam och skämtade, den där eftermiddagen med KW. Hon var sannolikt inte paranoid eller allmänt misstänksam mot människor. Det är helt naturligt att hon åker med ut på en liten sjötur. Det finns ingen rimlig anledning som helst att hon skulle ana att han plötsligt förvandlas till en av de mest bestialiska styck- och lustmördare vi sett på länge. Nu hoppas vi att så mycket som möjligt blir klarlagt och att dåren får ett livstidsstraff som är för resten av livet.

Jag håller inte med om angående hur "naturligt" det var att tacka ja till ubåtsfärden (ensam med kufen).

KW:s vänner berättar att KW valde att se det vackra i individer som andra betraktade som avvikande. Hon "vägrade" att ha fördomar.

Men människan har ju fördomar av en anledning. Våra fördomar och vår misstänksamhet ska skydda oss mot något vi inte känner till. För vi vet ju inte om det råkar vara något farligt eller ej.

KW valde ändå att ha en pepparspray med sig på Haiti. Varför det om hon nu tänkte enbart positivt om Haitiborna? Jo, för "säkerhets skull" - ifall inte precis varenda en var henne tillmötesgående. Hon valde också att ta mig sig första hjälpen -kittet. IFALL något tråkigt skulle hända.

Så någon sorts säkerhetstänk fanns ändå där och som sattes helt ur spel när det gällde herr Madsen och hans plåtburk.
Citera
2017-12-05, 09:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoHaremBuntland
Det har nu gått i princip 4 månader sedan mordet och KW är fortfarande inte avförd från vare sig Hitta eller Ratsit.

Någon vänlig och kunnig själ här inne som kan förklara vem som avgör när en avliden person ska tas bort från offentliga register - inkl folkbokföringen - och vilka generella regler som gäller? Är det verkligen normalt att det tar så lång tid?

Länkar till Hitta & Ratsit
https://www.hitta.se/kim+wall/trelleborg/person/fikrxzkm?vad=kim+wall+trelleborg
https://www.ratsit.se/sok/person?vem=kim+wall&var=trelleborg&m=1&k=1&r=1&er= 1&b=1&eb=1&amin=&amax=&fon=1

Eller har jag länkat till fel person?
Det har hänt tidigare att mördade personer har funnits kvar på Ratsit i månader. Antagligen har det att göra med att de inte tas bort förrän en läkare (här rättsläkare) skickar in något slags slutligt intyg till skattemyndigheten när alla undersökningar är klara.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
När min far dog tog det bara tre dagar innan han var borta från Ratsit... Då minns jag att jag tyckte att det var hemskt, att det skulle gå så fort - så är en människa bara borta, som om den aldrig hade funnits liksom. I Kims fall kan jag föreställa mig, att hon mitt i all hallaballoo aldrig har blivt officiellt dödförklarad, och att därför inget dödsbesked ankommit till skattemyndigheten.
Det stämmer. När äldre personer dör utan att det finns misstankar om mord eller liknande så är de borta från Ratsit inom en vecka, oftast bara inom några dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in